Sklep internetowy Shoper

Gdy 29 lat temu Stanisław Baraniok zaczynał prowadzić firmę zapewne nie sądził, że od tego momentu życie całej jego rodziny będzie kręcić się wokół narzędzi. I to jeszcze w internecie!

 

Dziś, blisko trzy dekady później firma, której przewodzi jego córka, Agnieszka Baraniok-Lipińska, jest niekwestionowanym liderem na rynku narzędzi ręcznych do obróbki drewna. Ale za sklepem Dluta.pl stoi więcej niż jedna kobieta. Oto historia biznesu, który działa dzięki połączeniu tradycji, doświadczenia, wiedzy i kobiecego zapału.

Najważniejszy jest dobry fundament

Rodzinnie osadzony biznes z tradycjami z jednej strony może być silną podwaliną, ale z drugiej zobowiązaniem, któremu towarzyszy pewna obawa o to, by nie zawieść jego twórców. Dlatego kilka elementów jest tu kluczowych.

Po pierwsze zaangażowanie. Agnieszka uczestniczyła w życiu firmy niemal od samego początku. Jako nastolatka brała udział m.in. w targach branżowych w Polsce, jak i w Niemczech. Samodzielnie organizowała dostawy towaru z fabryk, zajmowała się formalnościami u dostawcy oraz na granicy w urzędach celnych. Jak sama przyznaje – w tamtych czasach rzeczywistość biznesowa była inna. “Dzisiaj wszystko nabrało niesamowitego tempa, więc jeśli chce się przetrwać na rynku, trzeba cały czas przyspieszać. Odbywa się to niejednokrotnie kosztem tego, co w handlu najważniejsze – relacji z drugim człowiekiem. Dlatego z naszymi klientami rozmawiamy, chcemy, aby nas odwiedzali, aby wiedzieli, że mogą zawsze na nas liczyć” – zapewnia.

 

Sklep internetowy Shoper

 

W codziennej obsłudze klienta duży nacisk kładziony jest na fachową pomoc, bo zdaniem właścicielki “nie jest trudno sprzedać narzędzia, trudno jest zadbać o klienta kompleksowo, dając mu wsparcie i wiedzę, szczególnie gdy pojawiają się problemy”. Od tego nie ma wyjątków.

Branża narzędzi ręcznych do obróbki drewna jest specyficzna, rządzi się swoimi prawami. Nie widać takiej gonitwy za innowacjami, jak w przypadku np. elektronarzędzi. Nie ma też typowej sezonowości sprzedaży. Decydująca jest jakość i trwałość produktów. Dlatego większość firm, z którymi Agnieszka współpracuje to przedsiębiorstwa z ponad 100-letnim stażem, ogromną wiedzą i doświadczeniem oraz produkcją z poszanowaniem wieloletniej tradycji.

“U jednego z naszych kluczowych dostawców widziałam maszyny, które powstały na początku zeszłego wieku i nadal są z powodzeniem wykorzystywane. Takie podejście jest bardzo spójne z moją filozofią prowadzenia firmy, gdzie nie ma miejsca na robienie czegoś szybko i byle jak” – deklaruje.

Idzie nowe!

Pierwszy sklep internetowy został otwarty 1 kwietnia 2004 roku. Pomysłodawczynią była Agnieszka. Wtedy niewiele osób wierzyło w powodzenie tego przedsięwzięcia. Jej tata również nie był przekonany – wiele lat pracował w sklepie narzędziowym „za ladą”, sprzedawał m.in. wystawiając się na targach, przyjmował zamówienia telefonicznie. Tymczasem Agnieszka się uparła i… postanowiła wprowadzić do firmy nowoczesne rozwiązanie, jakim był wtedy sklep internetowy. „Wydawało mi się, że handel w sieci to przyszłość, no i nie pomyliłam się!” – mówi.

Pierwszy sklep bazował na darmowym oprogramowaniu, kolejne były już dedykowane, uwzględniające specyfikę branży. Dopiero w 2019 roku Agnieszka postanowiła przenieść sklep na oprogramowanie Shoper. Było to możliwe, dzięki rozszerzeniu standardowej oferty o szyte na miarę rozwiązania, oczekiwane i niezbędne w przypadku dluta.pl. “To była dobra decyzja. Shoper zapewnia nam stały rozwój platformy oraz doskonały serwis, a my możemy skupić się na własnych, kluczowych działaniach” – dodaje.

 

Sklep internetowy Shoper

 

Sklep internetowy aktualnie realizuje 70% wszystkich zamówień. Stacjonarny ma kilkuprocentowy udział, jednak od kilku lat widoczna jest tendencja wzrostowa w tym obszarze. Według Agnieszki może to świadczyć o tym, że tzw. kontakt „w realu” jest potrzebny.

“Regularnie wystawiamy się na branżowych targach DREMA w Poznaniu. Mamy tam okazję nie tylko sprzedawać, ale również wymieniać doświadczenia, edukować, testować, czy po prostu rozmawiać i słuchać. To dla nas bardzo cenne doświadczenie, dlatego skrupulatnie się do niego przygotowujemy, oferując z roku na rok jeszcze więcej produktów, wiedzy i zaangażowania” – tłumaczy. Placówkę stacjonarną odwiedzają klienci z całej Polski, a nawet z zagranicy. “Kiedyś nawet zdarzyło się, że rano, przed otwarciem, na parkingu od trzeciej w nocy oczekiwał klient z Wielkiej Brytanii, który podróżował po Europie i postanowił nas odwiedzić, bo czytał o nas w sieci i wybrał właśnie nasz sklep na zakupy!” – dodaje.

Zdobywanie rynku i łamanie stereotypów

Sklep dluta.pl kojarzy się z wysoką jakością, zarówno produktów, jak i obsługi. W sieci można trafić na liczne rekomendacje kupujących, zadowolonych z robionych w sklepie zakupów. „To dla mnie niebywała satysfakcja. Na taką pozycję pracuję od ponad dwudziestu lat. Jesteśmy doceniane za fachowość, ale początek wcale nie był łatwy” – mówi Agnieszka. Dlaczego?

Obróbka drewna to zajęcie do niedawna postrzegane jako typowo męskie. Tymczasem za sklepem dluta.pl stoi osiem kobiet. “Kilkanaście lat temu normą było, że dzwoniący klienci chcieli rozmawiać wyłącznie z mężczyzną, sądząc, że jesteśmy tylko sekretarkami. W pewnym momencie wymyśliłyśmy nawet na tę okoliczność nieistniejącego męskiego doradcę, na którego powoływałyśmy się w najtrudniejszych sytuacjach” – wspomina właścicielka.

Jednak i tu przyszły zmiany. W ostatnich latach pojawiło się sporo inicjatyw organizowanych przez kobiety – choć nie tylko dla kobiet – które odczarowują majsterkowanie i pokazują, że właściwie każdy może spróbować pracy z drewnem. “Bardzo nas to cieszy” – przyznaje Agnieszka. „Majsterkowanie to fantastyczna przygoda i sposób na odreagowanie codziennego chaosu. Mamy wielu klientów, którzy pracują w drewnie wyłącznie dla przyjemności, a co ciekawe, bywają często bardziej wymagający niż profesjonaliści!”.

 

Sklep internetowy Shoper

 

Z myślą o nich powstał dział “porady”, w którym zamieszczane są filmy oraz instruktaże. Ponadto na stronach sklepu można znaleźć także serię Samouczków Rzeźbiarskich – zestawów składających się z kawałka drewna, narzędzi oraz książeczki z instrukcją obrazkową jak wykonać swoją pierwszą rzeźbę.

Kolejną ważną inicjatywą, ukierunkowaną tym razem na najmłodsze pokolenie, jest youtubowy cykl “Helena majsterkuje”. W filmach, Agnieszka wraz z córką, starają się przybliżyć pracę z drewnem, zainspirować do takiej formy wspólnego spędzania czasu. “Poza tym kręcimy z Heleną filmy proekologiczne w duchu zero waste. Pokazujemy, jak ponownie wykorzystywać to, co zazwyczaj wyrzucamy do kosza na śmieci. Ta seria powstaje przy współudziale Mosińskiej Jadłodzielni, czyli lokalnej inicjatywy, która propaguje szeroko pojęte niemarnowanie” – dodaje Agnieszka.

 

 

Proekologiczne podejście, z szacunkiem do przyrody jest na stałe wpisane w działania firmy. “Sprzątamy pobliski las, sadzimy drzewa, do czego również zachęcamy naszych klientów rozdając im sadzonki lip i dębów. Pracujemy także m.in. nad całkowitym wyeliminowaniem plastiku z opakowań, które wysyłamy do klientów” – wymienia Agnieszka.

Dluta.pl to dziś przedsięwzięcie, za którym stoi nie tylko doświadczenie, wiedza i osiem kobiet. To również pewna filozofia życia, którą Agnieszka zamyka w czterech wartościach: jakość, pasja, rozwój i specjalizacja. “Gdybym miała udzielić wskazówki koleżance – poprosiłbym ją o stworzenie dla siebie takiego fundamentu, do którego zawsze będzie mogła się odwołać, w każdej decyzji biznesowej. Dzięki temu będzie silniejsza i pewna swych działań. A stąd już blisko do sukcesu”.