Pewnie znasz powiedzenie: jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz. W sklepach internetowych mówi się najczęściej: jak sobie opiszesz, tak to sprzedasz. Musisz więc wiedzieć, jak powinny być przygotowane opisy produktów.

 

Co pomysł na sklep, to inne podejście do jego prowadzenia. Znasz to dobrze, jeśli już sprzedajesz online. Każdy właściciel sklepu internetowego chce, by jego biznes przebijał konkurencję już na starcie. Dlatego od początku wkłada w niego wiele pracy – szlifuje wygląd, wybiera atrakcyjny szablon, dodaje ciekawe towary, no i oczywiście przygotowuje unikalne opisy produktów. A przynajmniej powinien, bo bez tego reszta nie zadziała.

 

Opisy produktów – pod SEO, ale nie tylko

Na początek jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest pozycjonowanie stron internetowych i dlaczego jest tak ważne, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Jeżeli już znasz SEO, to rozumiesz też, że opisy produktów odgrywają w nim kluczową rolę. Optymalne nasycenie trafnymi słowami kluczowymi, odpowiednia długość i struktura opisu produktu to elementy oceniane przez algorytmy. Im lepiej je dostosujesz do wymagań, tym wyżej w wynikach wyszukiwania pojawią się twoje produkty – a to oznacza zwiększenie sprzedaży.

Tutaj ciężko działać w ciemno, tylko na podstawie własnych przeczuć i domysłów. Korzystaj zatem z Google Trends, planera słów kluczowych Google Ads, Surfer SEO, SENUTO lub innych podobnych narzędzi. Dzięki nim dowiesz się, czego i w jaki sposób ludzie szukają w internecie oraz jakie słowa kluczowe powinny zawierać opisy konkretnych produktów.

Ale pamiętaj – optymalizacja opisów produktów pod kątem SEO to nie koniec. Wyciągnięte słowa oraz wnioski wplataj w bardziej emocjonalne teksty o większym potencjale marketingowym. Bo nawet jeśli oprzesz swój przekaz na topowych wynikach przeglądarki, bez odpowiedniej “otoczki” twój opis produktu będzie tylko zbiorem suchych słów kluczowych.

 

 

Jak wypozycjonował się sklep Medizal.pl? Zobacz

 

Jak tego nie robić?

CZAJNIK BEZPRZEWODOWY CZARNY
Pojemność 1.7
Obrotowa podstawa
Moc grzałki: [W] 2200
Kolor: Czarno-stalowy
Przesyłka gratis

 

Taki opis produktu nie zadziała na klientów, którzy dopiero zastanawiają się nad zakupem i wciąż są niezdecydowani. Nudna, niejasna wyliczanka na pewno nie zachęci ich do kupna. Dlaczego? Bo to samo użytkownik znajdzie na stronie producenta czy na opakowaniu. A w sklepie, w którym ma zrobić zakupy, chce się dowiedzieć czegoś więcej. Właściwie z jakich względów ma kupić akurat ten model? Co w nim takiego konkurencyjnego? Jak oceniają go inni klienci?

Skuteczny sprzedażowy opis produktu odpowiada na te pytania. Czytanie takiego tekstu można porównać do wizyty w sklepie ze sprzętem RTV – konkretnie do sytuacji, kiedy stoimy sami przed półką z towarem, rozglądamy się i analizujemy wszystkie “za” i “przeciw”. W ciszy. Bez żadnej pomocy ze strony obsługi sklepu. Stoimy tam i jesteśmy skazani tylko na siebie. A jednak w takim momencie przydałoby się słowo wsparcia od sprzedawcy, jakaś zachęta, dowód, że rzeczywiście warto postawić na konkretny produkt.

W sklepie internetowym to właśnie dobry opis produktu zastępuje sprzedawcę. Musi więc jednocześnie zainteresować, doradzić, przekonać, a na koniec skierować klienta do kasy. Pokaż więc klientowi, że go rozumiesz i masz właśnie to, co odpowiada jego potrzebom. Tak jak robi to na przykład sklep WK Dzik.

 

 

Jak dodać opis do produktu? Sprawdź w Centrum Pomocy Shoper

 

Jak pisać opisy produktów? Te rzeczy mają znaczenie

Poprawność językowa w opisie produktu to oczywista konieczność. Błędy ortograficzne, literówki, zła interpunkcja – na to nie możesz sobie pozwolić, jeśli chcesz zdobyć zaufanie potencjalnego klienta. Ale sama staranna polszczyzna nie wystarczy, by przekonać go do zakupów. Potrzebujesz jeszcze połączyć ją z lekkim, chwytliwym i jasnym stylem, najlepiej takim z przymrużeniem oka i odrobiną humoru. Zanim jednak zagłębisz się w tajniki copywritingu, zapamiętaj tych kilka podstaw.

 

1. Pisz zrozumiale dla każdego, bez trudnych branżowych pojęć tylko dla wtajemniczonych – czytelny i konkretny przekaz to najlepsza rzecz, w jaką możesz zaopatrzyć swój sklep internetowy.

 

2. Pisz prosto – unikaj długich, złożonych zdań, strony biernej i imiesłowów. Zamiast tego wprowadź do tekstu czas teraźniejszy i więcej dynamicznych określeń (“błyskawicznie”, “natychmiastowo”, “zwiększa”, “poprawia”).

 

3. Zablokuj przycisk CAPS LOCK – używaj go tylko przy nazwach własnych, które wymagają użycia dużych liter lub w naprawdę NIEZBĘDNYCH przypadkach. Inaczej podpadniesz algorytmom wyszukiwarek.

 

4. Nie przesadzaj z oficjalnością – wiadomo, klient nasz pan, ale Klient Pisany Dużą Literą Wcale Nie Zostawi u Ciebie Więcej Pieniędzy. Podstawowe formy grzecznościowe (Twój, Cię) wystarczą. Nie staraj się być w opisach produktów bardziej porządny niż Słownik Języka Polskiego.

 

 

5. Przyłóż się bardziej do formatowania tekstu – nie używaj podwójnych spacji, nie zastępuj cudzysłowu przecinkami i apostrofami. Nie dawaj internautom poczucia, że twoje opisy produktów są żywcem przeklejone z tłumacza Google.

 

6. Nie bierz przykładu z aukcji na Allegro – daruj sobie wyświechtane hasła “Tylko Tutaj Najlepsze Ceny!”, “NAJLEPSZA OFERTA W CAŁYM INTERNECIE”, bo nie mają one w sobie nic z profesjonalizmu. Zresztą, pomyśl: wolisz, żeby reklama twojego sklepu wyglądała jak kiczowaty billboard przy dziurawej drodze, czy jednak była wydrukowana na okładce ładnego i kolorowego magazynu? To bowiem, w jakiej formie opiszesz swój produkt, będzie rzutowało na postrzeganie twojego sklepu jako całości.

 

7. Stosuj język korzyści – zanim zaczniesz tworzyć opis produktu w sklepie internetowym, zastanów się, co klient na tym zyska. Jakie problemy rozwiąże dany przedmiot? Jak wpłynie na życie użytkownika? Jakie wywoła emocje i wrażenia? Pokaż kupującemu, że dostanie coś, na czym mu zależy: dodatkowy czas dla rodziny, lepsze samopoczucie, atrakcyjny wygląd. Tutaj właśnie przydaje się dobra znajomość swojej grupy docelowej.

 

8. Dbaj o jasną strukturę opisu produktu – dziel tekst na akapity, stosuj nagłówki, a najważniejsze informacje wyróżniaj pogrubieniami albo wymieniaj w punktach. Dobrym pomysłem jest tworzenie osobnych zakładek np. z ogólną charakterystyką, składem i dodatkowymi informacjami. Dziękie temu opis produktu będzie bardziej zachęcający i szybszy do skanowania, a to ułatwi klientowi decyzję.

 

 

9. Unikaj tzw. duplicate content – kopiowanie opisów produktów jest źle postrzegane przez algorytmy i klientów. Jeśli oferujesz kilka podobnych przedmiotów albo jeden produkt w wielu wariantach, postaraj się do każdego opisu wprowadzić chociaż kilka zmian.

Content marketing w sklepie internetowym – co warto wiedzieć?

 

Co powinien zawierać idealny opis produktu?

No dobrze, wiesz już, w jaki sposób pisać opisy produktów. Ale co w nich zamieścić? Dużo mówimy o oryginalność i unikalności, jednak w pewnych kwestiach warto trzymać się znanych schematów. Zbierzmy więc najważniejsze, powtarzalne elementy, które warto zawrzeć w każdym opisie.

☞ Długość: ok. 1000-1500 znaków ze spacjami (dłuższe opisy są lepiej pozycjonowane).

☞ Tytuł: nazwa / typ produktu, model, marka, cecha charakterystyczna (bez szczegółowych danych i skrótowców) – np. “spodnie jeansowe paperbag z marszczeniem w talii”, „Dysk Twardy Western Digital Red WD20EFRX 2TB” zamiast niezrozumiałego “WD Red WD20EFRX 2TB sATA III 64MB”.

☞ Opis główny: z najważniejsze cechy produktu, podsumowanie tego, co dla potencjalnego klienta może mieć decydujące znaczenie.

☞ Opis szczegółowy: rozwinięcie opisu głównego o dodatkowe informacje, parametry (np. tabelę rozmiarów, dokładny skład), wymienienie korzyści.

☞ Słowa kluczowe: dobrane przy pomocy odpowiednich narzędzi (liczba fraz kluczowych zależy od długości opisu).

☞ Dodatkowo: opinie innych klientów, historia danego produktu, ciekawostki albo przydatne wskazówki z nim związane, materiały video (np. zastosowaniem w praktyce, recenzją).

 

Pamiętaj, że nie musisz dopinać na ostatni guzik od razu wszystkich opisów produktów w sklepie internetowym, zwłaszcza jeśli masz ich naprawdę dużo. Możesz robić to stopniowo. Zacznij od tych pozycji, które są dla ciebie kluczowe albo na które jest największy popyt, a w “wolnych chwilach” dodawaj kolejne. Tylko rzeczywiście to rób. W ten sposób zyskasz więcej czasu na właściwe przygotowanie opisów produktów, unikniesz powtarzalności i oszczędzisz sobie nerwów.

Dodatki do twojego sklepu – opisy kategorii produktów

 

Sprawdź, jak robi to konkurencja

Własne doświadczenia są oczywiście bezcenne, jednak często to, co tobie się wydaje najlepszym pomysłem, w rzeczywistości może się okazać niezbyt skuteczne. Kreatywne opisy produktów dobrze wpływają i na sprzedaż, i na wizerunek twojej marki. Ale nie przesadzaj ze słowotwórstwem ani przekonaniem o własnej nieomylności.

Zamiast tego zrób wcześniej rozeznanie na rynku i wyciągnij z niego właściwe wnioski. Znajomość branży i potencjału twoich konkurentów pozwoli ci opracować lepszy content do sklepu internetowego. Unikniesz dzięki temu niepotrzebnego i nieświadomego kopiowania innych. Zobaczysz też, jakie rozwiązania w konkurencyjnych e-sklepach się w ogóle nie sprawdzają i czego unikać w swoich opisach produktów. Albo właśnie odwrotnie – co warto wykorzystać czy jak uatrakcyjnić coś, co pozornie wydaje się zupełnie nieciekawe.

Weźmy tylko za przykład opis takiego produktu, jak “kapelusz polowy”. Co też można o nim napisać? Sprawdzamy w Google, może ktoś nam podpowie… „Kapelusz polowy zapewnia doskonałą ochronę przed słońcem i deszczem” – zachęca jakiś sklep. No tak, kapelusz ma takie funkcje. Ale czy to jest dobry opis? Czy naprawdę przyciąga uwagę?

Ten w sklepie Agencji Mienia Wojskowego na pewno. Bo w Agencji „kapelusz polowy” oferowany jest tak: „Czapki z głów, bo teraz pora na kapelusz. Ochroni przed żarem tropików; na pustyni i w puszczy, jak i podczas oczekiwania na grubą rybę. Dobry prezent, nie tylko dla fanatyka wędkarstwa”. Trzewiki bukatowe przedstawiają się równie intrygująco.

 

Kreatywne opisy produktów – jak to robi AMW?

 

Nie pisz tylko dla znawców tematu

Wydawałoby się, że to najłatwiejsza z opcji. Otwierasz sklep wędkarski i wystawiasz w nim na sprzedaż towary tylko dla konkretnej grupy odbiorców – fanów wędkowania, którzy doskonale znają się już na swoim fachu i niezależnie od tego, co tam w sklepie napiszesz, i tak będą do ciebie walić drzwiami i oknami. Bo ich przecież interesuje tylko konkretny towar. Jeśli go zobaczą, to na pewno kupią. Opis nie będzie grał w ich przypadku żadnej roli.

Ale czy na pewno? Inna sprawa kiedy uruchamiasz sklep internetowy tylko dla swoich znajomych i rodziny, która nie potrzebuje od ciebie dodatkowej zachęty do zakupów. A inna, gdy zamierzasz wejść w poważny biznes dla tłumu ludzi, który ma ci przynieść realne pieniądze. W tym drugim przypadku nie możesz liczyć tylko na znawców tematu – ofertę musisz kierować do jak najszerszego grona odbiorców.

I tutaj pojawia się największy haczyk: musisz tworzyć opisy produktów tak uniwersalne, a jednocześnie atrakcyjne, by – korzystając z wędkarskiej terminologii – łapali się na nie wszyscy w twoim zasięgu. Powinny być zatem na tyle profesjonalne, by w trakcie ich czytania mistrzowie wędki nie śmiali się z ciebie z politowaniem, a zarazem na tyle przyjazne i wprowadzające w temat, by po wędkę sprzedawaną w twoim sklepie sięgnęli z chęcią też amatorzy. Ot, i cała sztuka.

Zatem, raz jeszcze…

☞ Niech opisy produktów będą takie, jak twój sklep – unikalne.

☞ W 1000-1500 znakach staraj się zmieścić wszystko, co trzeba przy jednym produkcie – i słowa kluczowe, i opis towaru, a na koniec dodaj jeszcze mocną zachętę do zakupu.

☞ Unikaj skrótów jak ognia! Nie każdy wie, o czym piszesz. Zamiast więc „WD Red WD20EFRX 2TB sATA III 64MB” napisz czytelnie i po polsku: „Dysk Twardy Western Digital Red WD20EFRX 2TB”. Zobaczysz, każdy będzie zadowolony.

☞ Nie rób ze swojego sklepu kolorowej laurki – nie musisz w opisach produktów łasić się do Klientów, do Szanownych Pań i Panów. Bądź miły i uprzejmy, ale też nie przesadzaj z dyplomacją. Komunikuj się z odbiorcami w sposób naturalny, życzliwy, a przede wszystkim… po prostu ludzki.

☞ Dbaj o to, by opisy współgrały ze zdjęciami. Na karcie produktu klient powinien mieć dostęp do wszystkich ważnych informacji, również tych wizualnych, dzięki którym może dobrze ocenić produkt i uniknąć nietrafionych zakupów (a w twoim przypadku zwrotów).

☞ Pokazuj konkretne korzyści. Unikaj utartych klisz językowych. „Jedyny w swoim rodzaju”, „najwyższa jakość wykonania” już niczego klientowi nie mówią. Kiedy uświadomisz klientom problem, który możesz rozwiązać, obudzisz w nich pilną potrzebę zakupu. Kluczem jest dawanie mu nie tylko tego, czego akurat szuka, ale też tego, o czym jeszcze nie wie, że musi to mieć. Słowem, opisz to dobrze, a sprzedasz to lepiej.

 

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Zacznij od darmowego audytu SEO z Shoper Kampaniami