Promocje, obniżki i zakupowy szał – tak wygląda koniec roku w e-commerce. W tym samym czasie właściciele e-biznesów stają przed dylematem: czy da się sprzedawać więcej bez szkody dla środowiska i utraty wizerunku odpowiedzialnej marki? Podpowiadamy, jak to zrobić i dlaczego warto.

Sprzedaż to za mało – nowe oczekiwania klientów

Więcej sprzedaży, więcej zakupów, więcej zysków – dla przedsiębiorcy to brzmi super, prawda? Ale gdy dodamy do tego “więcej zanieczyszczeń, więcej odpadów, więcej CO2”, przestaje być tak kolorowo. Klienci twojego sklepu internetowego też coraz częściej to rozumieją – i czekają na twój ruch. Zwłaszcza na Black Friday i w przedświątecznej zakupowej gorączce.

Zobacz, jak się przygotować na Black Friday

Konsumenci z pokolenia Millenialsów czy Generacji Z (czyli dużej części wszystkich kupujących online) realnie interesują się ekologią i kwestiami społecznymi. Nie zadowalają się przy tym pozornymi, udawanymi działaniami (tzw. greenwashingiem) ani pustymi hasłami. Oczekują konkretnych dowodów na to, że marki, które wybierają, naprawdę dbają o los planety. Nawet jeśli na co dzień sami nie zawsze mają możliwość “być eko”, z lżejszym sumieniem decydują się na zakupy w sklepach, które część odpowiedzialności za środowisko biorą na siebie.

Z tych powodów zrównoważony rozwój w biznesie z każdym rokiem nabiera większego znaczenia. Ekologia przestaje być “modnym dodatkiem” do marketingu, a staje się niezbędnym elementem działalności we wszystkich branżach. Dlatego jeśli nie wiesz, co znaczy ESG i jak je wdrożyć w swojej firmie, koniecznie czytaj dalej.

Jak sklepy Shoper łączą sprzedaż z ekologią?

No to od początku: czym jest ESG?

Pojęcie ESG łączy trzy kluczowe obszary: środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). Aspekt środowiskowy (Environment) to wszystkie działania związane z troską o ekologię i dobro naszej planety – w tym świadome ograniczanie odpadów, recykling, stosowanie biodegradowalnych materiałów.

W przestrzeni społecznej (Social) chodzi m.in. o działania charytatywne, edukację czy wspieranie work & life balance. Z kolei ład korporacyjny (Corporate Governance) dotyczy wymogów formalnych i przestrzegania prawa. W sklepach internetowych obejmuje to np. jasną politykę prywatności, regulamin czy zasady zwrotów i reklamacji.

 

Każda firma, którą interesuje zrównoważony rozwój i renoma odpowiedzialnego biznesu, powinna zwracać uwagę na wszystkie te kwestie. Co ważne, wiele kroków w tym zakresie oczekują też banki, inwestorzy, pracownicy, organy władzy, a przede wszystkim sami klienci. Ignorowanie ESG może cię więc wiele kosztować – prawnie, finansowo i wizerunkowo.

Dlaczego bycie eko się opłaca?

Jeśli nadal nie do końca wierzysz, że ekologiczne, odpowiedzialne działania to najlepszy kierunek w sklepie internetowym, mamy dla ciebie kilka dobrych argumentów.

 

Dlaczego warto dbać o zrównoważony rozwój w sklepie internetowym?

Przezorny zawsze ubezpieczony – działania ESG zabezpieczają twoją firmę przed wieloma zmianami na rynku i przygotowują ją na przyszłość, w której ekologia będzie podstawą.

Zyskujesz zaufanie i szacunek – biznes, który poważnie traktuje troskę o środowisko i swoich klientów, jest lepiej przez nich postrzegany i zyskuje silny wizerunek.

Przyciągasz klientów – konsumenci zwracają dużą uwagę na działania ESG marek, od których kupują.

Jesteś “tym dobrym” – po prostu zyskujesz satysfakcję z tego, że robisz coś, co ma znaczenie dla całej planety :)

Dla świadomych klientów dobry wizerunek firmy nie zależy tylko od opinii innych kupujących czy jakości towarów lub obsługi. Chcą wiedzieć, za co płacą i czy to, co (i gdzie) kupują, jest zgodne z ich wartościami. Dlatego do podjęcia decyzji o zakupach w danym sklepie potrzebuję też często większej transparentności marki i przekonania, że wspierają coś dobrego.

Badania (m.in. Sustainability and the Consumer 2021, przeprowadzone przez Drapers we współpracy z Smurfit Kappa) pokazują, że aż ⅓ ankietowanych rezygnuje z zakupów w sklepie, który nie oferuje rozwiązań przyjaznych środowisku. Dodatkowo ponad 50% klientów jest skłonnych zapłacić więcej za ekologiczne opakowanie i dostawę. Z kolei według raportu Mediahub “Generacja Z – Rzeczywistość młodych w kontrze do utrwalonych stereotypów” ponad 51% kobiet i 37% mężczyzn wchodzących na rynek konsumencki uważa spełnianie wymogów ekologicznych za jedną z najważniejszych cech produktu.

To znaczy jedno: marki stawiające na zrównoważony rozwój i sumiennie realizujące te wartości cieszą się większym zaufaniem wśród klientów. A to przekłada się na większą sprzedaż, lepsze doświadczenia kupujących i budowanie lojalności.

Jak to zrobić? 9 sposobów na zrównoważoną sprzedaż

ESG, zrównoważony rozwój, odpowiedzialność środowiskowa – to wszystko może się wydawać przytłaczające, zwłaszcza jeśli własny biznes prowadzisz dopiero od niedawna. Ale tak naprawdę to nic strasznego ani trudnego. Wielkie zmiany zaczynają się od drobnych rzeczy, spróbuj więc metody małych kroków.

Niżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów, które może wprowadzić w swoim sklepie, by sprzedawać skuteczniej i mądrzej jednocześnie.

Zrezygnuj z plastikowych opakowań i wypełniaczy. Zastąp folię bąbelkową i plastikowe zapychacze ich papierowymi odpowiednikami (np. pociętymi kartonami z dostaw) lub wypełnieniem ze skrobi (tzw. skropakiem). Zamień też plastikowe worki kurierskie na papierowe koperty albo pudła, a plastikową folię na papierową – dzięki temu zwiększysz szansę na recykling kartonu.

 

Skład Prosty, sprzedający na platformie Shoper, robi to tak: “Paczki pakujemy w papier makulaturowy, tekturę falistą i wypełniamy je skropakiem (białe chrupki), które są w 100% biodegradowalne, więc możecie rozpuścić je w wodzie. Do większych paczek używamy taśmy papierowej, przy mniejszych doskonale sprawdza się sznurek jutowy”.

Dopasuj rozmiar paczki do wielkości odpowiednio zabezpieczonego towaru. Słoiczek kremu czy zestaw biżuterii nie potrzebują wcale pudła wielkości mikrofalówki. Zaoszczędzisz dzięki temu na wypełnieniu i kosztach związanych z nadaniem większej przesyłki.

Sięgaj po wypełnienia, kartony czy inne elementy „z drugiej ręki”. Możesz zbierać je od klientów, oferując im za to np. rabat na kolejne zakupy, albo wykorzystać opakowania od swoich dostawców. Tak jak to robi m.in. BioSklep.

 

Oferuj dostawy do paczkomatów i punktów odbioru. Takie formy zmniejszają koszt dostawy i zostawiają mniejszy ślad węglowy, a przy tym są bardzo chętnie wybierane przez kupujących online. Wszystkie najpopularniejsze metody dostaw znajdziesz w usłudze Shoper Przesyłki.

Przeznacz część dochodów ze sprzedaży na wybrany cel charytatywny, najlepiej wpisujący się w wartości twojej marki. W ten sposób zbierasz zyski i budujesz swój wizerunek, a jednocześnie robisz coś dobrego razem ze swoimi klientami.

Dobry przykład takich działań daje sklep Pasieki Rodziny Sadowskich. Marka przez cały rok przypomina o tym, że warto chronić pszczoły, ale podczas ostatniego Czarnego Piątku prowadziła jeszcze dodatkową akcję specjalną. Każdy robiący w e-sklepie zakupy właśnie tego dnia mógł dołożyć się do zbiórki na rzecz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Na jej potrzeby trafiło 10% zysku ze sprzedaży.

Edukuj swoich klientów i zachęcaj ich do recyklingu. Podpowiadaj im, jak właściwie korzystać z twoich produktów, by cieszyć się nimi dłużej, albo jak dać im drugie życie. Pokaż też, w jaki sposób segregować odpady np. z przesyłki.

Polska marka odzieżowa Ansin regularnie dzieli się ze swoimi użytkownikami wiedzą na temat zrównoważonej mody i odpowiedzialnej konsumpcji. Stworzyła też własny e-book o szafie kapsułowej, w którym radzi, jak ubierać się stylowo i ekologicznie jednocześnie. Dodatkowo Ansin 1% swoich przychodów (nie tylko w Black Friday) przekazuje fundacji Las na Zawsze.

 

Zrezygnuj z druku. Nie dodawaj wielu zbędnych materiałów promocyjnych do paczek i przerzuć się na formularze zwrotu online oraz elektroniczne faktury (np. z programem Shoper Faktury i Magazyn).

Ogranicz ryzyko zwrotów i reklamacji. Zadbaj o rzetelne, dokładne opisy produktów i wyraźne zdjęcia jak najlepiej oddające kolory, tekstury i rozmiary. Ułatwisz w ten sposób trafny wybór, unikniesz wielu zwrotów i zwiększysz zadowolenie klientów.

Posłuchaj podcastu o zdjęciach produktowych w sklepie online

Działaj otwarcie i pokazuj, co robisz w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju w swoim sklepie internetowym. Transparentność w biznesie wymaga pewnego wysiłku, ale przynosi owoce w postaci zaufania i lojalności klientów.

 

Wszystkie te rady możesz zastosować w swoim sklepie na nadchodzący sezon wyprzedażowy i świąteczny. Wybierz te, które najlepiej sprawdzą się w twoim przypadku, i postaraj się je wykorzystać chociaż na próbę. I najważniejsze: nie daj się zniechęcić! Nie musisz wcale rezygnować z zarobku i zostawać ekologicznym guru – nawet mały krok w stronę zrównoważonego rozwoju ma znaczenie.

A jeśli potrzebujesz innych pomysłów i narzędzi na lepszą sprzedaż na Czarny Piątek, sprawdź super okazje tutaj.