Jak prowadzić biznes w 2023 roku? Wywiad z właścicielem sklepu fotograficznego Fotoforma.pl

Jak Fotoforma “stanęła na dwóch nogach”? Co współwłaściciel drugiego największego w Polsce sklepu ze sprzętem fotograficznym radzi e-sprzedawcom? I o czym pamiętać, zakładając sklep internetowy w 2023 roku? Dowiesz się z tego artykułu.

Własny biznes w 2023 roku – czy to dobry pomysł?

Zastanawiasz się, czy startowanie z własnym sklepem internetowym nie jest w obecnych niepewnych czasach zbyt ryzykowne? Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie rzeczywiście wydaje się niezbyt sprzyjająca. Spowolnienie rynku, rosnące ceny, nowe przepisy mogą zniechęcać. Ale czy rzeczywiście masz powody, by rezygnować ze swoich planów? Na szczęście nie!

Pamiętaj, że twoje powodzenie w dużej mierze zależy… właśnie od ciebie. Oczywiście, na część rzeczy nie masz wpływu, ale wiele innych możesz obrócić na swoją korzyść. Potrzebujesz tylko właściwego planu i podejścia. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć, najlepiej zaczerpnij z wiedzy i doświadczenia innych. To zawsze się sprawdza.

By ci to ułatwiać, stworzyliśmy nową serię materiałów pt. “Dobry e-commerce na trudne czasy”. Zaprosiliśmy do niej ekspertów z różnych dziedzin powiązanych z handlem internetowym: sprzedażą międzynarodową, finansami, marketingiem, prawem, księgowością. Porozmawiamy też z naszymi klientami odnoszącymi sukcesy w świecie e-commerce i poza nim.

Już teraz posłuchaj wywiadu Artura Halika, Head of Sales Shoper, z Michałem Tobiaszem, CEO i współwłaścicielem sklepu Fotoforma.pl.

 

Kolejne rozmowy w ramach serii znajdziesz na naszych kanałach Youtube i Spotify. Zaobserwuj je, by niczego nie przegapić.

Zacznij online

Większość powstających w ostatnich latach firm od początku uwzględnia w swoich planach sprzedaż internetową, nawet jeśli od niej nie zaczyna. Jeszcze częściej działa to w drugą stronę: przedsiębiorcy najpierw zakładają własny sklep internetowy, a dopiero później, gdy zbudują już markę i zgromadzą fundusze, otwierają sklepy stacjonarne.

To bardzo rozsądna taktyka. Wystarczy porównać koszty prowadzenia sklepu internetowego w 2023 roku z kosztami utrzymania działalności stacjonarnej. Na Shoper e-sklep założysz już od 35 zł miesięcznie. Nie musisz płacić za wynajem lokalu, prąd, ogrzewanie czy dodatkowych pracowników do obsługi klientów. Co więcej, zyskujesz dzięki temu czas na przetestowanie swojego pomysłu na biznes, zanim zainwestujesz w niego więcej pieniędzy.

Ile kosztuje sklep internetowy w 2023 roku? Sprawdź

Jak Fotoforma przeszła na e-commerce?

Wciąż jest jednak wiele przedsiębiorstw, które przez większość swojej działalności skupiały się jedynie na tradycyjnym handlu offline. Dla nich wejście w świat sprzedaży online może być większym wyzwaniem, bo wymaga niejednokrotnie dużych zmian i nowego podejścia do biznesu. Ale ta gra jest zdecydowanie warta świeczki!

Wie o tym doskonale sklep fotograficzny Fotoforma.pl. Firma powstała w 2002 roku i przez wiele lat sprzedawała głównie w salonach stacjonarnych. Internet traktowała pomocniczo, jak wiele marek w tamtym czasie. W miarę rozwoju polskiego rynku e-commerce obecność w kanałach online nabierała na znaczeniu. Marka nie mogła tego nie wykorzystać.

Nasz gość, Michał Tobiasz, był odpowiedzialny za, jak to określa, postawienie Fotoformy na dwóch nogach, czyli za otwarcie jej również na e-commerce. Firma zaczęła e-handel od sklepu na oprogramowaniu open source, Magento. Z czasem jednak okazało się, że takie rozwiązanie zupełnie nie spełnia potrzeb rosnącego przedsiębiorstwa. By dalej móc się rozwijać, Fotoforma przeniosła się na platformę Shoper w wersji Premium. Jak widać po jej obecnych wynikach, to był świetny ruch.

Sprzedaż w jakości Premium – co zyskujesz?

Sklep internetowy Fotoforma.pl

Czy z sukcesem? I to jakim!

Dzisiaj Fotoforma jest drugim w Polsce sprzedawcą sprzętu foto-video: rozwiązań fotograficznych, filmowych i dźwiękowych. Obsługuje rocznie ok. 40 tysięcy zamówień, a na jej sukces pracuje już ponad 40-osobowy zespół. Działalność firmy obejmuje też prowadzenie specjalistycznego laboratorium fotograficznego Fotolab w Warszawie i Wrocławiu.

Oprócz samej sprzedaży Fotoforma intensywnie pracuje nad wzmacnianiem wizerunku marki eksperckiej. Edukuje, dzieli się wiedzą i buduje społeczność miłośników fotografii. Do swoich klientów – obecnych i tych potencjalnych – dociera przede wszystkim dzięki sprawnie prowadzonym działaniom w mediach społecznościowych. Ich specjalistyczny kanał na YouTube subskrybuje ponad 22 tysiące osób. Nie mogło Fotoformy zabraknąć też na TikToku. Wszystkie te działania składają się na jeszcze lepszą rozpoznawalność marki i coraz większą sprzedaż

Dlaczego warto wykorzystać TikToka do promocji sklepu?

Biznes odporny na kryzysy – co radzi dyrektor generalny Fotoformy?

Michał Tobiasz oraz zespół Fotoformy zdecydowanie wiedzą, jak prowadzić sklep internetowy i rozwijać biznes nawet w niesprzyjających okolicznościach. Skorzystaj z ich wieloletniego doświadczenia – możesz zaoszczędzić sobie wiele pracy. Zobacz, jakie nasz gość ma rady dla e-sprzedawców, tych początkujących i tych szukających sposobów na przetrwanie trudnych czasów.

1. Myśl, planuj, skaluj

Jeśli dopiero otwierasz własny biznes, Michał Tobiasz ma dla ciebie kluczową wskazówkę: zacznij od przemyślenia podstaw. Najpierw ustal swój budżet, czyli ile pieniędzy możesz przeznaczyć na założenie firmy. Potem zbadaj rynek. Sprawdź, co i jak się sprzedaje oraz jak wygląda konkurencja w danej branży. A najlepiej znajdź swoja niszę, coś, czego klientom brakuje lub co możesz ulepszyć. Zamiast próbować sprzedawać wszystko albo cokolwiek, wyspecjalizuj się w jednej dziedzinie.

W kolejnym kroku zaplanuj swoje działania: w jakich kanałach chcesz prowadzić sprzedaż i promocję, czym możesz się wyróżniać i jak będziesz się komunikować z odbiorcami. Bierz też pod uwagę swoje możliwości, nie stawiaj sobie na starcie wyzwań ponad twoje siły. Jeżeli np. chcesz prowadzić sklep z odzieżą, nie próbuj od razu konkurować z wielkimi markami czy wkraczać na arenę międzynarodową. Zacznij od małych kroków i skaluj (rozszerzaj) działania wraz z rozwojem firmy.

2. Nie stawaj w miejscu

Jeżeli już prowadzisz sklep internetowy i nie wiesz, jak poradzić sobie z inflacją oraz ogólnym spowolnienie rynku, pewnie w pierwszym odruchu myślisz o cięciu kosztów. Wolisz nie inwestować i ograniczasz wydatki na reklamę czy nowe przedsięwzięcia. I to według współwłaściciela Fotoformy najgorsze, co możesz zrobić.

Mówi się, że kto staje w miejscu, ten się cofa. Nie przestawaj się rozwijać tylko dlatego, że chcesz zaoszczędzić i martwisz się o przyszłość. Po prostu inwestuj mądrze, analizuj swoje działania i zamiast chować pieniądze “do skarpety”, przekieruj środki tam, gdzie przynoszą najlepsze efekty.

 

3. Zaufaj specjalistom

Nawet jeśli jesteś prawdziwym człowiekiem renesansu, znasz się na wielu rzeczach i lubisz działać samodzielnie, nie możesz być dobry/a we wszystkim. Próbując różnych działań na wyczucie lub w tzw. międzyczasie, nie wyciskasz z nich maksymalnych efektów i często zwyczajnie marnujesz pieniądze oraz czas.

Lepiej więc przynajmniej część z tych rzeczy przekaż w ręce specjalistów, którzy mają odpowiednią wiedzę i mogą poświęcić tym zadaniom więcej uwagi. Zaufaj ich kompetencjom i doświadczeniu, a sam/a skup się na poszerzaniu oferty czy planowaniu kolejnych kroków.

Pomoc specjalistów - programowanie, pozycjonowanie stron, kampanie reklamowe

Fotoforma na przykład oddała techniczną stronę prowadzenia sklepu online ekspertom z Shoper. Nie musi więc zatrudniać całego sztabu programistów do obsługi zaplecza i ma całodobowe wsparcie w każdy dzień tygodnia. Ty też możesz wykorzystać wiedzę ponad 350 specjalistów m.in. do prowadzenia skutecznych kampanii reklamowych czy poprawy pozycjonowania strony swojego sklepu.

Czym jest i jak działa SEO? Zobacz

4. Wykorzystaj automatyzację

Często w firmach te najbardziej powtarzalne i monotonne procesy zajmują najwięcej czasu. A przecież będa o wiele szybsze, a w efekcie tańsze, jeśli tylko wykorzystasz odpowiednie narzędzia. Dzięki marketing automation możesz m.in. automatycznie przetwarzać dane o produktach czy klientach, wysyłać maile transakcyjne, prowadzić kampanie mailingowe i SMS, badać zachowania użytkowników i budować z nimi relacje.

Liczne rozwiązania do automatyzacji procesów w twoim sklepie – np. iPresso czy SAREsystem – znajdziesz w Shoper App Store. Skorzystaj z nich, by usprawnić swoje działania i zoptymalizować zyski.

5. Zacznij prowadzić video marketing

Zdjęcia i teksty już nie wystarczą do promocji marki.Szef sklepu ze sprzętem foto-video wie najlepiej, że filmy, zwłaszcza te krótkie i dynamiczne, podbijają świat. Tiktoki, rolki na Instagramie czy shorty na YouTube przyciągają uwagę, są angażujące, budzą emocje, silnie działają na zmysły i pozwalają przekazać więcej informacji w krótszym czasie. Dlatego musisz zacząć je tworzyć, jeśli chcesz docierać do nowych klientów, zdobywać ich zainteresowanie i przekonywać do zakupów.

Rozkręć swoje zasięgi z Instagram Reels

6. Dbaj o wizerunek marki

W biznesie dobry wizerunek jest wszystkim. Niektórzy twierdzą nawet, że nie ważne jest to, CO sprzedajesz, tylko JAK sprzedajesz i jakie przy tym sprawiasz wrażenie. Według Michała Tobiasza z Fotoformy najlepszym krokiem w stronę sukcesu jest wypracowanie pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Nie jest to oczywiście łatwe, wymaga wieloletniego zaangażowania i budowania relacji z klientami. Ale im bardziej się do tego przyłożysz, tym więcej zyskasz.

To wizerunku twojej marki zależy, czy odbiorcy ci zaufają, a twoje produkty uznają za warte każdej ceny. Jeśli uda ci się zająć silną pozycję w świadomości konsumentów, nie będziesz musiał/a się obawiać, że stracisz ich np. przed podwyżki, do których zmusza cię inflacja.

No to… czy warto otwierać biznes w 2023 roku?

Odpowiemy krótko: jasne, że warto! Zapamiętaj to, o czym pisaliśmy już na początku: to nie sytuacja gospodarcza ma decydujący wpływ na powodzenie twojego biznesu, tylko ty sam/a! Nawet obecnie rynek daje ci wiele szans, musisz je tylko odpowiednio wykorzystać.

Najwięcej zależy od tego, jak się przygotujesz do prowadzenia własnej działalności i czy skorzystasz z dobrych wskazówek. A jeśli szukasz ich więcej, sprawdź też 11 rad, jak prowadzić i rozwijać biznes w trudnych czasach.