Sklep internetowy Shoper

Jak tworzyć interesujące treści do sklepów online? Zapraszamy do lektury krótkiego poradnika.

 

Ogromna konkurencja w branży e-commerce sprawia, że właściciele sklepów internetowych muszą coraz większą uwagę przykładać do dbałości o swoje e-biznesy. Szybko ładująca się strona, prosta nawigacja, atrakcyjne zdjęcia i treści, które przyciągną uwagę nie tylko robotów wyszukiwarek, ale przede wszystkim klientów. I właśnie temu ostatniemu aspektowi – czyli tekstom – poświęcamy dzisiejszy artykuł.

Pisz konkretnie, nie zanudzaj

Pisząc treści do sklepu internetowego, zadbaj o ich jakość i weź pod uwagę fakt, że coraz więcej ludzi nie czyta w sieci od deski do deski, tylko skanuje tekst, wyłapując w nim najważniejsze – ze swojej perspektywy – informacje.

Zamiast generować jak najdłuższy opis produktu czy kategorii produktowej, skup się na konkretach. Treść powinna być na tyle krótka, by odbiorca był w stanie ją przeczytać, jednocześnie widząc zdjęcie artykułu, bez konieczności przewijania ekranu w dół (tzw. zasada above the fold).

Zawrzyj w niej najważniejsze informacje na temat produktu i jego cech charakterystycznych. Unikaj tzw. lania wody, które prowadzi do tworzenia często odstraszającej klienta „ściany tekstu” (chyba że potrafisz stworzyć wokół produktu naprawdę interesującą historię, na którą czekają twoi klienci, albo którym oferujesz towary niszowe lub niesztampowe).

Jeśli w twoim sklepie internetowym znajduje się bardzo dużo produktów i nie jesteś w stanie uporać się z napisaniem aż tylu opisów produktów, skorzystaj z pomocy profesjonalnych platform – takich, jak GoodContent – współpracujących z wyspecjalizowanymi copywriterami, którzy przygotują twoje treści za rozsądne stawki. Oprócz tego, że gotowe teksty pobierzesz w dowolnym formacie, to w dodatku na etapie zamówienia możesz przypisać im kody produktów, które ułatwią ci umieszczenie treści w sklepie internetowym. Co więcej, w kilku krokach eksportujesz je z portalu w formie dostosowanej do zaimportowania w popularnym oprogramowaniu takim jak Shoper.

Pisz językiem korzyści

Teksty do sklepu internetowego pisz w taki sposób, by podkreślać korzyści produktu ważne z punktu widzenia klienta. W kilku prostych zdaniach zbierz wachlarz argumentów, po przeczytaniu których odbiorca uzna, że właśnie tego szukał.

Zestawiaj cechy produktów z uzasadnieniem, z którego jasno wynika, że rzeczywiście są one naprawdę istotne. Pisząc, wczuj się w rolę sprzedawcy w sklepie stacjonarnym, którego zadaniem jest przekonać klienta do zakupu. Działaj na emocje, wyprzedzaj myśli, nie bądź nachalny, ale skutecznie lawiruj słowem pisanym.

Pisanie językiem korzyści jest nie lada wyzwaniem, z którym poradzi sobie wyłącznie osoba doskonale znająca potrzeby i oczekiwania grupy docelowej. Dlatego – zanim weźmiesz się za przygotowanie tekstów – poświęć czas na research.

Odpowiadaj na pytania odbiorców

W głowie klienta odwiedzającego sklep (bez względu na to, czy stacjonarny, czy internetowy) kotłuje się zwykle wiele pytań, na które szuka odpowiedzi. Tworząc treści, postaraj się poznać te pytania, uporządkować je i jak najlepiej na nie odpowiedzieć.

Treści poradnikowe zgromadź w jednym miejscu. Może to być blog lub baza wiedzy. Jeżeli nie masz czasu na tworzenie ich samodzielnie, skorzystaj z pomocy platformy, pamiętaj jednak o odpowiednim przygotowaniu wytycznych dla copywritera. Według specjalistów portalu WhitePress.pl (obecny właściciel platformy GoodContent), sporządzenie konkretnych wytycznych i podkreślenie, na czym zależy nam w treści, znacząco wpłynie na pracę twórcy i zaowocuje w pełni zadowalającymi tekstami na stronę sklepu.

Odpowiadając na pytania odbiorców, pokaż, że jesteś ekspertem w branży i naprawdę znasz się na rzeczy. Twórz treści nie tylko o tematyce podstawowej, ale również zaawansowanej. Podejmuj tematy ważne z punktu widzenia twoich klientów. Jeśli zobaczą w tobie lub twojej marce specjalistę, o wiele chętniej zaufają i zainteresują się tym, co sprzedajesz w swoim sklepie internetowym.

Formatuj tekst

Gdy tworzysz treści do sklepu internetowego, skup się nie tylko na merytoryce i przesłaniu, ale również na tym, by odpowiednio formatować tekst. Dzięki temu ułatwisz odbiorcom czytanie i wychwytywanie najważniejszych informacji.

Najistotniejsze elementy pogrubiaj, stosuj wypunktowania i krótkie akapity. Zamiast justować tekst, wyrównaj go do lewej strony, dzięki czemu o wiele lepiej będzie się go czytało w sieci. Stosuj proste fonty i odpowiednie odstępy między literami, wyrazami oraz linijkami. Nie zapomnij o nagłówkach – zwłaszcza, gdy tekstu jest dość sporo. Informacje techniczne umieszczaj w wypunktowaniach i wyraźnie je oddzielaj, to również sprzyja wygodzie użytkownika i dokonywaniu udanych zakupów.

Jeśli to możliwe, teksty na blogu lub w bazie wiedzy wzbogać o elementy graficzne, np. zdjęcia opisywanych produktów, po kliknięciu w które odbiorca zostaje przekierowany do ich zakupu.

Dbając o odpowiednie formatowanie tekstu, nie tylko ułatwisz klientowi jego konsumpcję, ale również pozytywnie wpłyniesz na konwersję z podejmowanych przez niego na stronie akcji.

 

Sklep internetowy Shoper

Linkuj

W treściach w sklepie internetowym nie wahaj się stosować wewnętrznego linkowania. Linkuj do produktów, artykułów poradnikowych, informacji na temat realizacji zamówień czy dostawy itd.

Twórz w treściach „ścieżkę”, za pomocą której przeprowadzisz odbiorcę jak za rękę po swoim sklepie internetowym. Proponuj produkty komplementarne i substytuty, podpowiadaj, kierując do poradników. Ułatw klientowi poruszanie się po wirtualnej przestrzeni twojego sklepu. Odpowiednio go nawigując, masz szansę sprawić, że nie tylko nabierze on do ciebie większego zaufania, ale również zwiększy wartość swojego koszyka zakupowego.

Gra jest warta świeczki, dlatego warto dobrze przemyśleć linkowanie, by nie było natarczywe, a w naturalny sposób kierowało ruch na stronie. Nie musisz robić tego wszystkiego sam – jeśli np. zlecasz przygotowanie treści copywriterom z GoodContent, w wytycznych możesz podać odpowiednie linki (najlepiej wraz z anchorem, czyli tekstem, pod którym będzie się krył link), które powinny znaleźć się w treści.

„Nakarm” roboty, nie zapominając o ludziach

Pisząc teksty na użytek sklepu internetowego, łatwo można ulec pokusie upchnięcia jak największej liczby słów kluczowych. Przesycenie treści frazami sprawia, że staje się ona nienaturalna i nieprzyjemna w odbiorze, gdy czyta ją człowiek, czyli ich faktyczny adresat. Nie ma nic gorszego niż trafienie do sklepu online, w którym opisy produktów – zamiast być zbiorem skondensowanych i konkretnych informacji o towarze – są wyliczanką słów kluczowych.

„Przekarmiając” roboty pisaniem typowo pod SEO, można się spotkać nie tylko z niezadowoleniem klientów (którzy z pewnością już nie wrócą do zakupów, a w najgorszym przypadku szepną słówko na temat swoich negatywnych doświadczeń również osobom znajdującym się w ich otoczeniu), ale również narazić się na „gniew” samych wyszukiwarek indeksujących strony i sklepy internetowe.

Jeśli korzystasz z pomocy profesjonalnych copywriterów, możesz być spokojny, że w tekstach do Twojego sklepu internetowego słowa kluczowe zostaną umieszczone w taki sposób, by jak najlepiej odpowiadać aktualnym wytycznym wyszukiwarek, a jednocześnie być przyjemnym w odbiorze dla klientów.

Strzeż się kopiowania

Ostatnią z siedmiu zasad pisania interesujących treści do sklepów internetowych będzie ta najbardziej stojąca w opozycji do określenia „interesujący”. Chodzi o kopiowanie treści. Występuje ono najczęściej w dwóch postaciach – kopiowania treści z innych stron internetowych, ale również kopiowania tych samych treści w obrębie jednego sklepu online.
Pierwszy przypadek to – mówiąc najbardziej wprost – zwyczajna kradzież czyjejś pracy. I nieważne, czy są to „tylko” parametry techniczne skopiowane ze strony producenta, czy artykuł blogowy. Możesz się inspirować, ale nigdy nie powinieneś korzystać bez pozwolenia z cudzej własności (w tym przypadku intelektualnej), bo jest to zwyczajnie karalne.

Drugi przypadek to duplikowanie jednakowego tekstu w wielu miejscach w sklepie (np. w opisach podobnych produktów, które różnią się jednym parametrem). Klient szybko to zauważy i uzna, że skoro właścicielowi sklepu nie chciało się poświęcić czasu na stworzenie unikalnych treści, to prawdopodobnie może również nie chcieć mu się odpowiednio obsłużyć zamówienia.

Kopiowanie treści może się szybko odbić czkawką. I nie chodzi tu tylko o obniżenie pozycji w wyszukiwarkach czy nałożenie kary od Google, ale również o wiele groźniejsze konsekwencje, jak wytoczenie procesu sądowego przez osobę, której treści skopiowaliśmy i konieczność zapłacenia niemałego odszkodowania za dopuszczenie się tego rodzaju przestępstwa.

Jednym słowem, gra nie jest warta świeczki. Dlatego – jeśli nie mamy czasu lub pomysłu na samodzielne stworzenie treści do sklepu internetowego – skorzystajmy z pomocy portali takich, jak GoodContent, dzięki którym szybko przygotowane zostaną dla nas profesjonalne teksty za rozsądne pieniądze.

Mamy nadzieję, że dzięki naszemu krótkiemu poradnikowi będziesz tworzyć jeszcze lepsze treści do twojego sklepu online lub znajdziesz profesjonalistów, którzy pomogą ci je przygotować. Trzymamy kciuki!

 

Artykuł powstał we współpracy z redakcją platformy GoodContent, która łączy copywriterów i zleceniodawców z całej Polski.