Certyfikat SSL Bezpieczeństwo

Nikt nikogo siłą do instalacji certyfikatu SSL nie zmusi. Ale już spadającą liczbą zamówień – na pewno. Oto dlaczego musisz mieć SSLa w swoim sklepie. 

SSL. Na pewno nie raz spotkałeś się z tym skrótem. Z angielskiego to Secure Socket Layer – protokół sieciowy, wykorzystywany do zabezpieczeń połączeń internetowych. W skrócie: prowadzisz stronę, sklep internetowy – instalujesz SSL dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jej/jego przeglądania.

Od 2017 roku największe przeglądarki i wyszukiwarki oznaczają strony z zainstalowanym certyfikatem SSL jako „strony bezpieczne”, a te, które takowego nie posiadają – poprzedzone są monitem o „zagrożeniu” lub połączeniu, które „nie jest prywatne”.

Wszystko po to, by korzystanie z internetu było dla wszystkich jak najbardziej wygodne i bezpieczne. A przynajmniej, by właściciele stron internetowych i e-sklepów dokładali wszelkich starań, by przeglądanie sieci właśnie takie było.

Przeczytaj także:
Google, Mozilla, teraz także ty – wszyscy włączają SSL
Klienci stawiają na bezpieczeństwo, ty postaw na SSL
7 powodów, by zainstalować certyfikat SSL


Źródło: Raport przejrzystości Google – jak rosło szyfrowanie HTTPS w internecie

SSL to… twój obowiązek

Żaden przepis prawa nie wymaga co prawda instalowania ani SSLa, ani innych certyfikatów, ale trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z art. 36 ust. 1 Ustawy o ochronie danych osobowych, administrator danych musi zastosować środki techniczne, które pozwolą zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem nieupoważnionym osobom oraz przed ich utratą lub zniszczeniem.

Załącznik tej ustawy wspomina również o stosowaniu przez administratora danych kryptograficznych środków ochrony wobec danych używanych do uwierzytelniania. Czyli, w skrócie, do podjęcia minimum działań z zakresu bezpieczeństwa. A te, najczęściej, spełnia właśnie certyfikat SSL. Potrzebny jest też jednak przy wielu innych okazjach.

Na Facebooku, w wyszukiwarce – bez SSLa ani rusz!

Certyfikat SSL na stronie sklepu odpowiada przede wszystkim za szyfrowanie danych, co uniemożliwia przechwycenie ich w trakcie transmisji z konta klienta do bazy danych naszego sklepu.

Ale żeby ruszyć ze sprzedażą np. na Facebooku, też trzeba mieć wcześniej zainstalowany SSL. Pomaga on też w lepszym pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google i przy podejmowaniu działań reklamowych Google Ads – największa wyszukiwarka promuje bowiem strony działające w oparciu o protokół HTTPS. W wynikach wyszukiwania od jakiegoś czasu wyżej pojawiają się strony, które są ocenione jako bezpieczne dla użytkowników.

Co więcej – podpięcie nowoczesnych metod płatności na stronie sklepu również nie jest możliwe bez działającego certyfikatu SSL.

Można by więc pokusić się o stwierdzenie, że dziś instalacja certyfikatu SSL to nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo klientów, ale przede wszystkim w sam sklep internetowy. Certyfikat zapewnia spokojne przeglądanie ulubionej strony, a jej właścicielom – pomaga w wynikach wyszukiwania i codziennych działaniach operacyjnych. SSL zapewnia w końcu danej stronie wiarygodność i zwiększa jej zaufanie. Inna sprawa, że nacisk na zwiększanie zabezpieczeń w sieci to stały trend, który będzie się tylko umacniał.


Źródło: Raport przejrzystości Google

Podstawowe zabezpieczenia w postaci SSLa to dziś podstawa i trudno wytłumaczyć, dlaczego ktoś nie chciałby instalować go na swojej stronie. Pytanie bardziej – co nas czeka w internetowej przyszłości? I czy każdego właściciela e-biznesu bez zainstalowanego dziś certyfikatu SSL stać na to, by stać w miejscu i przyglądać się, jak zabezpieczone, zaufane i zbierające więcej zamówień e-sklepy zaczynają go wyprzedzać w liczbie zamówień? Niech każdy z nich odpowie sobie na nie już samodzielnie.

Dlaczego Certyfikat SSL to sklepowe minimum
Zainstaluj certyfikat SSL w dobrej cenie