Sklep internetowy, stacjonarny, konto na Allegro i Facebooku… Czy jest sens sprzedawać w kilku różnych kanałach? A jeśli tak, to jak to robić? 

 

W dzisiejszych czasach samo prowadzenie sklepu internetowego nie wystarczy, by skutecznie przebić się przez konkurencyjny rynek. Aby sprzedawać w internecie, musisz wiedzieć, gdzie twoi klienci robią zakupy. Klient XXI wieku, niejednokrotnie zaczyna poszukiwania w jednym kanale, by sfinalizować transakcję w zupełnie innym. Jest to całkowicie normalne – klient poszukuje sklepu oferującego najlepsze dla niego warunki – począwszy od atrakcyjnej ceny produktu, jego dostępności, poprzez czas realizacji zamówienia czy koszty dostawy. Dlatego też, jako sprzedawca, powinieneś brać pod uwagę wszystkie możliwości dotarcia do klienta.

Własny sklep internetowy to dobry fundament

Własny sklep internetowy jest podstawą do budowy każdego biznesu online. Pozwala na dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców, a jeśli jego właściciel chce sprzedawać w innych kanałach – umożliwia integrację z wieloma serwisami sprzedażowymi naraz.

Dla większości e-przedsiębiorców najważniejszy jest dziś właśnie multichannel. Czyli sprzedaż za pośrednictwem różnych kanałów. Skoro jednak „sprzedaż wielokanałowa” oznacza „docieranie do klienta na różne sposoby”, to muszą być one ze sobą powiązane i wszystkie razem maksymalnie ułatwiać robienie zakupów.

Właściciele sklepów internetowych prowadzonych na platformie Shoper deklarują aktywność handlową także w innych serwisach internetowych. Wśród najczęściej wykorzystywanych kanałów do prowadzenia sprzedaży zdecydowanie wyróżniają się Allegro (42% właścicieli sklepów sprzedaje także z wykorzystaniem tego kanału) oraz Facebook (typuje go co czwarty e-sprzedawca, 26%). Serwisy sprzedażowe typu OLX czy Sprzedajemy.pl, zagraniczne marketplace’y czy porównywarki cen mają udział na poziomie 7-9%.

 

 

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży jest dla nich bardzo istotna. Pytani bowiem o to, co ma najlepsze przełożenie na sprzedaż, właściciele odpowiadali, że oczywiście najmocniej oferta i dobra obsługa, ale nie tylko. Ważniejsze nawet od „konkurencyjnej ceny” są np. działania w social media i prowadzenie poza kampanii reklamowych, a także obecność w serwisach zewnętrznych – aukcyjnych i marketplace’ach.

Wykorzystując bowiem sprzedaż wielokanałową, ułatwiasz klientowi podjęcie decyzji. Więcej kanałów dystrybucji twojego produktu, to nie tylko lepsza rozpoznawalność twojej marki w przekroju konkurencji, ale również więcej potencjalnych odbiorców sprzedawanych produktów.

Zalety prowadzenia własnego sklepu online

Sprzedaż towarów we własnym sklepie internetowym to wiele korzyści dla sprzedającego. Przede wszystkim – we własnym sklepie i pod własnym szyldem, budujesz wizerunek swojej marki. Własna strona pomaga w prosty i szybki sposób możesz zbudować relację z klientem. Poprzez profesjonalnie prowadzoną obsługę, programy lojalnościowe oraz personalizację oferty, można budować jak najlepsze doświadczenie zakupowe po stronie klienta. W przypadku marketplace’ów, klient ma do wyboru wielu dostawców, a czynnikiem, który finalnie wpływa na decyzję o zakupie jest głównie cena produktu. Sklep internetowy pozwala sprzedawcy na dużo większe pole manewru i stwarza mu większe możliwości.

We własnym sklepie internetowym to ty decydujesz o układzie strony, rozmieszczeniu produktów, funkcjonalnościach czy metodach płatności. Czy skorzystasz z kampanii reklamowych w Google czy na Facebooku. Dzięki temu doskonale wiesz, co sprawdza ci się najlepiej, jakie działania przynoszą najlepsze efekty.  Dlatego niezależne sklepy internetowe cieszą się popularnością nie tylko wśród sprzedażowych gigantów, ale również wśród małych przedsiębiorstw, oferujących produkty na wąskie nisze rynkowe lub kierujących się do bardzo konkretnego grona odbiorców. Żeby bowiem dzisiaj sprzedawać we własnym sklepie nie trzeba po swojej stronie posiadać zaawansowanego zaplecza technologicznego – sklepy internetowe oferowane np. w formie usługi na wynajem, w formie jednej opłaty abonamentowej zawierają wszystko, co potrzebne, by rozpocząć profesjonalną sprzedaż online.

 

Zalety sprzedaży w marketplace

Serwisy sprzedażowe i marketplace’y, takie jak Allegro i Amazon, są bardzo lubiane przez klientów. Czują się w nich jak w dużym supermarkecie, w którym mogą zrobić dowolne zakupy. W maju 2021 roku Allegro na przykład poinformowało, że liczba aktywnych użytkowników przekroczyła w tym serwisie 13,2 milionów. A to tylko jedna platforma. Jako sprzedawca możesz być również obecny np. Amazonie, Ebayu, Morelach, Empiku, Etsy i w innych miejscach, które pozwalają sprzedawać niemal każdego rodzaju produkty. Aby zacząć to robić, nie potrzebujesz własnego sklepu internetowego – wystarczy tylko produkt. Niewątpliwą zaletą, jaką niesie za sobą marketplace, to wyrobiona już baza klientów, którzy chętnie poszukują produktów w danym serwisie.

Problematyczne natomiast może być to, że sprzedając w marketplacie, nie sprzedajesz pod własną marką. Twoja oferta kojarzona jest w pierwszej kolejności z serwisem sprzedażowym, na którym sprzedajesz. Klienci czują się w nich jak w dobrze wyposażonych supermarketach, mając możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego sprzedawcy według ulubionych preferencji: ceny czy opcji wysyłki. Dlatego serwisy handlowe i marketplace’y to świetne uzupełnienie sprzedaży poprzez własny sklep online, który w morzu przedsiębiorców oferujących podobne produkty daje większą szansę na to, by się wyróżnić.

Jak pogodzić własny sklep online i marketplace’y

Zacznij od sprawdzenia technicznych możliwości połączenia sklepu internetowego z marketplacem. Czy możliwa jest łatwa, bezpieczna integracja z wybranym serwisem? Co ze stanami magazynowymi i ich aktualizacją? Jeśli sprzedajesz we własnym sklepie internetowym na takiej platformie e-commerce jak Shoper, możesz korzystać z gotowych narzędzi, które łączą sklep internetowy z zewnętrznymi serwisami sprzedażowymi. Do wyboru są integracje dedykowane każdemu z osobna – np. Allegro czy Amazonowi, ale sprzedający mają też do dyspozycji systemy pozwalające na kompleksową obsługę sprzedaży i kont w wielu różnych marketplace’ach na raz. Jednym z nich jest platforma ErpBox, zarządzająca dowolną liczbą kont w serwisach sprzedażowych takich jak Allegro, Amazon, eBay, Empik czy Morele.

Aplikacja daje możliwość wygodnego zarządzania sprzedażą z poziomu jednego panelu administracyjnego. Modułowa budowa systemu pozwala także na ciągłe zwiększanie jego funkcjonalności i dostosowywania do zmieniającego się rynku i wymagań e-sprzedawców. Już teraz ErpBox zbiera zamówienia z wszystkich kanałów sprzedaży w jednym miejscu, co skutecznie pomaga w prowadzeniu sprzedaży multikanałowej. ErpBox pozwala prowadzić pełną obsługę zamówień z wielu platform, od przysłowiowego „A do Z” z jednego wygodnego panelu. Co bardzo ważne, liczba podłączonych kont Allegro, sklepów Shoper i innych integracji jest bez ograniczeń. A każdym z nich można zarządzać na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu: komputerze, tablecie czy smartfonie. Dzięki wykorzystaniu technologii Responsive Web Design (RWD), ErpBox pozwala wygodnie pracować bez względu na rozmiar urządzenia.

Tutaj dowiesz się więcej o możliwościach ErpBox

 

Jak sprzedawać przez social media

Nowoczesny sklep internetowy jest wszędzie tam, gdzie są jego klienci. A ci uwielbiają dziś spędzać czas w social media. Tam też możesz prowadzić efektywną sprzedaż! Co prawda jeszcze parę lat temu, myśląc o social mediach, mówiło się głównie o Facebooku. I choć Facebook do dziś zbiera najlepsze informacje o swoich użytkownikach, zna ich preferencje zakupowe oraz widzi, czym są zainteresowani, a Facebook Ads są jedną z najskuteczniejszych form reklamy, pozwalającą na szybkie dotarcie do klientów, to jednak kanałów dotarcia jest znacznie więcej.

Sama reklama na Facebooku to dziś zdecydowanie jednak za mało. Warto prowadzić konta firmowe także na Instagramie, YouTube, wykorzystać potencjał reklamowy sieci Google, a także przetestować możliwości TikToka.

Na przykład jedną z przydatnych funkcji jest oznaczanie produktów na Instagramie. To ciekawa funkcjonalność, dzięki której możesz przekierowywać z posta do karty produktu w twoim sklepie. TikTok z kolei pozwala na takie formaty jak: Infeed native content (pełnoekranowe, kilkunastosekundowe reklamy, podobne do tych z Instagrama i Snapchata), Brand takeover (pełnoekranowa reklama w limitowanej liczbie, która pojawia się po otworzeniu aplikacji) czy Hashtag challenge (reklama promująca hasztagi marki).

Więcej o potencjale social commerce i przykładach zastosowania przeczytasz w tym wpisie

Jeden sklep = wszystkie możliwości

Własny sklep internetowy jest jak drzwi do multisprzedaży. Stanowi fundament dla każdego biznesu online, jednocześnie pozwalając sprzedawać na inne, różne sposoby. Czy to przez marketplace’y, czy social media. Przetestuj jego możliwości już dziś – na platformie Shoper możesz wypróbować własny sklep przez 14 dni za darmo.