Internet i branża e-commerce z każdym miesiącem przyciągają nowe firmy i klientów, którzy chcą wygodnie sprzedawać i kupować w kanale online. A można to robić na różne sposoby. Sprawdź, jak i gdzie możesz sprzedawać dzisiaj w internecie.


Pierwsze kroki w e-commerce – jak skutecznie sprzedawać w internecie?

Często pomysł na biznes może i jest, ale… odwagi brak. Młodzi przedsiębiorcy boją się zobowiązań związanych z zarejestrowaniem i prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, przez co rezygnują z założenia własnego sklepu internetowego. A to olbrzymi błąd! W myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej prowadzenie sprzedaży poprzez sklep internetowy wymaga zarejestrowania – jest to bowiem sprzedaż prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, nastawiona na zysk. Jednak w branży e-commerce pojawiają się interesujące opcje, które pozwalają na pominięcie składek ZUS i niektórych podatków. To jak ostatecznie – zakładać firmę czy nie?

Sprawdź, ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Pomysł na sprzedaż w internecie: na początek bez działalności gospodarczej

Jeśli jesteś osobą fizyczną i nie prowadziłeś wcześniej działalności gospodarczej, możesz prowadzić własny sklep internetowy na zasadach działalności nierejestrowanej. Nie musisz rejestrować się w CEIDG, o ile twoje miesięczne przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2021 roku jest to dokładnie 1400 zł). Taka forma sprzedaży pozwala ograniczyć wydatki za prowadzenie działalności – nie musisz płacić zaliczek na podatek – a także znacznie ułatwia prowadzenie księgowości.

Opcja numer dwa to Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. W ramach konkretnej umowy z AIP płacisz comiesięczne składki (niższe niż ZUS), a Inkubator użycza ci osobowości prawnej. Dzięki temu możesz prowadzić własną działalność bez jej rejestrowania w urzędzie. Omijają cię nie tylko niektóre opłaty, ale także masa formalności.

Zakładać firmę czy nie?

Firma bez działalności gospodarczej to dobry pomysł na start, kiedy chcesz sprawdzić, czy twój pomysł na biznes i sklep internetowy ma szansę przynosić zyski. Jeśli okaże się, że już po pierwszych trzech miesiącach przekraczasz próg niezbędny do utrzymania się w granicach działalności niezarejestrowanej, masz powód do świętowania. Twój pomysł na biznes podoba się i możesz zakładać swoją działalność i zdobywać więcej klientów.

Sprawdź kilka pomysłów na biznes online, czyli co można sprzedawać przez internet

Jeśli nie jesteś funkcjonariuszem publicznym, nie masz prawnego zakazu zakładania własnej działalności i jesteś pełnoletnim obywatelem Polski, połowa sukcesu za tobą – możesz zarejestrować własną firmę. A jeśli masz także profil zaufany, sprawa jest całkowicie prosta, bo wszystkie formalności załatwisz przez internet. O całkowitych kosztach rejestracji decydują dokonane przez ciebie wybory, np. jaka będzie forma prawna firmy. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej jest bezpłatna. Musisz także wybrać rodzaj opodatkowania, zakres działalności i nazwę – taką, którą nikt się jeszcze nie posługuje.

Chociaż własna działalność gospodarcza wiąże się z wydatkami (podatek dochodowy, VAT, składki ZUS, dodatkowe opłaty administracyjno-skarbowe), daje ona wolność zarządzania sprzedażą swoich usług i produktów. Aby dobrze tę wolność wykorzystać, warto prowadzić sprzedaż online, poprzez wiele kanałów równocześnie. W taki sposób dasz się poznać największej liczbie potencjalnych klientów i zbudujesz rozpoznawalną markę w internecie.

Opłaty stałe w prowadzeniu sklepu online – poradnik dla sprzedających

Jak sprzedawać w internecie – samemu czy w parze?

W początkowych fazach otwierania własnego biznesu online, pojawia się mnóstwo pytań. Zakładać działalność czy nie? Sprzedawać na Allegro czy otwierać własny sklep internetowy? Działać samodzielnie czy może lepiej z kimś?

Najprostszą formą prowadzenia własnej firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Taka forma prowadzenia biznesu daje ogromne poczucie niezależności, samodzielności, pomaga nauczyć się organizacji pracy. Jednak cała odpowiedzialność spada na jedną osobę, która często stanowi szefa i pracownika w jednej osobie – a w dodatku odpowiada on w niej całym swoim majątkiem. Jednoosobowa działalność gospodarcza może zatrudniać pracowników, między których podzieli część obowiązków, jednak przy rozliczaniu w formie karty podatkowej może to być maksymalnie 5 osób, zatrudnionych na umowę o pracę. Jednoosobową działalność gospodarczą można zarejestrować w urzędzie bezpłatnie.

Jak wynika z naszego raportu, ponad połowa sklepów internetowych pracujących na oprogramowaniu Shoper to działalność jednoosobowa (53%), niemal co trzeci prowadzony jest we współpracy z bliską osobą – partnerem, członkiem rodziny. Pozostałe e-biznesy to przedsięwzięcia zatrudniające więcej niż dwie osoby (19%).

 

 

Przykładem udanego sklepu i biznesu internetowego otworzonego w parze, jest Leszapo.com. Jak mówią jego założyciele, Karolina i Boris: „Połowa społeczeństwa nie wyobraża sobie pracować w parze z partnerem czy partnerką, a my nie wyobrażamy sobie pracować bez siebie. Nasi rodzice również prowadzą wspólne biznesy”.

Jeśli więc masz kogoś, kto może ci rozwinąć pomysł na sklep i sprzedaż w internecie – wykorzystaj dodatkową parę rąk do pomocy. Jedna osoba może zajmować się obsługą zamówień i klientów, druga – marketingiem i dostawami. Biznes można z sukcesem prowadzić samodzielnie, ale można też w paczce znajomych, małżeństwie i rodzinie. Najważniejsze to ustalenie obszarów, kto za co odpowiada i dobra współpraca.

Sprawdź przykłady pomysłów na wspólny biznes i sklep internetowey

 

Sposoby na sprzedaż w internecie

Sposobów sprzedaży w internecie jest wiele. Często pierwsze kroki w biznesie online stawia się w popularnych serwisach sprzedażowych (na przykład bardzo popularna jest sprzedaż na Vinted), a dopiero potem decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego. Dziś, w XXI wieku, najlepszą sprzedaż przez internet prowadzi się już w wielu kanałach naraz. Wszędzie tam, gdzie mogą być twoi klienci.

Nowoczesną sprzedaż online można prowadzić m.in.:

we własnym sklepie online
w serwisach sprzedażowych i aukcyjnych, takich jak Allegro, Amazon, OLX, Vinted
za pośrednictwem porównywarek cen
w kanałach social media: Facebook, Instagram, YouTube
w wyszukiwarce Google

Polskie i zagraniczne marketplace’y

Polskie oraz zagraniczne marketplace’y oferują wiele możliwości przydatnych w rozkręceniu biznesu, bo wielu e-konsumentów kupuje właśnie tam – w marketplace’ach czują się jak w supermarkecie, klienci mają możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego sprzedawcy według swoich preferencji (cena, opcje wysyłki itd.). Oczywiście, nic za darmo. Internetowe portale aukcyjne i Marketplace’y pobierają opłaty za sprzedaż, mają też swoje ograniczenia (np. na Amazonie miesięcznie można wystawić w ramach abonamentu 35 produktów).

Portale handlowe i marketplace’y to świetne uzupełnienie sprzedaży poprzez własny sklep internetowy, niekoniecznie warto jednak stawiać tam swoje pierwsze kroki, bez firmy i własnego sklepu. W morzu przedsiębiorców oferujących podobne produkty ciężko bowiem się wyróżnić i budować własną, silną markę.

Kanały social media jako portale sprzedażowe

Aby twój biznes i sklep internetowy przynosił jak największe korzyści, musisz połączyć go ze spójnie prowadzonymi kanałami w mediach społecznościowych. Możesz wykorzystywać je jako platformy dialogu z klientami, które pozwolą ci budować rozpoznawalną markę, a także, by zbierać i przetwarzać opinie konsumentów. Social media przydają się dziś jednak bardzo w celach sprzedażowych.

W dobie pandemii większość przedsiębiorstw musiała przenieść swoją sprzedaż właśnie do kanału online. Sklepy stacjonarne, w których możliwe było dotknięcie produktu, sprawdzenie jego faktury, koloru, działania, przestały chwilowo funkcjonować. Z tego względu należało wymyślić alternatywę, która dawałaby klientowi większe możliwości zapoznania się z produktem niż poprzez zdjęcia na stronie internetowej. I tak popularność zyskały sprzedażowe transmisje na żywo poprzez popularne kanały social media, np. na Facebooku. Prowadzenie sprzedaży w tych kanałach oznacza dopasowanie do nowych potrzeb klientów, którzy w internecie chcą się dziś czuć jak w normalnym sklepie.

Własny sklep internetowy

Tak naprawdę wszystko zaczyna się i kończy na własnym sklepie internetowym. To twoja własna witryna stanowi fundament sprzedaży, do którego możesz dopasowywać kolejne kanały. Własny sklep internetowy stawia przed tobą praktycznie nieograniczone możliwości rozwijania marketingu internetowego – na płaszczyźnie optymalizacji fraz kluczowych, contentu tworzonego pod potrzeby klientów (oraz wyszukiwarek), a także wspomnianych już reklam Facebook Ads.

Założenie własnego sklepu internetowego to nie tylko pomysł. Potrzebne jest również odpowiednie oprogramowanie. Niektórzy początkujący przedsiębiorcy, chcąc zniwelować początkowe koszty rozkręcania własnego biznesu, decydują się na bezpłatne oprogramowanie open source. Niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że darmowy jest sam dostęp do oprogramowania, a nie dodatkowa pomoc techniczna. Jeśli sam nie jesteś specjalistą w dziedzinie IT, oszczędzisz sobie dużo czasu i nerwów, jeśli od razu zdecydujesz się na oprogramowanie na wynajem, zwłaszcza jeśli w cenie abonamentu masz dostęp do wielu narzędzi, które pozwolą zbudować witrynę na najwyższym poziomie – tak jak jest to w Shoperze.

SaaS czy Open Source – sprawdź, jakie oprogramowanie do prowadzenia sklepu online wybrać

 

Jak sprzedawać przez internet we własnym sklepie online

Branża e-commerce rozwija się z roku na rok. Z jednej strony oznacza to, że jako przedsiębiorca w internecie masz więcej możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Z drugiej – konkurencja jest coraz silniejsza. To dlatego własny e-biznes należy zaplanować od początku w najmniejszych szczegółach. Sprawdzić konkurencję, przeanalizować jej błędy, wyznaczyć cele marki i próbować zakorzenić je w świadomości odbiorców. Jednak by twoja marka stała się rozpoznawalna, musi mieć to coś, wyróżniać się z tłumu.

Kiedyś największą rolę grała cena – klienci kupowali w internecie tam, gdzie było najtaniej. Dziś cena nie jest już tak dominującym wyznacznikiem jak kiedyś. Właściciele sklepów internetowych Shoper na pytanie w tym badaniu, jakie działania przekładają się na sprzedaż, „konkurencyjną cenę” umieścili daleko poza dobrze robioną obsługą klienta, reklamami w Google oraz w social mediach. Ważniejsze od ceny są też dla nich opinie klientów. To one inspirują i przekonując dzisiaj innych kupujących do sprawdzenia oferty danego sklepu.

 

Możliwości własnego sklepu online

Założenie własnego sklepu jest dziś naprawdę proste – zwłaszcza, jeśli zdecydujesz się na oprogramowanie na wynajem, z wsparciem technicznym w cenie, co znaczy, że nie musisz dodatkowo płacić za aktualizacje systemu. Niezależnie od tego, czy chcesz prowadzić biznes tylko online, czy traktujesz sklep internetowy jako uzupełnienie innych kanałów sprzedaży, pod adresem własnego sklepu online zyskujesz wiele nowych możliwości. Oprogramowanie Shoper zawiera wszystkie niezbędne narzędzia do sprzedaży online na najwyższym poziomie. Nie musisz martwić się kwestiami technicznymi – ich obsługę masz zapewnioną w ramach abonamentu. Tak samo jak wszystkie elementy składające się na bezpieczny hosting.

Każdy sklep Shoper zaopatrzony jest w responsywną wersję sklepu, a także panelu administracyjnego, dzięki czemu twoi klienci mogą kupować, a ty możesz ich wygodnie obsługiwać na laptopie, smartfonie i tablecie. W dobie, kiedy zakupy online robi się nawet w tramwaju, możliwość odtworzenia strony na urządzeniach mobilnych to nieoceniony atut.

Wybierając oprogramowanie na wynajem takie jak Shoper, nie musisz martwić się także o kwestie płatności czy wysyłki. Każdy sklep zbudowany na naszym oprogramowaniu ma dostęp do wewnętrznego systemu Shoper Płatności, obsługującego najważniejsze metody płatności, oraz jest zintegrowany z najpopularniejszymi usługami kurierskimi. Swój własny sklep internetowy możesz też zintegrować z wieloma dodatkowymi kanałami sprzedaży – ale o tym za chwilę.

 

Sklep internetowy jako dodatkowe źródło dochodu

Czy wiesz, że niemal 80% właścicieli sklepów internetowych prowadzi także inną działalność? Sklep internetowy jako dodatkowa opcja dla sklepu stacjonarnego to często wybierane rozwiązanie biznesowe – deklaruje je aż 35% badanych.

Sklep internetowy to świetne uzupełnienie sprzedaży stacjonarnej. Głównie dlatego, że przez kanał online szybciej dotrzesz do stałych klientów, a także pozyskasz nowe osoby zainteresowane twoimi produktami. Sklep stacjonarny i internetowy są niczym yin i yang – świetnie się uzupełniają. Prowadząc np. popularny butik w swojej miejscowości, uruchamiając sprzedaż w internecie, ze swoją ofertą możesz wyświetlać się także ludziom z dalekich zakątków Polski. I możesz to robić 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, umożliwiając nie tylko wysyłkę towaru pod wskazany adres, ale także z odbiorem osobistym w sklepie – gdyby ktoś chciał od razu kupiony towar obejrzeć czy przymierzyć.

Omnichannel, czyli wielokanałowa sprzedaż przez internet

Połączenie sklepu internetowego z innymi kanałami sprzedaży to dziś już standard sprzedaży online. Wszystko wynika z potrzeb dzisiejszych kupujących, którzy przeglądają oferty na różnych urządzeniach i w różnych kanałach. Kiedyś kupowało się tylko przez komputer stacjonarny – dziś przez smartfon, tablet, nawet smartwatch, a oprócz sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych, klienci szukają pomysłów na zakupy także w mediach społecznościowych, wyszukiwarce czy na YouTube.

Dlatego tak ważna jest dziś sprzedaż wielokanałowa – tzw. omnichannel pozwala nie tylko na docieranie do potencjalnych klientów, ale budowę mocnej relacji z grupą odbiorców i ich profesjonalną obsługę.

Wśród najczęściej wykorzystywanych kanałów do prowadzenia sprzedaży online, wśród właścicieli sklepów Shoper największą popularnością cieszy się Allegro (42% wskazań), Facebook (26%), a dalej: serwis OLX i jemu podobne (9%), marketplace’y takie jak Etsy i Pakamera (8%) czy porównywarki cen (7%). Z kolei na pytanie, co dzisiaj najbardziej przyciąga klientów, właściciele sklepów online najczęściej wymieniali działania reklamowe podjęte w social media (12%) oraz wyszukiwarce Google (11%). To najlepiej świadczy o sile sprzedaży wielokanałowej.

 

Sklep internetowy i portale handlowe

W ramach dwustronnej integracji możesz połączyć swój sklep internetowy z kontem na Allegro. Każdy nowy produkt, który pojawi się w sklepie internetowym będzie wstawiany na aukcję według ustalonych wcześniej parametrów – a więc szybko i bez problemu. Z kolei jeśli sprzedawałeś wcześniej produkty na Allegro, możesz zaimportować dane do własnego sklepu online. Niezwykła oszczędność czasu, prawda? Z Shoperem uzyskasz także startowy pakiet benefitów, takich jak zniżki na prowizję od sprzedaży lub darmowe opcje promowania, tzw. “wyróżnienie”. Dodatkowo, prowadząc sklep internetowy Shoper możesz reklamować się na Allegro dzięki kampaniom produktowym.

Sprzedawaj na Allegro, docieraj do nowych klientów – zobacz jak

Nie musisz ograniczać się jednak tylko do Allegro. Z aplikacją ErpBox możesz zarządzać sprzedażą na wielu portalach handlowych równocześnie – i to bez limitu kont! Aplikacja ErpBox to mobilne centrum dowodzenia sprzedażą w jednym urządzeniu – automatycznie aktualizuje informacje o stanach magazynowych, pobiera zamówienia ze wszystkich zintegrowanych kanałów sprzedaży, a także wystawia faktury i paragony. To tylko niektóre z zalet aplikacji, którą możesz zainstalować do swojego sklepu Shoper jako wygodny dodatek ułatwiający ci nadzorowanie sprzedaży.

 

Sklep internetowy i porównywarki cen

Porównywarki cen pozwalają konsumentowi znaleźć dany produkt w najniższej cenie, wyświetlając sklepy internetowe, w których jest on dostępny – wraz z informacją o cenie oczywiście. Klienci często wyszukują produkty poprzez porównywarki również dlatego, że mogą przeczytać szczere opinie klientów na temat dokonanego zakupu. Sklep internetowy zintegrowany z porównywarkami cen to nowe możliwości sprzedaży – zwłaszcza, jeśli wypada on pozytywnie na tle konkurencji. Prezentując swoje produkty w popularnych porównywarkach cen, zwiększasz swoją szansę na sprzedaż.

Sklep internetowy i reklama w Google

Reklama Google Ads i działania z zakresu pozycjonowania w najpopularniejszej wyszukiwarce świata od lat znajdują się w czołówce metod stosowanych do przyciągnięcia klientów i zachęcenia ich do sprzedaży.

Reklamy produktowe z Google to niezwykle skuteczny sposób na zdobycie nowych klientów, zwłaszcza na starcie nowego biznesu. Wyświetlają się klientom w odpowiedzi na ich wyszukiwania i dzięki właściwemu dobraniu słów kluczowych pozwalają docierać do tych odbiorców, którzy naprawdę szukają danej oferty i towarów.

Zobacz, jak prowadzimy kampanie reklamowe w Google dla sklepów internetowych

Warto wspomnieć, że w 2020 roku 61% sklepów internetowych Shoper, uruchomiło zarówno reklamę Google Ads jak i Facebook Ads, co najlepiej świadczy o wielokanałowym dotarciu do klienta.

 

Przykład zastosowania reklamy produktów w Google

Sklep internetowy połączony z Facebookiem (social commerce)

Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy i trudno wyobrazić sobie dziś nowoczesną sprzedaż online bez wykorzystania tego kanału dotarcia do klienta. Pomaga w tym już dobrze prowadzona, komunikująca się z klientami i inspirująca do zakupów strona na Facebooku, a także kampanie reklamowe uruchamiane w obrębie Facebooka, kierowane do ustalonych grup odbiorców.

Reklamy Facebook Ads mogą wyświetlać się na Facebooku (na komputerze i w aplikacji), ale także na Instagramie oraz w Messengerze (w skrzynce odbiorczej między innymi wiadomościami).

Każda reklama składa się z angażującego opisu oraz zdjęć produktów, które są klikalne i przenoszą na stronę sklepu. Wygląd reklamy zależy od jej wybranego rodzaju: czy jest to remarketing czy broad, a także od tego, czy promujemy jeden produkt czy karuzelę oraz – od miejsca gdzie reklama się wyświetla.

Sprzedaż przez media społecznościowe to tzw. social commerce, który w ostatnich miesiącach mocno zyskał na popularności. Kanały social media stały się vardzo ważnym miejscem do robienia zakupów. Jak wynika z raportu „Omni-commerce”, konsumenci wykorzystują dziś social media najczęściej do porównania ofert (22%), szukania inspiracji (22%) oraz sprawdzania informacji i opinii temat firmy czy produktu (21%).

Sprawdź, jak założyć stronę firmową na Facebooku

 

Przykład reklamy produktowej na Facebooku

Sklep internetowy i Instagram

Konto firmowe na Instagramie to kolejny dobry sposób na zdobycie klientów. Instagram oprócz promowania produktów pomoże ci zbudować społeczność fanów wokół twojego sklepu i większą świadomość marki. Dzięki zaś takim funkcjom jak oznaczanie produktów na Instagramie, łatwo można przekierowywać potencjalnych klientów z promocyjnego posta wprost na kartę produktu. Dodatkowym atutem Instagrama są popularne Stories i transmisje live – za ich pośrednictwem możesz prowadzić sprzedaż bezpośrednią, live’y sprzedażowe i inne aktywności, zachęcające odbiorców do sprawdzenia twojej oferty.

Zobacz, jak stworzyć atrakcyjny post na Instagramie

 

Przykład oznaczania produktów na Instagramie

Sklep internetowy i dropshipping

Dropshipping to model sprzedaży, w którym jako przedsiębiorca stanowisz pośrednika pomiędzy swoją bazą klientów a hurtowniami, które sprzedają określony asortyment. Dzięki takiej współpracy, klient składa zamówienie w twoim sklepie internetowym na konkretny produkt, a ty przesyłasz je dalej do odpowiedniej hurtowni, która magazynuje i wysyła towar za ciebie. Jest to model sprzedaży, który niektórzy przedsiębiorcy praktykują na samym początku rozkręcania własnego biznesu – nie muszą bowiem inwestować w magazyn i obsługę logistyczną.

Dropshipping zdecydowanie obniża barierę wejścia do branży e-commerce, bo już na starcie pozwala zmniejszyć koszty działalności. Ryzyko inwestycyjne jest bardzo niskie. Daje też możliwość prowadzenia działalności z dowolnego miejsca – wystarczy dostęp do internetu.

Plusy i minusy sprzedaży w modelu dropshipping – sprawdź

 

Handel w internecie na miarę XXI wieku

Sprzedaż we własnym sklepie internetowym i poprzez zintegrowane z nim inne kanały sprzedażowe to dzisiaj najbardziej skuteczny sposób handlu online. Założenie własnego sklepu internetowego otwiera szeroko drzwi do świata efektywnej sprzedaży, obsługi klienta i marketingu.

Klienci coraz częściej zaczynają proces zakupowy na jednym urządzeniu, a kończą na innym. W związku z tym niezwykle istotna staje się kwestia docierania do nich z poziomu różnych kanałów i dostarczania im jednolitego doświadczenia zakupowego.

Zacznij robić to już dziś od założenia własnego sklepu online.