Apteka online sklep internetowy Shoper

Coraz więcej ludzi kupuje przez internet leki bez recepty. Za kilka lat może to być najpopularniejszy kanał sprzedaży produktów OTC.

Prowadzenie apteki internetowej to niewdzięczne zadanie. Zgodnie bowiem z obowiązującym prawem reklama aptek, także tych internetowych, jest zabroniona. Nie jest więc łatwo sprzedawać coś w sieci, nie mogąc przy tym reklamować swojego sklepu choćby przez kampanie AdWords. Ale – i tu pojawia się raport firmy PMR, analizujący rynek farmaceutyczny i prognozujący jego rozwój w latach 2017-2022 – wkrótce może się okazać, że mimo tego e-apteka to świetny pomysł na handel w internecie. Z badania wynika bowiem, że choć sprzedaż leków online wciąż stanowi mały procent, to jednak coraz więcej klientów korzysta przy poszukiwaniu i zakupie tego rodzaju produktów z aptek internetowych.
Dlaczego coraz więcej? 58% osób biorących udział w badaniu PMR stwierdziło, że głównym czynnikiem zakupów przez internet jest cena leku. 13% zasugerowało się opinią znalezioną w sieci, a 22% wielkością dostępnego opakowania. Coraz częściej więc klienci, zamiast stać w tradycyjnej kolejce i dopiero przy kasie pytać o cenę kapsułek czy maści rozgrzewających, przeglądają ofertę leków OTC, czyli bez recepty, w internecie. I tam decydują się coraz chętniej na tańsze, oraz oferujące wygodną dostawę do domu, zakupy.

Apteka internetowa to więc nic innego, jak rozwinięcie prowadzonej sprzedaży stacjonarnej. I przy okazji kanał sprzedaży, który już niedługo zyska na znaczeniu. Wpływ na to będzie mieć przede wszystkim zmiana nawyków kupujących – zdobycie leku na receptę wciąż będzie wymagało od klienta większego zaangażowania, ale żeby sięgnąć po leki OTC, suplementy diety i dermokosmetyki wystarczy mu już tylko dostęp do internetu.

Jak dobrze sprzedawać leki w internecie

Wzorcowym przykładem takiego działania jest pracująca na platformie Shoper Apteka Olimpijska – stacjonarnie uruchomiona już w 1991 roku, a dziś oferująca swoje produkty również online. Jedno w tym wypadku pomogło drugiemu: „Zakładając aptekę internetową korzystaliśmy z wieloletniego doświadczenia, jakie dała nam praca w aptekach ogólnodostępnych” – piszą na stronie e-apteki założyciele. „Dysponujemy powierzchniami magazynowymi, a za pośrednictwem firm kurierskich oraz Poczty Polskiej zamówiony towar wysyłamy w 48 godzin. Polityka stosowania jednych z najniższych cen produktów w internecie oraz stałego poszerzania grup asortymentowych zwiększa grono naszych klientów. Każdego dnia staramy się utrzymywać ceny na najniższym możliwym poziomie, aby zapewnić tanie zakupy w zaufanej aptece” – zachęcają.

Apteka internetowa

Atrakcyjna cena, dostępność towaru, sprawna wysyłka – oto, czym apteka może przyciągnąć klienta w internecie. Dodatkowo wymagana jest dobra i łatwo dostępna pomoc i obsługa klienta – nie tylko przez telefon, ale też nowoczesne kanały komunikacji, takie choćby jak aplikacja Messenger. W przypadku leków bez recepty, może być ona potrzebna dosyć rzadko, ale kupujący i tak musi wiedzieć, że może na nią liczyć, o czym informuje zresztą ustawa o prawie farmaceutycznym: obsługa klienta ma być dostępna w godzinach pracy placówki oraz przez dwie godziny po czasie, kiedy ustalono, że odbywa się dostawa.
Najlepiej więc, gdyby celem działania każdej e-apteki było jak najdogodniejsze realizowanie zamówień – tak jak swoją pracę opisuje Apteka Olimpijska. Jeśli nie można bowiem apteki reklamować przy użyciu tradycyjnych form reklamy, należy się skupić na tych polach jej działania, dzięki którym może stać się ona serwisem rzeczywiście atrakcyjnym w oczach klienta.

Jak otworzyć aptekę internetową?

Trzeba zacząć od kwestii formalnych. Wojewódzkiemu Inspektoratowi Farmaceutycznemu należy zgłosić rozszerzenie swojej działalności o sklep internetowy. W samym sklepie zamieścić zaś dokument potwierdzający koncesję na prowadzenie apteki. Dalej – tak jak robi to m.in. Apteka Olimpijska – trzeba zadbać o wydzielenie odpowiedniego miejsca (zaplecza, magazynu – zgodnie z art. 68 ust. 3k ustawy z dnia 6 września 2001 r. o Prawie farmaceutycznym, wysyłka produktu leczniczego musi odbywać się w warunkach zapewniających jakość produktu leczniczego oraz bezpieczeństwo jego stosowania), które będzie odpowiadać za obsługę wysyłki ze sklepu internetowego, a na stronie www zamieścić niezbędne informacje na temat działalności gospodarczej – m.in. dane dot. apteki oraz sprzedawanych leków.
Istotne jest również tzw. „wspólne logo”. Za ustawodawcą: „zgodnie z przepisem § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych, na stronie internetowej apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego, na której produkty lecznicze są oferowane do wysyłkowej sprzedaży, zamieszcza się wyraźnie widoczne wspólne logo”. Informuje ono o legalności prowadzonego biznesu i wzbudza zaufanie kupujących.

Należy przy tym pamiętać, że nie wystarczy zamieścić takie logo na stronie internetowej apteki, ale połączyć je z właściwym dla apteki wpisem w Krajowym Rejestrze Zezwoleń Na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestrze Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych, o którym mowa w art. 107 ust. 5 przywołanej wyżej ustawy. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronach Generalnego Inspektoratu Farmaceutycznego, na poniższych przykładach widać natomiast, jak ta teoria wygląda w praktyce.

Zobacz, jak sprzedaje…
Apteka Jagoda
Apteka Hit
Magia Zdrowia
Apteka Wrzosowa