Co robić, gdy media straszą recesją, wszystko drożeje, a przyszłość wydaje się niepewna? Czy można się przed tym zabezpieczyć i nie stanąć z biznesem w miejscu? Dzielimy się wskazówkami, jak poradzić sobie z recesją i rozwinąć sklep internetowy w trudnych czasach.

Co z tym e-commerce?

Pandemia, która na innych sektorach gospodarki dość mocno się odbiła, w przypadku sprzedaży internetowej okazała się wyjątkowo korzystna. Od 2020 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrosła do ok. 94 miliardów złotych. Jednak po kilku latach rekordowych wzrostów e-handel również zaczął lekko spowalniać.

Nie ma wcale powodów do paniki, bo mimo recesji szacuje się, że do 2027 roku wartość polskiego e-commerce jeszcze się podwoi. Ale musimy pamiętać o innych utrudnieniach. Wiele firm na całym świecie wciąż dochodzi do siebie po negatywnych skutkach pandemii.

Przeszkody gospodarcze potęguje też trwająca wojna rosyjsko-ukraińska, zagrażająca łańcuchom dostaw, a wszystko łącznie napędza wysoką inflację. To z jednej strony oznacza, że drożeją towary i koszty produkcji, a z drugiej – że konsumenci coraz częściej muszą ograniczać swoje codzienne wydatki.

Zobacz trendy e-commerce 2023, które musisz znać

Recesja w e-commerce – czego możemy się spodziewać?

Inflacja w Polsce ciągle rośnie, a to przekłada się na zasobność portfeli konsumentów. Z raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2022” wynika, że 58% badanych kupuje tyle samo, co zwykle, 28% kupuje mniej, natomiast 14% kupuje więcej. To oznacza, że przedsiębiorcy będę musieli włożyć trochę więcej wysiłku w przekonanie klientów do zakupów, zwłaszcza tych mniej podstawowych.

Wśród obszarów, które sprzedawcy internetowi powinni wykorzystać do zwiększenia atrakcyjności swoich ofert, są działania proekologiczne. Według raportu Gemius dla ponad 46% kupujących duże znaczenie w decyzjach zakupowych ma wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko.

ESG się opłaca – zadbaj o zrównoważoną sprzedaż

Rok 2023 będzie wymagał od marek szybkich reakcji, większej elastyczności oraz zmian w swoich ofertach, planach i sposobach działania. W obliczu recesji gospodarczej umiejętność płynnego dostosowywania się do oczekiwań konsumentów i rynku jest kluczowa. Podpowiadamy, co jeszcze możesz zrobić, by przygotować swój biznes na nowe wyzwania.

1. Działaj na różnych frontach i sprzedawaj wielokanałowo

Ścieżka zakupowa klienta rzadko zaczyna i kończy się w tym samym miejscu. Zdecydowana większość konsumentów korzysta podczas zakupów z różnych kanałów. Porównuje w nich wiele ofert i wybiera te najlepsze dla siebie. Ktoś, kto nie jest jeszcze twoim stałym klientem i nie czuje wobec ciebie lojalności, nie kupi twojego produktu, jeśli się o nim nie dowie. Logiczne, prawda?

Właśnie dlatego musisz wyjść mu naprzeciw i wystawić swoje towary w różnych miejscach, czyli zacząć sprzedaż wielokanałową. Wykorzystując multichannel, ułatwiasz klientowi wybór. Poszerzenie dystrybucji twojego produktu to nie tylko lepsza rozpoznawalność twojej marki wśród konkurencji, ale również szansa na większą liczbę potencjalnych odbiorców.

Dodatkowo zapewniasz sobie w ten sposób dywersyfikację źródeł dochodu. Nawet jeśli w jednym kanale sprzedaż spowolni, wciąż możesz liczyć na zyski z pozostałych. Połącz swój sklep internetowy z takimi marketplace’ami jak Allegro, Facebook Marketplace, Amazon czy Empik.

Więcej o sprzedaży na marketplace’ach przeczytasz tutaj

2. Czy to się opłaca? Przemyśl swoją strategię cenową

Rosnąca inflacja wielu przedsiębiorców już zmusiła lub wkrótce zmusi do znacznego podniesienia cen swoich produktów. Po drugiej stronie mamy jednak zwykłych nabywców, których to samo zjawisko skłania do szukania oszczędności.

W związku z tym Polacy planują ograniczać zakupy w niektórych kategoriach produktowych, a jednocześnie zwiększyć je w innych. Raport „Dialog na Nowe Czasy” OC&C pokazuje, że prawie 80% polskich konsumentów szuka zamienników lub tańszych o ok. 20-30% produktów. Stosunek jakości do ceny jest dla nich najważniejszy, zaraz obok szerokiego wyboru towarów.

W takiej sytuacji wiele firm może kusić klientów promocjami, by zwiększyć sprzedaż. To jednak grząski grunt. Po pierwsze, łatwo popaść w przesadę i zaszkodzić własnym marżom. Po drugie, musisz pamiętać też o nowych przepisach, jakie wprowadziła unijna dyrektywa Omnibus – nieuczciwie poprowadzone “wieczne promocje” czy fikcyjne obniżki mogą cię drogo kosztować.

Zamiast stale obniżać ceny, spróbuj zaoferować klientom dodatkowe wartości. Darmowe dostawy, dłuższy czas na zwrot, ciekawy program lojalnościowy czy odważne działania na rzecz środowiska pomogą ci bardziej niż rabaty, jeśli dobrze je przedstawisz.

Czym jest marketing w sklepie internetowym?

3. Zadbaj o relacje z klientami

Choć niskie ceny zdecydowanie przyciągają konsumentów zmagających się ze skutkami inflacji, nie są one jedynym czynnikiem decydującym o sukcesie twojej sprzedaży. Często o wiele ważniejsze są relacje, jakie nawiązujesz z kupującymi. Ktoś, kto ma do twojej marki zaufanie i wie, że płaci za naprawdę wartościowy produkt, o wiele chętniej zostawi u ciebie swoje pieniądze.

Kiedy zapewniasz jakościowe towary, dbasz o dobrą obsługę klienta, nie próbujesz ukrywać kosztów, od razu zyskujesz w oczach swoich odbiorców. Tym bardziej, jeśli przy tym prowadzisz jasną, prostą komunikację i oferujesz wyjątkową wartość dodaną – np. swoją ekspercką wiedzę czy angażujące lub zabawne treści. Dlatego by wyjść obronną ręką z recesji, zastanów się, co poza cenami i asortymentem możesz zmienić lub poprawić w swoim e-biznesie, i jak usprawnić obsługę klienta.

Omnibus w e-sklepie – zadbaj o telefoniczną obsługę klienta

4. Sprawdź, czy to się sprzeda – prognozowanie sprzedaży

Niepewna sytuacja ekonomiczna wpływa na chwiejny popyt w wielu kategoriach produktowych. Może się więc okazać, że zamówisz za dużo towaru, który się nie sprzeda i będzie zalegał w magazynie, przez co zamrozisz lub w ogóle stracisz sporo pieniędzy. Albo odwrotnie: zakupisz go za mało i chętnych klientów odeślesz przez to z kwitkiem – co też oznacza dla ciebie stratę.

Aby tego uniknąć, warto uzbroić się w najlepsze rozwiązania, dzięki którym łatwiej zmierzysz się z ciągle zmieniającymi się potrzebami klientów. Prognozowanie popytu na produkty wrażliwe na skoki sprzedażowe nie należy do najłatwiejszych zadań, zwłaszcza jeśli w naszym portfolio mamy takich towarów tysiące, a każda grupa asortymentowa zachowuje się inaczej. Skorzystaj więc z inteligentnych narzędzi, takich jak aplikacja Dature, z którymi łatwiej zaplanujesz zapasy i obliczysz, co, kiedy i w jakiej ilości może się sprzedać w twoim sklepie.

Sprawdź sposób na prognozowanie popytu i sprzedaży w sklepie online

5. Jeśli zaczynasz – spróbuj w dropshippingu

To punkt szczególnie przydatny dla tych, którzy dopiero zastanawiają się, jak biznes rozwinąć w czasie kryzysu lub recesji. Może być pomocny również wtedy, gdy rozważasz zmianę albo poszerzenie asortymentu w swoim sklepie, a nie wytwarzasz własny produktów.

Sprzedaż w modelu dropshippingu to najłatwiejszy sposób na wejście w e-commerce bez dużych inwestycji i ryzyka. Na czym to polega? Ty w swoim sklepie internetowym tylko wystawiasz produkty należące do hurtowni, obsługujesz klientów i zbierasz zamówienia. To hurtownia magazynuje wszystkie towary, pakuje je i wysyła do kupujących. Płacisz więc tylko za to, co rzeczywiście się sprzedało, nie musisz też wynajmować własnego magazynu.

Własny sklep Shoper połączysz z dowolną hurtownią w bardzo prosty sposób np. dzięki aplikacji Dropshipping moduł Apilo. Jednak zanim to zrobisz, sprawdź, na jakie towary rośnie obecnie zapotrzebowanie i co sprzedawać w internecie w 2023 roku. Z analiz serwisu Hurt&Detal wynika, że pomimo inflacji i powszechnego trendu szukania oszczędności, polscy konsumenci planują zwiększyć zakupy online w kilku kategoriach:

☞ żywność (21%),
☞ artykuły biurowe (20%),
☞ odzież (19%),
☞ artykuły dla zwierząt (18%),
☞ kosmetyki i suplementy diety (18%),
☞ leki (18%).

Jeśli nie masz jeszcze pomysłu na e-biznes i obawiasz się zbyt odważnych kroków w niepewnej sytuacji gospodarczej, sprzedaż w dropshippingu będzie dla ciebie najlepszym rozwiązaniem. W razie konieczności możesz z niej łatwo zrezygnować bez straty pieniędzy. Choć jesteśmy pewni, że nie będzie takiej potrzeby.

Na czym polega dropshipping? Dowiedz się więcej

6. Daj klientom więcej możliwości – nowe metody płatności

O tym, że bezpieczne i szybkie przelewy internetowe w e-commerce to podstawa, mówimy już od dawna. Dzisiaj ciężko sobie wyobrazić sklep online, który nie oferowałby swoim klientom chociaż kilku metod płatności. Dla większości konsumentów i sprzedawców to już po prostu “oczywista oczywistość”.

Jednak już nie tak jasne jest to, że oprócz zwykłych metod rośnie też zapotrzebowanie na płatności odroczone czy ratalne. Z raportu Mastercard 2021 “Breaking down Installments: Making sense of Buy Now, Pay Later” wynika, że globalnie połowa klientów e-commerce rozważa zakupy na raty. Połowa! Jest więc o co walczyć.

Teraz, gdy inflacja często zmusza konsumentów do rezygnacji z wielu potrzeb, tym bardziej warto im umożliwić rozłożenie wydatków w czasie. Klienci ratalni kupują to, czego potrzebują, a nie to, na co mają aktualnie środki. Do tego o wiele rzadziej porzucają koszyki. Co więcej, średnia wartość transakcji na raty jest ponad 2,5 krotnie większa niż przy zakupach niekredytowanych.

Sprzedaż na raty – wszystko, co musisz wiedzieć

7. Patrz w przyszłość i nie bój się inwestycji

“Go big or go home” – to hasło powinno być motywem przewodnim najbliższego roku. Wbrew pozorom cięcie kosztów, unikanie nawet najmniejszego ryzyka i oszczędzanie na wszystkim może przynieść twojemu biznesowi więcej szkody niż pożytku. W obliczu spowalniającej gospodarki przedsiębiorcy muszą być gotowi na podejmowanie odważnych decyzji i dopasowywanie się do nowych potrzeb konsumentów.

Przeprowadzone przez firmę Deloitte badania na temat wpływu poprzednich recesji na handel detaliczny przyniosły zaskakujące wnioski. Okazuje się, że firmy, które w tym czasie inwestowały swoje oszczędności, rosły szybciej w okresie ożywienia. Jeśli więc tylko możesz sobie na to pozwolić, skupienie na przyszłości, nie na tymczasowym przetrwaniu, będzie dla ciebie w dalszej perspektywie korzystniejsze niż rezygnowanie z szans rozwoju na rzecz oszczędności.

8. Sięgnij po dodatkowe środki na rozwój

Handel, a w szczególności handel internetowy, nie może rozwijać się bez pieniędzy. To jasne. Potrzebujesz ich w niemal każdym obszarze działalności.

☞ Na zakup towaru, gdy spodziewasz się wzrostu sprzedaży, np. tuż przed świętami Bożego Narodzenia, Black Friday czy przed walentynkami.
☞ Na zwiększenie nakładów na marketing, by poprawić widoczność sklepu.
☞ Na inwestycje w nowe maszyny i technologie, które usprawnią biznes, czy też w otwarcie nowych kanałów sprzedaży, np. na rynkach zagranicznych lub na nowe, piękniejsze grafiki czy inne rozwiązania, poprawiające działanie sklepu internetowego.
☞ Na powiększenie zespołu np. o specjalistów z obsługi klienta.

W czasach recesji zdobycie na własną rękę dodatkowych środków może być trudne. Ale wcale nie musi. Jako właściciel sklepu internetowego Shoper zyskujesz z nami wgląd do wyselekcjonowanej oferty produktów finansowych idealnie dopasowanych do potrzeb e-handlu. Już teraz możesz skorzystać z finansowania od takich podmiotów, jak Brutto, Uncapped i Erbeo. Bez wychodzenia z domu, bezpiecznie i na elastycznych zasadach.

Finansowanie biznesu od Uncapped

9. Pokaż się klientom – dbaj o reklamę

Skoro o inwestycjach i rozwoju mowa, pamiętaj, że bez reklamy nie ma sprzedaży. Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że ograniczanie zbędnych kosztów może, a nawet powinno obejmować też wydatki na promocję marki. Bo przecież po co ją robić, skoro trzeba oszczędzać, a konsumenci i tak nie wydadzą więcej pieniędzy, niż mogą, prawda?

No właśnie nieprawda. W ten sposób sprzedawcy sami nieświadomie działają na swoją szkodę. Gdy przestają się reklamować, ograniczają swoje szanse na dotarcie do nowych klientów i przypomnienie się tym “starym” – a bez tego ich biznesom grozi stagnacja. Za to ty możesz wykorzystać tę sytuację.

Jeśli twoja konkurencja przestaje się promować w internecie, zajmij jej przestrzeń reklamową i zwiększ swoją widoczność. Możesz to robić samodzielnie, jeśli czujesz się na siłach, masz odpowiednią wiedzę i czas, lub skorzystać z pomocy specjalistów z Shoper Kampanii.

10. Optymalizuj, analizuj i automatyzuj

Gdy już decydujesz się zwiększyć zakres swoich działań marketingowych na własną rękę albo jeśli po prostu chcesz promować się skuteczniej, musisz zadbać jeszcze o ich optymalizację i usprawnienie. Bez tego rzeczywiście lepiej zostać przy oszczędzaniu. Co możesz zrobić?

Po pierwsze, dobrze przemyśl to, do jakich odbiorców kierujesz swoje komunikaty, i co chcesz w nich osiągnąć. Dostosuj przekaz, format oraz treści do grupy docelowej. Po drugie, wykorzystaj narzędzia do marketing automation, czyli automatyzacji marketingu (np. aplikację iPresso). Pozwolą ci one m.in. dowiedzieć się więcej o twoich klientach, spersonalizować kanały komunikacji i usprawnić kontakt. Zaoszczędzisz więc czas i wysiłek, a zyskasz skuteczność.

Po trzecie, zacznij dokładnie analizować podejmowane działania. Za każdym razem wyznacz sobie wskaźniki (KPI – key performance indicator), na podstawie których określisz, czy dana akcja przynosi zamierzone efekty. I nie bój się eksperymentować. Testuj różne formaty reklamowe, kanały i sposoby komunikacji. Analizuj wyniki tych prób, by na końcu wybrać te, które działają w twoim przypadku najlepiej. Oszczędzać możesz za to na tych, które się nie sprawdzają.

11. Myśl długoterminowo i działaj z wyprzedzeniem

To najkrótsza z naszych rad, ale zdecydowanie opłaca się z nie skorzystać. Dosłownie. Gdy inflacja szaleje, wiele usług i produktów drożeje niemal z dnia na dzień. Doskonale widać to po cenach paliw czy rachunkach za prąd.

Dlatego nie warto zwlekać z niezbędnymi wydatkami. Jeśli któreś z potrzebnych do prowadzenia biznesu rzeczy (np. oprogramowanie sklepu, aplikacje lub materiały do produkcji) możesz opłacić z góry na dłuższy okres i masz na to środki, po prostu to zrób. Zwłaszcza jeśli trafisz na promocję. Dzięki temu zaoszczędzisz najpewniej sporo pieniędzy, a przy tym będziesz mieć jedną rzecz z głowy mniej.

 

Znasz już najlepsze sposoby na to, jak przygotować biznes na recesję, by dalej się rozwijał. Teraz zacznij je wdrażać w życie. Im szybciej, tym lepiej. A jeżeli chcesz zdobyć więcej przydatnej wiedzy i wskazówek dotyczących e-commerce, sprawdź nasze darmowe webinary na Uniwersytecie Shoper.