Dla sklepów internetowych ostatnie dwa miesiące roku kalendarzowego to okres najbardziej intensywnej sprzedaży w sieci. W tym czasie spory procent sklepów odnotowuje nawet kilkudziesięciokrotny wzrost przychodu.

Z roku na rok jest coraz więcej robiących świąteczne sprawunki w sieci. Składa się na to wiele czynników: konkurencyjność oferty sklepów, wygoda zakupów zza monitora, oszczędność czasu i pieniędzy (choćby na paliwo oraz spontaniczne wydatki), dostawa do domu lub odbiór w wygodnym dla zamawiającego miejscu i czasie, wzrost zaufania do transakcji zawieranych on-line.
<iStock_000007044747XSmall-300x199Jednocześnie ostatnie tygodnie roku to czas bardzo intensywnej pracy dla właścicieli e-sklepów – jak najlepiej przygotować się do tego okresu? O czym należy pamiętać:
1. Audyt sklepu – jeszcze nie jest za późno by zoptymalizować swój sklep internetowy. Czasem niewielka zmiana potrafi znakomicie poprawić konwersję. Audyt sklepu nie zawsze musi być wykonany przez firmę zewnętrzną – czasem wystarczy poprosić znajomego, by “pochodził” po sklepie i sprawdził czy wszystko działa płynnie i jest czytelne. Niejednokrotnie, jako właściciel możesz mieć trudność w patrzeniu na sklep oczami klienta.
2. Lifting graficzny sklepu – warto także rozważyć odświeżenie szaty graficznej sklepu. Zakup szablonu czy edycja już posiadanego mogą zadziałać na plus. A może zmiana skórki na typowo świąteczną?
3. Zatowarowanie sklepu – ze szczególnym uwzględnieniem tych artykułów, które chcesz w tym okresie promować. Jeśli jest to kolejny sezon dla twojego e-sklepu – przeanalizuj trendy z lat ubiegłych. Sprawdź również co jest modne w danym sezonie. Wiele firm zajmujących się badaniem rynku udostępnia prognozy dotyczące sprzedaży asortymentu w poszczególnych branżach.
4. Zadbaj o odpowiednią ilość opakowań, papieru, taśmy, folii zabezpieczającej, palet (jeśli korzystasz z tego typu wysyłek). Jeżeli oferujesz opcję zapakowania przedmiotu na prezent – odpowiednio wcześniej zakup tematyczne opakowanie.
5. Optymalizacja hostingu – jeśli przygotowujesz akcje promocyjne – np. kupony na portalu zakupowym (typu Groupon), udział w Dniu Darmowej Dostawy, akcję promocyjną np. na Facebook lub inną inicjatywę, która może generować zwiększony ruch w Twoim sklepie – koniecznie zgłoś to dostawcy hostingu. Ważne jest by przygotować zasoby serwera na wypadek zwiększonego obciążenia.
6. Zaplanuj działania marketingowe, takie jak wysyłka newslettera, działania z zakresu pozycjonowania, kampanie na portalach społecznościowych, jeśli z nich korzystasz, działania PR-owe itp. Warto także rozważyć przygotowanie czegoś w rodzaju wyróżnika dla kupujących w twoim sklepie – może jakiś drobiazg tematycznie związany ze świętami, może wspominane wyżej wyjątkowe opakowanie?
7. Zamieść na stronie sklepu kalendarz (notatkę), który będzie informował o gwarantowanych terminach dostawy. Pozwoli ci to uniknąć ewentualnych nieporozumień od spóźnialskich klientów, którzy kupują prezenty w ostatniej chwili i chcą je mieć dostarczone na czas.

To tylko kilka tygodni w roku, które zwykle niezależnie od branży, w jakiej działa sklep są czasem zwiększonych obrotów. W mediach coraz więcej mówi się o zaletach zakupów w sieci – a z roku na rok, coraz więcej osób z nich korzysta. Jako właściciel sklepu zaplanuj swoje działania, tak by udział we wspólnym torcie e-handlu był także twoim udziałem.