D42A34EFA6

Dobrze jest sprzedawać towar, który posiada się na stanie – w przeciwnym razie należy jasno określić kwestie dostępności produktu i terminów z tym związanych. Ustawa o prawach konsumenta nakłada na właściciela e-sklepu obowiązek podania realnych terminów dostarczenia produktu do kupującego. Dostępność towaru ma znaczenie także w przypadku integracji sklepu z porównywarkami cenowymi. Ale po kolei.

Informacje o dostępności na stronach sklepu
Oprogramowanie sklepu internetowego pozwala w czytelny sposób informować klientów o dostępności produktu i czasie jego wysyłki. Na platformie Shoper można zarządzać wyświetlaniem odpowiednich informacji na dwa sposoby – automatycznie oraz ręcznie. Tutaj jest artykuł pomocy, dzięki któremu poprawnie ustawisz te informacje w swoim sklepie. Po ich konfiguracji, na karcie produktu będzie widoczna czytelna informacja dla każdego z produktów.

dostepnosc2
dostepnosc

Co istotne, jako właściciel sam decydujesz, który ze stanów dostępności pozwala na kupowanie w twoim sklepie. Zwróć na to uwagę szczególnie wtedy, jeśli sprzedajesz produkty na zamówienie, których przygotowanie wymaga czasu. Kupujący w e-sklepach chcą mieć bowiem pewność, że wybierają towar, który jest dostępny zgodnie z podaną informacją. Jeśli natomiast jest produkowany na zamówienie, a czas oczekiwania wymaga cierpliwości – muszą o tym wiedzieć, by kupować dany produkt z pełną świadomością warunków oferowanych przez e-sprzedawcę. Nie ma nic gorszego dla sklepu niż rozczarowanie klienta, który po dodaniu produktu do koszyka i opłaceniu transakcji otrzymuje e-mail z informacją, że produkt jednak nie jest dostępny. A to wciąż, niestety, częsta praktyka wielu osób sprzedających przez internet.

Sklepy Shoper udostępniają właścicielom i kupującym jeszcze jedno narzędzie: Powiadom gdy produkt będzie dostępny. Rozwiązanie to pozwala klientom sklepu “zapisać się” na interesujący ich produkt. Aby uruchomić ją w sklepie należy aktywować “Powiadomienia” w menu: Konfiguracja > Sprzedaż > Zakupy. Na karcie produktu aktualnie niedostępnego pojawi się wówczas przycisk “powiadom o dostępności”, po kliknięciu w który każda zainteresowana osoba poproszona zostanie o pozostawienie swojego adresu e-mail. Dzięki temu, kiedy stan magazynowy będzie już zaktualizowany i pojawi się w nim poszukiwany towar, system automatycznie wyśle wiadomość pod adresy e-mail podane przez klientów na stronie sklepu. Pod tym adresem możesz zobaczyć instruktaż wideo, jak uruchomić taką funkcjonalność w swoim e-sklepie.

Dostępność produktu a informacja w porównywarce cen
Porównywarka cen to rodzaj serwisu, który pozwala na porównywanie cen tych samych produktów pochodzących z różnych sklepów internetowych. Kupujący po podaniu własnych kryteriów otrzymuje listę produktów z ceną oraz nazwą sklepu, w którym może dokonać zakupu.
Prezentacja w porównywarkach cen to jedna z form promocji sklepu czy konkretnych produktów. Według badań rynkowych, np. firmy Gemius z lutego 2015 roku, ponad 40% kupujących on-line korzysta z wyszukiwarek, są one też jednym z najważniejszych źródeł konwersji. Stąd tak istotne jest, by zgodnie ze faktycznym stanem towarowym sklepu przygotować odpowiednią informację dla porównywarki (dostępność, termin odstawy, koszt, opis produktu itd). Właściciele e-biznesów pracujących na platformie Shoper mogą przygotować pliki nie tylko dla najpopularniejszych systemów dostępnych na polskim rynku: Ceneo, Nokaut, Sklepy24 (pod tymi linkami znajdziesz odpowiednie instrukcje), ale też innych, które w dużej mierze bazują na standardzie Ceneo.

Dlaczego należy przykładać większą wagę do współpracy sklepu z porównywarkami cen – oto przykład niedopilnowania przez właściciela stanu faktycznego, produkt jest widoczny w wyszukiwarce porównywarki, jednak próba przejścia do sklepu kończy się niepowodzeniem. Tak to wygląda w porównywarce:

dostepnosc4

A tak w sklepie:

dostepnosc 5

Powyższy przykład pokazuje, że wielu właścicieli e-sklepów promuje produkty, których fizycznie nie mają na stanie, bo zależy im na pozycjonowaniu się z ofertą w danej grupie produktowej czy branży. W dłuższej perspektywie jest to jednak zła praktyka, bo wiele serwisów zewnętrznych jasno określa w regulaminie warunki udostępniania informacji o produktach. Np. dokumentacja Ceneo wyraźnie informuje, że usługa może być zawieszona, jeżeli wyświetlane ceny będą nieaktualne (pkt. 7.7 Regulaminu).
Dlatego tak ważna jest staranność w prowadzeniu e-biznesu i dbałość o aktualizację danych wysyłanych do serwisów zewnętrznych, z którymi nasz sklep jest zintegrowany. Odnosi się to także do usługi Google Shopping (Zakupy), która połączona z naszą bazą (tutaj znajdziesz pomoc w zakresie integracji) wymaga na bieżąco dostarczania informacji o aktualności sklepowej oferty.

Korzystanie z internetu charakteryzuje dzisiaj szybkość i niezawodność, dlatego trudno się dziwić konsumentom, że oczekują od każdego sklepu tylko udanych i łatwych zakupów. Zamiast więc im przeszkadzać, zróbmy wszystko, by poszukiwania idealnych towarów zakończyli już na naszym sklepie.