Która branża ma największy udział w całkowitej liczbie sklepów, których nowych e-biznesów przybyło najwięcej oraz jaka była średnia wartość koszyka na e-zakupach? Zapraszamy do sprawdzenia danych ze sklepów internetowych Shoper za Q3 2020.

 

„Według naszych prognoz rok 2020 mieliśmy zakończyć z wynikiem 13,5 tys. sklepów internetowych. Tymczasem już w połowie roku obsługiwaliśmy ich 15 tys.” – mówił Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej”. „Pandemia koronawirusa sprawiła, że dla niektórych biznesów handel internetowy stał się kwestią przetrwania. Klienci też nauczyli się bardziej i więcej kupować w sieci. Spora część osób, które po wybuchu pandemii pierwszy raz skorzystały ze sklepów internetowych – a nowicjuszem był wtedy co piąty klient – została przy tej formie zakupów mimo zniesienia obostrzeń”.

Wzrost liczby sklepów internetowych to nie jedyny parametr, który tak znacząco wzrósł. Zmianie uległy także inne wskaźniki branżowe, o których piszemy w tym Barometrze Shoper.

Udział poszczególnych branż w ogólnej liczbie sklepów na koniec Q3 2020

Od drugiego kwartału 2020 roku najwięcej sklepów przybyło w branży Dom i ogród (niemal 8% nowych zostało założonych w tym segmencie), pozostałe dominujące to: Zdrowie i uroda (ponad 6%) oraz Delikatesy (ponad 5%).

„Intensywny przyrost tych trzech branż to częściowo efekt pandemiczny. Wszystkie zawierają bowiem artykuły pierwszej potrzeby lub po prostu codziennego użytku, a ograniczenie na początku roku aktywności poza domem spowodowało, że konsumenci skupili się na najbliższym otoczeniu i dawno odkładanych sprawach. Także tych związanych z np. remontami czy aranżacją przestrzeni. Co więcej, ich potrzeby nie zmieniły się, za to sytuacja zmusiła ich do zmiany nawyków zakupowych, a sprzedawców do szybkiego uruchomienia nowych kanałów dotarcia z towarem. Przedsiębiorcy, którzy dotąd nie sprzedawali w online w krótkim czasie wystartowali z własnym sklepem internetowym. Na szczególną uwagę zasługuje kategoria Delikatesy przede wszystkim ze względu na ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży i liczby transakcji w stosunku do roku poprzedniego. Przeniesienia handlu do sieci, początkowo wymuszone pandemią, wygląda na trend, który utrzymuje się w kolejnych kwartałach” – podsumowuje Oliwia Tomalik, Shoper Marketing Manager.

W Q3 2020 największy udział w przychodach sklepów Shoper miała branża Dom i wnętrza – 28%. Nieco mniejszy, bo na poziomie 18%, należał do branży Zdrowie i uroda, a na trzecim miejscu znajdziemy sklepy z branży odzieżowej z udziałem 11%.

Jeżeli chodzi o liczbę transakcji – najwięcej w Q3 2020 odnotowała branża Zdrowie i uroda. Co czwarty zakup dotyczył produktów z tego segmentu. Na drugim miejscu z udziałem 17% jest Dom i ogród, a na trzecim Ubrania z podobnym wynikiem (17%).

Biorąc pod uwagę dwa wskaźniki – przychód oraz transakcje można wnioskować, że w przypadku zakupów w sklepach z branży Dom i ogród mamy do czynienia z mniejszą liczbą transakcji ale o większej ich wartości.

 

Barometr Shoper: Q3 2020
Infogram

 

Ruch w sklepach internetowych

Najpopularniejszym kanałem zawierania transakcji w sklepach internetowych pozostaje desktop. Kupujący wolą dokonywać zakupów wykorzystując w tym celu komputer. W porównaniu z poprzednim kwartałem – jest to niewielka zmiana w każdej kategorii. Udział urządzeń typu komputer i tablet delikatnie się zmniejsza na rzecz urządzeń mobilnych.

Ciekawie wygląda analiza transakcji w poszczególnych branżach. Okazuje się bowiem, że np. artykuły z branży odzieżowej konsumenci kupują z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – jest to ponad 56% wszystkich transakcji w tych sklepach. Duży udział urządzeń mobilnych jest także w takich segmentach, jak Upominki i akcesoria (44%) oraz Zdrowie i uroda (37%).

Średni koszyk zakupowy, jak można było się spodziewać, jest najwyższy w branży Elektronika. Zaraz za nim plasują się koszyki ze sklepów z Komputerami, Automoto oraz Dom i ogród. Warto też zwrócić uwagę na Delikatesy, które notują wynik lepszy niż branża odzieżowa.

 

Copy: Barometr Shoper Q3 2020
Infogram

 

Najlepsze produkty sprzedawane w Q3 2020

W trzecim kwartale 2020 roku, w sklepach Shoper najwięcej dały zarobić następujące towary:

 

Chcesz wiedzieć więcej? Zapytaj naszego eksperta: [email protected]