Zakupy przez internet zapewniają dużą anonimowość, nie narażają na ciekawskie spojrzenia innych osób, kłopotliwy uśmiech, czy nerwowe chrząknięcia – tym samym dodają odwagi i cieszą się dużą popularnością.


Luty Walentynkami stoi i dotyczy to całego handlu – bo niezależnie od branży – każdy sklepik chciałby coś uszczknąć dla siebie przy tej okazji. Wśród e-sklepów, których asortyment dodaje pikanterii Walentynkom, można wymienić sklepy z asortymentem erotycznym czy wyjątkowo sexowną bielizną. Według statystyk platformy sklepów internetowych Shoper, są ich w Polsce setki, co kilka dni dołącza nowy – co jednocześnie potwierdza spore zainteresowanie wśród konsumentów.

Sezonowość branży

Czy w branży erotycznej, można mówić o typowej dla innych branż sezonowości sprzedaży? Większość właścicieli e-sklepów z tego typu asortymentem potwierdziła większe zainteresowanie w okresie walentynkowymi produktami z ich sklepów. Zauważalny jest nie tylko zwiększony ruch, ale również obroty.

Właściciel sklepu sexownysklep.pl: “Walentynki to w naszym sklepie największa sprzedaż w okresie całego roku, wynosząca nawet 400% więcej niż w innych miesiącach. Odnotowujemy dłuższy czas spędzony na stronach naszego sklepu, wzrasta też liczba zamówień składanych przez mężczyzn”.

Poza Walentynkami zwiększony ruch w sklepach z gadżetami erotycznymi czy seksowną bielizną widoczny jest również w okresie typowych okazji zakupowych, jak Mikołajki, Boże Narodzenie, Dzień Kobiet. Co ciekawe, czasem większe zainteresowanie dotyczy konkretnych produktów, jak w sexownysklep.pl.

Miesiące wakacyjne wskazują na wzrost sprzedaży prezerwatyw, a początek roku szkolnego to bardzo dobry okres sprzedaży kostiumów erotycznych. Największym zainteresowaniem cieszą się stroje niegrzecznej uczennicy oraz surowej pani nauczycielki.

Uruchomienie sklepu z gadżetami erotycznymi tuż przed okresem zwiększonego zainteresowania asortymentem może zadziałać in plus. Potwierdzają to nasi rozmówcy z SexownegoSklepu.

Okres zakupów walentynkowych pozwala nowo powstałym e-sklepom wypromować się i zaistnieć w sieci przy tej okazji. W mojej ocenie jednak sprzedaż w kolejnych tygodniach będzie trochę niższa, ale na stałym poziomie. Wynika to z tego, że ludzie coraz częściej kupują zabawki erotyczne dla siebie lub swoich bliskich na różne okazje: imieniny, urodziny czy po prostu po to by zrealizować swoje fantazje.

Kupują oczami

Większość sklepów z asortymentem erotycznym ma przygotowane indywidualne szaty graficzne, co je na pewno wyróżnia na tle innych branż. Jednocześnie jednak część właścicieli e-sklepów, z którymi mieliśmy okazję rozmawiać, przyznaje, że z okazji święta zakochanych przygotowuje dodatkowe elementy graficzne. Często nawet niewielkie zabiegi wprowadzają inny nastrój w sklepie, pozwalają wczuć się w klimat, sprzyjają zakupom.

Zawsze umieszczamy, choćby drobne akcenty graficzne symbolizujące dany okres – dotyczy to Walentynek, ale także innych zdarzeń, jak np. Dzień Kobiet.

W wygląd e-sklepu inwestują szczególnie ci właściciele, którzy e-sklep traktują jako jedną z wizytówek działalności, kolejne oblicze firmy pokazywane klientowi. Inwestycja we wrażenia wizualne ma również na celu odpowiedni wpływ na wyobraźnię konsumenta, wprowadzenie go w nastój, a tym samym zachęcenie do zakupu.

Sprzedający dodają, że bardzo istotne jest to, by sama witryna nie była wulgarna czy wyzywająca, ma być subtelna – tak, by zakupy były intuicyjne i przyjemne. Dbałość o szatę graficzną sklepu dotyczy nie tylko tej branży. Walory estetyczne e-witryny znacząco podnoszą atrakcyjność danego sklepu, warto o nie zadbać już na starcie działalności.

Kto kupuje?

Według badań Centre for Retail Research obroty polskiego handlu internetowego w 2012 rokoku oceniane są na kwotę blisko 23 mld. złotych. Prognozy dotyczące kolejnych lat zakładają sukcesywny wzrost. Sprzyja temu wiele czynników, choćby łatwiejszy dostęp do internetu czy coraz większe zaufanie do transakcji zawieranych on-line.

Zgodnie ze wskazaniami właścicieli e-sklepów, grupą najczęściej dokonująca zakupów w sklepach z gadżetami erotycznymi są mężczyźni. Choć nie zawsze.

Często okazuje się w rozmowie telefonicznej czy dodatkowej korespondencji, że przedmiot został zakupiony na inne dane personalne (np. partnera). W naszej ocenie wskazuje to na spore skrępowanie kupujących i brak odwagi w zakresie przyznania się do swoich potrzeb, czy fantazji nawet podczas transakcji dokonywanych przez internet.

Większość sklepów internetowych oferuje wysyłkę zakupionego przedmiotu w formie prezentu. Doceniają to szczególnie mężczyźni – nie muszą już martwić się o odpowiednie zapakowanie – otrzymują gotowy do wręczenia podarunek. Ukłonem w stronę kupujących jest także pomoc sklepu w doborze odpowiedniego produktu – dotyczy to rozmiaru bielizny, kostiumu erotycznego czy danego gadżetu.

Moda w branży

W branży gadżetów erotycznych, podobnie, jak w innych branżach zauważalne są preferencje klientów oraz większa popularność określonych grup produktów. Większość właścicieli wyróżnia tutaj wibratory – jako przedmioty cieszące się największym powodzeniem, niezależnie od płci kupujących.

Najciekawsze jest to, że zwiększa się popyt na asortyment tego typu z wyższej półki cenowej, co jeszcze kilka lat temu było nie do pomyślenia. Wtedy 70% sprzedaży wibratorów stanowiły produkty warte w detalu nie więcej jak 55 zł. Obok tego typu asortymentu bardzo popularną grupę stanowią również artykuły z drogerii erotycznej “wszelkiego rodzaju żele i lubrykanty, środki opóźniające wytrysk czy też powiększające penisa.

Bardzo popularne są również prezerwatywy, a także dilda i masturbatory oraz kulki gejszy.

Dyskrecja przede wszystkim

Zakupy w sex shopie to nadal temat nieco wstydliwy. Wprawdzie internet pozwala na sporą anonimowość, jednak społeczeństwo polskie nie ma takiej swobody zakupów w tym segmencie jak np. amerykańskie czy brytyjskie. Wszyscy właściciele e-sklepów podkreślają, że niezwykle istotna jest dyskrecja – tego oczekują kupujący. Najważniejsza jest pełna anonimowość, a co się z tym wiąże odpowiednio zapakowana paczka i rodzaj przesyłki np. poste restante.

Kolejną ważną kwestią jest wysoka jakość oferowanych produktów oraz profesjonalizm obsługi. Ponadto sprzedaż w sklepach z gadżetami erotycznymi nie różni się od zasad obowiązujących w innych e-sklepach. Właściciele stawiają na takie wartości, jak: duży wybór, dokładne opisy i zdjęcia produktów, krótki czas realizacji zamówienia.