main

Kilka lat temu proces zakupowy był bardzo prosty: konsument szedł do sklepu, wybierał produkt spośród dostępnych, płacił za niego, a dziś?

Aktualnie konkurencyjność sklepów jest tak duża, że o wyborze miejsca zakupów decyduje znacznie więcej czynników, a nie tylko sama dostępność produktu. Klienci zwracają uwagę na takie elementy, jak obsługa klienta, wygląd sklepu, dane kontaktowe, regulamin oraz opinie o sklepie.

Według ogólnodostępnych danych statystycznych, ponad 14 mln Polaków kupuje w internecie. Szukają produktów właściwie z każdej branży, choć najpopularniejsze kategorie to: dom, moda, uroda, dziecko. Nim dokonają zakupu starają się sprawdzić sklep, poszukać o nim informacji. Pytają na forach internetowych, wśród znajomych. Szukają rekomendacji.

Jako właściciel sklepu na pewno chciałbyś aby i twój sklep był polecany do zakupów, by konsumenci byli zadowoleni, sami wracali i polecali adres innym. Każdego dnia buduj zaufanie do twojego sklepu. Poniżej kilka wskazówek do samodzielnej realizacji.

1. Dobre pierwsze wrażenie.

Te kilka, kilkadziesiąt sekund pierwszego kontaktu jest niezwykle ważne. Gdy już użytkownik trafi do twojego sklepu zrób wszystko, by zatrzymać go jak najdłużej oraz spraw by on zapamiętał ciebie. Zacznij od dobrania adresu sklepu – istotne jest to, by nazwa byłą prosta, łatwa do zapamiętania, krótka.

Pamiętaj, że ludzie kupują oczami, więc wygląd sklepu ma ogromne znaczenie w procesie zakupowym. Zainwestuj w grafikę. Możesz wybrać gotowy szablon lub zamówić indywidualną szatę graficzną. Dbając o wygląd sklepu dajesz konsumentom jednocześnie sygnał, iż traktujesz swój biznes poważnie, inwestujesz w niego.

social

2. Opinie i rekomendacje innych.

Pokaż opinie innych klientów o twoim sklepie, co zadziała znacznie lepiej niż nawet najbardziej elokwentna twoja wypowiedź. Do tego celu możesz wykorzystać np. widgety portali gromadzących opinie o sklepach, z którymi oprogramowanie jest zintegrowane, np. ceneo.pl, radar.pl, skapiec.pl, kupujemy.pl, okazje.info czy bazarcen.pl.

Zwróć tylko uwagę na miejsce ich ekspozycji, by nie przeszkadzały kupującym podczas przeglądania oferty sklepu. Rekomendacje zamieszczane w serwisach zewnętrznych mają wpływ na decyzje zakupowe. Gromadź opinie nie tylko o sklepie, ale również o konkretnych produktach. Wszystkie te treści wpływają nie tylko na zaufanie do twojego e-sklepu, ale również na jego pozycję w wynikach wyszukiwania google.

3. Wiarygodny sklep internetowy – to jaki?

W sieci jest mnóstwo poradników dla kupujących w sklepach internetowych. Niemal każdy uczula na to, by przed zakupem sprawdzić wszystkie informacje o sklepie, przeczytać regulamin, politykę zwrotów, zapoznać się z danymi firmy i zasadami zakupów. Jako właściciel/ka zadbaj o rzetelne przygotowanie treści istotnych dla kupującego – bowiem wszystkie te elementy uwiarygadniają twój sklep w jego oczach.

Co jeszcze możesz zrobić? Możesz np. pochwalić się obecnością w mediach. Zamieść link, zdjęcie, fragment artykułu. Do tego bardzo dobrze nadaje się dział: “O nas”.

Jeśli posiadasz placówkę stacjonarną – pokaż ją również. Zdjęcia i kilka słów opisu są dodatkowym elementem potwierdzającym wiarygodność sklepu.

bezpieczenstwo

4. Bezpieczeństwo transakcji.
W momencie, gdy wszystko dzieje się on line, tak naprawdę opieramy się na tym, co widzimy, co przeczytamy na stronie sklepu, na zabezpieczeniach, które widzimy i rozpoznajemy. Co sprawi, że kupujący będzie miał pewność przeprowadzania bezpiecznej transakcji on-line?

Po pierwsze tzw. Polityka prywatności – poinformuj swoich klientów o tym, jakiego rodzaju dane o nich są gromadzone i jak będą zabezpieczone i do czego wykorzystane.

Regulamin – to druga kwestia – stanowi podstawę zawierania transakcji. Każdy sklep internetowy ma obowiązek przygotować taki dokument i dbać o jego aktualność.

Zainstaluj w sklepie certyfikat ssl – narzędzie, które zapewnia bezpieczeństwo witryny oraz gwarantuje zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Certyfikat zwiększa wiarygodność sklepu internetowego, a tym samym buduje zaufanie kupujących, zapewnia kupującego, że właściciel tego sklepu zatroszczył się o bezpieczeństwo dokonywanych w nim transakcji oraz przesyłanych (i gromadzonych) informacji.

5. I jeszcze…

Spójrz na sklep oczami kupującego, zastanów się, co jeszcze mógłbyś zrobić by zachęcić go do zakupów. Czasem właśnie są to drobiazgi, które można bardzo szybko uzupełnić i w ten sposób dodać cegiełkę w procesie budowania sklepu godnego zaufania.

Umożliw klientom kontakt z tobą, pokaż dostępne kanały komunikacji i godziny pracy sklepu, korzystaj z mediów społecznościowych – załóż profil firmy, gromadź fanów i wiarygodne źródło rekomendacji, postaw na jakość obsługi klienta, bo tę pamięta się znacznie dłużej niż niską cenę.

Rozmawiaj z klientami, wyślij im ankietę podsumowująca zakupy, zapytaj, co się podobało, co możesz poprawić, w którym kierunku się rozwijać. Podtrzymuj relacje z nimi i nie daj o sobie zapomnieć. Gwarantujemy, że będą pamiętać, wracać i polecać innym.