Zabawki, mydła, plakaty, gadżety. Piękne, kolorowe, przede wszystkim użytkowe. Rękodzieło to jedna z najszybciej rosnących branż sprzedaży przez internet. Sklep z takim asortymentem można dziś otworzyć niemal z dnia na dzień.

Robisz rękodzieło? Znajdź swoją niszę

Z definicji na niszę składa się ta część rynku, której potrzeby nadal pod jakimś względem nie są zaspokojone. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zagospodarowanie dla siebie nowej przestrzeni na rynku lub stworzenie wyróżnika, który przyciągnie uwagę nabywców. Innymi słowy: możesz sprzedawać w internecie coś, czego w nim jeszcze nie ma albo bardzo trudno to znaleźć, albo coś, co cieszy się już powodzeniem, jednak nadasz temu dodatkowych cech, które sprawią, że wyróżnisz się na tle konkurencji.

Szukasz swojej niszy? Sprawdź przykłady sklepów, które już sprzedają

 

Przykład sklepu internetowego, który powstał z pasji do rękodzieła: Farbotka.pl

 

W przypadku rękodzieła sprawa wydaje się dość prosta: w końcu każdy artysta stara się robić coś na swój sposób wyjątkowego. Jego zabawki, torby, ciuchy czy gadżety, robione najczęściej w domowych warunkach, powstają z jego pomysłów i wedle autorskiej wizji. Niezależnie jednak od tego, jak bardzo twój pomysł może być niepowtarzalny, przed rozpoczęciem sprzedaży warto dobrze rozejrzeć się po rynku.

☞ Sprawdź, czy jest już ktoś, kto sprzedaje twój pomysł. Nawet jeśli tak, wciąż można to zrobić inaczej, zrobić to lepiej. By sprawdzić, czego ludzie szukają w internecie, sięgnij po łatwo dostępne narzędzia, takie jak Google Trends, które umożliwia wgląd w informacje i statystyki najpopularniejszych treści w sieci. I bardzo przydaje się w rozwijaniu własnego biznesu.

Sprawdzane hasła można filtrować pod kątem czasu, zainteresowań czy lokalizacji, co pozwala przyjrzeć się i ocenić, jak rośnie lub spada zainteresowanie danymi treściami w Google. Narzędzie Trends warto wykorzystać do sprawdzania sezonowości usług czy produktów oraz rozszerzaniu słów kluczowych dla twojego obszaru i firmy – przez proponowanie innych fraz, którymi warto się zainteresować.

Sprawdź przydatne narzędzia do sprzedaży online

 

Rozejrzałem się po rynku, co teraz?

Wybór miejsca do sprzedaży. Rękodzieło można dziś sprzedawać przez internet na wiele sposobów. Można to robić na Allegro, można zakładając profil na Facebooku albo Instagramie. Wszystko zależy od tego, jak podchodzisz do swojej pasji rękodzielniczej i jaką wiążesz z nią przyszłość. Jeśli zamierzasz ją rozwijać i chcesz, żeby była głównym albo chociaż dodatkowym, ale jednak nie okazjonalnym, źródłem dochodu – warto to dobrze przemyśleć i zacząć budować swoją markę w internecie.

Sprzedaż w marketplace’ach takich jak Allegro lub innych serwisach ogłoszeniowych najczęściej powoduje, że twoja oferta miesza się z innymi i o jej wyborze decydować będzie cena. W takich warunkach istnieje ryzyko, że klienci będą od ciebie kupować, ale nie będą mieć poczucia, że kupują rzeczywiście od ciebie – od twojej marki, sklepu. Kupować będą w serwisie, gdzie twoją ofertę znaleźli. Przez to przywiązanie do ciebie jako marki będzie raczej znikoma.

Innym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy – działający pod wymyślonym przez ciebie adresem i budujący twoją rozpoznawalność. Wymaga on poczynienia więcej liczby kroków niż np. przy sprzedaży na Allegro, ale warto je rozważyć – inwestycja w sklep i markę własną może zaprocentować mocną pozycją w wybranej przez ciebie niszy.

 

Przewagi w posiadaniu własnego sklepu online:

☞ działasz pod własną marką i na własne konto
☞ decydujesz, jak twój sklep będzie wyglądać
☞ nie musisz dzielić się prowizją od sprzedaży, jaką musisz ponieść np. serwisach typu marketplace
☞ możesz rozwijać swój sklep i biznes w oparciu o nowoczesne narzędzia

 

Po wstępnej analizie, pomyśl o dobrym adresie dla swojego sklepu – niech będzie łatwo zapamiętywalny i zapisywalny, niech pracuje na rozpoznawalność twojej oferty. Nazwa najlepiej, gdyby zawierała w sobie opis działalności i trafiała w potrzeby potencjalnych klientów. To bardzo trudne zadanie, ale wykonalne. Trzeba się tylko nieco przy nim napocić. Pomysłowa, chwytliwa, ale też nie wprowadzająca odbiorcy w błąd domena, to ważna składowa twojego sukcesu. Warto przy jej poszukiwaniu odpowiedzieć sobie na proste pytania, m.in.: czy adres jest łatwy do zapamiętania? Czy nie będzie jej łatwo pomylić z adresem innej firmy? Czy adres przechodzi… test telefonu? Czy podając adres sklepu komuś przez telefon, rozmówca nie będzie miał problemu z jego bezbłędnym zapisaniem i zapamiętaniem? Wykonanie tego zadania na pewno się opłaci.

Jak wybrać domenę dla własnego sklepu?

 

Własny sklep internetowy – od czego zacząć?

Rozpisz na początku koszty, jakie musisz ponieść przed uruchomieniem sklepu online. Najlepsza wiadomość jest taka: cena prowadzenia własnego sklepu w internecie jest nieporównywalnie mniejsza do własnego butiku w twoim mieście.

W przypadku Shopera – oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego, regulamin sklepu, domena (czyli adres, pod jakim będzie działał), certyfikat SSL, obsługa wysyłek i płatności – które są potrzebne na starcie – to koszt do tysiąca złotych za pierwszy rok. Czyli około 80 złotych miesięcznie.

Jednymi z czynników, dla których artyści i rzemieślnicy rozpoczynają sprzedaż we własnym sklepie, są właśnie niskie koszty, ale także dostęp do intuicyjnych narzędzi, z których mogą na co dzień korzystać. Do prowadzenia sklepu w sieci nie wymagana jest dziś zaawansowana wiedza techniczna – jeśli zdecyduje się np. na oprogramowanie Shoper, w ramach jednej opłaty abonamentowej otrzymuje wsparcie techniczne oraz najważniejsze integracje, które pozwolą mu rozwijać sklep wraz ze wzrostem sprzedaży. Nowe sklepy mogą też liczyć na pomoc w uruchomieniu kampanii reklamowych w Google i na Facebooku, które świeżym biznesom pozwalają przyciągnąć pierwszych klientów.

 

Co przyciąga klientów? Takie działania podjęli właściciele sklepów internetowych Shoper w 2020 roku:


Źródło: Raport ze sklepów internetowych Shoper

Nie przestawaj się rozwijać

Po uruchomieniu sklepu, postaw przed sobą cele, które pomogą ci się rozwijać. Może to być wzrost wielkości sprzedaży, zwiększenie zasięgu niszy, uzyskanie wyższego poziomu jakości niż konkurenci lub poprawa poziomu obsługi klientów.

Na stronie już powstałego już sklepu zadbaj o wyczerpujące i dobre jakościowo teksty – niech klient rozgląda się po niej jak po najładniejszym butiku i znajduje wszystkie niezbędne informacje. Wartościowe treści pomogą ci też budować silniejszą pozycję w Google i pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji. Sprzedając rękodzieło lub unikalne treści – koniecznie opisz swoją historię, pomysł na taki asortyment oraz wszystkie cechy poszczególnych produktów, by jak najlepiej je sprzedać. Daj też swoim klientom szansę skorzystania z Programu Lojalnościowego, który da im poczucie ekskluzywności i uczestniczenia w grupie pasjonatów wyjątkowych rzeczy.

Powodzenia!

 

Przeczytaj także:
Jak pisać atrakcyjne opisy i treści do sklepu online
Profesjonalna obsługa klienta w sklepie internetowym – jak ją robić dobrze?
Kilka przydatnych narzędzi, z którymi twój sklep sprzeda więcej