Zmiany informacje Allegro

Sprzedajesz na Allegro? Od 12 września 2017 r. twoje konto w serwisie musi być uzupełnione o ważne informacje. Sprawdź, co musisz zmienić, żeby nie mieć problemów z wystawieniem kolejnych ofert.

Allegro poinformowało swoich klientów, że od 12 września 2017 roku zmieniają się zasady w najpopularniejszym serwisie sprzedażowym w Polsce. Po kwestiach ujednolicenia zdjęć i szablonów, przyszła teraz pora na radykalne zmiany w informacjach na temat sprzedającego i zasad zakupów. Do tej pory, strona informacyjna na Allegro wyglądała zazwyczaj tak:

Sprzedawcy, a i owszem, zamieszczali na stronie aukcji informacje na swój temat, ale najczęściej w sposób chaotyczny i niejasny, przez co nierzadko żeby znaleźć dane kontaktowe do sprzedającego, trzeba było się sporo natrudzić.
Kwestie reklamacji, zwrotów i gwarancji – te także były traktowane po macoszemu i wielu kupujących musiało informacji na ten temat szukać w regulaminie Allegro lub na ogólnej stronie serwisu z najczęściej zadawanymi pytaniami. Teraz ma się to diametralnie zmienić.

Za komunikatem wyświetlanym w „Moim Allegro”: od 12.09.2017 r. warunki reklamacji i zwrotów staną się obowiązkowe dla kont firmowych. Dodatkowo „Informacje od sprzedającego” przestaną być widoczne na stronie oferty. Trzeba je teraz będzie uzupełnić tak samo skrupulatnie, jak informacje o reklamacjach, zwrotach itd.

Informacje o sprzedającym

Tutaj każdy sprzedający musi dodać informacje o sobie lub swojej firmie, aby maksymalnie ułatwić kupującym podjęcie decyzji o zakupie. Informacje te będą widoczne na każdej stronie oferty w sekcji „O sprzedającym”.

Co uzupełnić? Pola: kontakt (podaj dane kontaktowe dla kupujących), informacje o sprzedającym (podaj informacje o sobie, swojej firmie) oraz pozostałe informacje (podaj inne niezbędne informacje).
Po aktualizacji, informacje o sprzedającym będą wyglądać następująco:

Warunki reklamacji

Do tej pory ogólne zasady reklamacji towarów publikowane były w Informacjach od sprzedającego. Lub nie. Ale od września 2017 roku przedsiębiorca musi je – zgodnie z polskim prawem – zamieszczać bezwzględnie. Dobra wiadomość jednak jest taka, że różne warunki reklamacji można przypisywać do różnych i wybranych ofert. Sprzedający może utworzyć więc dowolną liczbę „zasad reklamacji” i od niego zależy, z jakimi ofertami będzie konkretne zasady wiązał. A jeśli zechce edytować później poszczególne reklamacje, zmienią się one już automatycznie w ofertach, w których zostały użyte.

O czym informować? Czy możliwość reklamacji wadliwego towaru dotyczy wszystkich typów transakcji (licytacji i kup teraz)? Kto pokrywa koszty wysyłki w przypadku reklamacji towaru?
Kupujący reklamuje wadliwy towar – jak powinienem postąpić? Czy sprzedający może zastrzec na stronie przedmiotu, że nie przyjmuje zwrotów?

Warunki zwrotów

Znowu kłania się polskie prawo. Przedsiębiorca ma bowiem obowiązek informować kupujących o zasadach zwrotów. Ale co wtedy, kiedy w twoim sklepie są różne zasady dla różnych ofert? Z nową zmianą na Allegro, możesz zdefiniować teraz różne warunki zwrotów i przypisać je do wybranych ofert. Ale musisz to zrobić – ta sekcja jest od teraz obowiązkowa dla kont firmowych.

O czym informować? Czy kupujący może odstąpić od umowy tylko w przypadku nowych przedmiotów? Czy kupujący musi odesłać towar oryginalnie zapakowany? Kto pokrywa koszty wysyłki w przypadku odstąpienia od umowy i zwrotu towaru? Czy jako sprzedający mogę pobrać za zwrot towaru ustaloną przez siebie kwotę? Czy kupujący musi informować sprzedającego na piśmie, że chce odstąpić od umowy i zwrócić towar? W jakich przypadkach mogę odmówić przyjęcia zwrotu towaru kupionego na Allegro? Czy kupujący musi dołączyć paragon do odsyłanego towaru?

Gwarancja

Ta co prawda – jak podaje samo Allegro – nie jest obowiązkowa, ale trzeba będzie o niej, lub jej braku, też informować (można tworzyć wiele opisów gwarancji dla różnych grup produktów, a po edycji któregoś z opisów, zmieni się on automatycznie we wszystkich ofertach, w których został użyty).

Serwis Prokonsumenci radzi jednak, że choć Allegro wymaga uzupełnienia warunków gwarancji, mimo że zgodnie z prawem udzielenie gwarancji nie jest obowiązkowe, można w serwisie uzupełnić „pustą gwarancję”, a następnie nie załączać jej do wystawianych ofert. „W przypadku jeżeli Allegro będzie wymagało uzupełnienia tej zakładki mimo braku udzielanej gwarancji, to zalecamy ją uzupełnić informując, że sprzedawane produkty nie są objęte gwarancją” – piszą specjaliści od regulaminów sklepów internetowych na stronie prokonsumencki.pl.

Co to znaczy dla sklepów Shoper?

Właściciel sklepu Shoper, posiadający integrację z Allegro i sprzedający także w tym serwisie, powinien zalogować się na swoje konto w Allegro i uzupełnić informacje, o jakich mowa powyżej (brak uzupełnionych informacji będzie blokował wznawianie i wystawianie aukcji).
Po dodaniu warunków posprzedażowych, należy następnie przejść do ustawień Allegro w sklepie i ponownie autoryzować dostęp integracji do konta Allegro. Następnie przydzielić uprawnienia dla integracji z Shoper.pl i wprowadzić klucz WebAPI.

Po wprowadzeniu wymaganych danych, właściciel sklepu Shoper będzie mógł przy wystawieniu kolejnej oferty wybrać konkretne informacje o reklamacjach lub zwrotach, z jakimi chce powiązać wystawiane oferty i aukcje.

Więcej informacji na temat skutków zmian Allegro dla sklepów Shoper można uzyskać pod adresem e-mail bok@shoper.pl.