Shoper dokonał analizy aktywności branżowej polskich przedsiębiorców rozpoczynających działalność w zakresie e-commerce.

Według analiz, w ostatnich 6 miesiącach minionego roku, 15% sklepów internetowych które rozpoczęły działalność na platformie Shoper podjęło sprzedaż produktów do wyposażenia domu i ogrodu. Około 8% sklepów internetowych otwartych tym okresie koncentrowała się na sprzedaży odzieży, a 7% proponuje produkty dla dzieci. W dalszej kolejności uplasowały się sklepy, których domeną była motoryzacja, zdrowie i uroda oraz komputery.

Co na to przedstawiciele sklepów internetowych?

– Rozwój branży ?Dom i ogród? w sieci wynika (jak w przypadku większości) z niższych kosztów prowadzenia działalności. Pozwala to na udostępnianie klientowi bardzo dużego – ale niestety wirtualnego asortymentu przy niewielkim nakładzie. Jak łatwo zauważyć większość sklepów z tej branży oferuje ten sam asortyment – drogie, markowe produkty czołowych firm kierowany do bogatszych klientów. Często też w tych samych narzuconych cenach. Decoram.pl skupia się na wyszukiwaniu produktów nie koniecznie markowych, ale z dobrym stosunkiem jakości do ceny. Zamiast szerokiego asortymentu oferujemy krótkie serie produktów, często sezonowych ? mówi Michał Mencel, właściciel sklepu Decoram.pl.

– Coraz częściej w stacjonarnych sklepach sieciowych rzeczy praktycznie powielają się. Dlatego też na aukcjach internetowych lub w sklepach internetowych klienci wyszukują rzeczy unikatowe, bądź rzeczy markowe w promocyjnych cenach. Istnieje też grupa klientek, która jest ?zabiegana?, nie ma czasu a nawet nie ma ochoty na chodzenie po butikach. Wtedy pozostaje Internet gdzie spokojnie mogą przejrzeć ofertę sklepów internetowych, zamówić towar a gdy im się nie spodoba zwrócić do nadawcy. Trzecią grupę stanowią osoby z małych miasteczek, wsi, które posiadają dostęp do Internetu. Chcą wyglądać modnie, jednak nie mają szansy na zakupy w sklepach sieciowych w miejscu zamieszkania ? komentuje Agata Jakubowska z Glamstyle.pl

Handel szuka wzrostów w e-commerce

Tak duża aktywność sklepów oferujących produkty dla domu i ogrodu świadczy o tym, że nowe branże otwierają się na możliwości związane z handlem internetowym. Zazwyczaj produkty tego typu mogliśmy znaleźć w tradycyjnych sklepach. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, że podejmują one decyzję o wzmocnieniu swojego biznesu poprzez inwestycję w sklep internetowy. Daje on szansę poprawy rentowności, ze względu na dużych zasięg dotarcia i stosunkowo niskie koszty inwestycji.

Sprzedaż on-line może być traktowana przez przedsiębiorców jako główny kanał sprzedaży lub uzupełnienie handlu prowadzonego w sposób tradycyjny. To dobre rozwiązanie dla osób szukających większej stabilności biznesowej. Pozwala wykorzystać istniejącą infrastrukturę, zaplecze magazynowe, kontakty z dostawcami do rozwoju dalszej działalności. Co istotne, otwarcie sklepu internetowego, wiąże się ze stosunkowo niewielkim wydatkiem inwestycyjnym w porównaniu z rozwojem tradycyjnej placówki. W parze z mniejszymi kosztami idzie więc mniejsze ryzyko inwestycyjne. W obliczu prognoz dotyczących rynku, sprzedaż przez Internet, może okazać się nie tylko kołem ratunkowym dla tradycyjnego handlu, ale także szansą na uzyskanie lepszych marż i trwałe zyski.

Podczas gdy handel tradycyjny skupia się na dość standardowej ofercie, e-biznes dzięki swojej wirtualności daje możliwość dotarcia z niestandardową ofertą wszędzie, gdzie ludzie korzystają z Internetu. Sklep internetowy może być prowadzony z dowolnego miejsca i zapewnia działalność w skali całego kraju. Rozwój w Sieci to szansa dla lokalnych sklepów, często zlokalizowanych na obszarach pozamiejskich.

Kolejnym atutem jest możliwość precyzyjnej weryfikacji działań promocyjnych sklepu on-line. W tradycyjnym handlu mamy trudność w określeniu, czy np. akcja promocyjna przyniosła pożądany efekt. Jeśli już cokolwiek możemy to wydawać kupony, ale wtedy i tak nie wiemy, czy Klient wybrał nas ze względu na cenę, czy na naszą ofertę, czy jakość jego obsługi. W Internecie możemy bardzo dokładnie zmierzyć nakłady na reklamę i zwrot z takiej inwestycji. Mało tego, możemy także zmierzyć rozpoznawalność naszej marki. Pomagają w tym narzędzia typu Google Analytics, które mierzą ilość wejść np. na nazwę naszego sklepu.