O początkach sprzedaży internetowej, ekskluzywnych sklepach erotycznych i dyskrecji w sieci, rozmawiamy z Magdaleną Kruk-Chyłą, właścicielką erobutik.pl.

  • Profil sklepu (czym się zajmuje?): Sklep z bielizną i artykułami erotycznymi dla kobiet.
  • Profil klienta (do kogo kierowana jest oferta sklepu?): Kobiety w wieku 25+ świadome swojej kobiecości i potrzeb.
  • Data startu: Kwiecień 2011 roku.
  • Główna przewaga nad innymi sklepami (oferty specjalne): Dobrze wyselekcjonowana oferta bielizny nocnej, kosmetyki i akcesoria erotyczne wysokiej jakości niedostępne w innych sklepach. Oferta ściśle skierowana do wybranej grupy docelowej.
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep: Przejrzysty wygląd sklepu, dokładne opisy produktów, własne zdjęcia z modelką prezentującą dostępny asortyment bieliźniany i odzieżowy. Jesteśmy w stanie udzielić dokładnej informacji o niemal każdym dostępnym produkcie, ponieważ nie są one dla nas wirtualne.
  • Czy firma prowadzi również handel tradycyjny: Tak, prowadzimy salon w centrum Bydgoszczy.
  • Złota zasada e-commerce wg Erobutik.pl: Przemyślana oferta, szczegółowe określenie grupy docelowej, profesjonalna obsługa przez telefon i Internet, dobrze opracowana kampania w Google.

Sklep internetowy został uruchomiony niemal równocześnie z otwarciem tradycyjnego salonu sprzedaży. Czym była podyktowana taka decyzja? Jakie profity można z tego czerpać?

Wiele czynników miało wpływ na taką decyzję. W naszej branży dobry sklep internetowy to podstawa. Ponieważ klienci postrzegają nasz salon jako sex shop (choćby poprzez nazwę Eromoda) profesjonalnie zrobiony e-sklep stwarza duże możliwości budowania wizerunku ekskluzywnego salonu erotycznego. Uruchomienie sprzedaży w sieci pozwala osobom, które mogłyby czuć się skrępowane wizytą w sklepie w pierwszej kolejności obejrzenie asortymentu w Internecie, a następnie, zdecydowanie o drodze zakupu. Branża jest rozwojowa, o czym świadczy choćby fakt, że z roku na rok ten segment rynku rośnie, mimo powszechnie panującego kryzysu. Coraz częściej i chętniej kobiety decydują się na zakup przez Internet ładnej bielizny nocnej czy akcesoriów erotycznych. Przy robieniu tego typu zakupów cenią sobie przede wszystkim anonimowość i dyskrecję, a to podczas obsługi przez Internet jesteśmy naszym klientom zagwarantować w 100%.
W jakiej konwencji został stworzony Państwa sklep? Czym wyróżnia się na tle konkurencji? Na co zwracają Państwo uwagę projektując sklep internetowy?

Projektując e-sklep staraliśmy się oddać jak najwierniej konwencję salonu stacjonarnego. Aby wyróżnić się spośród innych sklepów, postawiliśmy zdecydowanie na jakość, a nie ilość oferowanych produktów. Duża część oferty, szczególnie akcesoriów erotycznych, jest sprowadzana zza granicy. Dzięki temu, nasza oferta nie pokrywa się z konkurencją. Stawiamy na mniej znane marki bieliźniane, co jednak nie stanowi uszczerbku dla jakości produktów. Docelowe klientki, świadome swojej kobiecości i potrzeb, to osoby, dla których cena nie musi być pierwszym i jedynym wyznacznikiem decyzji zakupowej. Od początku myśleliśmy o kobietach dojrzałych. Stąd taka, a nie ?chińska? półka cenowa. Aby ułatwić im dokonanie właściwego wyboru, dostępne produkty prezentujemy z wykorzystaniem zdjęć spoza katalogu producenta, które powstały przy współpracy z modelką. Dzięki temu klientki mogą zobaczyć, jak bielizna się układa. Opis produktu planujemy też wzbogacić krótkimi filmami. Dbamy, by wizyta w naszym sklepie wiązała się z miłą atmosferą i poszanowaniem intymności. Nasza oferta kształtowana jest w oparciu o przyjęte przez nas kryteria, a towar dostęny jest od ręki.

W jaki sposób próbują Państwo dotrzeć do klientów, skoro możliwość skorzystania z wielu kanałów promocji jest z oczywistych względów ograniczona?

Sklep działa od niedawna. Stworzyliśmy niedużą ofertę w ramach Allegro. Mimo że z Allegro korzystają raczej poszukiwacze okazji jest to jeden z początkowych etapów wdrażania marki na rynek. Za chwilę ruszamy z reklamami w Google na szeroką skalę. W naszej branży to jedyny sensowny kanał promocji. Tam są ludzie, którzy szukają konkretnych rzeczy, a dobrze napisana kampania pomoże im znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Nie jestem również wielką entuzjastką portali społecznościowych. W końcu ilu użytkowników polubi sklep z designerskimi wibratorami? Co powiedzą znajomi?! ;)

Jakie wymogi, co do dyskrecji, stawiają polscy e-klienci? Czy chętnie dokonują rejestracji?

Sklep działa za krótko, aby to stwierdzić. Bazując na obserwacjach, skoro każdy sklep podkreśla dyskrecję w robieniu zakupów, jest to bardzo ważny czynnik. Nie można jednak przesadzać, dobrze zapakowany towar bez zbędnych opisów na zewnątrz w zupełności wystarczy. I tu dochodzimy do sedna problemu branży. Polacy nie potrafią rozróżnić pornografii od erotyki, dlatego coraz rzadziej odwiedzamy sklepy stacjonarne, bo jest możliwość kupna tego przez Internet. ?Proszę szczelnie zapakować, tak żeby nikt się nie domyślił, że kupuję wibrator?- mówią klientki.

Jak w tym segmencie rynku kształtuje się sprzedaż? Czy odnotowywane są okresy znacznego wzrostu obrotów i zainteresowania asortymentem?

Niedawno Ceneo opublikowało dosyć ciekawy raport na ten temat. Można ten dokument potraktować jako pewien obraz branży erotycznej w Polsce, choć nie do końca. Porównywarki cenowe jednak preferują produkty najtańsze. Okresy znacznego wzrostu obrotów to oczywiście Walentynki, Boże Narodzenie gdzie sprzedaje się wiele różnych ?głupot? na prezenty. Dobrym sezonem są też wieczory panieńskie czy kawalerskie. Segment sklepów oferujących produkty z wyższej półki jest trudniejszy do oszacowania. W tym przypadku wspomniane daty to dodatek do ciągłej sprzedaży.

Na co zwracali Państwo uwagę przy wyborze platformy do obsługi sklepu internetowego? Jakimi kryteriami się Państwo kierowali?

O platformie Shoper dowiedzieliśmy się z wydawnictwa traktującego o sklepach internetowych. Rozpoznanie opinii w sieci dało pozytywne efekty. Możliwość wypróbowania platformy ?na sucho?, dużo możliwości administracyjnych, rozwojowość platformy, dodatkowe usługi, przyjazny help-desk, a także dobra cena nabycia produktu pozwoliło nam dokonać szybkiego wyboru.

Jakie są według Pani kluczowe funkcjonalności platformy do obsługi sklepu internetowego? Które rozwiązania traktują Państwo jako najbardziej użyteczne przy obsłudze sklepu?

Niezawodność, szereg opcji administracyjnych oraz rozwojowość platformy i widoczność w Google. Cena nabycia usługi, choć nie priorytetowa, również ma znaczenie szczególnie na początku.