blog (2)

Resposive Web Design (RWD) oznacza automatyczne dostosowywanie się strony internetowej do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Niezależnie od wielkości ekranu internauta korzysta z witryny w sposób komfortowy, bowiem zarówno treści, jak i elementy graficzne wraz z nawigacją skalują się automatycznie. Technologia RWD rozwija się bardzo szybko. Jeszcze niedawno tworząc stronę www należało zadbać o jej wersję mobilną. Oznaczało to dodatkowy koszt, a także pewien kompromis i rezygnację z niektórych treści, elementów strony by zyskać akceptowalny widok. RWD to rodzaj rewolucji w tym obszarze. Aktualnie coraz więcej witryn jest tworzonych w tej technologii – do niedawna z wyboru, ale już niedługo po prostu z konieczności. Wpływ na to ma kilka czynników.

Preferencje Google
Fakt, że strona internetowa dostępna jest w technologii RWD wpływa na SEO oraz SERP, czyli mówiąc ogólnie – jeśli nasza strona jest responsywna to znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlaczego tak się dzieje?
Google to najbardziej popularna wyszukiwarka. Mechanizmy wyświetlania wyników są tak skonstruowane by dostarczyć użytkownikowi najbardziej wiarygodne i jednocześnie najbardziej użyteczne wyniki. W tym przypadku użyteczne oznacza też takie, z którymi będzie mógł się on komfortowo zapoznać, które wyświetlą mu się z uwzględnieniem urządzenia, z którego korzysta.
Firmy takie, jak Google dostrzegają też potencjał mobilnej rewolucji, analizują statystyki indeksowania wyników, a także statystyki dotyczące korzystania z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. Te ostatnie wzrastają z miesiąca na miesiąc.
Dlaczego Google preferuje strony responsywane? Dlatego, że, mówiąc w bardzo uproszczony sposób, strony te są jednolite – mają jedną wersję, treści nie są dublowane (a przy wersjach mobilnych na różne urządzenia zachodzi taka konieczność). Google jest bardzo konsekwentne w swojej polityce działania. Zmiany w indeksowaniu stron wprowadza od kilku miesięcy. W styczniu wielu właścicieli otrzymało powiadomienia o niedostosowaniu ich witryn do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Takie działania mają mobilizować do zmiany wykorzystywanej technologii na responsywną. Póki co, są to sugestie Google i nie idą za nimi trwałe konsekwencje. Jednak z czasem na pewno ulegnie to zmianie. Raporty mówiące o korzystaniu z internetu, również w celach zakupowych, z urządzeń mobilnych jasno wskazują na szybką tendencję wzrostową w tym obszarze.

Zachowania użytkowników
Google bardzo dokładnie śledzi działania internautów. Rankingi dla stron, jakie powstają opierają się też na badaniu zachowań użytkowników urządzeń mobilnych, ich preferencji, interakcji ze stroną internetową. Dla wyszukiwarki interesujące są porównawcze zachowania, np. korzystanie z internetu z komputera stacjonarnego vs z urządzenia mobilnego. Na tej podstawie obliczane są np. współczynniki odrzuceń dla danej witryny. Trudności z wyświetlaniem się strony na urządzeniu mobilnym dokładają do tego swoją cegiełkę. Google śledzi te zachowania i na ich podstawie może uznać daną stronę www za mniej wartościową od innych. Ponadto, według danych Google – 61% użytkowników urządzeń mobilnych, którzy mają trudności z otwarciem strony danego e-sklepu np. na swoim smartfonie, wybiera konkurencję. Wygląda na to, że Responsive Web Design nie jest tylko wymysłem projektantów, ale ma ogromne znaczenie w działaniach SEO oraz SERP.
Przykładowo, jeśli konsument korzystając ze swojego smartfona szukał np. butów do biegania marki Nike otrzymał przy poszczególnych wynikach, także adnotacje informujące o tym, że w przypadku danej strony może mieć trudność z otwarciem jej na swoim urządzeniu. Takie “oznaczenia” mogą zniechęcać internautów przed odwiedzeniem witryny już na etapie wyszukiwania.
Te same wyzwania czekają również sklepy internetowe, które nie działają jeszcze w technologii RWD. Sklepy Shoper są w pełni responsywne, wyświetlają się automatycznie dostosowując się do ekranu konsumenta, elementy graficzne skalują się w sposób płynny. Tym samym w ocenie mechanizmów Google są bardzo użyteczne.
E-handel w Polsce jest jedną z najintensywniej rozwijających się dziedzin gospodarki. Specjaliści szacują, że w tym roku wartość polskiego e-handlu wyniesie 4,3% PKB, przekraczając tym samym 38 mld złotych. Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać też zmianę w podejściu sklepów internetowych, które dostrzegają konieczność dostosowania swoich witryn do urządzeń mobilnych. Np. w Wielkiej Brytanii, która jest niekwestionowanym liderem w handlu mobilnym, ponad 70% sklepów posiada wersje mobilne lub conajmniej aplikacje pozwalające korzystać ze sklepu. W Polsce liczba ta jest znacznie mniejsza – aktualnie wynosi niewiele ponad 30%. Wszyscy ci, którzy zainwestują w RWD teraz – zawsze już będą krok przed konkurencją.
Dlatego przełącz się na RWD! Ułatw sobie maksymalnie dotarcie do jak największej liczby konsumentów. Jak to zrobić? Skontaktuj się z naszym działem DOK.

Inne materiały o RWD:
Responsive Web Design – Elastyczność i dostosowanie