Wszyscy o nim mówią. Ma wiele form i nie jest taki, jak się wydaje, pomaga za to bardziej, niż myślisz. Czym jest content marketing i dlaczego warto wykorzystać go w e-sprzedaży?

 

Sam marketing to dzisiaj za mało. Potrzebuje wsparcia całej “rodziny”, stąd jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne specjalizacje z marketingiem w nazwie – m.in. performance, influencer, social media, digital, content.

Ten ostatni zyskuje na znaczeniu zwłaszcza teraz, gdy mówi się, że nie sprzedajemy już produktów – sprzedajemy wrażenia, emocje, relacje i wiedzę. Warto więc zrozumieć content marketing i nauczyć się go wykorzystywać w swoim sklepie internetowym. Zacznij od podstaw.

Czym jest content marketing?

Content marketing, albo inaczej marketing treści, polega właśnie na tworzeniu, dystrybucji i promocji wartościowych treści. Głównym celem działań content marketingowych jest budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą i zapewnianie mu pozytywnych doświadczeń związanych z marką. W ten sposób zajmujemy trwałe miejsce w jego świadomości i ułatwiamy mu późniejsze decyzje zakupowe.

Dobry copywriting w e-sklepie – sprawdź, co musisz wiedzieć

 

Dlaczego warto korzystać z content marketingu w e-commerce?

Zdobywasz nowych odbiorców i przyciągasz ich uwagę
Zabawne, oryginalne czy po prostu pomocne treści oferują odbiorcom prawdziwą wartość, dlatego przykuwają ich uwagę na dłużej. Do tego ci chętniej wchodzą z nimi w interakcję, udostępniają je znajomym, dzięki czemu poszerzasz swoje zasięgi.

 

Zwiększasz świadomość i rozpoznawalność marki
Skoro zyskujesz większy zasięg, zwiększasz też świadomość swojej marki. Im częściej odbiorcy mają okazję się z nią zetknąć, najlepiej w pozytywnym kontekście, tym lepiej ją kojarzą i zapamiętują. A gdy przychodzi już do momentu zakupu, chętniej wybierają to, co im znane.

 

Poprawiasz pozycjonowanie strony
Sklep internetowy z własnym blogiem, dobrymi opisami produktów i innymi materiałami zajmie w organicznych wynikach wyszukiwania wyższą pozycję. Dzięki optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych zwiększasz szanse na to, że potencjalny klient szukający danego produktu trafi właśnie do ciebie.

Wykorzystaj potencjał SEO – zobacz, dlaczego warto

 

Budujesz wizerunek eksperta
Content marketing to również najlepszy sposób na budowanie eksperckiego wizerunku swojej marki. Jeśli regularnie tworzysz wartościowy content odpowiadający rzeczowo, ale ciekawie na potrzeby, wątpliwości i pytania użytkownika, stopniowo zyskujesz jego zaufanie, lojalność i stajesz się autorytetem w swojej dziedzinie. A to może sprawić, że w pierwszej kolejności po informacje i zakupy potencjalny klient uda się on na twoją stronę zamiast do konkurencji.

 

Angażujesz klientów
Dobry content może stać się viralem. Jeśli umiejętnie wstrzelisz się w jakiś bieżący trend w mediach społecznościowych, rozbawisz odbiorców oryginalnym memem czy video albo zachęcisz do dyskusji, możesz zyskać świetną darmową promocję w postaci user generated content – czyli treści tworzonych przez użytkowników.

 

Pomagasz odbiorcy podejmować decyzje
Wszystkie powyższe korzyści content marketingu ostatecznie przekładają się na lepszą sprzedaż. Zwiększając widoczność i świadomość swojej marki, docierając do nowych potencjalnych klientów z pomocnymi, interesującymi czy zabawnymi materiałami, pomagasz im szybciej podejmować decyzje o zakupach właśnie w twoim sklepie online.

 

 

Co obejmuje content marketing?

Zakres content marketingu jest znacznie szerszy, niż może się wydawać. Wcale nie musi się ograniczać tylko do tekstu na stronie sklepu czy w postach na Facebooku. Wartościowe treści mogą przybierać rozmaite, często zaskakujące formy.

Najbardziej oczywistą i popularną są wpisy blogowe. Prowadzenie bloga połączonego ze sklepem internetowym nie wymaga żadnych skomplikowanych narzędzi – wystarczy, że umiesz lekko pisać i poświęcisz na to regularnie czas. Możesz pisać o wszystkim, co wiąże się z twoją branżą, produktami, jakie sprzedajesz, czy problemami, w którym pomagasz klientom.

Content marketingiem są też publikowane w różnych portalach i magazynach online artykuły sponsorowane czy artykuły eksperckie. Dłuższe formaty – np. e-booki, raporty, poradniki – są już bardziej wymagające, ale świetnie sprawdzają się jako tzw. lead magnets, czyli do pozyskiwania potencjalnych klientów i baz kontaktowych.

Poradniki e-commerce – sprawdź nasze e-booki

 

A jeśli masz już własne bazy mailowe, w ramach działań content marketingowych możesz wykorzystywać też e-mail marketing. Newslettery i mailingi z ciekawymi informacjami, nowościami z branży czy podsumowaniem najnowszych artykułów na twoim blogu to dobry sposób na utrzymanie kontaktu z odbiorcami.

 

Nie tylko tekst, a co jeszcze?

Ale marketing treści to nie tylko teksty. Mogą to być także coraz popularniejsze podcasty albo vlogi. W e-commerce materiały video warto wykorzystać na różne sposoby. Doskonałym pomysłem są na przykład filmy pokazujące, jak dbać o różne produkty, jak ich używać albo stosować w nietypowy sposób.

Idealnym miejscem do prowadzenia działań content marketingowych są oczywiście media społecznościowe. Zdjęcia, zabawne video, Instagram Stories i rolkimemy, gify, TikTok,  transmisje live – pole do popisu jest tutaj naprawdę szerokie. Te formaty nadają się zwłaszcza do contentu rozrywkowego, ale do poważniejszych tematów edukacyjnych czy biznesowych również.

Wartościowe treści możesz przekazywać też w formie darmowych webinarów czy szkoleń, na których dzielisz się z odbiorcami przydatną wiedzą i praktycznymi wskazówkami. Takie działania content marketingowe najlepiej wzmacniają wizerunek twojej marki jako eksperta w danej branży.

Darmowe webinary online – znajdź warsztaty dla siebie

 

Na czym polega strategia content marketingowa?

W biznesie, zarówno tym małym, jedoosobowym, jak i wielkim, globalnym, warto mieć na wszystko mniej lub bardziej przemyślany plan. Jeśli więc chcesz zacząć zyskiwać nowych klientów dzięki własnym treściom, potrzebujesz strategii content marketingowej. Aby ją stworzyć, najpierw zadaj sobie kilka pytań.

 

Kto jest twoją grupą docelową – czyli kim są twoi klienci, czego oczekują? Do kogo kierujesz treści i kogo chcesz przyciągnąć?

Gdzie są twoi odbiorcy – czyli gdzie spędzają najwięcej czasu, gdzie szukają informacji, a gdzie rozrywki? Z jakich mediów społecznościowych korzystają?

Co chcesz pokazywać – czym się możesz podzielić z innymi? Specjalistyczną wiedzą i fachowymi poradami czy dobrym humorem albo ciekawostkami ze swojej branży?

Jakie formaty wykorzystasz – planujesz założyć blog albo konto na Youtube? Może zaczniesz kręcić tiktoki albo nagrywać podcasty? Na co masz czas i możliwości albo w jakiej formie potrafisz zaoferować odbiorcom najwięcej?

 

W działaniach marketingowych ważna jest też konsekwencja i regularność, dlatego twoja strategia content marketingowa powinna uwzględniać kalendarz wydawniczy, lub inaczej harmonogram publikacji. Spróbuj podzielić go przynajmniej na tygodnie, a jeśli czujesz się na siłach – na tygodnie, miesiące, kwartały, półrocza i rok.

Ile razy w tygodniu planujesz postować w social mediach? Ile wpisów blogowych na miesiąc możesz przygotować? A może raz na 6 miesięcy wydasz nowy poradnik w formie e-booka?

Ostatecznie w content marketingu nie chodzi o to, by codziennie zasypywać odbiorców bezwartościowymi informacjami albo odwrotnie, pokazywać się im tylko od przypadku. Zastanów się więc, jaki plan rzeczywiście jesteś w stanie zrealizować, i postaraj się go trzymać.

 

Jak działa content marketing w praktyce?

Content marketing można wykorzystać do promocji sklepu internetowego na wiele sposobów. Zofia, założycielka odzieżowej marki Ansin stworzyła na przykład e-book na temat szafy kapsułowej.

Wykorzystała w nim swoje wieloletnie doświadczenie w pracy stylistki oraz doskonałą znajomość branży, by promować modę przyjazną środowisku. A przy okazji pokazuje, jak ubierać się ponadczasowo i odpowiedzialnie z jej marką. Oprócz tego Zosia regularnie publikuje na blogu, a w mediach społecznościowych dzieli się ze swoimi obserwatorami modowymi tipami.

Jak Ansin sprzedaje online – poznaj historię

 

 

Ciekawy content tworzy też sklep zieloniutko.pl, który na swoim blogu systematycznie przedstawia odbiorcom nowe gwiazdy ze świata roślin. Każdy wpis zawiera solidną dawkę informacji na temat różnych gatunków i odmian, ich pielęgnacji i zapobieganiu chorobom.

Dodatkowo na swoim Instagramie wykorzystują infografiki z krótkimi poradami, np. o roślinach bezpiecznych dla zwierząt. W ten sposób zmieniają swoją markę ze zwykłego sklepu ogrodniczego w cenne źródło wiedzy dla wszystkich miłośników roślin doniczkowych. Pokazują, że naprawdę znają się na rzeczy, dlatego warto im zaufać.

 

 

Z kolei sklep wrapster.pl stawia przede wszystkim na content video. Od tego też zaczynali – od kanału na Youtubie, na który wrzucali nagrania ze swoich pierwszych prób z wrappingiem, czyli oklejaniem samochodów.

Z czasem ich przygoda przerodziła się w prawdziwy biznes. Wciąż regularnie tworzą vlogi oraz nagrania, na których pokazują swoją pracę, nowe triki czy instrukcje krok po kroku. Zyskują ten sposób lojalnych, zaangażowanych klientów i wizerunek eksperta.

Dzisiaj obserwuje ich ponad 194 tysiące fanów, a marka Wrapster cieszy się na polskim rynku autodetailingu zasłużoną sławą.

Od pasji do biznesu Premium – czytaj o sklepie Wrapster

 

 

Przykładem content marketingu w sklepie internetowym mogą być też, wbrew pozorom, opisy produktów. Lekko napisane, wzbogacone o ciekawostki, humor czy przydatne informacje, same w sobie dają klientom wartość i zachęcają do zakupów.

Wiedzą o tym właściciele swiatlo-sklep.pl. Dlatego dbają o to, by każdy swój produkt wyposażyć nie tylko w dobrą zawartość i ładne opakowanie, ale również w historię i kilka praktycznych wskazówek. To sprawia, że buszowanie po ich stronie naprawdę wciąga, a same zakupy dają satysfakcję.

 

 

Po więcej wskazówek, inspiracji i przydatnej wiedzy na temat e-commerce, promocji czy zwiększania sprzedaży zaglądaj regularnie na nasz blog i nasze kanały w mediach społecznościowych.