Trzeci z planowanej serii pięciu krótkich opracowań omawiających narzędzia i sposoby zwiększenia zaufania do Twojego e-sklepu.

W tej części kilka słów o tym, w jaki sposób możesz pokazać, że jesteś godny zaufania, że inni już zrobili zakupy u ciebie i są zadowoleni. Możesz dzięki temu sprawić, że kupujący poczują się pewnie i bezpiecznie podczas dokonywania transakcji w Twoim sklepie, że trafią np. na opinię o sklepie czy rekomendację produktów – co ostatecznie zachęci ich do transakcji.

Podczas lektury pamiętaj, że ludzie kupują od ludzi a także, że warto dbać o wiarygodność sklepu, o czym pisaliśmy w poprzednich odcinkach.

Krok III. Pokaż, że inni Ci zaufali.
Opinie.
Jak to zrobić? Przede wszystkim pokaż opinie innych klientów o Twoim sklepie, co zadziała znacznie lepiej niż nawet najbardziej elokwentna wypowiedź samego właściciela sklepu. Do tego celu możesz wykorzystać np. widgety portali gromadzących opinie o sklepach, z którymi oprogramowanie Shoper jest zintegrowane, np. ceneo.pl, radar.pl, skapiec.pl, kupujemy.pl, okazje.info czy bazarcen.pl.
W przypadku widgetów zwróć uwagę na miejsce ich ekspozycji – można je w sposób widoczny acz dyskretny zamieścić na stronie sklepu – ma nie przeszkadzać kupującemu a być jedynie dodatkowym źródłem informacji o sklepie.
Klienci sami często poszukują informacji na temat danego sklepu w serwisach zewnętrznych. Tego typu rekomendacje to cenne źródło informacji o ogromnym znaczeniu przy decyzji zakupowej.
Pamiętaj o tym, by prośbę o opinię wysłać do kupującego kilka dni po zakończeniu transakcji. Nie ma nic bardziej irytującego niż prośba o wypowiedź, podczas gdy przesyłka jeszcze nie dotarła do zamawiającego.
Zwróć również uwagę na to, by co jakiś czas zmieniać portal, na który zapraszasz do zostawienia opinii. Jest to istotne, ponieważ konsumenci korzystają z różnych źródeł i dobrze byłoby zgromadzić komentarze na kilku platformach. Ma to także znaczenie przy okazji pozycjonowania się serwisów.
Dodatkowym atutem są na pewno opinie parterów handlowych, np. hurtowników z którymi współpracujesz – warto poprosić ich o kilka słów na temat współpracy z twoim sklepem.
Obok opinii o samym sklepie szczególnie istotne są opinie o oferowanych w nim produktach. Zachęć swoich dotychczasowych klientów do pozostawiania opinii i komentarzy również pod produktami. Możesz ich za to nagradzać punktami w ramach programu lojalnościowego. Ty zyskasz wartościowe informacje – oni punkty, które będą mogli zamienić np. na rabat lub produkt z twojego sklepu. Pamiętaj, że zamieszczanie opinii o produktach wpłynie w sposób znaczący na konwersję.

Zakładka ?O nas?.
Dodatkowym sposobem budowania zaufania jest zamieszczenie materiałów o nas, które ukazały się w mediach czy to lokalnych czy np. internetowych. Popatrz na strony internetowe dużych rozpoznawalnych marek, jak one sobie z tym radzą. Warto implementować dobre pomysły na swoim gruncie, choćby w niewielkim zakresie.
W tym miejscu można również przedstawić załogę sklepu, wraz z np. ich rekomendacjami dla konkretnych produktów, np. Pan Marcin, odpowiedzialny w naszym sklepie za wysyłkę towarów, testował produkt xyz. Poniżej jego krótka opinia…itp.

Kilka lat temu proces zakupowy był bardzo prosty: konsument szedł do sklepu, wybierał produkt (spośród dostępnych), płacił za niego. Aktualnie konkurencyjność sklepów jest bardzo duża i tak naprawdę nie cena a elementy dodatkowe decydują o tym, czy klient dokona zakupu w naszym sklepie. Coraz więcej kupujących, zanim dokona zakupu, w pierwszej kolejności szuka w internecie opinii na temat sklepu czy też dostępnych w nim produktów i tymi wskazaniami i rekomendacjami kierują się. Pamiętaj, że na dobrą opinię pracuje się latami, zniszczyć ją można w kilka sekund.
Jakie działania podjąłeś już w swoim sklepie? Czy przyniosły efekt? Jak motywujesz swoich klientów do aktywności w zakresie dzielenia się opiniami?