Czy z miłości do pięknych przedmiotów, dekoracji i…lawendy można stworzyć biznes rodzinny? Jak najbardziej! Rozmowa z Magdaleną Pachelską, właścicielką sklepu pretty-home.pl – miejsca pełnego uroku i magii.

Profil sklepu: Dekoracje do domu, wyposażenie wnętrz w stylu skandynawskim

Profil klienta: Osoby poszukujące ciekawych i niepowtarzalnych dekoracji do domu w stylu skandynawskim.

Czy firma posiada placówkę stacjonarną?: Sprzedajmy tylko za pośrednictwem e-sklepu, ale posiadamy również showroom, w którym można obejrzeć wszystkie przedmioty z oferty sklepu.

Data startu: 2012

Złota zasada e-commerce: Słuchać klienta, wyprzedzać jego oczekiwania, wprowadzać nowości i promocje.

 

Karolina Bartnik-Kura, Shoper: Niedługo miną dwa lata odkąd działa sklep internetowy. Patrząc z perspektywy czasu co zrobiłaby Pani inaczej mając dzisiejszą wiedzę i doświadczenie? I dlaczego?

pretty_houseMagdalena Pachelska, pretty-home.pl: Myślę, że te minione dwa lata prowadzenia e-sklepu to czas zdobywania doświadczenia, i dużej tolerancji do podejmowanych decyzji. Znacznie łatwiej oceniać przeszłość i wyciągać wnioski, ale obiektywnie patrząc wydaje mi się, że nie popełniłam sporo błędów ;) Dałam sobie dyspensę w tym obszarze, bo ciągle się uczę i stale mnie coś zaskakuje. Na ten moment nie znajduję niczego w taktyce prowadzenia sklepu, co, z perspektywy czasu, mogłabym zrobić inaczej. Rozwijam sklep, poszukuję nowych, ciekawych pomysłów. Ogromny wkład wnoszą tutaj moi klienci – którzy inspirują do dalszej pracy, ale też weryfikują założenia. Słucham ich zawsze, cenię za uwagi, podpowiedzi – staram się je wdrażać, by mój sklep był miejscem gdzie z chęcią zrobią zakupy.

KBK: Dlaczego wybrała Pani oprogramowanie Shoper?

MP: Bardzo ważnym elementem była dla mnie przejrzystość panelu administracyjnego oraz mnogość integracji z innymi narzędziami potrzebnymi do prowadzenia e-sklepu. Zależało mi także na stabilnej, bezpiecznej platformie. Shopera cenię też za to, że jest rozwijany i  aktualizowany z uwzględnieniem sugestii klientów.

KBK: Korzysta Pani z oprogramowania w wersji SaaS (software as a service) – jakie są atuty w Pani ocenie takiego rozwiązania?

MP: Opcja abonamentowa oprogramowania jest dla mnie dogodna i elastyczna finansowo – nie potrzebowałam oprogramowania na własność. Rozwiązanie, które wybrałam zapewnia mi zestaw narzędzi pozwalających prowadzić e-sklep. Nie mam głowy do kwestii technicznych, a Shoper nie wymaga ode mnie znajomości obszarów IT. Jeśli pojawiają się jakieś trudności czy pytania z mojej strony – mogę liczyć na pracowników obsługi klienta. Poza tym taka wersja oprogramowania pozwoliła mi bardzo szybko wystartować ze sprzedażą. Skorzystałam też z możliwości stworzenia indywidualnej szaty graficznej – bo bardzo zleżało mi na tym elemencie wizerunkowym mojego sklepu.

KBK: Czy może Pani powiedzieć kilka słów o genezie powstania sklepu:  jak był tworzony, ile osób przy nim pracowało, a ile obsługuje go teraz?

showroomMP: Kilka lat temu, gdy dekorowałam swój dom, długo szukałam ciekawych pomysłów i przedmiotów, które mogłabym wykorzystać do aranżacji moich wnętrz. Okazało się to sporym wyzwaniem a znalezienie czegoś niebanalnego kosztowało mnie sporo czasu i energii. Sklep powstał z pasji do pięknych rzeczy, których brakowało na polskim rynku – mam tu na myśli artykuły wyposażenia wnętrz ze Skandynawii czy Anglii. Stąd pomysł aby przejąć pałeczkę i zająć się sprowadzaniem takich przedmiotów do Polski.

Zaczynałam wraz z mężem i właściwie dalej prowadzimy sklepik rodzinnie…choć przedsięwzięcie całkiem pokaźnie się rozrosło. Niemal z łezką w oku wspominamy, że pierwsze stany magazynowe trzymaliśmy w garażu przy domku, a teraz możemy się poszczycić pięknym showroomem w stylu skandynawskim, który wybudowaliśmy na naszym podwórku.

KBK: Czyli styl skandynawski jest także Pani, osobiście, bliski?

MP: Dominuje tu prostota kształtów, delikatna kolorystyka i design a całość idealnie komponuje się zarówno w nowoczesnych wnętrzach jak i tradycyjnych. I tak, styl ten jest mi najbliższy i mam nadzieję, że to widać zarówno w samej witrynie sklepu, jak i w doborze produktów do oferty.

KBK: Po jakim czasie od uruchomienia sklepu wpłynęło pierwsze zamówienie?

MP: Początkowo artykuły wystawiałam na aukcjach…a później całkowicie przeszłam na platformę Shoper. Pierwsze zamówienie wpłynęło już na drugi dzień :)

KBK: Jak Pani wspomina pierwsze tygodnie, miesiące działalności – co sprawiało największą trudność i jak Pani sobie z tym poradziła?

MP: Pierwsze tygodnie upłynęły nam pod znakiem działań organizacyjnych. Dużo pracy włożyliśmy w dopięcie na ostatni guzik kontaktów z dostawcami, podpisanie umów z kurierami, firmami obsługującymi płatności internetowe. Generalnie nie były to kwestie trudne, ale niezbędne do ruszenia ze sprzedażą.

KBK: Z roku na rok jest coraz więcej sklepów internetowych. Co w Pani ocenie należy zrobić by wyróżnić się na tle konkurencji?

MP: To prawda, konkurencja nie śpi! Ja postawiłam na obsługę klienta. Staram się aby odwiedzający mnie po raz pierwszy znaleźli argumenty za tym by kupić właśnie u mnie. Rozwijam ofertę i nie stoję w miejscu. Dbam też o dotychczasowych klientów – ludzie pragną nowości, ale lubią także duuuże obniżki i promocje, o których nie zapominam. W mojej ocenie to właśnie komunikacja między e-sklepem a klientami jest najważniejsza dlatego korzystam ze wsparcia mediów społecznościowych i blogów.

KBK: Jak w tym segmencie rynku kształtuje się sprzedaż? Czy odnotowuje Pani okresy znacznego wzrostu obrotów i zainteresowania asortymentem?

MP: Sprzedaż w mojej branży kształtuje się raczej na stałym poziomie…oczywiście największe zainteresowanie odnotowuję w czasie przedświątecznym, bo wiele z artykułów, które mam w sprzedaży z powodzeniem nadaje się na prezent…jednak nie są to aż tak znaczne skoki w wysokości sprzedaży na tle całego roku.

KBK: Jakie narzędzia wykorzystuje Pani do promocji e-sklepu?

MP: Jestem tam, gdzie moi klienci :) Aby dobrze wypromować sklep wspieram się mediami społecznościowymi głównie facebookiem, sama również prowadzę bloga. Oczywiście inwestuję też w reklamę adWords, jak również re-marketing i pozycjonowanie.

KBK: Czy ma Pani wskazówki dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z e-handlem? Od czego powinno się zacząć?

pretty_house_showroomMP: Sądzę, że bardzo ważną kwestią jest staranne przemyślenie asortymentu sklepu. Niestety sklepów przybywa, jak grzybów po deszczu, a asortyment bardzo często się powtarza. Jeśli chcemy zaistnieć w danej branży powinniśmy znaleźć dla siebie jakiś jej wycinek i dobrze go zagospodarować. I nie bać się inwestować w swój sklep, w jego wygląd. Szata graficzna jest naszą „wystawą sklepową”, mówi internautom, co mamy w sklepie, prezentuje jego styl. Te elementy mają w mojej ocenie bardzo duże znaczenie i warto o nie zadbać na samym początku działalności.

KBK: Dziękuję za rozmowę!