36 procent kupujących w sieci oczekuje dostawy dzień po zakupach, wielu z nich chętnie dopłaci nawet do szybszej realizacji zamówienia. Pytanie tylko – czy twój sklep rzeczywiście im w tym pomoże?

Według raportu PwC „Polacy na zakupach – 5 filarów nowoczesnego handlu”, obok 36% procent kupujących, oczekujących dostawy zamówionych towarów dzień po zakupach, już 11% domaga się odbioru tego samego dnia. Polacy są nawet gotowi zapłacić więcej za szybszy proces dostawy – na co wskazuje 40% odpowiedzi. To wyraźny sygnał, w jakim kierunku zmierza rynek e-commerce, wypełniony coraz bardziej wymagającymi i oczekującymi sprawnej i szybki wysyłki, klientami.

Liczy się szybkość i wygoda

Prezes zarządu DPD Polska, Rafał Nawłoka, mówi, że jest to skutek rosnącej popularności zakupów online i zmieniającego się stylu życia Polaków, którzy funkcjonują coraz szybciej i intensywniej. „Część zakupów realizowana jest przy okazji, w wolnej chwili przy użyciu komputera lub coraz częściej smartfona” – zauważa. Niezależnie jednak od powodu i miejsca zakupów – coraz więcej klientów oczekuje niezwłocznej realizacji zamówienia.
Konsumenci przyzwyczaili się już do tanich kosztów przesyłki i natychmiastowej dostawy. Każda godzina ma więc tutaj znaczenie. No i wygoda. „Dzięki temu, że np. korzystając z naszych usług konsument otrzymuje również numer telefonu kuriera, dostawa staje się elastyczna i w pełni dostosowana do jego wymagań” – dodaje prezes zarządu DPD Polska. A to powoduje, że numeru „do kuriera” oczekujemy też od innych firm kurierskich…


Źródło: Raport PwC

Sklepy, które nie mają w swojej ofercie szybkiej wysyłki kurierskiej, stoją więc dziś na znacznie gorszej pozycji, od tych, które ją preferują. Ale to nie wszystko. Okazuje się bowiem, że informacja o „wysyłce kurierem” na karcie produktu, to jednak dziś zdecydowanie za mało. Bardzo istotna jest (i to nie tylko w okresie świąt i sklepowych wyprzedaży) jest bowiem bieżąca informacja o realizacji zamówienia i śledzeniu paczki.

Przykład z życia wzięty:

29 listopada 2018 roku – data złożenia zamówienia w jednym ze sklepów internetowych, który zachęcał „wysyłką kurierską w 24h”.
3 grudnia 2018 roku – data wysłania do sklepu wiadomości z pytaniem: jaki jest status zamówienia. Od daty złożenia klient nie dostał ani informacji o realizacji, ani o wysyłce.

Jak to się skończy? Towar zapewne w końcu dotrze, opóźniony być może przez liczbę złożonych zamówień. Ale ponowne zakupy pod tym adresem najprawdopodobniej nie dojdą już do skutku. Przez brak informacji właśnie.

Szybka wysyłka, super sprzedawca

„Czas dostawy to ważny czynnik przed podjęciem decyzji o zakupie” – już teraz informuje o tym na swoich stronach Allegro, a od 2019 roku wprowadza nowy warunek uczestnictwa w programie Super Sprzedawca.

Co to oznacza? Że nie wystarczy będzie uzupełnić parametr „Wysyłka” i numer przesyłki w realizowanych zamówieniach – ale trzeba będzie to zrobić w konkretnych ramach czasowych. Tak, by klient po złożeniu zamówienia wiedział dokładnie, gdzie są i kiedy dotrą do niego, zakupy.

Obecnie, żeby zostać Super Sprzedawcą na Allegro, należy m.in. posiadać minimum 100 ocen za ostatni rok, z czego 20 musi być wystawiona w ciągu ostatnich 30 dni. Trzeba też świadczyć najwyższą jakość obsługi klienta, którą – uwaga! – od 2019 roku będzie się też mierzyć właśnie czasem realizacji wysyłki.
Dlatego Allegro już teraz radzi: „Wysyłaj towar jak najszybciej, najlepiej nie dłużej niż 24 godziny. Zadeklaruj to w opisie oferty. Skoncentruj się na tych rodzajach wysyłki, przy których klienci są najbardziej usatysfakcjonowani. Jeśli paczka będzie szła za długo, klient ocenia negatywnie ciebie, a nie przewoźnika”.

Dokładnie tak. 5 dni paczki w drodze to w ocenie kupującego nie wina kuriera, ale sklepu (patrz przykład wyżej ze sklepem, który przez kilka dni nie poinformował o statusie realizacji zamówienia).

Dodatkowe punkty za śledzenie paczek

Dlatego Allegro podczas sprawdzania dla Super Sprzedawcy warunku „śledzenie przesyłek” weźmie pod uwagę procentowy udział zamówień, w których sklep udostępnia kupującym numer do śledzenia paczki – docelowo ma to być 100% zamówień. Co ważne, czas na dodanie numeru przesyłki rozpoczyna się w momencie opłacenia zamówienia (chyba że wybrano płatność za pobraniem, w przypadku pobrań Allegro liczy bowiem czas na dodanie numeru już od momentu zakupu), liczenie zadeklarowanego czasu wysyłki wstrzymywane jest zaś w soboty, niedziele i święta (o dodatkowych elementach, wpływających na ten warunek, można przeczytać bezpośrednio na Allegro).

Uwaga! Masz zintegrowany sklep Shoper z Allegro?

Wraz z aktualizacją oprogramowania w wersji 5.8.33, wprowadziliśśmy opcję mapowania form dostawy, która umożliwia automatyczne przekazywanie do Allegro informacji o numerze listu przewozowego dla przesyłek utworzonych z poziomu sklepu oraz funkcjonalność podstawiania danych punktu odbioru Poczty Polskiej – do tworzonej przesyłki w zamówieniach pobieranych z Allegro (domyślne integracje z Apaczką, Paczkomatami oraz Pocztą Polską nie wymagają konfiguracji).
Funkcja działa również dla niestandardowych form dostawy – należy tylko każdej dostawie przypisać odpowiedniego przewoźnika. Więcej informacji znajdziesz w Centrum Pomocy Shoper

Ale nie tylko Allegro stawia sprzedającym nowe wymagania. Amazon również wymaga od tych sprzedających, którzy podają termin wysyłki jako „24 godziny”, by numer listu przewozowego uzupełniali właśnie w takim czasie. A skoro robią tak już najwięksi to trudno oczekiwać, by nie stało się to niebawem standardem dla całego rynku. I by szybka oraz wygodna informacja o realizowanej wysyłce nie stała się jednym z wymogów do podjęcia zamówienia w danym sklepie.
Allegro nawet zamierza ten aspekt wykorzystać przy zmianie w ocenianiu czasu wysyłki: „docelowo będziemy go mierzyć na podstawie dodanych numerów przesyłek” – czytamy na stronie. Kto jak kto, ale klienci już na pewno zacierają ręce.