Shoper w listopadzie tego roku przeprowadził badanie, mające na celu poznanie nastrojów właścicieli e-sklepów w okresie przedświątecznym. W badaniu udział wzięło 155 właścicieli sklepów internetowych, które reprezentują różnorodne branże. Jest to już druga edycja badania ?e-commerce pod szczęśliwą gwiazdką?, dzięki czemu można porównać wyniki z rokiem ubiegłym.

Główne wnioski z badań:

  • 44,6% respondentów twierdzi, że okres świąteczny przyniesie lepsze lub zdecydowanie lepsze wyniki sprzedaży on-line.

  • Ponad 52% właścicieli e-sklepów deklaruje inwestycje w reklamę on-line, dużą popularnością cieszy się także pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych (43% głosów), a 40% ankietowanych stawia na promocję w mediach społecznościowych.

  • Do świątecznych zakupów klientów mają zachęcić: niższe ceny (41%) oraz rabaty na zakupy kilku produktów (33%).

wykres1

Większa część respondentów (ponad 44%) przepytanych przez platformę e-commerce Shoper twierdzi, że przedświąteczny okres przyniesie im znacznie lepsze wyniki finasowe niż przed rokiem. Na ten korzystny bilans ma wpłynąć zwiększona liczba osób korzystających z Internetu, którą dostrzega aż 31,5% ankietowanych (w zeszłym roku tylko 16 %). Właściciele e-sklepów widzą w tym liczniejszym gronie Internautów swoich potencjalnych klientów.  Pozytywnie rokuje zwiększenie się świadomości właścicieli e-sklepów, co do wagi budowania własnej marki.

Obawy? Konkurencja i spowolnienie gospodarcze

W zeszłym roku głównym zagrożeniem, które wymieniali ankietowani było umacnianie się bezpośredniej konkurencji. W tym roku konkurencja nadal odgrywa dużą rolę, jednak z badania wynika, że największą przeszkodą może być spowolnienie gospodarcze (aż 34,8% odpowiedzi). Czy prognozy się sprawdzą i klienci faktycznie będą z większą ostrożnością planować wydatki w tym roku – czas pokaże.

Czym skusić klienta?

wykres2Specjalne oferty świąteczne dla swoich klientów przygotowuje aż 64,5% ankietowanych, natomiast 35,5 % sklepów internetowych nie planuje wprowadzenia żadnej specjalnej oferty w tym okresie. Zdaniem ponad połowy badanych, klientów do sklepu przyciąga przede wszystkim atrakcyjna cena i bogata oferta sklepu. Ma to swoje odbicie w przygotowywanych przez właścicieli e-sklepów specjalnych świątecznych ofertach. Wprowadzenie niższych cen deklaruje 41% ankietowanych, a  dodanie do asortymentu nowych produktów zapowiedziało 31% respondentów. Klienci będą mogli uzyskać rabaty przy zakupie kilku towarów w 33% przebadanych e-sklepach.

Przygotowanie sklepów internetowych do zbliżających się świąt wypada optymistycznie. Jeżeli klienci faktycznie, będą mogli wybrać produkty z bogatego asortymentu w atrakcyjniej cenie i na dodatek zostaną one szybko przesłane, to mogą być szczęśliwe święta dla obu stron tej transakcji – komentuje Rafał Krawczyk z Shoper.

Jednak, aby ze swoją ofertą dotrzeć do klienta trzeba ją wcześniej wypromować. Ponad połowa  ankietowanych deklaruje przed świętami inwestycję w reklamę on-line, a 43% respondentów chce zoptymalizaować sklep pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wciąż na topie jest promocja swojej oferty za pomocą mediów społecznościowych (40% głosów).