Google Zakupy Plik Produktowy

Podobno Zakupy Google to prosta droga do złowienia na swoją ofertę klienta. Sprawdzamy, jak to zrobić.

Przemień przeglądanie w kupowanie – to hasło dobrze oddaje ideę zakupów Google, przeznaczonych dla biznesów sprzedających online. Bo dlaczego nie zachęcić użytkowników przeszukujących popularną wyszukiwarkę Google do robienia zakupów? Nawet jeśli szukają w sieci filmu „Bikini atakuje 5”, dlaczego nie wyświetlić im przy tej okazji najnowszej kolekcji strojów kąpielowych? Jeśli oczywiście akurat takie sprzedajesz….

Wyszukiwarka Google to bowiem krótka droga dotarcia do klienta z konkretną ofertą e-commerce. Wystarczy tylko skorzystać z możliwości, jakie daje Google Shopping właśnie.

Zakupy Google, czyli…?

Google Shopping to, w skrócie, płatny katalog produktów, prezentujący w wyszukiwarce Google towary ze sklepów internetowych pasujące do wyszukiwanej przez użytkownika frazy. Jeśli więc chcemy, by na zapytanie w Google o np. „obuwie sportowe”, wyświetlał się nie tyle link do głównej strony naszego sklepu, co odnośnik do konkretnego produktu, wraz z podglądem jego zdjęcia oraz ceny – musimy zalogować się do Google Merchant Center.

Jak to zrobić? Przeczytaj nasz poradnik „krok po kroku”

Do pełni szczęścia potrzebujesz zaakceptować warunki usługi oraz aktywować Google Merchant Center na swoim koncie Google, a następnie połączyć konto GMC ze sklepem Shoper. Dopiero wtedy możesz się zabrać za pliki danych (produktów) – czyli w przypadku Google Shopping najważniejsze elementy zakupowej układanki.

Za wsparciem Google:
„Podstawowy plik danych to źródło informacji używane w Merchant Center do wyświetlania produktów w Google”.

Innymi słowy: plik produktowy składa się z zadeklarowanych przez sprzedawców produktów i ich atrybutów. Za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowa kluczowe, system znajduje wszystkie produkty, które posiadają te słowa w opisie lub tytule w pliku produktowym. Dlatego… w jego tytułach i opisach muszą znajdować się słowa kluczowe, poprzez które użytkownik bez problemów znajdzie produkty, których właśnie szuka.

Plik produktowy aktywujesz w panelu sklepu Shoper w miejscu: Konfiguracja → Integracje → Inne → Google Products. Google radzi, by przesyłane w nim dane były odpowiedniej jakości, ponieważ będą one widoczne w reklamach dla klientów. Jak to zrobić? Tu pomocna będzie specyfikacja dostępna na stronie wsparcia Google, która podpowie, jak sformatować dane produktów, by mogły zostać użyte w Zakupach Google. Możesz ją podejrzeć tutaj.

Na co pozwala, a czego zabrania Google

Aby produkty były obecne w pliku dla Google Merchant Center, muszą zostać spełnione trzy warunki: *
– muszą być aktywne,
– muszą mieć wybranego producenta,
– muszą mieć wskazany termin wysyłki.
*Jeżeli spełnione zostaną tylko dwa pierwsze warunki, to pojawią się one w pliku, jednak ze statusem „niedostępny”.

Plik produktowy musi być zgodny z szeregiem zasad wyznaczonych przez firmę Google, bo ta pilnuje, by reklamy były jak najbardziej użyteczne oraz zgodne z prawem. W sklepie Shoper nie trzeba się co prawda martwić o większość wymogów dotyczących stron docelowych (w tym przypadku kart produktów), należy jednak pamiętać o konieczności zainstalowania certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa danych. Uzupełnione muszą być też informacje:
– o zwrotach i reklamacjach,
– o metodach płatności (najlepiej od razu uruchomić Shoper Płatności),
– o kontakcie ze sprzedającym.

Potrzebny jest też aktualny regulamin sklepu. Ale nawet z nim, i z powyżej wymienionymi oraz uzupełnionymi danymi, kariery w Zakupach Google nie zrobią strony nieaktywne lub prowadzące do produktów zakazanych, takich jak:
– alkohol i inne używki (w tym wszystkie produkty z konopii),
– broń i produkty niebezpieczne,
– hazard,
– produkty finansowe,
– pojazdy,
– usługi,
– leki i opieka zdrowotna.

Za wsparciem Google:
„Aby wyświetlanie reklam produktów było możliwe, wszystkie strony docelowe, które przesyłasz, muszą spełniać minimalne wymagania. W przeciwnym razie Twoje produkty lub konta mogą zostać odrzucone. Alerty dotyczące problemów zobaczysz na karcie Diagnostyka na koncie Merchant Center”. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Pamiętaj o tych 5 kwestiach

1. Tytuł produktu musi zawierać cechy dla niego charakterystyczne, np. wyróżniający go kolor lub markę.

2. W opisie produktu wymień najważniejsze cechy produktu, np. rozmiar, materiał, przedział wiekowy, specjalne właściwości lub inne dane techniczne.

3. Korzystaj z atrybutów „kategoria produktów Google” oraz „typ produktu”, dzięki którym zwiększysz szanse na to, by twój produkt pojawił się w wynikach dla odpowiednich kategorii.

4. Aktualizuj informacje o dostępności oraz cenie, i to jak najczęściej. Google regularnie bowiem sprawdza te atrybuty.

5. Pamiętaj o odpowiedniej grafice. Google zaleca, by zdjęcie, które będzie się wyświetlać w zakładce Zakupy, było w rozmiarze 800×800 pikseli (dla zdjęć odzieży minimalny rozmiar to 250×250 px).

A jeśli masz za dużo wątpliwości lub nie wiesz, jak skutecznie skorzystać z możliwości Google Shopping – zleć nam wykonanie kampanii reklamowej za ciebie. Zapłacisz tylko za jej skuteczność, nic więcej.