Zofia Babicka-Klecor LegalGeek

O tym, jak zadbać o kwestie prawne w sklepie internetowym i dlaczego warto skorzystać z profesjonalnej obsługi dla branży e-commerce, rozmawiamy z założycielką kancelarii Legal Geek, Zofią Babicką-Klecor.

 

Spotkaliśmy się przy okazji live’a na Facebooku pod hasłem „#InternetKobiet – Bezpieczny e-biznes kobiecym okiem”. Zofia Babicka-Klecor jako założycielka Legal Geeka oraz ekspert w zakresie praw konsumentów oraz świadczenia usług drogą elektroniczną, była idealną rozmówczynią na tę okazję.

„Prawo jest dla mnie bardzo ciekawym narzędziem i lubię z nim działać. Ale mam też wspólny język z ludźmi z branży technicznej. To naturalnie się połączyło, postanowiłam zająć się zarówno prawem, jak i technologiami w ramach swojej działalności” – mówiła nam o swoim pomyśle na własny biznes.

 

Zobacz całą rozmowę z Zofią Babicką-Klecor z Legal Geeka

Prawnik z ludzką twarzą

Zofia nigdy nie podchodziła do prawa stereotypowo, z nadęciem często spotykanym w tej branży. Chciała ją „odczarować”, pokazać, że z prawnikiem można rozmawiać normalnie i po ludzku, nie trzeba się go bać. Dlatego atmosfera w kancelarii Legal Geek jest luźna – bez białych koszul i garniturów, co cenią sobie klienci. Sama elektroniczna forma obsługi prawnej też pozwala przełamać pewną barierę. Większość klientów kancelarii korzysta z porad właśnie online.

„Chcę, żeby nasza pomoc prawna była realną pomocą. Nie lubię odpowiadać klientom: »To zależy«. Ale oczywiście czasem zdarzają się takie sytuacje, że nie da się tego uniknąć. Staramy się mimo to jak najprościej tłumaczyć nawet zawiłe tematy” – wyjaśnia założycielka Legal Geek w rozmowie z Shoper.

Przyznaje też, że objaśnianie prawniczego języka zwykłym ludziom nie należy do najłatwiejszych zadań. Trzeba stale trzymać rękę na pulsie i reagować na bieżąco na częste zmiany. Na początku jej przygody z e-commerce prawo w tym zakresie zmieniało się raczej powoli. Natomiast od momentu pojawienia się RODO wszystko przyspieszyło i wciąż przybywa nowych regulacji. Dlatego przystępna i szybka pomoc prawna stała się jeszcze bardziej potrzebna.

Nie takie prawo straszne… za to pomocne

Większość właścicieli sklepów internetowych skupia się na początku tylko na działaniach marketingowych i produktowych. O kwestiach prawnych z kolei nierzadko zapomina albo świadomie spycha je na dalszy plan jako coś niewygodnego. Ale usługi prawne wcale nie muszą być przykrą ostatecznością, jak wizyta u dentysty.

Według Zofii dobrze przygotowane dokumenty prawne, regulaminy czy polityki prywatności zabezpieczają sprzedawcę. Dzięki nim prowadzenie działalności online jest po prostu spokojniejsze i bardziej komfortowe. Jeśli np. mamy sklep internetowy z kosmetykami, dobry regulamin może nas ochronić przed sytuacjami, w których klient zwracałby towar „uszkodzony” albo bezwartościowy (np. krem już po zerwaniu wieczka). Lekceważenie takich kwestii lub kopiowanie regulaminów z innych sklepów i niedostosowywanie ich do swoich potrzeb może przysporzyć sporo trudności.

Innym problemem jest, jak nazywa to Zofia, „przeprawniczanie” – czyli stosowanie w sklepie wielu różnych przepisów na własną rękę, bez ich pełnego zrozumienia. Najlepiej zachować zdrowy rozsądek i szukać rozwiązania pośrodku. Ale zadbanie o to samodzielnie, bez wsparcia specjalistów, jest trudne. Dlatego razem z Legal Geek stworzyliśmy dla właścicieli e-sklepów aplikację Shoper Regulaminy. Dzięki niej w łatwy sposób dostosujesz swój sklep do obowiązujących przepisów bez obaw o kosztowne porady prawne!

Dowiedz się, jak stworzyć dobry regulamin sklepu internetowego

Kobieca strona e-biznesu

Dlaczego coraz więcej kobiet chcących stanąć „na swoim” i stworzyć coś własnego decyduje się właśnie na biznes w sieci? Zofia ma swoją teorię na ten temat: „Kobiety bardzo chętnie się rozwijają i wchodzą do e-commerce’u. Tutaj, moim zdaniem, doskonale łączą się rozwój i pasja. E-commerce jest bardzo wdzięcznym miejscem, w którym można działać bez wielkich zasobów”.

Rzeczywiście – założenie własnego sklepu online kosztuje dzisiaj mniej niż obiad na mieście. Daje za to ogromną elastyczność, pozwala prowadzić biznes na własnych zasadach, z dowolnego miejsca na ziemi. Możesz więc rozwijać swoją firmę, zajmując się jednocześnie dzieckiem czy podróżując kamperem przez Europę. I mimo że godzenie pracy z macierzyństwem nigdy nie jest lekkie, z biznesem online może być łatwiejsze.

Co ważne, nie potrzebujesz żadnego zaplecza technicznego, bo wszystkie niezbędne narzędzia oraz wsparcie techniczne dostajesz w abonamencie z oprogramowaniem. Ty musisz mieć tylko pomysł na biznes i chęć do działania. Chociaż według naszej rozmówczyni wiedza technologiczna jest bardzo przydatna w e-handlu, a kobiety się jej nie boją. Jak stwierdza Zofia: „Kobieta i technologia coraz częściej idą w parze”.

Zauważa też, że w świecie e-biznesu ludzie są otwarci i traktują się na równi. Tutaj nie ma dyskryminacji ze względu na wiek czy płeć – każdy ma takie same szanse na sukces. E-commerce pełny jest inspirujących osób robiących ciekawe rzeczy. „Dlatego cieszę się, że mogę małą cegiełkę w postaci zabezpieczenia prawnego dla tych e-biznesów dołożyć”- dodaje właścicielka Legal Geek.

Zobacz też: Tylko 7 kroków do dochodowego e-sklepu? Zobacz nowe Przygody Przedsiębiorców

 

Postaw na własny sklep! Oto 5 powodów, dla których warto uruchomić sprzedaż online