W poprzednim wpisie przekonywaliśmy, że duży sklep internetowy nie musi być skazany na open source i że może też świetnie działać na SaaSie. Dziś dajemy wam na to konkretne przykłady.

 

„Wyszukujemy dla was najlepsze składniki z ekologicznych upraw oraz opracowujemy nowe formuły oparte na innowacjach w dziedzinie naturalnej kosmetologii. A ta rozwija się w błyskawicznym tempie. Dlatego powstało Pat&Rub w nowej odsłonie, czyli produkty generacji 2.0. Po ośmiu latach od premiery nasze kosmetyki zostały ulepszone!” – chwali się sklep Pat&Rub na swojej stronie. A gdzie uruchomionej? Na platformie Shoper, w usłudze Software as a Service.

Patronująca i podpisująca się pod nim własnym nazwiskiem Kinga Rusin wspomina, że kilka lat temu kiedy marzyły jej się idealne kosmetyki, w stu procentach naturalne i pięknie pachnące, zaczęła takie przywozić z zagranicznych podróży. „Próbowałam, testowałam i zastanawiałam się czy można by jeszcze lepsze wyprodukować w Polsce” – opowiada na stronie sklepu, przypominając jego początki. Po kilku latach działalności, marka Pat&Rub przeszła metamorfozę – udoskonalono recepturę, ale też odświeżono opakowania i… uruchomiono nowy sklep internetowy. Z nowym layoutem i na nowym silniku. Dając przy okazji najlepszy dowód na to, że duży i doświadczony biznes może z powodzeniem pracować w rozwiązaniu SaaS.

Usługa Shoper Premium, która została zaprojektowana jako propozycja dla właśnie tak zaawansowanych e-sklepów, skupia się bowiem na tworzeniu stron i platform hurtowych, dostosowanych do każdej branży i konkretnych potrzeb biznesowych. Responsywne projekty graficzne, zarządzanie całym procesem wdrożeniowym, identyfikacja marki, automatyzacja procesu zamówień i logistyki oraz rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb – zawiera się w niej wszystko, co pozwala dopasować oprogramowanie SaaS do nawet wymagań największych graczy na rynku. Rozwiązanie dedykowane może się niektórym wydawać pewniejsze, bo lepiej dopasowane do biznesowych potrzeb, ale tylko w teorii – SaaS będzie bardziej stabilny i komfortowy w użyciu. Na początku sprzedaży trudno tak naprawdę oszacować wszystkie potrzeby biznesowe, pracując natomiast na oprogramowaniu możliwym do stałego rozwijania w oparciu o liczne integracje i aplikacje – łatwiej osiągnąć zamierzony cel.

Inny przykład: „Kruger&Matz to obecnie najistotniejsza, bo opiewająca na 31% obrotu marka w portfolio firmy Lechpol Electronics – polskiego rodzinnego biznesu, który w poprzednim roku przeszedł sukcesję” – informuje firma w komunikacie prasowym z początku 2017 roku, w którym padają też konkretne liczby z tytuły przychodu: 145 mln zł. Co stanowi „10% wzrost obrotu w stosunku do poprzedniego roku finansowego i rekordowy obrót wynikający z podstawowej działalności operacyjnej firmy”. Kruger&Matz sprzedaje głównie smartfony (w 2016 roku 27% struktury sprzedaży), telewizory (22%), tablety (16%) i sprzęt home audio (14%), ale w 2017 planuje wprowadzić do obiegu wysokiej jakości laptopy z wyższej półki cenowej. One też będą dostępne w sklepie internetowym firmy, prowadzonym na platformie Shoper.
Sklep sprzedaje po polsku, angielsku i rumuńsku, bo jak zapewnia twórca marki, Michał Leszek, rozwój oferty produktowej Kruger&Matz idzie w parze z planami rozwoju na zagranicznych rynkach. „W 2016 roku podjęliśmy współpracę z Amazonem, zainwestowaliśmy w powierzchnię magazynową i biurową w Rumunii, a także planujemy w tym kraju rozwój sieci sprzedaży. W 2017 roku firma ma realny plan zaistnienia na rynku brytyjskim i dalszy bardzo dynamiczny rozwój w Rumunii, która jest obecnie najważniejszym rynkiem eksportowym firmy” – poinformował w komunikacie prasowym.

Sprzedaż zagraniczna to też jeden z planów rozwoju Selfieroom – sklepu z modną odzieżą dla kobiet, która poza dopracowaną, polską wersją językową, działa też w wersji anglojęzycznej. A wszystko… „zaczęło się od niewielkiego butiku internetowego z kilkoma modelami ubrań, które stworzyliśmy pragnąc spełnić swoje marzenia o ubraniach idealnych, mając przy tym nadzieję, że przypadną one do gustu też innym kobietom. Z dnia na dzień ilość naszych zadowolonych klientek rosła. (…) Na nasz sukces składają się nie tylko doskonałe kolekcje, ale także budowanie bliskiego kontaktu z naszymi klientkami, które są dla nas najważniejsze.” Przejrzysty i funkcjonalny sklep internetowy bardzo w tym pomaga, świetnie zagospodarowane strony informacyjne wyjaśniają wszystkie kwestie związane z e-transakcjami, a liczne inspiracje i proponowane stylizacje zachęcają do zakupów. Jeśli więc gdzieś szukać odzieżowego sklepu premium, to właśnie pod tym adresem.

I jeszcze Polka Bikes. Żywy przykład na to, że na darmowych i otwartych rozwiązaniach niekoniecznie zajedzie się daleko (dosłownie – w końcu to sklep, który sprzedaje rowery).

„W pierwszym roku działalności korzystaliśmy z darmowych rozwiązań, które oferuje internet. Chcieliśmy najpierw sprawdzić, czy nasz pomysł ma szanse powodzenia bez ponoszenia nadmiernych kosztów. Po roku już wiedzieliśmy, że w Polsce brakuje rodzimego producenta pięknych i funkcjonalnych rowerów” – wspominają założyciele biznesu, którzy wymyślili sobie, że będą sprzedawać modne rowery w oparciu o specjalny konfigurator, pozwalający na dostosowanie roweru do indywidualnych potrzeb. Na rynku nie było jednak darmowego rozwiązania, które by ich satysfakcjonowało. Open source nie zadziałał. Ale coś innego już tak.

„Czynnikiem decydującym była integracja systemu magazynowego do zarządzania firmą ze sklepem internetowym i możliwość stworzenia indywidualnych rozwiązań na bazie istniejącego silnika. Wiedzieliśmy, że tworzenie nowego silnika od podstaw będzie za drogie i bardzo trudne, chcieliśmy więc dostosować to, co już jest dostępne na rynku. Trio Shoper – ILUO – Synermedia okazało się najbardziej optymalnym rozwiązaniem” – przyznają. I jak widać na załączonym obrazku, biznes dobrze się kręci.