Co sprawia, że jedne sklepy odnoszą sukces, są zapamiętywane, stają się lubianymi miejscami do zakupów w sieci, a inne nie? Wyjaśniamy, dlaczego szata graficzna sklepu internetowego ma takie znaczenie i jak o nią zadbać.

 

Samo prowadzenie sklepu i jego potencjał nie gwarantują sukcesu. Narzędzie sprzedaży, jakim jest sklep internetowy, należy dopieszczać – dodając rozwiązania angażujące klientów w proces zakupowy. Mamy tu na myśli zarówno udogodnienia typu szybka wysyłka, płatności PayPo, program lojalnościowy – jak i zapewnienie komfortu wizualnego konsumentowi.

Dobrze zaprezentowana, przejrzysta strona główna, katalog czy też karty poszczególnych produktów potrafią skutecznie zachęcić odwiedzającego do zakupów. Dlatego bardzo dużą rolę w sprzedaży internetowej odgrywa właśnie atrakcyjna szata graficzna.

 

Wyróżnij się lub giń – dlaczego warto inwestować w szatę graficzną sklepu?

Psychologia zachowań konsumentów nie pozostawia złudzeń – decyzję o zakupach w danym e-sklepie podejmujemy w ciągu kilku sekund. Wprawne oko klienta szybko ocenia atrakcyjność danej witryny i albo kupujący zostaje, albo porzuca sklep.

Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych ma tego świadomość. Starannie wybierają więc w gotowe, świetnie zaprojektowane szablony albo inwestują w indywidualną szatę graficzną dla swojego sklepu online.

 

Co ty w ten sposób możesz zyskać w swoim e-biznesie?

Wyróżniasz się na tle konkurencji – naprawdę dobrze skonfigurowany szablon albo, jeszcze lepiej, projekt na zamówienie rzuca się w oczy i nie daje się tak łatwo podrobić. Nie ryzykujesz więc, że inni skopiują wiernie twój pomysł i podkradną ci klientów.

Zwiększasz rozpoznawalność – szata graficzna sklepu spójna z identyfikacją wizualną i strategią twojej marki to potężne narzędzie. Dzięki niej twoja witryna internetowa zapada w pamięć użytkowników, a nawet staje się dla nich punktem odniesienia przy sprawdzaniu innych ofert.

Zdobywasz zaufanie – estetyczny, dobrze przemyślany szablon graficzny sklepu internetowego już przy pierwszym kontakcie zwiększa wiarygodność twojej marki. Pokazuje też twój profesjonalizm i szacunek w podejściu do kupujących.

Zyskujesz stałych klientów – atrakcyjność szaty graficznej sklep wpływa na pozytywne doświadczenia zakupowe użytkowników i zwiększa w ich świadomości wartość kupowanego produktu. A to z kolei zachęca ich do powrotu na twoją witrynę na kolejne zakupy.

Poprawiasz swoją widoczność – czytelne, ładne i dostosowane do urządzeń mobilnych sklepy internetowe lepiej się pozycjonują. Łatwiej zadbać o ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO), dzięki czemu zajmują wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. A to znaczy, że internauta szukający konkretnego produktu z większym prawdopodobieństwem trafi właśnie do ciebie.

Dobra karma w SEO. Jak wypozycjonował się sklep Zoo-Imperium

Dobre (pierwsze) wrażenie jest najważniejsze

Wielu właścicieli zastanawia się, czy i kiedy zamówić indywidualną szatę graficzną dla swojego sklepu. Nie ma tu jednej uniwersalnej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, co chcemy sprzedawać, w jakiej branży, ale również od tego, jakimi nakładami finansowymi dysponujemy. Większość pytanych właścicieli e-sklepów uważa, iż dobrze jest zdecydować się na specjalnie zaprojektowaną grafikę już na starcie, bo dzięki temu szybciej zyskuje się szansę zaistnienia w świadomość konsumentów.

Czasem jednak nowa szata graficzna wynika naturalnie ze zmian w rozwoju firmy. Albo z tego, że wprowadzamy na rynek zupełnie innowacyjny produkt – w takim przypadku oryginalność wyglądu sklepu ma duże znaczenie. Logo, kolorystyka sklepu, wykorzystane fonty i inne elementy graficzne składają się na pełną identyfikację wizualną marki. To one w dużej mierze budują jej wizerunek, dzięki nim sklep staje się rozpoznawalny na rynku. Unikalne rozwiązania w tym obszarze dają przewagę nad konkurencją.

 

Sklep Bounce doskonale wykorzystał unikalną grafikę jako część swojej komunikacji. Szata graficzna sklepu idealnie oddaje charakter marki – barwny, energiczny i nastawiony na świetną sportową zabawę.

 

O czym warto pamiętać w projekcie sklepu internetowego?

Właściciele sklepów internetowych stawiają nacisk na wiele różnych elementów wyglądu strony w zależności od branży i klientów, do których kierują swoją ofertę. Dla jednych najważniejsze są minimalizm i przejrzystość. Innym szczególnie zależy na dopracowaniu logo, czcionek czy układu tekstu, a jeszcze inni skupiają się na maksymalnym wyeksponowaniu produktów.

Jest jednak sporo kwestii, które mają duże znaczenie w projektowaniu szaty graficznej. Pamiętaj między innymi o tym, żeby śledzić aktualne trendy w e-commerce i grafice internetowej. Dobrze jest też wiedzieć, jak wyglądają strony twoich konkurentów lub sklepów z podobnych branż. W ten sposób nie tylko zbierasz inspiracje, ale też masz okazję zaobserwować najlepsze rozwiązania.

Te trendy w e-commerce musisz znać – sprawdź je

 

Projektuj dla klientów

Przy wyborze szaty graficznej sklepu najlepiej kierować się przede wszystkim branża i oczekiwaniami swoich potencjalnych klientów. Zastanów się, kogo chcesz przyciągnąć do swojego sklepu i przekonać do zakupów. Czy wiesz, co lubią twoi odbiorcy, czym się interesują i czego szukają? Z czym kojarzy im się twoja branża?

Jeśli sprzedajesz akcesoria dla dzieci i młodych mam, ciemne barwy i surowy design raczej nie będą najlepszym rozwiązaniem. Z kolei w przypadku sklepu z profesjonalnym sprzętem medycznym może się sprawdzić stonowana kolorystyka i na przykład wyróżnienie w kilku punktach dowodów wiarygodności marki (liczba zadowolonych klientów, uzyskane certyfikaty czy lata doświadczenia).

To ważne by wprowadzać klienta w odpowiedni klimat zakupów i zapewniać mu przyjemne wrażenie już przy pierwszym kontakcie. Grafika jest istotnym elementem w przypadku produktów, które ludzie kupują/mogą kupić, kierując się zwykłym “podoba mi się”, niekoniecznie ceną czy parametrami. Tak jest zwłaszcza w branży modowej czy dekoratorskiej.

 

 

Marka LukkaWoods w swoim sklepie postawiła na estetyczne zdjęcia produktowe i masę inspiracji. A że meble z drewna to dla wielu osób poważny zakup, właściciele sklepu uwzględnili w indywidualnym projekcie również miejsce na kilka racjonalnych wyróżników.

Dbaj o wygodę

Użyteczność stron, albo “używalność, oraz UX (user experience) to niemal we wszystkich dziedzinach biznesu – również w e-commerce – topowy temat już od kilku lat. Nie możesz go ignorować, jeśli chcesz skutecznie sprzedawać w sieci.

O co w tym chodzi? W skrócie o to, by jak najbardziej ułatwić użytkownikom korzystanie z produktów i stron internetowych. Składa się na to wiele elementów, w tym:

☞ prosta nawigacja i menu strony,

☞ dobrze widoczne, zrozumiałe kategorie,

☞ użyteczne filtry,

☞ zwięzłe, przejrzyste opisy,

☞ wyraźne informacje np. o rozmiarówce, materiałach i innych parametrach,

☞ dobrej jakości zdjęcia pokazujące produkt w różnym ułożeniu i wykorzystaniu,

☞ prosty proces zakupowy obejmujący jak najmniej kroków,

☞ krótkie formularze, najlepiej z opcją autouzupełniania.

Dobra szata graficzna sklepu musi uwzględniać wszystkie te rzeczy (i jeszcze więcej). Jeśli nie zadbasz o UX i użyteczność swojej strony, ryzykujesz utratę klientów, których zniechęcą skomplikowana nawigacja, niejasne informacje czy inne błędy w sklepie.

Nie bój się schematów

Ta kwestia ściśle łączy się z poprzednią, czyli z funkcjonalnością i User Experience. Mimo że jako właściciel biznesu chcesz, a nawet musisz się wyróżniać na tle konkurencji, lepiej nie posuwaj się aż do ekstrawagancji. A już na pewno nie szukaj wyróżników w tych obszarach, które są utartą konwencją w branży, standardem ułatwiającym korzystanie z każdego kolejnego sklepu www.

Gdy chodzi o wygląd i funkcjonowanie sklepów internetowych, jesteśmy w stanie łatwo odnaleźć się w większości z nich właśnie dzięki standardom. Przykłady? Logo kierujące po kliknięciu do strony głównej, linki do istotnych informacji w stopce na dole strony. Ikony logowania, wyszukiwarki czy koszyka na pasku na górze strony, koło nagłówka, jak w sklepie Room99, to schemat, którego warto się trzymać. Powtarzalność i przyzwyczajenie do znajomych elementów decydują właśnie o tym, co będzie dla nas intuicyjne.

Nie zapominaj o ruchu mobile

Kolejną bardzo ważną rzeczą, o której nie możesz zapomnieć przy wyborze lub tworzeniu nowej szaty graficznej, jest dostosowanie do różnych urządzeń. Strona twojego sklepu powinna być stworzona w technice RWD (czyli Responsive Web Design). Oznacza to, że wyświetla się poprawnie i jest w pełni funkcjonalna zarówno na komputerach, jak i nośnikach mobilnych.

Strona e-sklepu z responsywnym szablonem jest zawsze wygodna do przeglądania. Jej wielkość i układ dopasowuje się do wyświetlacza używanego urządzenia, dzięki czemu nie musimy przybliżać treści zawartych w witrynie. Co istotne, strony responsywne są lepiej postrzegane przez algorytmy Google, co jak wspominaliśmy, wpływa na pozycjonowanie sklepu.

Zachowaj spójność

W projekcie graficznym wszystko musi być z sobą zgodne, przemyślane i dopracowane dla jak najlepszego efektu końcowego. Ładnie i profesjonalnie zaprojektowana strona z łatwą nawigacją sprawia, że klienci chętniej z niej korzystają.

Istotne są też styl, kolorystyka, wykorzystane czcionki, projekt logo – czyli wszystkie te elementy, które pomagają odbiorcom skojarzyć stronę z twoją marką. Dzięki ich zgrabnemu połączeniu tworzysz spójną identyfikację wizualną i budujesz swoją rozpoznawalność w świadomości klienta.

Design i projektowanie komunikacji w sklepie internetowym – zobacz, jak to wygląda

 

Szata graficzna sklepu – gotowy szablon czy indywidualny projekt?

O atrakcyjny wygląd swoje sklepu internetowego możesz zadbać na kilka sposobów. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań, zwłaszcza wśród początkujących sprzedawców, jest wybór gotowych szablonów graficznych. Wielu przedsiębiorców wybiera jednak szatę graficzną tworzoną „na wymiar”, specjalnie dla ich e-biznesu. To, na co ty postawisz, zależy od twoich potrzeb, możliwości finansowych, etapu rozwoju firmy i dalszych planów. Warto jednak znać najważniejsze informacje na temat obu opcji.

Piękny, gotowy i szybki

Na platformie Shoper możesz dowolnie wybierać spośród nowoczesnych i modnych gotowych szablonów graficznych. Znajdziesz tu coś dla każdej branży, w różnorodnej stylistyce. Wszystkie szablony mają możliwość konfiguracji i dostosowania do własnych potrzeb. Dzięki narzędziu Shoper Visual Editor, czyli nowemu edytorowi szablonów z uproszczonym menu możesz zarządzać w swoim sklepie układami stron, modułami i widokami w kolumnach.

Zmiana koloru czcionek, dodanie nowego modułu, edytowanie grafiki w sliderze, czy sprawdzenie widoków bez konieczności zapisywania widoku i przełączania się na osobny podgląd – na takie elementy edycji szablonu graficznego często zwracali uwagę właściciele e-sklepów podczas rozmów z nami. Dzięki wywiadom i testom zidentyfikowaliśmy kluczowe potrzeby sprzedawców w sklepach internetowych w kontekście edycji wyglądu sklepu.

Pamiętaj jednak, że jeśli dokonujesz w sklepie własnoręcznych modyfikacji wyglądu lub wybierasz jedną z popularnych gotowych skórek, musisz brać pod uwagę tymczasowość takiego rozwiązania. Nie masz też wyłączności na wybrany szablon, może się więc okazać, że wiele innych firm, nawet z twojej konkurencji, postawi na ten sam wygląd.

Poznaj też nowe szablony graficzne Shoper

 

Wyjątkowy i tylko dla ciebie

Jeśli myślisz poważnie o e-biznesie i naprawdę chcesz go rozwijać, a nie tylko “próbować i się zobaczy”, najlepiej od razu uwzględnij w swoich planach stworzenie kompleksowego projektu graficznego dostosowanego do potrzeb profesjonalnego sklepu. Bez oryginalnej identyfikacji wizualnej nie zbudujesz rozpoznawalnej marki ani nie wykorzystasz w pełni potencjału drzemiącego w twoim pomyśle, za to obniżysz skuteczność działań marketingowych.

Gdy zlecasz wykonanie indywidualnego projektu graficznego dla swojego sklepu, masz największy wpływ na to, jak będzie on wyglądał, i naprawdę czujesz się twórcą swojego internetowego biznesu. Grafika wykonywana jest etapami, masz więc możliwość zgłaszania uwag i pełnej realizacji swojej wizji (o ile jest technicznie realna). Poza tym do ciebie należą autorskie prawa majątkowe do wykonanego projektu, więc w razie potrzeby możesz go przenieść lub odsprzedać w przyszłości.

 

Chcesz stworzyć oryginalną szatę graficzną sklepu? To również możesz zrobić w ramach Shopera. Skorzystaj z naszej oferty wsparcia graficznego.

A jeśli masz już gotowy projekt graficzny sklepu internetowego lub pomaga ci grafik z własną wizją, skontaktuj się z nami i zaplanuj indywidualnie wdrożenie.

Nasz ekspert do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16 pod numerem +48 (12) 333 79 80.