Lato i wakacje to świetny moment, by spróbować czegoś nowego i spontanicznego. Co powiesz na otwarcie własnego sklepu online? Oto kilka pomysłów na własny biznes w internecie.

 

Ciepłe, długie dni sprzyjają leniuchowaniu. Czy to leżąc na polskiej plaży, czy nad Adriatykiem, można nie tylko ładować baterie na kolejne miesiące roku, nie tylko zawiązywać nowe znajomości, ale także wpadać na nowe pomysły, które mogą odmienić nasze życie. Jednym z nich może być własny sklep internetowy, który dzisiaj da się prowadzić także z pięknej plaży.

Poznaj historię sklepu DeepBreath, prowadzonego z dowolnego miejsca na ziemi

Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy w wakacje?

Pomysłowi uruchomienia własnego sklepu online sprzyja sezon urlopowy – w ciągu kilku dni można dziś wymyślić własny biznes online i wystartować ze sprzedażą pod nazwą swojego sklepu. Oczywiście nie każdy sklep internetowy od razu przynosi zyski. Często zdarza się, że pierwsze parę miesięcy upływa w fazie “testowej” – kiedy klienci dopiero poznają twoją markę, przekazują informacje o produktach i usługach swoim znajomym, którzy także stają się klientami. I karuzela sama się nakręca. Te pierwsze parę miesięcy można traktować jak test na żywym organizmie – na bieżąco sprawdzać co i jak się sprzedaje, czy można tę sprzedaż usprawnić. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest to ogrom pracy, zwłaszcza dla kogoś, kto wcześniej nie pracował w sklepie online. Ale przy dzisiejszych możliwościach, jakie daje branża e-commerce i oprogramowanie na wynajem, takie jak Shoper, sprzedaż przez internet można wygodnie prowadzić na kilka sposobów.

Zobacz, jak i gdzie możesz sprzedawać w internecie

Założenie sklepu internetowego – co zrobić krok po kroku i ile to kosztuje?

Zanim założysz własny sklep internetowy musisz zastanowić się, czy chcesz od razu zakładać własną działalność. Jeśli nie, możesz skorzystać z oferty AIP, czyli Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Inkubatory pozwalają przetestować swój pomysł na biznes i założyć firmę bez zakładania działalności gospodarczej – bez ryzyka, na próbę. W ramach comiesięcznych składek, Inkubator pożycza ci swoją osobowość prawną, a także zapewnia opiekę księgową. Nie musisz płacić składek ZUS i podatku dochodowego – jasno i przejrzyście! Własny sklep internetowy możesz uruchomić także na zasadach działalności nieewidencjonowanej, jednak twój miesięczny przychód nie może wynosić wtedy więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Działalność nieewidencjonowana to świetny sposób na wprowadzenie biznesu na rynek – nie ponosisz żadnych konsekwencji, nie musisz odprowadzać podatku czy płacić składek aż do momentu, gdy sklep zacznie przynosić wyższe niż próg dochody.

Koszty własnego sklepu internetowego to też coś więcej niż tylko koszty działalności gospodarczej. Przed tobą stoi także wybór oprogramowania. Jeśli zdecydujesz się na rozwiązania w rodzaju open source, zwiedziony pozornie darmowym użytkowaniem, możesz się srogo rozczarować – sam dostęp do takiego oprogramowania jest bezpłatny, jednak jeśli nie jesteś specjalistą IT, przyda ci się pomoc programisty. Sklepy pracujące na oprogramowaniu open source nie mają zapewnionego wsparcia technicznego – musisz o nie zadbać już samodzielnie.

Stałe wsparcie i aktualizacje oprogramowania zapewniają rozwiązania w modelu SaaS (Software as a Service) – takie jak Shoper. W ramach jednej, comiesięcznej lub rocznej opłaty, otrzymujesz profesjonalne wsparcie IT oraz wszystkie niezbędne narzędzia do prowadzenia sprzedaży przez internet. Dzięki temu możesz poświęcić się w pełni rozwijaniu swojego e-biznesu i wymyślaniu nowych akcji sprzedażowych dla swoich klientów.

SaaS czy Open Source – jakie oprogramowanie wybrać dla sklepu?

 

Pomysły na sklep internetowy, który można uruchomić w wakacje

Sklep internetowy łatwy do założenia z dnia na dzień

Własny sklep internetowy możesz otworzyć tak naprawdę z dnia na dzień. Oczywiście, przed wprowadzeniem w życie pomysłu na biznes online warto przeprowadzić wstępną analizę konkurencji (sprawdzić, czy są już takie firmy jak twoja; jak się reklamują; do jakich grup odbiorców adresują przekazy; na jakie frazy kluczowe się pozycjonują itp.), a także dokładnie przemyśleć i rozpisać główne cele marki. Do kogo ma docierać? Jaki są jej przewagi rynkowe? Kiedy będziesz już to wiedzieć, prosty sklep internetowy jesteś w stanie uruchomić w ciągu doby.

Pamiętaj, że sklep online potrzebuje tak naprawdę kilku niezbędnych elementów:

– oprogramowania, na którym będzie pracować,
– towarów, które będzie sprzedawać,
– podłączonych metod płatności (szybkich i bezgotówkowych),
– podłączonych dostaw (kurierzy i paczkomaty),
– regulaminu i certyfikatu SSL, które zapewnią klientom bezpieczeństwo zakupów.

Sklep sprzedający „wakacyjny” asortyment – biznes na czasie

Czy jako dziecko sprzedawałeś w wakacje domową lemoniadę na straganie zrobionym z taczek i drewnianej skrzynki? Jeśli tak, znaczy, że już wtedy miałeś rękę do interesów. W końcu co bardziej gasi pragnienie w upalny dzień niż orzeźwiająca lemoniada? I choć od tamtych wakacji minęło pewnie parę dekad, biznes za wiele się nie zmienił. Są produkty i usługi uniwersalne, potrzebne o każdej porze roku, a są także te, na które popyt pojawia się sezonowo. Chociażby w wakacje.

Jeśli chcesz, aby twój sklep szybko stał się rozpoznawalny, zacznij sprzedawać produkty, które w wakacje rozchodzą się niczym świeże bułeczki – odzież plażowa, stroje kąpielowe, dmuchane akcesoria do wody, przenośne lodówki, kubki termiczne (aby lód w napoju nie topił się zbyt szybko), kapelusze, kremy z filtrem i balsamy łagodzące poparzenia słoneczne… Cokolwiek przyjdzie ci do głowy! Dobrze, jeśli twój pomysł na sklep będzie na tyle uniwersalny, by po wakacyjnym szale zakupów nie popadł w ruinę, lecz przynosił dochody cały rok. Warto w tym posłużyć się danymi Google Trends, które pokazują rozkład zainteresowania daną tematyką w Polsce i na świecie. Wystarczy tylko tam wpisać interesującą nas frazę, np. „bikini”, a zobaczymy, jak często i kiedy, słowo to jest wyszukiwane w najpopularniejszej przeglądarce świata – Google.

 

 

Sklep internetowy bez ryzyka – w dropshippingu

Wielu początkujących przedsiębiorców boi się inwestować. No bo pomysł może nie wystrzelić, pieniądze można łatwo stracić, a każdy nowy biznes wiąże się z pewnym ryzykiem. Aby je ograniczyć, na początek dobrze prowadzić sklep w modelu dropshippingu. Na czym on polega? Nie inwestujesz w towar, nie płacisz za magazyn, nie musisz opracowywać logistycznego systemu wysyłki.

W sklepie, który pracuje w dropshippingu, klient składa zamówienie na dany towar, ale jego wysyłką zajmuje się hurtownia, z którą sklep współpracuje. Tym samym jego właściciel nie musi martwić się całym procesem przygotowywania paczki i jej transportu. Co więcej, własny sklep internetowy Shoper możesz w prosty sposób zintegrować z wieloma hurtowniami, z różnych branż – liczne integracje znajdziesz w naszym App Store.

 

 

Sklep do prowadzenia z dowolnego miejsca na ziemi

Kto wie, gdzie poniosą cię wakacje? Niezależnie od tego, czy jesteś typem osoby, która bilety lotnicze miała kupione już w grudniu, czy polujesz właśnie na oferty last minute, nie chcesz martwić się pracą na urlopie, prawda? Jednak im większa możliwość kontroli, tym mniejszy stres. A własny sklep internetowy Shoper możesz kontrolować już za pomocą smartfona.

Połączenie takiej pracy i podróży wybrali w swoim życiu Agata i Patryk, założyciele marki i sklepu internetowego DeepBreath. Ta zafascynowana sportem dwójka zaczęła swoją przygodę z biznesem online od klipów wrzucanych na YouTubie. Pokazywali w nich swoją drogę do lepszej sylwetki i zmiany nawyków żywieniowych, tam również zaczęli budować własną markę, która szybko przerodziła się w sklep internetowy. Patryk i Agata prowadzą go teraz z dowolnego miejsca na ziemi. W ten sposób udało im się odwiedzić już Azję, Afrykę czy Amerykę Południową.

 

 

Sklep internetowy – pomysł na rodzinny biznes

Wszystko zostaje w rodzinie – czasami nawet także biznes. Własny sklep internetowy można prowadzić rodzinnie – np. przez rodziców i dzieci, małżeństwo, rodzeństwo. Jak na przykład…

„Oboje z mężem pracowaliśmy w innych zawodach i żadne z nas nie miało nic wspólnego z modą, ani ze sprzedażą – ja pracowałam jako choreograf w teatrze, mój mąż był informatykiem. Ale kiedy przyszła na świat nasza córka uznaliśmy, że bardzo fajnie byłoby być trochę więcej w domu, do tej pory raczej się nam to nie udawało, ja byłam niemal cały czas w trasie…” – mówi nam mama, żona i założycielka marki oraz sklepu Hultaj Polski.

„Jeśli chodzi o samą sprzedaż, w dzisiejszych czasach nie ma za bardzo wyboru – albo się ma wielki kapitał i jest się ogromną firmą, dzięki czemu można otwierać butiki przy super eleganckich, głównych ulicach w centrum miasta, albo trzeba postawić na coś tak nowoczesnego i elastycznego zarazem, jak sieć. Myślę, że nam się udało wymyślić taką formułę, która pozwala na dotarcie do klientów pochodzących zewsząd. Gdybyśmy postawili na butik, to byłby to sklep otwarty tylko w Warszawie, dla lokalnych mieszkańców. A tak, kupują u nas ludzie z Krakowa, Londynu, Gdańska, albo innych małych miejscowości. I wiesz co jest w tym najbardziej fascynujące? Że jeśli ktoś np. z Lipcowej Górnej zamówi coś u nas, dosłownie tydzień później mamy pięć kolejnych zamówień z tego samego miejsca! To chyba najlepszy dowód na to, że sprzedaż przez internet działa i po prostu się sprawdza”.

 

Pomysł na wakacyjny sklep – sprzedaj go, gdzie tylko możesz

Własny sklep internetowy daje sprzedającemu wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala budować markę własną i pracować na swój rachunek. Dzięki jeszcze dodatkowym integracjom i możliwościom, pozwala łączyć sprzedaż na własnej stronie z innymi kanałami dotarcia do klienta.

Zbuduj swoją markę w social mediach – postaw na Facebook, Instagram, YouTube, TikToka

Media społecznościowe są niczym odwrotność Trójkąta Bermudzkiego – znajdziesz tam każdego. Ich potencjał rośnie też z roku na rok. I to nie tylko ten rozrywkowy, ale przede wszystkim sprzedażowy.

Zobacz, jak sklepy internetowe inwestują w social commerce

Media społecznościowe takie jak Facebook czy ostatnio TikTok to świetne miejsce na zbudowanie relacji ze swoimi klientami, ale także reklamę swoich produktów i usług. Każdy z serwisów oferuje szereg formatów reklamowych, które można zastosować dla swojej branży.

Zacznij lepiej wykorzystywać media społecznościowe – sprawdź możliwości transmisji live

I co najważniejsze – ta reklama działa. Właściciele sklepów internetowych pracujących na oprogramowaniu Shoper przyznają wprost, że reklamy podejmowane np. na Facebooku i w wyszukiwarce Google to jedne z najważniejszych dzisiaj działań przyciągających do sklepu klienta.

Facebook Ads dla sklepu online – najważniejsze pytania i odpowiedzi

Wszystko, co chcesz wiedzieć o reklamie w Google

W 2020 roku 61% sklepów internetowych Shoper uruchomiło zarówno reklamę Google Ads jak i Facebook Ads, co najlepiej świadczy o skuteczności takich kampanii. Facebook to wciąż najskuteczniejszy portal społecznościowy, a reklamy można tam dokładnie dopasować do naszych marketingowych celów oraz profilu potencjalnego klienta. Dzięki temu wyświetlają się one tylko tym osobom, które w jakiś sposób związane są z daną marką lub produktem – istnieje więc duża szansa, że zainteresują się właśnie twoją ofertą.

 

 

Wykorzystaj potencjał marketplace’ów

Pisaliśmy już kiedyś na naszym blogu, że „własny sklep internetowy lepszy jest niż marketplace”, i zdanie to podtrzymujemy, ale… posiadanie tego pierwszego nie wyklucza wcale korzystania z drugiego. Mając sklep pracujący pod własną marką, marketplace warto wykorzystać do dodatkowej promocji swojej oferty i dotarcia do klientów, którzy są jednak fanami kupowania w dużych, agregujących tysiące produktów z innych źródeł, serwisach. Takich jak Allegro czy Amazon.

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży i wyjścia z ofertą poza własną stronę jest dziś bardzo istotna. Właściciele sklepów Shoper pytani przez nas, co ma najlepsze przełożenie na sprzedaż, najczęściej odpowiadali, że dobra oferta i obsługa klienta, ale nie tylko. Ważniejsze nawet od „konkurencyjnej ceny” są np. wspomniane wyżej działania w social media i prowadzenie poza sklepem kampanii reklamowych, a dla 19% sprzedających liczy się także obecność w serwisach zewnętrznych – aukcyjnych i marketplace’ach.

 

Jeśli więc zdecydujesz się na uruchomienie własnego sklepu online, choćby w wakacje, nie poprzestawaj tylko na obsłudze jego strony, ale spróbuj zintegrować go z dodatkowymi kanałami sprzedaży, które zwiększają szansę na podniesienie sprzedaży.

Zobacz, jak zarządzać sprzedażą w wielu serwisach dzięki integracji z ErpBox

Wakacje – odpoczynek czy praca?

A gdyby tak… jedno i drugie? Z własnym sklepem internetowym praca zawodowa może nabrać zupełnie nowego wymiaru. Prowadzenie własnego biznesu z ciepłej plaży gdzieś nad oceanem to już nie tylko pomysł na przekaz reklamowy, ale fak. Dobrze wymyślony i zaprojektowany sklep internetowy może odmienić twoje życie, jeśli tylko poświęcisz mi trochę swojego cennego czasu i serca. Sposobów na sprzedaż online jest coraz więcej, od ciebie tylko zależy, który wybierzesz dla siebie.