Troska o środowisko i własny biznes mogą, a nawet powinny iść w parze. Jak wygląda eko podejście w sprzedaży online? Zobacz, jak robią to już sklepy Shoper i też przejdź na dobrą stronę mocy.

 

Czy wiesz, że co sekundę na świecie przybywa 50 ton śmieci? W samej tylko Polsce każde duże miasto codziennie wysyła na wysypiska około 100 ciężarówek z odpadami. To nie są liczby, z których możemy być dumni – ani jako konsumenci, ani tym bardziej jako producenci czy przedsiębiorcy.

Na szczęście jako społeczeństwo coraz lepiej zdajemy sobie z tego sprawę. Większą uwagę zwracamy na nasze codzienne wybory, chętniej rezygnujemy z plastiku na rzecz naturalnych materiałów i bardziej przykładamy się do segregowania odpadów. I choć ta zmiana wciąż jest powolna, ma ogromne znaczenie, a trend zero waste w e-commerce z każdym rokiem nabiera na sile.

 

Ekologia w sieci – czego oczekują konsumenci

Zdarzyło ci się kiedyś otrzymać dużą przesyłkę wypakowaną po brzegi folią bąbelkową i owiniętą grubą warstwą streczu, chociaż zamówiony towar równie dobrze mógłby się zmieścić w kopercie? Takie sytuacje potrafią zirytować nawet kogoś, kto na co dzień nie zwraca szczególnej uwagi na ekologię – a co dopiero świadomych konsumentów. Tych natomiast stale przybywa.

Nasze priorytety i nawyki zakupowe w sieci wyraźnie się zmieniają. Rosnąca świadomość ekologiczna klientów sprawia, że przedsiębiorcy, producenci oraz sprzedawcy nie mogą się już dłużej migać od odpowiedzialności za środowisko. Dotyczy to wszystkich branż w każdej przestrzeni – także e-commerce. Co prawda sklepy internetowe z założenia są bardziej eko, bo ich prowadzenie nie wiąże się wynajmowaniem i utrzymywaniem dużych lokali. Ale to wcale nie znaczy, że nie mogą zrobić więcej dla planety i dla kupujących zarazem.

Jeśli chcesz sprzedawać w internecie i budować przy tym wizerunek swojej marki jako godnej zaufania, odpowiedzialnej oraz idącej z duchem czasu, musisz zaprzyjaźnić się z ideą less waste. Nie wiesz, od czego zacząć albo w jakim pójść kierunku?

Poznaj sklepy Shoper, które już to robią dobrze, i się zainspiruj. Może znajdziesz pomysł na własny ekobiznes?

 

Eko znaczy pięknie

Z największym zapotrzebowaniem na to, co naturalne, zdrowe i organiczne, kojarzy się oprócz delikatesów branża beauty. I słusznie. W świecie ekoinfluencerów oraz szybkiego dostępu do informacji klienci nie zadowalają się już byle czym. Do sprzedaży nie wystarczy tylko dobra reklama czy ładna grafika. Ważne są też dobry skład, opakowanie zdatne do recyklingu czy proces produkcji, a przede wszystkim etyczna postawa marki wobec ochrony środowiska.

Wiedzą o tym założyciele drogerii internetowej EKOPOLKA, promującej proekologiczną postawę i zarażającej miłością do naturalnej pielęgnacji. „Nowa definicja dobrego życia to dbanie o siebie, najbliższe otoczenie, środowisko naturalne i planetę” – wyjaśniają na stronie sklepu.

 

 

A kim jest EKOPOLKA? „To kobieta wolna i świadoma. Energiczna, pełna pasji do zdrowego stylu życia, aktywnego spędzania czasu oraz obcowania z naturą. Podejmująca odpowiedzialność za swoje życie i decyzje”. Jak spełnić oczekiwania tak wymagającej grupy?

Właściciele sklepu z ekokosmetykami przykładają wielką wagę do jakości swoich produktów. „Sami staramy się używać jak najbardziej naturalnych produktów, więc nie moglibyśmy polecać czegoś, do czego nie jesteśmy przekonani” – piszą. Sprawdzają je, testują i ciągle poszerzają swoją wiedzę na temat naturalnych składników. Robią to, by „jak najlepiej dopasować naszą ofertę do potrzeb i wymagań świadomych ekologicznie klientów”.

 

Odpowiedzialnie i z planem

Za ekologicznymi e-biznesami kryją się często ciekawe historie, lata doświadczeń i zbierania informacji. Tak jest w przypadku e-sklepu Nowa Kosmetyka, jak sama przyznaje jego pomysłodawczyni:

„Byłam w trakcie robienia doktoratu. Badałam sposoby czystszego i bardziej ekologicznego pozyskiwania energii (…). Nadszedł czas na to, żeby rozwijać coś, co ma szanse trafić do żywego człowieka. I bardzo się cieszę, przygotowując ręcznie coś, co trafia też w Twoje ręce”.

Jak Nowa Kosmetyka realizuje ideę biznesu przyjaznego środowisku? W pierwszej kolejności dba o naturalny, biodegradowalny skład produktów. Codziennie dowodzi, że „skuteczne kosmetyki naprawdę da się zrobić bez barwników i wypełniaczy, które później pałętają się bez celu po całym ekosystemie”.

 

 

Ale na dobrym produkcie troska o środowisko się nie kończy. Właściciele e-sklepu podchodzą do tematu całościowo, dlatego swoje kosmetyki sprzedają w bezpiecznych opakowaniach do wielorazowego użytku i recyklingu.

„Od początku było jasne, że pakujemy w szkło i zbieramy swoje opakowania, że nie używamy polimerowych podłoży w kosmetykach, sztucznych wypełniaczy, barwników, dodatków i innego świństwa. Pakujemy w karton, nie używamy plastikowej taśmy ani wypełniacza”. A to, że szklane buteleczki prezentują się lepiej i bardziej elegancko niż plastikowe, jest dodatkowym plusem.

 

Na zakupy naturalnie

Codzienne życie bywa najlepszą inspiracją do biznesu online w duchu zero waste. Właścicieli sklepu Torbacze do wystartowania z nowym produktem – wielorazowymi torbami na zakupy – skłoniły właśnie obserwacje z domowego podwórka.

„Wszystko zaczęło się, gdy przeprowadziliśmy się do domu. Wcześniej, gdy mieszkaliśmy w bloku, wyrzucaliśmy śmieci do osiedlowych kontenerów i dzięki temu nie dostrzegaliśmy, ile ich tak naprawdę produkujemy. Moment otrzeźwienia nadszedł, gdy któregoś mroźnego dnia, wystawiliśmy dziesięć worków śmieci, które zebraliśmy w ciągu miesiąca. Jak to możliwe?”

 

 

Tak narodziła się koncepcja toreb zastępujących foliowe reklamówki i woreczki, a przez to pomagających śmiecić mniej. Monika i Kuba, założyciele biznesu, opowiadają: „Nasz sklep powstał nie z powodów biznesowych, ale po to, by ułatwić innym życie w bardziej ekologiczny sposób. Chcieliśmy zaoferować innym rozwiązanie problemu, który nas bardzo denerwował – nadmiernej ilości śmieci – i dlatego stworzyliśmy Torbacze”.

Trafili idealnie. Niedługo po założeniu e-sklepu moda na less i zero waste zaczęła się rozkręcać na dobre. Dzisiaj na swojej stronie Torbacze sprzedają już nie tylko wielorazowe torby, ale też bawełniane płatki kosmetyczne, szczotki do mycia naczyń, a nawet dekoracyjne makatki.

Poznaj historię Torbaczy

 

Slow fashion – moda na ekoubrania

Plastikowe woreczki to prawdziwa zmora środowiska, ale równie szkodliwa jest tzw. szybka moda – fast fashion. To słabej jakości odzież produkowana na ogromną skalę, często z wykorzystaniem niekoniecznie bezpiecznych dla przyrody i człowieka substancji. Te ubrania kupujemy tanio, zużywamy szybko i po jednym sezonie wyrzucamy.

Z takim obliczem branży modowej postanowiła zawalczyć polska marka Nudyess. W swoim sklepie internetowym oferuje szeroką gamę kobiecej odzieżowej klasyki w stonowanych odcieniach beżu, bieli czy szarości. Firma tworzy swoje ubrania tak, by służyły klientkom przez lata, nie tylko przez sezon. „Niemal w 100% swojej kolekcji wykorzystujemy jedynie naturalne, certyfikowane dzianiny, które są bezpieczne zarówno dla naszej skóry jak i środowiska” – zapewnia na swojej stronie.

Nudyess dba też o ograniczanie odpadów. Wykorzystuje takie opakowania, metki i etykiety do wysyłek, które nadają się do recyklingu. Co ważne, wspiera też lokalny rynek pracy, współpracując z polskimi szwalniami.

 

 

Design w stylu eko

Moda na ekodesign jest widoczna nie tylko w szafach, ale i w samym wystroju nowoczesnych wnętrz. W domach świadomych konsumentów coraz częściej królują naturalne materiały, takie jak niesamowicie popularny ostatnio rattan.

Ta egzotyczna roślina radzi sobie nawet na niezagospodarowanych terenach zalewowych i rośnie szybciej niż inne drzewa, dzięki czemu pomaga chronić lasy przed wycinką. Co najlepsze, produkcja mebli z rattanu nie wymaga żadnych maszyn i nie zanieczyszcza środowiska.

Marka Monnarita wykorzystuje ten ekologiczny materiał i przenosi go do polskich domów. Jej sklep to prawdziwy raj dla miłośników rękodzieł i designu czerpiącego z natury. „Handmade to nasze życie. Wszystkie nasze wyroby wykonano ręcznie. Produkty tworzone są zgodnie z ideą zero waste” – czytamy na stronie. W ofercie sklepu internetowego Monnarita znajdziemy meble rattanowe, lampy z naturalnych materiałów, fotele i leżaki, a także oryginalne dodatki. Ekodesign w czystej postaci.

 

 

Masz już pomysł na ekoprodukt albo markę przyjazną środowisku? Załóż własny sklep internetowy i sprzedawaj naturalnie.