W Polsce działa kilkanaście tysięcy sklepów internetowych. Za kilka dni rozpocznie się okres najbardziej intensywnych zakupów przez internet.

Z roku na rok udział sklepów internetowych rośnie – kupujący chętnie korzystają z możliwości zakupów w domowym zaciszu i dostawy do domu. Poza różnorodnością oferty sklepów internetowych znaczenie ma również fakt, że sami sprzedawcy przywiązują coraz większa wagę do zapewnienia bezpieczeństwa transakcji.
Uruchomienie e-sklepu wymaga nie tylko dobrego pomysłu, założenia działalności, wybrania rozwiązania, zakupu domeny i hostingu. Prowadzenie sklepu internetowego oznacza również sprostanie regulacjom prawnym, które są obowiązkowe a także podjęcie działań dodatkowych, które kupującym dają poczucie bezpieczeństwa podczas transakcji.

1. Polityka prywatności.
Zwykle jest to dokument, który zawiera informacje dla użytkowników danej witryny (tu sklepu internetowego) o tym, jakiego rodzaju dane są o nich zbierane i jak będą wykorzystane a także w jaki sposób są zabezpieczone. Dane mogą być automatycznie gromadzone przez serwer lub podawane samodzielnie przez klienta np. w formularzu rejestracji. Należy pamiętać o tym dokładnie wyjaśnić do jakich celów będziemy z nich korzystać, a w szczególności – czy będziemy udostępniać np. innym firmom.
Konstruując politykę prywatności wskazujemy również na możliwe sposoby kontaktu z klientami, tak by nie byli zaskoczeni np. telefonem czy smsem.
Bardzo ważna jest informacja zapewniająca kupującego, że zawsze ma wgląd do swoich danych, może je modyfikować oraz poprosić o usunięcie.
Obowiązkiem każdego właściciela jest zgłaszanie bazy klientów do GIODO (w Polsce nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych sprawuje Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych).

2. Regulamin.
Jeden z podstawowych elementów poprawnie działającego sklepu. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku (Dz. U. 2002 Nr 144, poz. 1204) określa, że każdy usługodawca (tu właściciel sklepu internetowego) ma w obowiązku udostępnić nieodpłatnie regulamin świadczenia usług kupującemu, przed dokonaniem zakupu. Ustawa określa również, co musi znaleźć siew regulaminie:
– oferta sprzedawcy (przedmiot działalności, zakres świadczonych usług),
– zasady składania reklamacji oraz dokonywania zwrotów i wymiany towaru,
– warunki świadczenia usług on-line
Obecność regulaminu to jedna kwestia – druga to jego bieżąca aktualizacja zgodnie z nowymi klauzulami. Nie zapominajmy o tym – coraz więcej w mediach branżowych mówi się o pozwach dla sklepów internetowych, które nie były wystarczająco czujne i nie dopilnowały zaktualizowania regulaminu.

3. Certyfikat SSL.
Jest to narzędzie, które zapewnia bezpieczeństwo witryny oraz gwarantuje zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Certyfikat zwiększa wiarygodność sklepu internetowego a tym samym buduje zaufanie kupujących. Wbrew temu, co się może wydawać – kupujący zwracają uwagę na dodatkowe ?s? w pasku adresu wskazujące właśnie na zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa ssl. Certyfikat zapewnia kupującego, że właściciel tego sklepu zatroszczył się o bezpieczeństwo dokonywanych w nim transakcji oraz przesyłanych (i gromadzonych) informacji.

To tylko 3 elementy, które można wpisać w działania zmierzające do podniesienia wiarygodności witryny oraz budowania poczucia bezpieczeństwa transakcji dokonywanych w e-sklepie. Nie zapominaj o pozostałych – już wcześniej omówionych krokach:

I: Ludzie kupują od ludzi.

II: Zadbaj o wiarygodność sklepu.

III: Pokaż, że inni ci zaufali.