Gdy ponad 33 lata temu Stanisław Baraniok zakładał firmę, zapewne nie sądził, że od tego momentu życie całej jego rodziny będzie kręcić się wokół narzędzi. I to jeszcze w internecie! Dzisiaj biznes prowadzi jego córka. Jak to robi?
Blisko trzy dekady później firma, której przewodzi Agnieszka Baraniok-Lipińska, jest niekwestionowanym liderem na rynku narzędzi ręcznych do obróbki drewna. Ale za sklepem Dluta.pl stoi więcej niż jedna kobieta. Oto historia biznesu, który działa dzięki połączeniu tradycji, doświadczenia, wiedzy i kobiecego zapału.
Najważniejszy jest dobry fundament
Rodzinnie osadzony biznes z tradycjami z jednej strony może być silną podwaliną, ale z drugiej zobowiązaniem, któremu towarzyszy pewna obawa o to, by nie zawieść jego twórców. Dlatego kilka elementów jest tu kluczowych.
Po pierwsze zaangażowanie. Agnieszka uczestniczyła w życiu firmy niemal od samego początku. Jako nastolatka brała udział m.in. w targach branżowych w Polsce, jak i w Niemczech. Samodzielnie organizowała dostawy towaru z fabryk, zajmowała się formalnościami u dostawcy oraz na granicy w urzędach celnych. Jak sama przyznaje – w tamtych czasach rzeczywistość biznesowa była inna.
– Dzisiaj wszystko nabrało niesamowitego tempa, więc jeśli chce się przetrwać na rynku, trzeba cały czas przyspieszać. Odbywa się to niejednokrotnie kosztem tego, co w handlu najważniejsze – relacji z drugim człowiekiem. Dlatego z naszymi klientami rozmawiamy, chcemy, aby nas odwiedzali, aby wiedzieli, że mogą zawsze na nas liczyć – zapewnia.
Autentyczność i staranność — przepis na lata
W codziennej działalności duży nacisk kładą na fachową pomoc, bo zdaniem właścicielki nie jest trudno sprzedać narzędzia – trudno jest zadbać o klienta kompleksowo, dając mu wsparcie i wiedzę, szczególnie gdy pojawiają się problemy. Od tego nie ma wyjątków.
Branża narzędzi ręcznych do obróbki drewna jest specyficzna, rządzi się swoimi prawami. Nie widać pogoni za innowacjami, jak w przypadku np. elektronarzędzi. Nie ma też typowej sezonowości sprzedaży. Decydująca jest jakość i trwałość produktów. Dlatego większość firm, z którymi Agnieszka współpracuje, to przedsiębiorstwa z ponad 100-letnim stażem, ogromną wiedzą i doświadczeniem oraz produkujące z poszanowaniem wieloletniej tradycji.
– U jednego z naszych kluczowych dostawców widziałam maszyny, które powstały na początku zeszłego wieku i nadal są z powodzeniem wykorzystywane. Takie podejście jest bardzo spójne z moją filozofią prowadzenia firmy, gdzie nie ma miejsca na robienie czegoś szybko i byle jak – deklaruje.
Gdzie tradycja spotyka nowoczesność
Pierwszy sklep internetowy rodziny Baranioków powstał 1 kwietnia 2004 roku. Pomysłodawczynią była Agnieszka. Wtedy niewiele osób wierzyło w powodzenie tego przedsięwzięcia. Jej tata również nie był przekonany – wiele lat pracował w sklepie narzędziowym „za ladą”. Sprzedawał, m.in. wystawiając się na targach, przyjmował zamówienia telefonicznie.
Tymczasem Agnieszka się uparła i… postanowiła wprowadzić do firmy nowoczesne rozwiązanie, jakim był wtedy sklep internetowy. – Wydawało mi się, że handel w sieci to przyszłość, no i nie pomyliłam się! – mówi.
Najpierw sklep bazował na darmowym oprogramowaniu, kolejne jego odsłony były już dedykowane, uwzględniające specyfikę branży. Dopiero w 2019 roku Agnieszka postanowiła przenieść sklep na oprogramowanie Shoper. Było to możliwe dzięki rozszerzeniu standardowej oferty o szyte na miarę rozwiązania, oczekiwane i niezbędne w przypadku Dluta.pl.
– To była dobra decyzja. Shoper zapewnia nam stały rozwój platformy oraz doskonały serwis, a my możemy skupić się na własnych, kluczowych działaniach – dodaje właścicielka sklepu.
Online i na żywo — tam, gdzie klienci
Sklep internetowy Dłuta.pl aktualnie realizuje 70% wszystkich zamówień. Stacjonarny ma kilkuprocentowy udział, jednak od kilku lat widoczna jest tendencja wzrostowa w tym obszarze. Według Agnieszki może to świadczyć o tym, że tzw. kontakt „w realu” jest potrzebny.
– Regularnie wystawiamy się na branżowych targach DREMA w Poznaniu. Mamy tam okazję nie tylko sprzedawać, ale również wymieniać doświadczenia, edukować, testować, czy po prostu rozmawiać i słuchać. To dla nas bardzo cenne doświadczenie, dlatego skrupulatnie się do niego przygotowujemy, oferując z roku na rok jeszcze więcej produktów, wiedzy i zaangażowania – Agnieszka tłumaczy.
Placówkę stacjonarną odwiedzają klienci z całej Polski, a nawet z zagranicy.
– Kiedyś nawet zdarzyło się, że rano, przed otwarciem, na parkingu od trzeciej w nocy oczekiwał klient z Wielkiej Brytanii, który podróżował po Europie i postanowił nas odwiedzić, bo czytał o nas w sieci i wybrał właśnie nasz sklep na zakupy! – dodaje.
Zdobywanie rynku i łamanie stereotypów
Sklep Dluta.pl kojarzy się z wysoką jakością, zarówno produktów, jak i obsługi. W sieci można trafić na liczne rekomendacje kupujących, zadowolonych z robionych w sklepie zakupów.
– To dla mnie niebywała satysfakcja. Na taką pozycję pracuję od ponad dwudziestu lat. Jesteśmy doceniane za fachowość, ale początek wcale nie był łatwy – mówi Agnieszka. Dlaczego?
Obróbka drewna to zajęcie do niedawna postrzegane jako typowo męskie. Tymczasem za sklepem dluta.pl stoi osiem kobiet.
– Kilkanaście lat temu normą było, że dzwoniący klienci chcieli rozmawiać wyłącznie z mężczyzną, sądząc, że jesteśmy tylko sekretarkami. W pewnym momencie wymyśliłyśmy nawet na tę okoliczność nieistniejącego męskiego doradcę, na którego powoływałyśmy się w najtrudniejszych sytuacjach – wspomina właścicielka.
Jednak i tu przyszły zmiany. W ostatnich latach pojawiło się sporo inicjatyw organizowanych przez kobiety – choć nie tylko dla kobiet – które odczarowują majsterkowanie i pokazują, że właściwie każdy może spróbować pracy z drewnem.
– Bardzo nas to cieszy – przyznaje Agnieszka. – Majsterkowanie to fantastyczna przygoda i sposób na odreagowanie codziennego chaosu. Mamy wielu klientów, którzy pracują w drewnie wyłącznie dla przyjemności, a co ciekawe, bywają często bardziej wymagający niż profesjonaliści!
Sztuka drewna dla każdego
Z myślą o początkujących powstał na stronie Dluta.pl dział porad, w którym zamieszczane są filmy oraz instruktaże. W sklepie amatorzy znajdą też serię Samouczków Rzeźbiarskich – zestawów składających się z kawałka drewna, narzędzi oraz książeczki z instrukcją obrazkową, jak wykonać swoją pierwszą rzeźbę.
Kolejną ważną inicjatywą, ukierunkowaną tym razem na najmłodsze pokolenie, był cykl na Youtube „Helena majsterkuje”. W filmach Agnieszka wraz z córką starały się przybliżyć pracę z drewnem, zainspirować do takiej formy wspólnego spędzania czasu.
– Poza tym kręcimy z Heleną filmy proekologiczne w duchu zero waste. Pokazujemy, jak ponownie wykorzystywać to, co zazwyczaj wyrzucamy do kosza na śmieci. Ta seria powstaje przy współudziale Mosińskiej Jadłodzielni, czyli lokalnej inicjatywy, która propaguje szeroko pojęte niemarnowanie – dodaje Agnieszka.
Więcej niż biznes
Proekologiczne podejście, z szacunkiem do przyrody jest na stałe wpisane w działania firmy.
– Sprzątamy pobliski las, sadzimy drzewa, do czego również zachęcamy naszych klientów, rozdając im sadzonki lip i dębów. Pracujemy także m.in. nad całkowitym wyeliminowaniem plastiku z opakowań, które wysyłamy do klientów – wymienia Agnieszka.
Ekologia w sklepie internetowym — jak o nią zadbać?
Dluta.pl to dziś przedsięwzięcie, za którym stoi nie tylko doświadczenie, wiedza i osiem kobiet. To również pewna filozofia życia, którą Agnieszka zamyka w czterech wartościach: jakość, pasja, rozwój i specjalizacja.
– Gdybym miała udzielić wskazówki koleżance – poprosiłbym ją o stworzenie dla siebie takiego fundamentu, do którego zawsze będzie mogła się odwołać, w każdej decyzji biznesowej. Dzięki temu będzie silniejsza i pewna swych działań. A stąd już blisko do sukcesu — dodaje na koniec.
Też chcesz się dzielić z innymi swoją pasją, tak jak to robi rodzina Agnieszki? Załóż własny sklep internetowy i pokaż się światu!