Sklep internetowy_Shoper

Wzrastająca liczba sklepów internetowych oznacza nowe wyzwania dla właścicieli e-biznesów. Co robić, by skutecznie prowadzić sklep i odnieść sukces w branży e-commerce? Zacznij od przejścia z nami pięciu poniższych kroków.

Na samym starcie zrób dobre badanie rynku. Rozejrzyj się dookoła i sprawdź możliwości konkurencji. Dzięki temu nie tylko zorientujesz się, kto jest twoim najmocniejszym przeciwnikiem, ale również podejrzysz pomysły, dominujące w twojej branży i być może niektóre z nich zmotywują cię do intensywniejszych działań związanych z promocją twojego biznesu.
Świadomość tego, w którym miejscu rynku się znajdujesz oraz jakie czekają cię wyzwania, potrzebna jest na każdym etapie prowadzenia działalności. Zebrane informacje pozwolą ci uniknąć błędów popełnionych przez inne firmy oraz lepiej dopasować swoją ofertę i przekaz reklamowy. Możesz w tym celu wykorzystać np. Google Trends lub Google Alerts. Chcesz sprzedawać, na przykład, lampy? Sprawdź, czego internauci najczęściej szukają w sieci – w których częściach kraju dane lampy cieszą się największym zainteresowaniem, a gdzie zapytania o np. oświetlenie podłogowe jest znikome. Takie dane możesz wykorzystać nie tylko do zaplanowania nowych produktów w swoim sklepie i przygotowania specjalnych, lokalnych ofert, ale także do uniknięcia niepowodzenia spowodowanego wprowadzaniem na rynek towarów, które mogą ci się nie sprzedać.

Dalej – grafika. Ładna, umiejętnie dobrana do rodzaju prowadzonego sklepu, szata graficzna. Może być standardowa, wybrana z katalogu gotowych skórek dla e-sklepu, może (jeśli chcesz się wyróżniać pod każdym względem) też być zrealizowana na twoje indywidualne zamówienie. Wszystko zależy od twoich ambicji i środków, jakie chcesz na nią przeznaczyć. Jedno jest pewne – na grafice sklepu nie ma co oszczędzać. Nawet wysoka cena, jaką ci przyjdzie za nią na początku działalności zapłacić, szybko się zwróci. Badania jasno pokazują, że największą popularnością cieszą się te sklepy, które stawiają na dopracowaną i przejrzystą stronę wizualną. Wśród najbardziej wziętych projektów dominują proste i jasne szablony, które nie powodują uczucia przeładowania treścią i formą, ani nie przeszkadzają w robieniu zakupów. Pomyśl o podobnym rozwiązaniu jak o najlepszej inwestycji w swój biznes – w XXI wieku nie stać cię na brzydki sklep. Po prostu.

Szablony graficzne Shoper

Świadomy potencjału swego biznesu i bogaty w piękną stronę sklepu, zadbaj w następnym kroku o zaufanych i niezadownych partnerów ze swojej branży. Sklep internetowy potrzebuje wsparcia w wielu aspektach swojej działalności – niezbędni są ci partnerzy spośród firm kurierskich, porównywarek cenowych, systemów płatności, hurtowni i obsługi faktur. Możesz ich wszystkich szukać oczywiście na własną rękę, ale dużo lepszym pomysłem będzie skorzystanie z możliwości, jakie daje ci gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, jakim jest Shoper. Decydując się na jego wybór zyskujesz dostęp do integracji z najważniejszymi firmami rynku e-commerce i to bez dodatkowych opłat. Kolejną przewagą gotowego oprogramowania jest możliwość korzystania z aplikacji przygotowanych specjalnie z myślą o sklepie internetowym – te znajdziesz w sekcji App Store, gdzie zebrano narzędzia usprawniające m.in. sprzedaż i obsługę marketingową twojego biznesu.

Właśnie, marketing. Z badań przeprowadzonych przez Shoper wynika, że najczęściej stosowaną metodą promocji sklepów on-line jest reklama internetowa. Na drugim miejscu znalazło się pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, a następnie realizacja kampanii promocyjnych przy wykorzystaniu poczty elektronicznej i innych narzędzi e-mail marketingu. Ale załóż też w swoim sklepie bloga, uruchom kanał z filmami promocyjnymi lub poradnikami na YouTube, utwórz profil na Facebooku, tablicę na Pintereście, konto na Twitterze itd. – staraj się być wszędzie tam, gdzie mogą się znajdować potencjalni klienci.
Narzędziem, bez którego trudno sobie dziś wyobrazić prowadzenie sklepu internetowego jest Google Analytics. Jeżeli chcesz wiedzieć, ile osób odwiedza twoją stronę i co ich najbardziej interesuje, musisz śledzić informacje i dane gromadzone właśnie w GA. Raporty Google Analytics mówią bowiem dużo o sposobie pozyskania użytkownika, jego zachowaniu na stronie oraz przede wszytskim o tym, co z jego klików wynika i ile nastąpiło konwersji.

Kiedy będziesz już wiedział, skąd pochodzą i czego szukają twoi klienci, lepiej ci pójdzie z ich obsługą. A gdzie jak gdzie, ale w sklepach internetowych trzeba szczególnie dbać o dobre relacje z klientami. Duża konkurencja powoduje, że tu nie ma miejsca na niskie standardy. O ile nie jesteś monopolistą na rynku, zawiedziony klient w dwie minuty znajdzie inny sklep, w którym zrobi potrzebne zakupy.
Pamiętaj, że solidna obsługa klienta to tak naprawdę pilnowanie tego, co dla twojego odbiorcy najważniejsze. A profesjonalnie prowadzona obsługa zachęca go do ponownych zamówień, a także wzmacnia jego lojalność. Dlatego uprość maksymalnie procedurę zwrotów i reklamacji (nie marnuj czasu swojego klienta i nie każ mu się przebijać przez gąszcz regulaminów i formularzy), używaj programu do zarządzania relacjami z klientami (dzięki temu będziesz miał historię kontaktów i zakupów danego klienta w jednym miejscu) i oferuj spokojne, przejrzyste oraz bezpieczne zakupy. Zobaczysz, że wszystkie podjęte przez ciebie kroki wkrótce zaprocentują – zadowoleni klienci chętnie polecają dobre sklepy innym. A poczta pantoflowa to najlepsza z możliwych promocji. Poniżej znajdziesz na to dowody.

Wykres13
Źródło: Raport Shoper