Zakup oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego to niewątpliwie inwestycja finansowa. Jeden z kosztów, jakie są konieczne przy uruchamianiu własnej e-działalności. Na pewno każdy właściciel e-sklepu zakłada zwrotności ze swojej inwestycji w określonej perspektywie czasowej.

Jednak zdarza się, że mija wiele miesięcy a stopień konwersji w sklepie jest niewielki, albo wręcz żaden. Przyczyn takiej sytuacji może być oczywiście wiele, ale możliwe, że jedną z nich jest brak zaufania do twojej witryny.
Co zatem możesz zrobić, by uspokoić obawy potencjalnych klientów a tym samym uczynić bardziej prawdopodobnym zrobienie przez nich zakupów w twoim sklepie?
W tym i kolejnych 4 artykułach, krótko omówię 5 najważniejszych i łatwych w realizacji sposób na zwiększenie zaufania do witryny e-sklepu. Myślę, że warto sprawdzić, czy nasz sklep ma te obszary opracowane.

Krok I: Ludzie kupują od ludzi.
W sklepie stacjonarnym sprzedawca, czy też obsługa sklepu, to osoby, które są zauważalne właściwie od razu. Czasem mają firmowe koszulki, czasem od razu podchodzą i proponują pomoc, generalnie nie mamy trudności z rozpoznaniem ich. Jeżeli jest inaczej – opuszczamy sklep – skoro sprzedawca nie interesuje się potencjalnym klientem…cóż jego strata. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym jest też swego rodzaju doradcą – jeśli pomaga w sposób profesjonalny i nienachalny, ma bez wątpienia swój udział w decyzji zakupowej klienta.
Pod tym względem witryna e-sklepu niczym nie różni się od sklepu stacjonarnego. Kupujący przy pierwszej wizycie sprawdza zasadnicze informacje zawarte na stronach sklepu. Dobrze jest więc pokazać mu, kto właściwie stoi za tym wirtualnym biznesem. Co w takim razie możesz zrobić?

– Rzetelnie wypełnij informacje o swojej firmie. Zakładka ?O nas? nie musi zawierać tylko dwóch zdań o sklepie – można zamieścić tam znacznie więcej treści, które sprawią, że twój sklep nie będzie jednym z wielu z danym asortymentem. Jeśli masz przy okazji do opowiedzenia jakąś historię, dzięki której kupujący dowie się skąd pomysł na ten e-sklep (może to wynik przypadku, a może przeciwnie: biznes dziedziczony z pokolenia na pokolenie?) – zaufanie do twojej witryny wzrośnie.
Poza tym sumienne przygotowanie zakładki ?O nas? świadczy o twojej staranności w przygotowaniu sklepu – dla klientów to również sygnał, że tak samo będziesz się troszczył o ich obsługę. Nadanie ?twarzy? witrynie, czy to poprzez małą prezentację jej właściciela czy pokazanie np. osób odpowiedzialnych za obsługę klienta – czyni sklep mniej anonimowym. (Można zerknąć na stronę sklepu www.niecodzienni.pl, zakładka ?O nas? jest doskonałym przykładem jak niewiele trzeba, by zrobić dobre wrażenie na potencjalnych klientach).

iStock_000003180862XSmall– Kolejnym miejscem, które można przygotować pod tym kątem, jest zakładka Kontakt. Można tutaj zamieścić zdjęcia osób odpowiedzialnych za obsługę klienta – dzięki temu sklep zyskuje już przy pierwszej wizycie. Otwarcie się na klienta zawsze plusuje. Dodatkowo można także napisać kilka słów o tych osobach, jeśli nie zrobiliśmy tego w innym miejscu (np. w zakładce ?O nas?) i dodać np. ich osobiste opinie na temat wybranego asortymentu sklepu czy produktu, który mieli okazję testować itp. Z pewnością dowartościuje to sklep.

– Warto zwrócić również uwagę na zawartość stopki w automatycznym mailu, który kupujący otrzymuje ze sklepu. Czasem niewielka zmiana np. ze słów ?zespół sklepu xyz? na słowa ?Jan Kowalski, sklep xyz? sprawi, że kupujący poczuje się traktowany w sposób indywidualny. Będzie wiedział do kogo ewentualnie zwrócić się w razie pytań. Poza tym ma to też dodatkowe znaczenie w przypadku sytuacji trudnych – znacznie łatwiej wybaczamy błędy konkretnej osobie niż grupie czy ?działowi? firmy.
Spróbuj przyjrzeć się tym obszarom w swoim sklepie. Zastanów się co jeszcze możesz zrobić by treści zamieszczone w twoim e-sklepie pracowały na wiarygodność witryny, wzbudzały zaufanie i zachęcały do zakupu.

A wkrótce kilka wskazówek z zakresu budowania wiarygodności sklepu w oczach klientów.