Jak napisać, albo gdzie kupić dobry regulamin sklepu internetowego? Ile taki regulamin kosztuje? Potwierdzamy fakty, obalamy mity.

Gdyby zapytać internautów, co wpływa na pozytywny odbiór danego sklepu w internecie, większość z nich odpowiedziałaby, że przejrzyste informacje o sklepie, możliwość zamawiania towaru za pobraniem oraz – zrozumiały i czytelny regulamin sklepu internetowego. Jak na wykresie, pochodzącym z jednego z naszych raportów, poniżej…


Źródło: Badanie sklepów internetowych Shoper

Sam „regulamin sklepu internetowego” nie jest co prawda wymagany literą prawa, ale już Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w art. 8. zakłada, że sklep internetowy musi posiadać „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”. Żeby już na wstępie rozwiać wątpliwości: „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną” to nie to samo, co „regulamin sklepu internetowego”, ale najczęściej jeden w drugim się zawiera.

Regulamin sklepu internetowego – co musi mieć?

Po kolei. Najpierw wyjaśnijmy, czym jest „usługa świadczona drogą elektroniczną”. Zaliczamy do niej zarówno sprzedaż za pomocą sklepu internetowego, jak i prezentowanie w sieci informacji (w tym handlowych) oraz wysyłanie ich drogą mailową (newslettery, e-mail marketing). Dlatego wspominany przez ustawę Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną ma określać w szczególności:

1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca; zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego.

Przyjęło się jednak, że te warunki wplata się w treść jednego, szerszego dokumentu, którym jest właśnie Regulamin sklepu internetowego – zawierający także inne treści wypełniające obowiązki informacyjne względem konsumenta.

Trzeba tylko pamiętać, by – zgodnie z ustawą – udostępnić na stronie prowadzonego sklepu wszystkie założone w niej określenia usług. Dokument zwany „regulaminem sklepu” musi więc informować konsumenta nie tylko o prawie odstąpienia od umowy czy o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, ale przede wszystkim – o rodzaju i zakresie usług świadczonych na odległość.

Regulamin sklepu internetowego – jak napisać?

Cóż, nie odkryjemy Ameryki jeśli napiszemy, że samodzielne stworzenie dobrego, prawidłowego i godnego zaufania regulaminu sklepu nie jest łatwe. Regulamin sklepu internetowego powinien być przede wszystkim pisany w oparciu o ustawę o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. oraz ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 25 lipca 2000 r., co już powinno nas skłaniać do powierzenia tego zadania osobom specjalizującym się w dokumentach prawnych. Napisanie dobrego regulaminu sklepu to też nie koniec pracy nad nim – trzeba mieć na uwadze, że w przypadku jakichkolwiek zmian w prawie, taki dokument należy odpowiednio zaktualizować.

Dlatego większość sklepów internetowych korzysta z pomocy kancelarii prawnych, świadczących specjalne usługi dla e-biznesów. I rzeczywiście – co się sprawdza w praktyce – lepiej im tę działkę zostawić.

Regulamin sklepu internetowego – ile kosztuje?

Przypomnijmy raz jeszcze najważniejszą kwestię: regulamin sklepu internetowego potrzebny jest nie tyle samemu sprzedającemu, i nie tyle dla jego „świętego spokoju”, co kupującym. By ci mieli pewność, że sklep, który odwiedzają, jest godny zaufania i prowadzi go przedsiębiorca, który dba o komfort odwiedzających i bezpieczeństwo zakupów. Dlatego przy uruchamianiu własnego sklepu internetowego nie warto na takich elementach e-biznesu oszczędzać.

W kilka sekund można znaleźć w internecie wpisy, w których internauci żalą się, że ktoś ich oszukał, że kupili jakiś towar w sklepie, ale okazało się, że ten do nich nie dotarł, a sprzedający nie podejmuje z nimi kontaktu. Później okazuje się, że sklepu nie prowadzi wcale zarejestrowana w Polsce, ale gdzieś za granica firmą, i po wnikliwej lekturze regulaminu okazuje się, że sprzedający wcale nie liczy się z polskim prawem. Takie przypadki uczą ludzi, by przed zakupami dokładnie czytać informacje o firmie/sprzedającym i sprawdzać, czy w regulaminie sklepu internetowego są zapisy, które jasno określają, jak dochodzić swoich praw w sytuacjach problematycznych.

Dlatego jeśli okaże się, że za pewny i sprawdzony wzór regulaminu sklepu internetowego masz zapłacić 159 zł opłaty rocznej (przykład standardowego regulaminu, dostępnego dla sklepu na oprogramowaniu Shoper) – nie rób krzywej miny. To naprawdę małe pieniądze wyłożone za usługę, która zdejmie ci z głowy sporo stresu i niepotrzebnych zmartwień.

Regulamin sklepu internetowego a RODO

Korzystanie z pomocy prawnej specjalistów przy wyborze regulaminu sklepu internetowego jest tym bardziej zasadne, że od 2018 roku prowadzenie e-biznesu wiąże się z większą odpowiedzialnością w kwestii danych osobowych. Wszystko za sprawą unijnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych, które spędziło sen z powiek niejednemu sprzedającemu w internecie. Bo czym jest to RODO? Co mi grozi w razie niedostosowania się do unijnych zaleceń, jak się w ogóle do tego zabrać? Jak napisać regulamin sklepu internetowego zgodny z RODO po polsku? Ile to kosztuje?

Wszystko, co musisz wiedzieć o RODO w swoim sklepie internetowym

Wątpliwości co do RODO pojawiały się jednak nie tylko pośród e-przedsiębiorców. Kiedy rozporządzenie wchodziło w życie, znaki zapytania stawiali też specjaliści z branży e-commerce, niepewni, jak RODO będzie działać w praktyce. A jeśli ci się zastanawiają – lepiej od razu kwestie prawne oddać w ręce ludzi, którzy zajmują się obsługą prawną sklepów na co dzień. Tym bardziej, że kancelarie prawne (jak Legal Geek, współpracująca z marką Shoper), po wejściu w życie RODO przygotowały odpowiednie dokumenty – poza regulaminem sklepu internetowego zgodnym z RODO – m.in. politykę prywatności dostosowaną do nowych wymogów prawa.

Regulamin sklepu internetowego – gdzie kupić?

Najlepiej tam, gdzie sprzedajesz. Każdy usługodawca, który świadczy ci usługę sklepu internetowego powinien pomóc ci w zyskaniu wiarygodnego regulaminu. W przypadku sklepu internetowego Shoper, najkrótszą drogą jest instalacja w nim aplikacji Shoper Regulaminy (dostępna jest w wersji Standard oraz Premium). Jedno narzędzie daje dostęp do odpowiedniego dokumentu, a także zapewnia: monitoring pod kątem klauzul niedozwolonych (przypominamy: są to zapisy w umowie zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem, które w rażący sposób naruszają prawa i interesy tego drugiego; przykładem klauzuli niedozwolonej jest wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy za nienależyte wykonanie poczynionego zobowiązania), automatyczne aktualizacje pod kątem zmian w prawie i optymalizacji dokumentu, przykładowe treści na stronę dot. zwrotów i reklamacji, wzór formularza odstąpienia od umowy oraz wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy.

Regulamin sklepu internetowego – o czym jeszcze pamiętać?

O najgorszym. Czyli o tym, że brak odpowiednio przygotowanego regulaminu sklepu internetowego może się skończyć nałożeniem na dany sklep kary. Dlatego bez odpowiedniej wiedzy nie zabierajmy się za samodzielne pisanie. Nie korzystajmy też ze „wzorów” regulaminów dostępnych na różnych forach internetowych. Jeśli poważnie traktujemy swój biznes i sklep internetowy, do regulaminu e-sklepu podchodźmy równie serio. Klienci w każdym razie już to robią.