Zabawki rzeźbione w drewnie, ekologiczne mydła, plakaty, dodatki. Piękne, z sercem i przede wszystkim użytkowe. Rękodzieło to jedna z najszybciej rosnących branż e-commerce. Sklep internetowy z takim asortymentem można dziś otworzyć niemal z dnia na dzień.


Tworzysz produkty jedyne w swoim rodzaju? Sprzedawaj je we własnym sklepie!

Niepowtarzalne rękodzieło, produkty handmade można obecnie sprzedawać w sieci na różne sposoby. Jednym z rozwiązań są serwisy sprzedażowe i marketplace’y, które pozwalają na udostępnianie swoich towarów obok innych rękodzielników i sprzedawców.

Ale życie wielokrotnie już pokazało, że takie platformy lubią się zamykać i wtedy jako twórca pięknych rzeczy zostajesz bez miejsca do sprzedaży. Dlatego warto przemyśleć rozwiązanie najpewniejsze – czyli uruchomienie własnego sklepu internetowego, który da ci niezależność i pozwoli budować silną markę.

Pobierz bezpłatny ebook „Jak sprzedawać rękodzieło w sieci”

To prostsze niż myślisz! Możliwości dzisiejszej sprzedaży online pozwalają założyć własny sklep niemal z dnia na dzień. Możesz więc w kilku krokach połączyć swoje hobby i zdolności z e-biznesem. A jeśli nie wiesz, jak to zrobić – zapraszamy do lektury tego poradnika i kontaktu z Działem Obsługi Klienta Shoper. Chętnie opowiemy ci o naszej platformie i o tym, ile zyskasz, uruchamiając e-sklep właśnie u nas! Zadzwoń: (12) 379 32 84 lub napisz: [email protected].

Zobacz, jak na Shoper sprzedaje już sklep Yam Yest Design – Yyd.pl:

 

Jak znaleźć swoją niszę w sieci

Z definicji na niszę składa się ta część rynku, której potrzeby nadal pod jakimś względem nie są zaspokojone. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zagospodarowanie dla siebie nowej przestrzeni na rynku lub stworzenie wyróżnika czy produktu jedynego w swoim rodzaju, który przyciągnie uwagę nabywców. Innymi słowy: możesz sprzedawać w internecie coś, czego w nim jeszcze nie ma lub co bardzo trudno znaleźć, albo coś, co cieszy się już powodzeniem, jednak nadasz temu dodatkowych cech i wyróżnisz swoje produkty na tle konkurencji.

Szukasz swojej niszy? Sprawdź przykłady sklepów, które już sprzedają w sieci

 

Przykład sklepu internetowego, który powstał z pasji do rękodzieła: Farbotka.pl

 

W przypadku rękodzieła sprawa wydaje się dość prosta – w końcu każdy artysta stara się o niepowtarzalność swoich dzieł. Jego zabawki, torby, ubrania czy na przykład ozdoby robione na drutach, tworzone najczęściej w domowych warunkach, powstają z pomysłów i wedle autorskiej wizji twórcy. Niezależnie jednak od tego, jak bardzo twój pomysł może być niepowtarzalny, przed rozpoczęciem sprzedaży warto dobrze rozejrzeć się po rynku i zebrać niezbędne dane.

Sprawdź, czy są już inne osoby, które sprzedają to, co ty. Nawet jeśli tak, wciąż można to zrobić inaczej, lepiej. By sprawdzić, czego ludzie szukają w internecie, sięgnij po łatwo dostępne narzędzia, takie jak Google Trends, które umożliwia wgląd w informacje i statystyki najpopularniejszych treści w sieci. I bardzo przydaje się w rozwijaniu własnego biznesu.

Sprawdzane hasła i dane można filtrować pod kątem czasu, zainteresowań czy lokalizacji, co pozwala ocenić, jak rośnie lub spada zainteresowanie danymi treściami w Google. Narzędzie Trends warto wykorzystać do sprawdzania sezonowości usług czy produktów oraz rozszerzania słów kluczowych dla twojego obszaru i firmy – przez proponowanie innych fraz, którymi warto się zainteresować.

Sprawdź przydatne narzędzia do sprzedaży online

Gdzie sprzedawać rękodzieło

Rękodzieło można dziś sprzedawać przez internet na wiele sposobów. Możesz to robić na Allegro albo zakładając profil na Facebooku albo Instagramie. Wszystko zależy od tego, jak podchodzisz do swojej pasji rękodzielniczej i jaką wiążesz z nią przyszłość. Jeśli zamierzasz ją rozwijać i chcesz, żeby była głównym albo chociaż dodatkowym, ale jednak nie okazjonalnym, źródłem dochodu – zacznij budować swoją markę w internecie. Rozważ też przejście na własną działalność gospodarczą.

Sprzedaż w marketplace’ach takich jak Allegro lub innych serwisach ogłoszeniowych najczęściej powoduje, że twoja oferta miesza się z innymi i o jej wyborze decyduje cena. W takich warunkach istnieje ryzyko, że klienci będą wybierać twoje dzieła, ale nie będą mieć poczucia, że kupują rzeczywiście od ciebie – od twojej marki, twojego sklepu. Konsument będzie kupować w serwisie, w którym znajdzie twoje produkty, i właśnie to miejsce będzie prawdopodobnie kojarzyć z produktem. Przez to przywiązanie do ciebie jako marki będzie raczej znikoma.

Innym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy – działający pod stworzonym przez ciebie adresem i budujący twoją rozpoznawalność. Wymaga on poczynienia większej liczby kroków niż np. przy sprzedaży na Allegro, ale warto je rozważyć – inwestycja w e-sklep, własną markę i firmę może zaprocentować mocną pozycją w wybranej przez ciebie kategorii.

Przewagi w posiadaniu własnego sklepu online:

☞ działasz pod własną marką i na własne konto
☞ decydujesz, jak będzie wyglądać twój sklep
☞ nie dzielisz się prowizją od sprzedaży, jaką musisz ponieść np. serwisach typu marketplace
☞ możesz rozwijać swój biznes w oparciu o nowoczesne narzędzia.

 

Własny sklep z rękodziełem – od czego zacząć

Po wstępnej analizie rynku pomyśl o dobrym adresie dla swojego sklepu – niech będzie łatwy do zapamiętania i zapisania, niech pracuje na rozpoznawalność twojej oferty. Najlepiej, by nazwa zawierała w sobie opis działalności i trafiała w potrzeby potencjalnych klientów. To bardzo trudne zadanie, ale wykonalne. Trzeba się tylko nieco przy nim napocić.

Pomysłowa, chwytliwa, ale też niewprowadzająca odbiorcy w błąd domena też ma wpływ na twój sukces. Warto przy jej poszukiwaniu odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań. Czy adres jest prosty do zapamiętania? Czy nie będzie jej łatwo pomylić z adresem innej firmy? Czy adres przechodzi „test telefonu”? Czy jeśli podasz adres sklepu komuś przez telefon, rozmówca nie będzie miał problemu z jego bezbłędnym zapisaniem i zapamiętaniem? Wykonanie tego zadania z pewnością się opłaci.

Jak wybrać domenę dla własnego sklepu?

 

Własny sklep internetowy – od czego zacząć?

Rozpisz na początku koszty, jakie musisz ponieść przed uruchomieniem sklepu online, w którym chcesz sprzedawać rękodzieło. Najlepsza wiadomość jest taka: cena prowadzenia sklepu w internecie jest nieporównywalnie mniejsza od kosztów utrzymania własnego butiku w twoim mieście.

W przypadku platformy Shoper oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego, regulamin sklepu, domena (czyli adres, pod jakim będzie działał), certyfikat SSL, obsługa wysyłek i płatności – które są potrzebne na starcie – to koszt do tysiąca złotych za pierwszy rok. Czyli około 80 złotych miesięcznie.

Jednym z czynników kluczowych dla artystów i twórców chcących sprzedawać ręcznie robione przedmioty we własnych e-sklepach są właśnie niskie koszty. Ważny jest też dostęp do intuicyjnych narzędzi, z których korzystanie jest łatwe nawet dla kogoś, kto dopiero wkracza w świat e-commerce.

Do prowadzenia sklepu w sieci nie są wymagane dziś żadne szczególne umiejętności ani zaawansowana wiedza techniczna – jeśli zdecydujesz się np. na oprogramowanie Shoper, w ramach jednej opłaty abonamentowej otrzymujesz wsparcie techniczne oraz najważniejsze integracje, które pozwolą ci rozwijać swoją stronę i sprzedaż. Nowe sklepy mogą też liczyć na pomoc w uruchomieniu kampanii reklamowych w Google i na Facebooku, które świeżym biznesom pozwalają przyciągnąć pierwszych klientów.

 

Co przyciąga klientów? Takie działania podjęli właściciele sklepów internetowych Shoper w 2020 roku:


Źródło: Raport ze sklepów internetowych Shoper

 

Nie przestawaj się rozwijać

Po uruchomieniu sklepu postaw przed sobą cele, które pomogą ci się rozwijać. Może to być wzrost wielkości sprzedaży, zwiększenie zasięgu niszy, uzyskanie wyższego poziomu jakości niż konkurenci lub poprawa poziomu obsługi klientów.

Na stronie już powstałego sklepu zadbaj o wyczerpujące i dobre jakościowo treści– niech klient rozgląda się po niej jak po najładniejszym butiku i znajduje wszystkie niezbędne informacje. Wartościowe treści pomogą ci też budować silniejszą pozycję w Google i pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji.

Sprzedając rękodzieło lub unikalne treści czy towary wyróżniające się designem – koniecznie opisz swoją historię, pomysł na taki asortyment oraz wszystkie cechy poszczególnych produktów, by jak najlepiej je sprzedać. Daj też swoim klientom szansę skorzystania z Programu Lojalnościowego, który da im poczucie ekskluzywności i bycia częścią grupy pasjonatów wyjątkowych rzeczy.

Powodzenia!

 

Przeczytaj także:
Jak pisać atrakcyjne opisy i treści do sklepu online
Profesjonalna obsługa klienta w sklepie internetowym – jak ją robić dobrze?
Kilka przydatnych narzędzi, z którymi twój sklep sprzeda więcej

 

Posłuchaj podcastu Shoper o tym, jak sprzedawać rękodzieło: