Remarketing w sklepie internetowym

Zapytaj właściciela sklepu internetowego czego nie lubi w tym biznesie, a na pewno wspomni o porzuconych koszykach przez klientów. Ale i z tym można sobie w e-sklepie poradzić.

Remarketing: o co w tym chodzi?

Dla przypomnienia: remarketing to technika marketingowa, która polega na ponownym zaangażowaniu użytkownika, który już raz odwiedził stronę danego e-sklepu, ale nie sfinalizował zakupów. Cel? Dokończenie tego procesu. Czasami wręcz za wszelką, choć nieprzemyślaną cenę.

Dlaczego klienci porzucają koszyk? Według remarketingowych raportów SaleCycle i KISSMetric, powodów jest kilka, a każdy może doprowadzić właściciela e-biznesu do szewskiej pasji.

Porzucone koszyki: czyli czym nie odstraszać klienta
Create your own infographics

Jak widać na załączonym obrazku, nie tylko sprzedawca, któremu uciekają klienci nie ma łatwego życia. Kupujący też wiele razy muszą się namęczyć, zanim przejdą cały proces zakupowy i sfinalizują koszyk. Jednych zniechęca do tego wolno ładująca się strona sklepu, innych brak zainstalowanego certyfikatu SSL, kogoś innego jedna tylko, i niekoniecznie najwygodniejsza, bo oparta na przelewie tradycyjnym, metoda płatności. Zanim więc e-sklep zacznie uprawiać zakrojony na szeroką skalę remarketing, warto sprawdzić, który z powyższych elementów może psuć doświadczenia zakupowe także odwiedzającym twoją stronę. Warto na przykład wiedzieć, że badanie przeprowadzone swego czasu przez FreshMail wykazało, że gdy na drodze finalizacji zamówienia sklep umieści siedem lub więcej pól do wypełnienia w jednym formularzu zapisu, odsetek odrzuceń może wynieść aż 92%. Inny mocny powód, dla którego kupujący nie kończą zakupów to zmuszanie ich do rejestrowania konta klienta w sklepie. Zamiast tego, próbuj w swoim biznesie kierować się zasadą trzech kliknięć – niech klient klika rzadko i nie byle gdzie, ale zawsze klika do celu. A kiedy poprawiona – bo przejrzysta, wygodna i bezpieczna – strona internetowa sklepu nie wystarczy, wtedy zacznij kupujących motywować dobrymi akcjami remarketingowymi.

Daj klientowi poczucie, że mówisz tylko do niego

Dobrymi, znaczy angażującymi odbiorcę. Z badania firmy Accenture wynika, że 73% klientów woli robić zakupy w tych sklepach, które dają im poczucie, że dany zakup naprawdę się opłaca. Można ich do tego przekonać opiniami innych klientów, którzy już kupili coś u ciebie i zechcieli wystawić ci pozytywną recenzję. Blisko 80% kupujących w sieci sugeruje się w końcu zdaniem innych internautów. Pamiętaj więc o tym…
– w komunikatach wysyłanych e-mailem („Naszą ofertę oceniło pozytywnie już 500 klientów” albo „9 na 10 kupujących twierdzi, że mamy najlepszą ofertę”),
– oraz pop-upach wyświetlanych na stronie sklepu („Dziś kupiło już u nas 19 klientów – bądź naszą szczęśliwą 20tką i wygraj darmową dostawę”).

Pamiętaj o emocjach w komunikacji – dawaj ludziom nie tylko powód do robienia zakupów, ale i miłego spędzania czasu. Jeśli sprzedajesz modę – zaproponuj w zachęcającym do skończenia mailu kilka darmowych stylizacji, którymi klient może się zainspirować. Albo kilka propozycji, jak można korzystać z oferowanych przez ciebie produktów w życiu codziennym, dlaczego są one dobrym pomysłem na prezent, albo co innego stanowi o ich unikatowości.

Przeczytaj także:
Retargeting, czyli jak uratować porzucony koszyk
Z remarketingiem możesz więcej

Bądź przy tym sprzedawcą nowoczesnym, komunikuj się nie tylko za pomocą klasycznych wiadomości e-mail, ale i dostosuj swój przekaz do urządzeń mobilnych – smartfonów oraz tabletów. Przede wszystkim jednak staraj się personalizować komunikaty. Klient, który poczuje, że piszesz/mówisz właśnie do niego, ma większe szanse realnie wrócić na stronę twojego sklepu i dokończyć zakupy.
A że jest na to spora szansa, potwierdzają m.in. twórcy aplikacji Retargeting, która ułatwia prowadzenie remarketingu w sklepie internetowym Shoper. Ich zdaniem 63% porzuconych koszyków może być odzyskana, jedyne co trzeba zrobić to dobrać odpowiednie narzędzie do komunikacji z niezdecydowanym i uciekającym klientem.