Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, rozwój nowych technologii odegra znaczącą rolę w zmianie zachowań i potrzeb konsumenckich. Proces podejmowania decyzji o kupnie towaru oraz relacja klient- marka to te obszary, dzięki którym konsument z 2020 roku będzie stanowił dla sprzedawców, zwłaszcza z branży e-commerce, poważne wyzwanie.

Gdzie zauważymy największe zmiany? Według raportu Consumer 2020. Reading the signs powszechny dostęp do informacji o produktach, producentach, cenie oraz sposobie produkcji sprawi, że właśnie kompleksowa wiedza na temat towaru i opinie innych klientów będą podstawą do podjęcia decyzji o jego zakupie. Zgodnie z prognozami ekspertów Deloitte za niecałe dziesięć lat, droga, która dzieli nas od wyboru towaru do sięgnięcia po kartę kredytową, wydłuży się w znacznym stopniu. Jak zatem zakupy przeciętnego Kowalskiego będą przebiegać w praktyce?

Z pewnością ich nieodłącznym elementem stanie się smartfon oraz aplikacje dostarczające szczegółowych informacji o produkcie. Jeśli klient uzna wybraną rzecz za wartą uwagi, wykona jej zdjęcie, a aplikacja obecna w telefonie komórkowym dostarczy szeregu danych związanych z towarem ? cenach, promocjach, popularności wśród użytkowników. Kolejny krok to poznanie opinii innych klientów zamieszczonych w Internecie. Pozytywne komentarze i oceny obecne w mediach społecznościowych zachęcą klienta do wirtualnej wizyty w sklepie on-line lub odwiedzenia tradycyjnej placówki i przetestowania towaru. Normą stanie się także publikowanie na Facebooku zdjęć produktu, który planujemy nabyć i wymienianie ze znajomymi poglądów na jego temat.

Patrząc na postępujący pęd technologii i skłonność konsumentów do adaptacji nowości, które wpłyną na kształt naszego portfela, mam wrażenie, że przewidywania analityków Deloitte staną się powszechne dużo wcześniej.