Instagram to jeden z kanałów mediów społecznościowych – aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo.

Niektórzy twierdzą, że w przeciwieństwie do Facebooka, wymaga korzystania ze smartfona, ale to nie do końca prawda – Instagram można też przeglądać na ulubionym komputerze, jednak rzeczywiście to serwis zaprojektowany i przeznaczony pod urządzenia mobilne i udostępnianie zdjęć i klipów z poziomu telefonu. Warto dodać, że nawet aplikacja na iPada nie daje takiej frajdy z użytkowania serwisu, jak wersja na smartfony. Lepiej więc Instagramu używać z komórką w ręku i korzystać z jego funkcjonalności z myślą o użytkownikach smartfonów.

A ci na Instagramie obserwują z zaciekawieniem nie tyle swoich znajomych, co profile znanych i popularnych osób oraz marek (profile biznesowe). I tu jest właśnie szansa dla ciebie. Czyli twojego sklepu.

Zacznijmy jednak od początku. Instagram to rosnący z roku na rok w siłę serwis społecznościowy, z którego korzysta dzisiaj ponad 8 mln Polaków. Wykres poniżej pokazuje wyraźnie, jak dynamiczny jest to przyrost użytkowników i jak duży ten serwis ma potencjał. Szczególnie w grupach wiekowych 15-24, 25-34 (i nawet 35-44), które wyraźnie dominują wśród odwiedzających.

Ci wszyscy ludzie chętnie zobaczą przygotowany przez ciebie content – o ile tylko zostanie on stworzony zgodnie z intagramowymi standardami. Przede wszystkim bowiem pamiętaj…

Instagram to rozrywka dla oczu. Innymi słowy – musisz robić ładne zdjęcia, które muszą przykuwać uwagę. Tylko w ten sposób możesz zyskać zainteresowanie na Instagramie.

Najważniejsza jest autentyczność i atrakcyjne treści (czyli twojego autorstwa – nie zdjęcia producenta danego towaru, które można znaleźć na stu innych stronach, ale autorski content)…

…oraz komunikacja z użytkownikami (bardzo ważne jest zamieszczanie pod zdjęciem/klipem angażujących opisów, zachęcających najlepiej do jakiegoś działania – komentowania lub klikania).

Profil na Instagramie ma służyć ci przede wszystkim do prezentacji sprzedawanych produktów, przedstawiania ludziom misji twojej marki. Pokazuj na nim sprzedawane towary w formie obrazków przedstawiających ich codzienne zastosowanie lub… jeśli masz grupę docelową aktywną w social mediach – repostuj zdjęcia twoich fanów, którzy sami chwalą się kupionymi u ciebie rzeczami.

Za Uniwersytetem Shoper: jeszcze przed założeniem konta na Instagramie i poświęceniem na nie czasu, koniecznie odpowiedz sobie na parę pytań.

1. Jaki jest główny cel mojej obecności na Instagramie? Po co mi ten serwis?
2. Czy przeglądając Instagram widzę na nim swoich klientów? Mam do kogo pisać?
3. Czy jestem w stanie systematycznie zamieszczać nowe posty?
4. Czy kontem na Instagramie chcę tylko promować swoją markę czy też prowadzić bezpośrednio do swojego sklepu?

Na pewno decydując się na firmowy Instagram musisz na samym początku skupić na podstawowych kwestiach – informacjach o twojej firmie. Czyli zamieścić krótką informację o niej, wymyślić oficjalny i firmowy hasztag, którego będziesz używać pod postami i po którym znajdą się twoi fani, a także wpisać adres strony internetowej. Najlepiej na starcie przygotować też kilka gotowych postów, by po hucznym, jednodniowym starcie nie zrobić tygodniowego przestoju w postowaniu, na przykład przez brak pomysłu na ciekawy content. Niby to wszystkie banalne i oczywiste rzeczy, a jednak nie każdy o nich pamięta.

Musisz mieć też „świadomość, że użytkownicy rzadko kupują coś na Instagramie, klikając w reklamę i od razu finalizując transakcję. Ale to nie znaczy, że platforma nie skłania ich do zakupów. Często proces zakupowy przeprowadzany na ekranie telefonu nie jest jeszcze po prostu czymś naturalnym i wygodnym. Łatwiej jest wrócić do domu i użyć komputera czy laptopa” – jak słusznie zauważa „Ecommerce w Praktyce”.

Dlatego Instagram najlepiej traktować jak serwis promujący, a nie sprzedający. Opcja sprzedaży niech jednak będzie na twoim koncie obligatoryjna.

Przyciągaj uwagę swoimi postami i inspiruj ludzi – to najlepsze, co możesz tu zrobić. Jeśli będziesz to robić na tyle dobrze, ci będą klikać w oznaczone przez ciebie produkty i przechodzić na stronę sklepu.

Jak właściwie oznaczać produkty na Instagramie? Przeczytaj ten poradnik!

Od 2018 roku „sprzedawanie” na Instagramie jest na pewno dużo łatwiejsze niż jeszcze rok temu. Oprócz tego, że posty zakupowe można wyświetlać użytkownikom z poziomu Aktualności, jak i na karcie Sklep w profilu firmowym, „zaczęliśmy testować opcję zakupów w naszych Insta Stories” – jak poinformowali twórcy na firmowym blogu. „Teraz, gdy oglądasz za historie swoich ulubionych marek i widzisz coś, co kochasz, możesz szybko wybrać produkt, by dowiedzieć się więcej” – i rzeczywiście tak to działa.

A statystyki pokazują, że Insta Stories angażują dzisiaj użytkowników Instagrama mocniej niż klasyczne posty w postaci zdjęć wklejanych na stałe na profilu. Ludzie lubią podglądać życie innych, a do tego właśnie Stories służą – warto więc je wykorzystać do pokazywania codziennej pracy w sklepie, obsługi zamówień czy po prostu prezentacji nowego asortymentu.

Wskazówki dotyczące korzystania z funkcji Zakupy na Instagramie, za oficjalnym blogiem:

1. Stwórz co najmniej 9 postów dotyczących zakupów na swoim profilu firmowym na Instagramie, by Twoi odbiorcy mieli dostęp do karty Zakupy.

2. Oznacz wiele produktów, by potencjalni klienci mogli je łatwiej przeglądać.

3. Użyj funkcji Instagram Stories, żeby pokazać użytkownikom, że teraz mogą dokonywać u Ciebie zakupów z poziomu postów.

4. Skorzystaj z wielu formatów zakupów – oznacz pojedynczy produkt lub całą karuzelę.

5. Upewnij się, że każdy znacznik jest powiązany z odpowiednim produktem, by klienci nie mieli wątpliwości.

Shari Lott, założycielka i prezes firmy Spearmintlove, cytowana na Instagramie:
Funkcja Zakupy na Instagramie realizuje jedno z najważniejszych zadań w zakresie zwiększania sprzedaży w sektorze handlu elektronicznego: ułatwia kupowanie. Wystarczy jedno kliknięcie, by przekierować potencjalnych klientów bezpośrednio na stronę produktu, gdzie mogą dodać wybrany artykuł do koszyka. Skrócenie czasu wyszukiwania i ograniczenie liczby kliknięć poprawia wskaźnik konwersji i zwiększa przychody. Po wdrożeniu tej funkcji odnotowaliśmy zwiększenie natężenia ruchu sieciowego o 25% oraz 8-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży na Instagramie”.

To oczywiście wypowiedź z amerykańskiego rynku, gdzie Instagram radzi sobie znacznie lepiej niż w Polsce, ale warto zainspirować się nią do próby własnego podboju social mediów dzięki opcji zakupowej.
Jak słusznie donosi bowiem serwis SocialPress.pl: „Zakupy to coś więcej niż tylko zadanie – to także to, co odkryjesz po drodze. Dla wielu osób na Instagramie zakupy to zabawny sposób na zainspirowanie się i nawiązanie kontaktu z nowymi i interesującymi markami”.

Jeśli sprzedajesz w internecie, zdecydowanie warto wziąć w tym udział.

Przeczytaj więcej: Jak dodać produkty w relacjach na Instagramie? Sprawdź oficjalny artykuł Insta pomocy