Dobry opis produktu zwiększa sprzedaż bezpośrednio w sklepie, ale również sprowadza do witryny więcej klientów z wyszukiwarki Google. Jest to jedno z najważniejszych zagadnień w e-handlu. Opłaca się poznać i stosować dobre praktyki tworzenia opisów.

Forma przedstawienia asortymentu w sklepie internetowym ma znaczący wpływ na to, czy przekonamy klienta do zakupów w naszym sklepie. Posiadając unikalne oraz wyczerpujące informacje na temat towaru, zwiększamy liczbę indeksowanych stron naszego sklepu przez wyszukiwarki internetowe np. Google. To właśnie wyszukiwarki zwiększają ruch w naszym sklepie, dlatego zadbajmy o to, aby każdy produkt posiadał wyczerpujący opis.

Sklep internetowy, w odróżnieniu od tradycyjnego, nie posiada ekspedienta, który nas wysłucha oraz pomoże w wyborze przedmiotu spełniającego nasze oczekiwania. Nie wychodźmy z założenia, że skoro prowadzimy sprzedaż internetową i uważamy się za specjalistów od oferowanego asortymentu, to klient w razie wątpliwości zapyta nas o poradę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient, który nie znajdzie interesujących go informacji o produkcie, poszuka innego sklepu, a do nas już nie wróci. Opis zastępuje sprzedawcę. Zróbmy więc z naszego sklepu miejsce, w którym doradzamy.

Poniżej przedstawimy kilka zasad, które w połączeniu z możliwościami oprogramowania Shoper, dadzą ci wiedzę na temat sposobu wykonania atrakcyjnych dla klienta opisów.


Nazwa produktu

Pracę zacznijmy od przygotowania nazwy produktu. Dobra nazwa to taka, która pełni zarówno funkcję informacyjną dla klienta, jak i poprawia wyniki wyszukiwania naszego sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Unikajmy podawania w nazwie zbyt wielu informacji technicznych, które mogą nawet odstraszyć klienta. Selekcjonujmy dane techniczne, które są najbardziej istotne dla naszych klientów, bardziej szczegółowe informacje umieśćmy
w opisie rozszerzonym towaru.

Nazwa produktu ma znaczący wpływ na pozycjonowanie, ponieważ oprogramowanie sklepu rozpoznaje nazwę jako parametr TITLE. Jako przykład nieprawidłowej nazwy, posłużymy się przykładem jednego z dysków twardych dostępnych w sklepach internetowych:

ŹLE: WD Red WD20EFRX 2TB sATA III 64MB

Nazwa jest zupełnie niezrozumiała i posiada za dużo informacji technicznych. Tylko klienci zorientowani w temacie potrafią rozszyfrować, co oznaczają poszczególne cyfry oraz skróty. Poprawiając nazwę w następujący sposób:

DOBRZE: Dysk Twardy Western Digital Red WD20EFRX 2TB

Klient otrzymuje zrozumiałą informację o tym co, to za przedmiot, kto jest jego producentem oraz o najbardziej istotnym parametrze.


Opis produktu

Pamiętajmy, że klient dokonuje zakupu w oparciu o zdjęcie, cenę oraz opis produktu. Opis może najdłużej zatrzymać klienta na danej stronie produktu. W zależności od oferowanego asortymentu, dostosujmy liczbę informacji, którą chcemy przekazać klientowi. Unikajmy informacji technicznych, skupmy się na najważniejszych informacjach.

Korzystajmy tylko i wyłącznie ze sprawdzonych informacji na temat asortymentu, najlepiej bezpośrednio od producenta lub z prasy branżowej. W oparciu o pewne dane na temat towaru przygotujmy własne, unikalne opisy. Nigdy nie kopiujmy ich z innych źródeł.

W wielu dziedzinach specyfikacja techniczna jest bardzo ważna dla klienta, weryfikujmy informacje dostarczone przez producenta. Jeżeli dla naszego klienta jest ważna np. waga przedmiotu, podajmy przy produkcie wagę według producenta oraz wagę rzeczywistą.

Pamiętajmy, że trafią do nas klienci zarówno znający branżę, jak i osoby początkujące lub starsze, dla których wiele nazw może być niezrozumiałych. Przygotowując opis, zróbmy go z myślą właśnie o tych klientach, którzy są nowi w oferowanej przez nas branży. Nie zamykajmy się na nowych klientów, nawet jeżeli oferujemy asortyment z najbardziej niszowej dziedziny.

Piszmy w sposób prosty i zrozumiały dla każdego. Zwróćmy również uwagę na grupę docelową naszego asortymentu, dostosowując do niej opisy. W sytuacji, gdy nasz asortyment adresowany jest do ludzi młodych, unikajmy oficjalnych zwrotów. Jeżeli jakiś produkt posiada nazwę potoczną, użyjmy ją w opisie. Jeżeli w opisach występują jednostki miar, dostosujmy je do kraju w którym sprzedajemy, dodatkowo możemy również umieścić przeliczenie na inne jednostki. Sprawdzajmy dokładnie pisownię i unikajmy błędów w opisach.

Piszmy językiem korzyści, edukujmy klienta w jaki sposób dana cecha towaru może być dla niego przydatna. Jako przykład niech posłuży opis pojemności jednej z baterii do komputerów przenośnych dostępnych w sklepach:

ŹLE: POJEMNOŚĆ – 5200mAh

Taki opis cechy zrozumieją tylko klienci znający branżę, laik najprawdopodobniej nie dostrzeże korzyści z wyboru produktu posiadającego taką cechę.
Tę samą cechę można opisać w sposób zrozumiały dla każdego klienta, np.:

DOBRZE: Dzięki powiększonej pojemności baterii do 5200mAh, czas pracy zwiększy się z dwóch, do nawet czterech godzin.

Oprogramowanie Shoper daje możliwość redagowania opisów za pomocą edytora html, dzięki któremu możemy zmieniać rozmiar i kolor czcionek, pogrubiać i pochylać tekst, a także wstawiać obiekty graficzne oraz filmy np. z serwisu You Tube. Nie bójmy się korzystać z tych możliwości. Starajmy się sformatować opis w sposób przyjazny i atrakcyjny wizualnie dla klienta. Zmieniajmy rozmiar lub grubość czcionki w nagłówkach, stosujmy akapity. Unikajmy dużych bloków tekstu, aby nasz klient nie zniechęcił się podczas ich czytania. Maksymalnie 7-8 wersów.

Przykład zastosowania formatowania tekstu:

Mikser 481.64 to lekkie i zgrabne urządzenie do miksowania, robienia kremów, przecierania, wyrabiania ciasta. Ten model wyposażony jest w stojak z misą o pojemności 3 litrów, dzięki czemu mikser wykonuje szereg czynności samodzielnie. Zaletą mikserów Zelmer jest ich wysoka skuteczność pracy, mały ciężar, wygodna rękojeść oraz łatwy dostęp do elementów sterowania.

Dzięki wyposażeniu modelu Zelmer 481.64 expressive można przyrządzać wiele potraw w bardzo krótkim czasie. Dołączone do zestawu trzepaki ułatwią szybkie ubicie piany czy śmietany kremówki, utarcie żółtek z cukrem oraz przygotowanie ciast na omlety i naleśniki. Mieszadła służą do wyrabiania ciast ucieranych, drożdżowych, serników itp. Natomiast dzięki tarczy do przecierania można rozdrobnić warzywa i owoce. Tarcza zastępuje częściowo
nasadkę miksującą. Za jej pomocą przyrządzenie potraw dla niemowląt nie będzie stanowić problemu.

Specyfikacja techniczna:

Funkcje urządzenia mieszanie:
– Miksowanie
– Ubijanie
– Ucieranie

Dodatkowe funkcje:
– Funkcja turbo
– Możliwość pracy na stojaku
– Możliwość pracy z kubkiem miksującym
– Możliwość pracy z nasadką miksującą
– Przycisk zwalniający końcówki
– Ruch wahadłowy podczas pracy na stojaku
– Zabezpieczenie przed zwolnieniem końcówek w trakcie pracy

Napiszmy klientów kilka dodatkowych informacji. Niech wie, że znamy oferowane przez nas produkty oraz ich zastosowanie, a także ewentualne ograniczenia w ich stosowaniu.
Jeżeli nasz produkt korzysta z jakichś technologii, np. w przypadku sprzętu elektronicznego, opiszmy ją nawet w skrócie, dodając także logo danej technologii (np. bluetooth, dvd) oraz korzyści wynikające z korzystania z niej.
Podajmy dokładną zawartość opakowania, jeżeli oferowany przez nas przedmiot nie posiada polskiej instrukcji obsługi, baterii lub jakiegoś elementu koniecznego do uruchomienia, napiszmy o tym.
Jeżeli posiadamy dodatkowe materiały na temat produktu, np. tabelę lub instrukcję w formacie PDF, umieśćmy je przy produkcie. Oprogramowanie Shoper daje możliwość wstawiania zdjęć w opisie oraz plików do pobrania.


Zdjęcie produktu

Zdjęcie produktu jest elementem, którego nie możemy pominąć, nawet w przypadku najbardziej oczywistych i popularnych produktów. Pamiętajmy o tym, aby zdjęcia prezentowały produkt w korzystny sposób. Zdjęcie jest wizytówką nie tylko produktu, ale również samego sklepu.

Jeżeli decydujemy się wykonywać zdjęcia samodzielnie, róbmy je na jednolitym tle w podobnej perspektywie. Jeżeli nie mamy możliwości wykonania zdjęcia samodzielnie, a to, które posiadamy nie prezentuje najlepiej naszego produktu, spróbujmy poddać je lekkiej obróbce w programie graficznym. Nie musimy posiadać dużej wiedzy w tej dziedzinie, ponieważ często wystarczy samo usunięcie tła odciągającego uwagę lub drobny retusz produktu, który chcemy pokazać.

Jeżeli posiadamy zdjęcia od producenta, a mimo to chcielibyśmy pokazać jakiś detal produktu, który jest na nim niewidoczny, zróbmy zdjęcie takiego detalu. Zdjęcia możemy wstawiać także w opisie rozszerzonym produktu, umieszczając je np. razem z tekstem.


Podsumowanie

Pamiętajmy o tym, że każdego dnia otwiera się wiele sklepów internetowych, mogą to być również sklepy oferujące podobny asortyment do naszego. Konkurencja może mieć również zbliżone ceny, a także zdjęcia towaru od tego samego producenta, co my. Pracując nad wyczerpującymi opisami, mamy możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji oraz pokazania się w roli eksperta.

Do pracy nad opisami powinniśmy wracać nawet, gdy produkt jest już od dłuższego czasu w naszym sklepie. Wyczerpujące opisy przyczynią do lepszego prosperowania, a także do polecania przez klientów naszego sklepu internetowego. Posiadając wyczerpujące opisy oraz przejrzyste specyfikacje produktów, nasz sklep może być cytowany na różnych forach internetowych, dzięki czemu może stać się wiarygodnym źródłem informacji na temat branży, w której prowadzimy sprzedaż.