Co roku w listopadzie, sklepy internetowe przygotowują się do zwiększonych zakupów już nie tylko podczas Black Friday, ale w ciągu całego tygodnia Black Week. Sprawdziliśmy, jak to robią polscy sprzedawcy. Zapraszamy do lektury raportu.

 

Sprawdź raport z przygotowań polskich sklepów do Black Friday 2022

Czarny Piątek, czyli Black Friday, z roku na rok bije rekordy sprzedaży. W ostatnich latach zaowocowało to rozciągnięciem zakupowej gorączki do tzw. Black Week, czyli całego tygodnia, jednak efekty wzmożonego ruchu zakupowego odczuwalne były nawet przez cały listopad. Polacy co roku oczekują w tym czasie specjalnych cen i akcji sprzedażowych, ale oczywiście najwięcej proponuje im się w tygodniu poprzedzającym Czarny Piątek.

Jak to wyglądało w 2021 roku pod kątem sprzedaży? Black Week w 2021 roku w sklepach internetowych Shoper przebił wartość sprzedaży z podobnego okresu rok wcześniej o 56%, a liczbę zamówień o 34%. Black Week 2021 był też znacznie lepszy od „zwykłego” tygodnia, miesiąc wcześniej w październiku – wartość sprzedaży wzrosła o ponad 95%, liczba transakcji o ponad 106%.

Najwięcej podczas Czarnego Tygodnia sprzedały branże: dom i ogród (19% wartości całej sprzedaży w sklepach Shoper), odzież (15%), zdrowie i uroda (14%), art. dziecięce (6%) oraz elektronika (4%).

 

Black Week 2021 w sklepach Shoper – zobacz nasze podsumowanie

Jak będzie wyglądał Black Week i Black Friday 2022?

Sprzedawcy prowadzący sklepy internetowe na platformie e-commerce Shoper, w znacznej większości planują akcje sprzedażowe przez cały Black Week. Taką deklarację złożyło 72% właścicieli, o 4% więcej niż w roku 2021. Tylko na Black Friday nastawia się 12% sprzedawców (21% w 2021 r.), a akcji nie planuje 16% ankietowanych (11% w 2021 r.).

 

 

Black Friday – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

 

O tym, że sklepy szykują dla swoich klientów interesujące oferty oraz niższe ceny, ich właściciele zamierzają informować wieloma kanałami. Najczęściej wykorzystywać będą do tego stronę swojego sklepu (93% wskazań, o 10% więcej niż w 2021), kanały social media (90% – wzrost z 75% w 2021) oraz newslettery (60%, przy 52% przed rokiem).

 

Na pytanie, jakie działania przy okazji Black Week/Friday 2022 planujesz wprowadzić w swoim sklepie, najwięcej sprzedawców wymieniało obniżkę cen – aż 94% (w 2021 roku było to 73% wskazań). Innymi popularnymi działaniami są: działania organiczne w social media (54% odpowiedzi, przy 50% w 2021) oraz kampanie reklamowe na Facebooku (39%, wzrost z 26% w 2021) i w Google (32%, wzrost z 26% w 2021). Specjalną ofertę produktów planuje przygotować 36% sprzedawców (43% w 2021).

 

 

Wśród najpopularniejszych form promocji w sklepie internetowym sprzedawcy korzystający z platformy Shoper, co roku wymieniają rabat procentowy. W 2021 roku przed Black Weekiem wskazywało na niego 76% badanych, w 2022 – już 88%. Zainteresowanie wzrosło też zestawom promocyjnym – z 15% w 2021 do 20% w 2022 roku. Inne cieszące się powodzeniem formy promocji w sklepach to: darmowa dostawa (38%, przy 44% w 2021) oraz rabat kwotowy, który tak jak w zeszłym roku, tak i teraz wskazało 28% sprzedawców.

 

Dowiedz się więcej o przygotowywaniach polskich sklepów internetowych do Black Friday z pełnej wersji raportu – do pobrania tutaj