Jak przyciagnac klientow

Jakie działania miały największy wpływ na zwiększenie zainteresowania twoim sklepem? Ponad 40 procent badanych właścicieli Shoper odpowiedziało w 2015 roku: inwestycja w promocję sklepu i praca nad zwiększeniem rozpoznawalności marki. OK. Czyli co trzeba zrobić konkretnie?

Odpowiedź na to pytanie nigdy nie była prosta. Ale można sobie pomóc w jej udzieleniu. Właściciele sklepów internetowych najczęściej chcąc podbić większą grupę odbiorców kuszą ich promocjami i niskimi cenami. Bo klient szuka obniżek i najczęściej właśnie na nie daje się złapać.
Tak, rzeczywiście. Cena robi robotę. Ale jak się okazuje – nie tylko ona.

Zaglądając na inną stronę cytowanego na samym początku tego tekstu raportu, w którym badaliśmy kondycję sklepów internetowych w 2015 roku, znajdziemy tam informację, że według przedsiębiorców prowadzących swoje biznesy na platformie Shoper, na pozytywny odbiór sklepu wpływa ich zdaniem rekomendacja i opinia innych klientów (26,8 procent odpowiedzi), zamieszczona na stronie sklepu informacja o firmie (13,8 procent głosów) oraz aktywna obecność w serwisach społecznościowych (13,4%). I na tym – kiedy już zebrałeś środki na reklamę, uruchomiłeś AdWords albo kampanię na Facebooku – powinieneś się skupić w pierwszej kolejności. O ile nie zależy ci jedynie na zadowolonych, ale także zaangażowanych klientach, którzy z czasem staną się najlepszą reklamą dla twojego biznesu.

1. Napisz manifest, kieruj się SWOJĄ filozofią.
Nieważne co, ważne że tanio – jeżeli kierujesz się w prowadzeniu biznesu właśnie taką filozofią, możesz sobie odpuścić czytanie reszty tego artykułu.
Jeśli jednak zależy ci na tym, by twój sklep wyróżniał się czymś więcej, niż outletową ceną – stwórz mu jakieś tło, jakąś historię. Ta najczęściej przychodzi wraz z pomysłem na prowadzenie e-sklepu – ktoś np. postanawia przerodzić życiową pasję w źródło swojego dochodu, albo poprzez sprzedaż przez internet zamierza zarażać innych ludzi rękodziełem, projektowaną odzieżą lub trudno osiągalnymi na rodzimym rynku towarami. Wystarczy wtedy tylko napisać o tym kilka zdań na stronie sklepu – tak jak to zrobili pomysłodawcy Shirts 'N Shorts. Pokaż klientom, dlaczego to właśnie TWÓJ sklep jest wyjątkowy i przekonaj ich, że warto robić w nim zakupy. To naprawdę proste.

Jak przyciagnac klienta

2. Inspiruj treścią.
Fajnie złapać w sklepie internetowym okazję, ale jeszcze lepiej, kiedy ktoś nam dorzuci do niej coś w gratisie. Choćby jakąś inspirującą podpowiedź lub poradę. Dlatego rób to, jeśli prowadzisz sklep dla fanów kulinariów i rób to, jeżeli sprzedajesz ciuchy – zaproponuj klientom propozycje gotowych stylizacji i ciekawych zastosowań kupowanych u ciebie produktów. Doradzaj im i dziel się wiedzą, a ci na pewno będą ci za to wdzięczni.
Przy sklepie Cook & Love działa na przykład blog, na którym jego autorka zamieszcza m.in. przepisy na potrawy i ciasta, jak i historie z życia wzięte, które mogą pomóc jej klientom spojrzeć na kwestię jedzenia i gotowania z innej niż dotąd perspektywy. Klikam losowo w pierwszy lepszy wpis i co widzę pod nim w komentarzu? „Nie wiedziałam, że takie pyszności można wykonać z orzechów :)))”. No więc właśnie.

Jak przyciagnac klienta

3. Bądź dostępny i otwarty dla klienta.
Z roku na rok zakupy przez internet wzbudzają wśród klientów coraz większe zaufanie, ale wciąż spora grupa Polaków podchodzi do nich bardzo sceptycznie, głównie bojąc się, że kupiony w sieci towar finalnie będzie odbiegał od wcześniejszych wyobrażeń. Dlatego powinieneś zadbać, by twój potencjalny odbiorca dowiedział się w twoim sklepie jak najwięcej na temat sprzedawanych przez ciebie towarów i miał maksymalne pojęcie o ich rzeczywistym wyglądzie. Dobrą inspirację w tym kierunku można podejrzeć w sklepie Zuzi Górskiej, sprzedającej na platformie Shoper ręcznie robione torebki i wyroby skórzane. Poza ładnymi i wiele mówiącymi zdjęciami konkretnych produktów, Zuzia proponuje też swoim klientom podgląd kolorów i wzorów skór naturalnych, z dokładnym jeszcze opisem do każdego z jej rodzajów – tak, by zamawiający dokładnie wiedział, na jaki towar się decyduje. Na stronie sklepu są jeszcze do podejrzenia m.in. wzory podszewek, kolory kodury oraz wytyczne „jak zamawiać”. „A jeśli interesuje was kolor skóry, którego nie ma na zdjęciach, prosimy o maila. Bardzo możliwe, że kolor który was interesuje jest dostępny, ponieważ dysponujemy sporą gamą kolorystyczną skór naturalnych”.

4. Włącz opcję VIP, włącz lojalność.
Nad tym nie będziemy się rozwodzić. Zobacz lepiej sam, jak to robi sklep MaxFlo, a potem jeszcze przeczytaj więcej o programie lojalnościowym w naszym Uniwersytecie E-Commerce Shoper.

Jak przyciagnac klienta

5. Działaj przejrzyście.
Boisz się darmowych zwrotów? Chciałbyś maksymalnie ograniczyć możliwość zgłaszania reklamacji w swoim sklepie? To znaczy, że się nie dogadamy. Jeśli jednak zależy ci na zadowoleniu swoich klientów, poinformuj ich o przysługujących im prawach już na wejściu, na stronie głównej e-sklepu. Tomasz Miller informację o tym, że zakupiony u niego towar można zwrócić w ciągu 30 dni umieścił w najważniejszym miejscu witryny. Obok swojego logo. Psiastkarnia.pl dwutygodniowy zwrot wymienia z kolei obok najważniejszych korzyści płynących z robionych u niej zakupów. Jest SZYBKA WYSYŁKA, jest DARMOWA DOSTAWA, no i zwrot. 15 DNI NA ZWROT.
Pamiętaj też o danych dotyczących czasu realizacji przesyłki i podaj wszystkie możliwe formy kontaktu do ciebie – im klient będzie miał większą pewność, że chcesz mu pomóc i jesteś do jego dyspozycji, tym większa szansa, że nigdy do ciebie wcale nie napisze, ani nie zadzwoni, ale ze spokojem kupi towar i wkrótce wróci po kolejny.

6. Daj się lajkować.
Pamiętasz przywołane na wstępie “opinie innych klientów” (26,8 procent odpowiedzi pośród właścicieli e-sklepów) i ”aktywną obecność w serwisach społecznościowych” (13,4 procent)? Tak, tak, dotarliśmy w końcu tam gdzie trzeba.
Tam, gdzie musisz być ze swoją ofertą i tam, gdzie należy zachęcać swoich klientów do lajkowania. Pojawiając się ze swoim sklepem w social media upieczesz kilka pieczeni na jednym ogniu – wielką popularnością na firmowej stronie sklepu Wassyl na Facebooku cieszą się np. zdjęcia umieszczane przez zadowolone z zakupów klientki. To samo z powodzeniem robi Time For Fashion na Instagramie. Serio, dziś to najlepsza forma reklamy każdego e-biznesu. Nie dość, że klienci są zadowoleni z kupionych produktów, to jeszcze chętnie mówią o tym światu, pokazując się z nimi w mediach społecznościowych. Taki content działa też dużo lepiej niż dwustronnicowa laurka na twój temat na stronie „Opinie o sklepie”.

Jak przyciagnac klienta

Zresztą, nie musisz wierzyć nam tu i teraz na słowo. Spróbuj te elementy wprowadzać w swoim sklepie stopniowo, a zapewne sam się wkrótce przekonasz, że twój biznes zacznie być lepiej postrzegany nie tylko przez stałych bywalców. Trzymamy kciuki.