Ubrania to właśnie to, co w internecie kupujemy najczęściej i najchętniej. Jak to wykorzystać i założyć własny sklep internetowy z odzieżą? Sprawdź, co musisz wiedzieć.

 

Z artykułu dowiesz się:

☞ dlaczego warto sprzedawać odzież właśnie w sieci,
☞ co wybrać – platformy sprzedażowe czy własny sklep,
☞ skąd wziąć pomysł na biznes online i gdzie szukać produktów,
☞ jak przygotować się do skutecznej sprzedaży,
☞ co musi mieć dobry sklep internetowy,
☞ i jak promować sklep online.

Dlaczego warto sprzedawać modę w sieci?

Moda w e-commerce ma się wyśmienicie i ciągle się rozwija, co potwierdzają liczby. Ubrania to najczęściej kupowana kategoria w internecie. Według raportu agencji badawczej Inquiry „Zakupy internetowe Polaków 2021” aż 51% internautów robi w sieci właśnie zakupy odzieżowe. Zachęcają ich do tego m.in. szeroki wybór produktów, szybkie dostawy, wygodne płatności i łatwe zwroty.

Dowiedz się więcej o e-sklepach odzieżowych – pobierz darmowy e-book “Jak sprzedawać modę w sieci”

W branży modowej otwiera się też najwięcej nowych e-biznesów. Na platformie Shoper sklepów internetowych z ubraniami przybyło w 2021 roku aż 43% – najwięcej ze wszystkich kategorii. Z kolei liczba transakcji w odzieżowych sklepach internetowych wzrosła o 21% w stosunku do 2020.

 

Zamiast stacjonarnie – lepiej w internecie

Pandemia i ograniczenia w handlu w niedzielę pokazały, że to internet jest jedynym niezawodnym miejscem do prowadzenia biznesu. Kiedy sklepy stacjonarne i galerie handlowe są zamknięte, sklepy internetowe działają bez przeszkód, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W dodatku można je prowadzić z domu, z kawiarni, znad morza, w górach czy w trasie kamperem. Wystarczy tylko połączenie z internetem.

 

Co daje ci sklep internetowy?

Niższe koszty obsługi i utrzymania działalności – nie płacisz za lokal, media czy dodatkowych pracowników.

Pełną dostępność – klienci mogą kupować u ciebie 24/7.

☞ Większy zasięg – docierasz, do kogo chcesz, niezależnie od lokalizacji.

Więcej opcji skutecznej reklamy – promujesz się tam, gdzie rzeczywiście są kupujący, i realnie zwiększasz zyski.

Możliwość sprzedaży w Polsce i na całym świecie – możesz działać globalnie bez wychodzenia z domu.

Pracę na własnych zasadach, w dowolnym miejscu i czasie – łączysz biznes z podróżami, rodziną czy innymi zajęciami.

Niezależność finansową bez etatu albo dodatkowe źródło dochodu.

Tak sprzedają sklepy modowe na Shoper – zobacz

 

We własnym sklepie internetowym czy na platformie sprzedażowej?

Własny sklep internetowy to oczywiście najlepsza baza dla twojego biznesu. Jeśli zależy ci na budowaniu silnej marki, wzmacnianiu jej wizerunku i rozpoznawalności, musisz mieć swoją własną przestrzeń w internecie. W swoim sklepie online pokazujesz potencjalnym klientom, kim jesteś, jaki masz cel, jak działasz. Komunikujesz się z nimi po swojemu i nawiązujesz bezpośrednią relację. To ogromna wartość.

Ale kupujący w internecie nie lubią ograniczać się do jednego kanału sprzedaży. Wolą porównywać parametry i ceny w kilku miejscach, by wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę. Wykorzystując sprzedaż wielokanałową, ułatwiasz klientowi wybór i dajesz mu więcej okazji na zakupy właśnie u ciebie.

Sprawdź, jak prowadzić sprzedaż wielokanałową

Dlatego ponad połowa właścicieli sklepów Shoper prezentuje swoje oferty również na platformach sprzedażowych, portalach aukcyjnych i marketplace’ach. Wśród najczęściej wykorzystywanych kanałów zdecydowanie wyróżniają się Allegro (za jego pomocą sprzedaje 42% firm) oraz Facebook (26%).

Dla przedsiębiorców sprzedających rękodzieło lub ubrania własnej produkcji najlepszymi kanałami są te skupiających branże artystyczne, jak Etsy lub Pakamera. Duża popularnością cieszy się też marketplace Instagrama. Własny sklep Shoper pomoże ci sprawniej zarządzać sprzedaż we wszystkich tych kanałach dzięki wygodnym narzędziom.

 

Brzmi super, ale… skąd wziąć pomysł na e-sklep?

Czasem najlepsze pomysły na własny biznes online podrzuca samo życie. Na przykład założycielka sklepu Ansin.pl, Zofia Kulewicz, jako stylistka podczas pracy z klientami zauważyła, że na polskim rynku brakuje dobrej jakości topów typu basic – takich pod koszulę czy do żakietu. Tak wpadła na to, by stworzyć własną markę, która wypełni tę lukę. Zaczęła projektować ubrania w neutralnych kolorach, ponadczasowych fasonach i z naturalnych materiałów, których można używać latami.

Zobacz, jak ubrania w sieci sprzedaje Ansin

 

Trochę podobnie było z pomysłodawczynią i właścicielką sklepu internetowego Lillow. Iza Sowa swoją przygodę z modą i biznesem zaczęła od… dzieci. Początkowo tworzyła ubranka dla swoich pociech, które szybko przyjęły się na rynku pod marką Lil’Owl. Później stwierdziła, że skoro szyje już dla dzieci i umie trafiać w gusta swoich klientów, może zacząć szyć też dla siebie. Szybko okazało się, że chętnych na ubrania jej projektu jest o wiele więcej. Dzisiaj prowadzi swój sklep razem z kilkuosobowym zespołem i odnosi kolejne sukcesy.

 

 

Ale jeśli twoja codzienność nie podsuwa ci genialnych koncepcji i ciągle czekasz na moment olśnienia, możesz spróbować czegoś innego. Sprawdź, czego ludzie szukają w internecie. Sięgnij po łatwo dostępne narzędzia, takie jak Google Trends, które umożliwia wgląd w informacje i statystyki najpopularniejszych treści w sieci. I bardzo przydaje się w rozwijaniu własnego biznesu.

Sprawdzane hasła i dane można filtrować pod kątem czasu, zainteresowań czy lokalizacji, co pozwala ocenić, jak rośnie lub spada zainteresowanie danymi tematami w Google. Narzędzie Google Trends warto wykorzystać do sprawdzania sezonowości usług czy produktów oraz rozszerzania słów kluczowych dla twojego obszaru i firmy.

Zobacz też, jak sprzedawać rękodzieło w sieci

 

Co z produktami? Czy musisz mieć gotową ofertę?

Wcale nie musisz mieć pełnego magazynu, gotowej oferty ani własnych produktów, by założyć sklep online i zacząć sprzedawać ubrania. Jeśli samodzielnie projektujesz albo szyjesz odzież, masz ograniczone możliwości produkcyjne i tylko kilka przedmiotów do wystawienia na sprzedaż, to żaden problem. Rozwijaj swój sklep stopniowo, we własnym tempie, albo skorzystaj z gotowego rozwiązania, czyli dropshippingu.

Sprawdź katalog hurtowni Shoper i wybierz tę z najbardziej ci odpowiadającym asortymentem. Dodaj do swojego sklepu obuwie, biżuterię lub inne dodatki. Gdy zmieni się moda albo zauważysz zapotrzebowanie na jeszcze inne towary, możesz bez problemu dostosować ofertę.

W modelu dropshippingu nie potrzebujesz swojego magazynu ani produktów. Nie inwestujesz z góry w towary, nie składujesz ich i nie tracisz, jeśli się nie sprzedadzą na czas. To hurtownia zajmuje się ich zakupem i magazynowaniem. Co więcej, po jej stronie leży też przygotowywanie i nadawanie wysyłek – ty zajmujesz się tylko obsługą zamówień, więc oszczędzasz też czas na pakowaniu.

Jak działa dropshipping? Dowiedz się więcej

 

Najpierw zbadaj rynek

Zanim jednak wybierzesz produkty do sprzedaży, musisz poznać branżę odzieżową i jej możliwości. W biznesie oczywiście najlepiej znaleźć swoją niszę – coś, czego na rynku brakuje, czego nikt nie sprzedaje albo i sprzedaje, ale ty możesz to poprawić. Jednak z pewnością kilka osób na świecie już zrobiło albo właśnie robi to, nad czym chcesz pracować.

Mimo wszystko to wcale nie jest dla ciebie zła informacja, wręcz odwrotnie. To znaczy, że ktoś już poświęcił czas i środki, żeby zweryfikować ten sam lub zbliżony plan i model biznesowy. Wykorzystaj to w swojej analizie rynku i konkurencji, czyli pierwszym kroku na drodze do swojej firmy odnoszącej sukcesy.

Sprawdź ofertę innych odzieżowych sklepów internetowych w interesującym cię obszarze, zbadaj produkty, które sprzedają. Poszukaj przestrzeni, w której możesz coś ulepszyć albo uzupełnić. Zwróć uwagę na to:

☞ kto jest twoją konkurencją i gdzie działa (co to za firmy, czy sprzedaję tylko online czy też stacjonarnie, czy we własnych sklepach czy na platformach sprzedażowych),

☞ jak prowadzi marketing (jak buduje wizerunek marki, gdzie się reklamuje, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje),

☞ jak buduje relacje z klientem (czy np. prowadzi programy lojalnościowe),

☞ jakie ma produkty / usługi (jakie są ich wady i zalety, ceny, jakość).

 

Drugie życie odzieży – e-lumpeksy na topie

 

 

Co wiesz o swoich klientach?

Ustalenie i poznanie swojej grupy docelowej to kolejny bardzo ważny krok w budowaniu własnego e-biznesu. Jeśli zrozumiesz, kim są twoi odbiorcy, co lubią, jakie mają problemy i potrzeby, łatwiej będzie ci na nie odpowiedzieć i dostosować do nich produkty.

Postaraj się stworzyć przykładowe persony, czyli modele klienta, w ramach swoich grup docelowych. W tym celu spróbuj odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:

☞ Kim jest twój wzorcowy klient? W jakim jest wieku, gdzie mieszka? Czy ma dzieci?

☞ Czym się zajmuje? W jakiej branży i na jak stanowisku pracuje?

☞ Jakie ma zainteresowania? Jak spędza wolny czas? Jaki lubi styl?

☞ Co go motywuje do zakupu? Co jest dla niego najważniejsze i czego potrzebuje?

☞ Co go zniechęca? Czego się obawia?

☞ Czego szuka w twojej ofercie i co może na tym zyskać?

☞ Jakie emocje i uczucia ma w nim wzbudzić twój produkt?

 

Te informacje są przydatne nie tylko na etapie planowania biznesu i tworzenia oferty, ale również później, w reklamie i rozwoju sprzedaży. Dzięki nim będziesz docierać do potencjalnych klientów z właściwym przekazem i skuteczniej promować swój sklep.

 

Co musi mieć sklep internetowy, żeby sprzedawać?

Na dobry sklep online składa się wiele elementów. Ale jeśli nie znasz się na e-commerce i nie wiesz, jak założyć sklep internetowy, nie zniechęcaj się. W naszym Centrum Pomocy, na blogu i Uniwersytecie Shoper znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. A już teraz podpowiemy ci kilka podstawowych rzeczy, o których warto wiedzieć już na początku.

 

Domena, certyfikat SSL i regulamin

Każdy sklep internetowy musi mieć nazwę i domenę – najlepiej chwytliwą, łatwą do zapamiętania i zapisania. Bardzo ważne jest też bezpieczeństwo. Certyfikat SSL mówi użytkownikom wchodzącym na twoją stronę, że ich dane są tutaj bezpieczne, a tobie można zaufać. Do rozpoczęcia sprzedaży online potrzebujesz również regulaminu sklepu zgodnego z obowiązującym prawem. Z Shoperem bez problemu zadbasz o wszystkie te elementy.

 

Atrakcyjny szablon sklepu

Dla kupujących wygląd sklepu należy do najważniejszych czynników przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Ładny sklep ma większe szanse na sprzedaż. Interesująca szata graficzna dobrze wpływa na jego wizerunek i buduje zaufanie. Sklepy korzystające z szablonów RWD (Responsive Web Design), czyli takich jak w Shoperze, są lepiej pozycjonowane i mają większą szansę na zdobycie nowych klientów.

Jeśli nie wiesz, co dobrze wygląda i w jakim pójść kierunku, poszukaj inspiracji w internecie. Sprawdź, jak wyglądają inne sklepy online z ubraniami. Wybierz kilka takich, które najbardziej ci się podobają, i wykorzystaj je jako swoje punkty odniesienia.

Wygląd sklepu internetowego – dlaczego ma znaczenie i jak o niego zadbać?

 

 

Estetyczne zdjęcia

W odzieżowym sklepie internetowym ogromne znaczenie mają też zdjęcia produktowe. Na ich podstawie klient momentalnie ocenia, czy jest zainteresowany przedmiotem, czy woli szukać dalej. Jeżeli mu się nie spodobają, nie będzie nawet sprawdzał opisu produktu czy wariantów. Zadbaj więc o to, by każda grafika była estetyczna, wyraźna, spójna z resztą i by szybko się ładowała.

Co musisz wiedzieć o grafice w sklepie internetowym? Sprawdź

 

Rekomendacje produktowe

System rekomendacji to narzędzie, dzięki któremu możesz pokazać klientom jeszcze więcej interesujących ich produktów. Zachęcasz ich w ten sposób do dodatkowych zakupów – klient kupujący np. piękną sukienkę może zobaczyć proponowane akcesoria do niej albo podobne towary, które wybrali inni, a które też warto mieć w swojej garderobie.

Ta metoda naprawdę działa. Aż 49% kupujących przyznaje, że dokonało spontanicznego zakupu produktu z podpowiedzi. Wartość koszyków po wdrożeniu systemu rekomendacji może wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent.

 

Wygodne płatności i dostawy

Pamiętaj, że kupujący w sieci są różni, mają różne preferencje i priorytety. Dla jednego klienta najważniejszy będzie niski koszt wysyłki, drugiego do wyboru konkurencji skłoni darmowa dostawa, nawet jeśli sam produkt będzie przez to droższy. Z kolei opcja PayPo przekonuje tych, którzy boją się nietrafionych zakupów – mogą zamówić ubrania, przymierzyć je i zapłacić, dopiero jeśli będą pasować.

W przypadku dostaw również warto dać klientowi kilka możliwości w różnych cenach. Najchętniej wybierane są przesyłki kurierskie pod drzwi i do paczkomatu, ale najlepiej nie ograniczać się do jednego przewoźnika. Na szczęście gdy zakładasz sklep na platformie Shoper, wszystkie popularne metody płatności zyskujesz w ramach usług Shoper Płatności i Shoper Przesyłki.

 

Sprzedawaj więcej z PayPo

Udostępnienie płatności odroczonych w ofercie to szansa dla sklepu na optymalizację konwersji sprzedaży i zdobycie nowych klientów. Statystycznie konsumenci, którzy korzystają z płatności odroczonych, robią zakupy nawet dwa razy częściej. Dodatkowo zwykle kupują oni znacznie więcej towarów i szybciej decydują się na zakup nawet droższych produktów, z półki premium. Dlatego sklepy, które postanawiają wdrożyć tę opcję płatności, w szybkim tempie notują wzrost wartości koszyka zakupowego.

Tak było w przypadku sklepu internetowego blue shadow. W ciągu 6 miesięcy zanotował wzrost średniej wartości zamówienia z PayPo o 11% w stosunku do alternatywnych metod płatności. Teraz aż 12% wszystkich zamówień w sklepie blue shadow opłacanych jest właśnie za pomocą tej metody płatności.

Dowiedz się więcej o sukcesie blue shadow

 

Jak promować sklep internetowy z odzieżą?

Masz w końcu pomysł na biznes? Sklep internetowy już skonfigurowany, produkty dodane i chcesz zacząć sprzedawać? Teraz pora zadbać o najważniejsze – czyli o klientów. A żeby to zrobić, musisz im dać znać o swoim istnieniu i zachęcić do odwiedzin twojego e-sklepu. Właśnie do tego potrzebujesz reklamy. W internecie jest na nią wiele sposobów. O to kilka z tych, których nie możesz ominąć, jeśli chcesz sprzedawać odzież online.

 

Kampanie produktowe w Google Shopping i Comparison Shopping Services (Google CSS), czyli promocje w porównywarkach cenowych, to najskuteczniejszy rodzaj reklamy w internecie, odpowiadający za ponad 30% całego ruchu w sklepach Shoper. Większość internautów nowych ubrań szuka właśnie przez wyszukiwarkę Google w zakładce Zakupy – jeśli chcesz do nich dotrzeć, musisz pokazać tam swoje produkty.

 

Optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google, czyli SEO, wpływa na to, gdzie w organicznych wynikach wyszukiwania pojawia się twój sklep – im wyżej, tym więcej klientów na niego trafi.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Sprawdź

 

Płatna promocja w mediach społecznościowych – jak Facebook Ads czy TikTok Ads – pozwala ci jeszcze dokładniej określać grupy docelowe i docierać do użytkowników tam, gdzie spędzają najwięcej czasu.

 

Działania organiczne w social mediach – fanpage na Facebooku i Instagramie to w branży odzieżowej absolutna konieczność. Te kanały są wręcz stworzone do tego, by promować w nich modę. Pokazuj w nich jak najładniejsze zdjęcia swoich produktów, piękne stylizacje z ich wykorzystaniem i dziel się praktycznymi wskazówkami. W ten sposób zdobędziesz zainteresowanie obserwujących, zyskasz ich zaufanie i przekonasz do zakupów.

 

Nawet jeśli nie znasz się na reklamie lub po prostu nie masz na to czasu, możesz zdobywać klientów dzięki Shoper Kampaniom. Poprowadzimy za ciebie skuteczne kampanie reklamowe.

 

Myślisz nad własnym sklepem internetowym z ubraniami? Chcesz wiedzieć, jak sprzedawać modę online? Pobierz darmowy e-book