Brown shopping bags_Kaboompics_com
Mówią, że ładny ma w życiu łatwiej. Kto jak kto, ale ładnie opakowany sklep na pewno.

„Towar dobrze zapakowany, dołączony miły gratis, nie ma się do czego przyczepić”, „Ładne opakowanie, jestem usatysfakcjonowany”, „Zakupy pięknie przygotowane, jakość doskonała” – doskonale znacie podobne wpisy, prawda? Często pojawiają się one w komentarzach do sieciowych zakupów, w których użytkownicy kładą nacisk na kontakt ze sprzedawcą, czas realizacji wysyłki oraz jej opakowanie. Na poniższych przykładach pokażemy wam, dlaczego powinniście się do tego ostatniego przyłożyć bardziej.

Sklep dobrze opakowany – to sformułowanie w branży e-commerce najczęściej odnosi się do jego szaty graficznej, do szablonu, w który został wkomponowany. Ale gdyby przyjrzeć mu się bardziej, uświadomimy sobie, że za tym hasłem może stać coś zupełnie innego, często przez właścicieli sklepów internetowych traktowanego niestety po macoszemu. Czyli o opakowanie sprzedawanych przez nich towarów, tak po prostu.

Już w szkołach wyższych, na wydziałach ekonomicznych uczy się studentów, że opakowanie to „wyrób, który jest przy sprzedaży towarów niezbędny” – nie tylko ze względu na jego funkcje ochronne (choć najczęściej pamięta się w e-sklepach właśnie o nich), ale również marketingowe. Jeżeli prowadzisz mniejszy sklep (czyli załóżmy taki, który nie sprzedaje dużego AGD), opakowanie sprzedawanego przez ciebie produktu powinno być jego wizytówką i, jak zauważyli autorzy pracy „Wpływ opakowania na wybór produktu przez konsumenta” z Uniwersytetu Śląskiego, budowniczym jego prestiżu.
Zwiększające się wymagania konsumentów względem sklepów i towarów napędzają właścicieli do wymyślania nowych aktywności i działań, dzięki którym ich marka będzie rozpoznawalna i zachęcająca do częstszych zakupów. Można to osiągnąć drukując ulotki z ofertą sklepu i rozdając je na skrzyżowaniach dużych miast, ale można również zainwestować w działania bardziej kreatywne i też bardziej opłacalne – jak w oryginalne, albo przynajmniej nieprzeciętne, opakowania naszych towarów. W zachodnich e-sklepach, szczególnie tych hołdujących zasadzie DIY (zrób to sam), jest to dziś już normą. Polacy dopiero się tego uczą.

Tym bardziej więc warto wziąć sprawy w swoje ręce (dosłownie) i przegonić konkurencję nietuzinkowym pomysłem na opakowanie produktów – badania pokazują w końcu, że ludzie chętniej kupują ładnie zapakowane, zadbane rzeczy, a pięknie wyglądający produkt zachęca ich do kolejnych zakupów.
Piękny nie znaczy jednak wcale drogi – wystarczy rzucić okiem na serwis Pinterest.com, gdzie fajne opakowania produktów cieszą się takim samym zainteresowaniem i są równie często oglądane oraz udostępniane innym, co zdjęcia modnych ciuchów czy fryzur gwiazd. Ale nie te kiczowate, przekombinowane i plastikowe, ale te jak najbardziej proste, choć zachwycające minimalistyczną formą i drobnymi, ale jednak przemyślanymi detalami. Kupujący lubią bowiem czuć się obdarowywani nawet wtedy, kiedy sami płacą za swoje zakupy – przyciągające uwagę opakowanie daje im poczucie, że ktoś, kto zapakował dla nich towar, dołożył wszelkich starań, by potraktować ich wyjątkowo i być może sprawić im też małą niespodziankę.
A o taką nie trudno, kiedy do rąk trafia pakunek podobny do tego ze sklepu Servus am Marktplatz, w którym ręcznie robione towary “ubiera się” w równie unikatowe papierowe i tekstylne wdzianka. Tylko zobaczcie:

f2bf4a3b1985df21fce3bf19b96f71a8

Zapytacie: ale po co się aż tak starać? Jeśli powyższe akapity nie przekonały was do przyłożenia większej wagi do starannego pakowania swoich produktów, spróbujemy jeszcze z trzema innymi argumentami.

Przede wszystkim identyfikacja waszej marki. Piękne opakowanie to oczywiście próba przypodobania się klientowi, a co za tym idzie również inwestycja we własną markę – jeśli wybierzecie określoną stylistykę opakowań i zarówno większe, jak i mniejsze pudełka, będą utrzymane w podobnym, atrakcyjnym tonie – konsumenci będą was kojarzyć właśnie z nimi. Z dobrym gustem i dbałością o szczegóły w kontakcie z nimi. Tak jak pracujący na Shoper sklep Marthu.
Po drugie: ładne opakowanie to promocja dla twojego sklepu dużo tańsza, niż ci się wydaje. Papier do pakowania, tekturowe zawieszki/metki, sznurek przemysłowy – to nie są drogie rzeczy. Dużo najcenniejszy jest natomiast pomysł. Co wymyślisz, jak to opakujesz, zależy wyłącznie od twojej wyobraźni. A tej może pomóc masa dostępnych w sieci inspiracji oraz grafik gotowych do wydruku – te ostatnie, jeżeli tylko nieco się wysilisz, by ich poszukać, znajdziesz nawet za darmo.

Trzecia sprawa: zadowolenie klienta. Jeśli ten zamówi towar, którego długo szukał i dodatkowo otrzyma zapakowany w torebkę z fajnym wzorem, nietypowe pudełko lub cokolwiek innego, co przyda mu się także do domowego użytku (woreczek na szpargały, tekturowa koperta na dokumenty) – jego zadowolenie (i też odczuwalna wygoda) przełoży się z pewnością na kolejne zakupy u ciebie. By tak się stało, możesz przeglądać któryś z często aktualizowany blogów z pomysłami na oryginalne opakowania dla sprzedawanych w sieci produktów, jak choćby ten.

A skoro już o opakowaniach mowa, nie zapominajmy, że do każdego pudełka z zamówieniem warto dorzucić drobne materiały promocyjne: o nich też powinieneś pomyśleć w swoim sklepie. Wspomniane kilka akapitów wyżej tekturowe zawieszki, które można dołączać do wysyłanych towarów mogą pełnić role kuponów rabatowych – wystarczy nadrukować/nakleić na nich zniżkę, jaką chcecie podarować kupującemu, albo inną treść (może adres waszego konta na Facebooku, może na Instagramie, albo po prostu odręcznie napisane podziękowania czy pozdrowienia?!), która zaangażuje klienta i zachęci go do kolejnych odwiedzin w waszym sklepie. Plakaty, kartki pocztowe, podkładki na stół – drobne gadżety, które można wykorzystać w codziennym życiu okażą się dla waszych odbiorców dużo ciekawsze i przede wszystkim bardziej użyteczne, niż biurowe wizytówki czy ulotki, które w większości wypadków i tak lądują przecież w koszu. A tam nie chcecie się chyba znaleźć, prawda?

☞ Przeczytaj także: Specjaliści radzą, jak dobrze przygotować towar do wysyłki

Shoper_otworzsklep