Shoper i ErpBox - jak połączyć sklep internetowy i marketplace

Sklep online i budowa marki własnej czy sprzedaż w internetowych supermarketach, czyli marketplace’ach? Jedno nie wyklucza drugiego, a wręcz zachęca, by zacząć sprzedawać w kilku kanałach jednocześnie. Oto, jak możesz to zrobić.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:
jak wygląda sprzedaż w internecie,
co różni sklep internetowy od marketplace’u,
dlaczego ważna jest sprzedaż wielokanałowa,
jakie platformy sprzedażowe są popularne w Polsce,
jak połączyć sklep online z innymi kanałami e-commerce.

 

Sprzedaż wielokanałowa zyskuje na znaczeniu

Kupujący dzisiaj w internecie nie lubią ograniczać się do jednego kanału sprzedaży. Wolą porównywać parametry i ceny w kilku miejscach, by wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę. To sprawia, że ruch jest rozproszony, a na końcową decyzję zakupową w e-c0mmerce wpływa wiele czynników.

Wykorzystując sprzedaż wielokanałową, ułatwiasz klientowi wybór. Poszerzenie dystrybucji twojego produktu to nie tylko lepsza rozpoznawalność twojej marki wśród konkurencji, ale również szansa na większą liczbę potencjalnych odbiorców.

Zobacz, jak i gdzie sprzedaje się dziś w internecie

Twoja szansa na nowych klientów

Na potrzeby corocznego raportu Shoper zapytaliśmy właścicieli e-biznesów, co ich zdaniem najlepiej przekłada się na sprzedaż. Ci, oprócz solidnej oferty, dobrej obsługi klienta oraz kampanii reklamowych czy działań w social mediach, wskazywali właśnie obecność na portalach aukcyjnych i marketplace’ach.

Wśród najczęściej wykorzystywanych przez e-sprzedawców Shoper kanałów do prowadzenia sprzedaży zdecydowanie wyróżniają się Allegro (za jego pomocą sprzedaje 42% firm) oraz Facebook (26%). Znane globalne serwisy e-commerce – eBay i Amazon – wykorzystuje około 6% właścicieli sklepów online. Natomiast w kanałach skupiających branże artystyczne i rękodzielnicze, jak Etsy lub Pakamera, działa 8% biznesów.

 

Jeden sklep interentowy – wiele możliwości do sprzedaży online

Zalety sprzedaży we własnym sklepie online

Zamierzasz rozwijać swoją działalność i chcesz, żeby była głównym albo znaczącym źródłem dochodu? Zacznij budować swoją markę w sieci, najlepiej od własnego sklepu online. To twoja wyjątkowa przestrzeń w internecie, w której odbiorcy mogą poznać ciebie, twoje produkty i stojącą za nimi ideę. Gdy połączysz to z profesjonalną obsługą, programami lojalnościowymi i personalizacją oferty, zyskasz świetne narzędzie do budowania relacji z klientami i kreowania ich pozytywnych doświadczeń.

Zobacz, jak zwiększyć widoczność sklepu i marki w internecie

 

Co daje ci własny sklep internetowy?

☞ działasz pod własną marką i na własne konto,
☞ decydujesz o wyglądzie i zawartości e-sklepu,
☞ nie musisz dzielić się prowizją od sprzedaży, jak w przypadku serwisów sprzedażowych,
☞ możesz rozwijać swój e-biznes w oparciu o nowoczesne narzędzia,
☞ masz dostęp do analityki strony oraz działań reklamowych – wiesz, co przynosi efekty.

 

Wbrew pozorom, sprzedaż online wcale nie wymaga dużych zasobów ani własnego zaplecza technologicznego. Dzięki gotowym rozwiązaniom, oferowanym w formie abonamentu jak Shoper, możesz założyć własny sklep niemal z dnia na dzień. A jeśli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta Shoper. Zadzwoń: (12) 379 32 84 lub napisz: [email protected]. Pomożemy ci postawić pierwsze kroki w e-handlu.

 

Zalety sprzedaży w marketplace’ach

Wiesz już, że sklep internetowy to podstawa w budowaniu własnej marki. A silna i rozpoznawalna marka to klucz do zwiększenia sprzedaży przez internet. Klienci chętnie finalizują zakupy u firm, które znają. Dlatego jeśli twój sklep ma już wypracowany wizerunek, warto podjąć ekspansję w obrębie dodatkowych kanałów sprzedażowych.

Dlaczego? Z serwisu Allegro korzysta obecnie ponad 17 milionów aktywnych użytkowników. A to tylko jedna z wielu platform, na których możesz wystawiać produkty niemal każdego rodzaju. Amazon, Ebay, Morele.net, Empik, Etsy umożliwiają e-handel nawet bez własnego sklepu online. Gromadzą do tego szeroką bazę stałych klientów.

Pamiętaj natomiast, że w tych miejscach nie sprzedajesz pod własną marką. Twoja oferta kojarzona jest w pierwszej kolejności z danym serwisem sprzedażowym. Podobnie jak w dobrze wyposażonym supermarkecie klienci sortują najciekawsze dla nich oferty według ceny czy opcji dostawy, rzadko szukają konkretnego sprzedawcy.

8 najpopularniejszych marketplaces w Polsce

Zanim rozwiniesz swoją działalność poza własny sklep, musisz poznać inne kanały sprzedażowe, przeanalizować ich specyfikę oraz możliwości i ocenić, które najlepiej sprawdzą się w twoim przypadku.

Jakie są najważniejsze marketplace’y w Polsce i co je wyróżnia? Oto nasz krótka lista, która absolutnie nie wyczerpuje tematu, ale stanowi jedynie wprowadzenie do sprzedaży w marketplace’ach.

1.  Allegro

To największa i najlepiej rozpoznawalna platforma zakupowa w Polsce.

Branże: dowolne.

Możliwości: szeroka promocja, m.in. dzięki Allegro Ads; wystawianie produktów w systemie aukcyjnym lub jako „Kup Teraz” w cenie proponowanej przez sprzedającego.

O czym warto pamiętać: na Allegro największy wpływ na decyzje zakupowe ma cena, dlatego przed rozpoczęciem działań przemyśl swoją politykę cenową.

Dowiedz się, jak połączyć sklep internetowy ze sprzedażą na Allegro

 

 

2.  Amazon

Ten amerykański serwis e-commerce na polski rynek wkroczył dopiero w 2021 roku, ale już cieszy się sporą popularnością.

Branże: dowolne.

Możliwości: usługa Fulfillment by Amazon – wysyłasz swoje produkty do centrum realizacji zamówień, w którym pracownicy Amazona zajmują się resztą (dbają o wysyłkę paczki, obsługę twoich klientów i procedury zwrotów)

O czym warto pamiętać: tutaj podobnie jak na Allegro największy wpływ na sprzedaż ma cena, co może być problematyczne, jeśli oferujesz produkty niszowe.

 

3. Shopee

Najnowsza w Polsce, bo wprowadzona pod koniec 2021 roku, międzynarodowa platforma sprzedażowa, łącząca pewne cechy Allegro i Aliexpressu.

Branże: dowolne.

Możliwości: brak opłat abonamentowych oraz prowizji przez pierwszych 6 miesięcy; darmowa dostawa bez minimalnej kwoty zamówienia; gwarancja bezpiecznych zakupów dla klienta.

O czym warto pamiętać: tak jak w przypadku Allegro i Amazona, na Shopee strategia cenowa ma większe znaczenie niż promocja marki. Pamiętaj też, że pieniądze ze sprzedaży otrzymasz, dopiero gdy towar dotrze do kupującego.

Sprawdź, jak połączyć własny sklep z Shopee

 

3.  eBay

Jedna z najpopularniejszych platform zakupowych na świecie, działająca podobnie jak Allegro.

Branże: dowolne.

Możliwości: sprzedaż na rynku globalnym, także poza granicami Polski; sprzedaż aukcyjna lub “Kup teraz”.

O czym warto pamiętać: koszty korzystania z serwisu zakupowego obejmują system prowizyjny od sfinalizowanej sprzedaży.

Chcesz sprzedawać przez własny sklep online za granicą? Zobacz, jak zacząć

 

4.  Zalando

To międzynarodowy marketplace angażujący aż 42 miliony użytkowników w 17 krajach.

Branże: fashion i beauty.

Możliwości: obsługa klienta i procesu płatności po stronie Zalando; świetne pozycjonowanie.

O czym warto pamiętać: Zalando wybiera tylko sprawdzonych sprzedawców, musisz więc prowadzić własny sklep internetowy, a ponadto zgodzić się na 100-dniowy termin zwrotów.

 

5.  Domodi i Allani

Domodi i Allani to popularne marketplace’y należące do Grupy Domodi. Podobnie jak Zalando skupiają się na konkretnym rynku.

Branże: fashion i beauty.

Możliwości: finalizacja zakupy na stronie sklepu internetowego – dodatkowe źródło ruchu dla twojej strony.

O czym warto pamiętać: z serwisów zakupowych Domodi i Allani korzystają również najwięksi gracze branży odzieżowej i kosmetycznej, dlatego przebicie się przez ich oferty może wymagać dodatkowego wysiłku.

 

6.  Empik Marketplace

Empik jest najbardziej rozpoznawalnym marketplace’em w obszarze multimediów. Dodatkowo umożliwia sprzedaż w 16 różnych kategoriach.

Branże: wydawnicza, multimedia, zabawki, beauty, elektronika

Możliwości: wsparcie marketingowe, prowizyjny model rozliczeń (bez kosztów obsługi)

O czym warto pamiętać: za sprawą systemu weryfikacji podczas zakładania konta na platformie użytkownikom wyświetlane są tylko oferty najlepszych sprzedawców.

 

7.  Morele Marketplace

Morele.net kojarzy się głównie ze sprzedażą elektroniki, jednak obecnie w ramach Grupy Morele działa kilka sklepów internetowych z różnych obszarów rynku.

Branże: elektronika, technologia, dom i ogród, sport i rekreacja.

Możliwości: połączenie marketplace’u ze sklepami specjalistycznymi z różnych kategorii.

O czym warto pamiętać: Podobnie jak większość tego typu serwisów e-commerce Morele nie oferuje magazynowania produktów, a za ich dostępność, wysyłkę i aktualizowanie stanów magazynowych odpowiada sprzedawca.

 

8.  Etsy

Ten wyjątkowy marketplace, kierowany do wszystkich entuzjastów sztuki I rękodzieła, jest idealnym miejscem dla manufaktur czy małych niszowych firm.

Branże:  rękodzieło, produkty vintage i kolekcjonerskie.

Możliwości: kluczowa platforma zakupowa dla osób tworzących produkty handmade; szansa zaprezentowania marki w sekcji “O sklepie”.

O czym warto pamiętać: Etsy stawia na naturalność i autentyczność – zdjęcia twoich produktów nie mogą pochodzić z banków zdjęć, czy aukcji innych twórców.

Dowiedz się, jak sprzedawać rękodzieło w sieci

 

Zanim wybierzesz kanał sprzedaży…

Każda marka chcąca zbudować zaangażowaną społeczność, musi wiedzieć, z kim i jak ma się komunikować. Powinna też stawiać na skuteczny marketing oraz wzmacnianie swojej pozycji rynkowej. Dlatego zanim dołączysz do wybranych platform e-commerce, spróbuj rozważyć odpowiedzieć na te pytania:

Kim są twoi klienci? Jakie mają nawyki zakupowe, ile czasu potrzebują na podjęcie decyzji  i czym kierują – ceną czy jakością towaru? Z jakich serwisów najchętniej korzystają?

Co i na jakich platformach sprzedaje twoja konkurencja? Co najlepiej sprzedaje się w danych kanałach? Czego w danym miesiącu czy sezonie szukają kupujący? Dzięki narzędziom takim jak Google Trends możesz sprawdzić najczęściej wyszukiwane hasła i lepiej dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów.

Poznaj zasady marketplace’ów

Każdy marketplace posiada swoje unikalne cechy, ma też swoje ograniczenia i wymagania, które wpłyną na twoją sprzedaż. Koniecznie sprawdź regulamin oraz warunki rozliczenia za korzystanie z serwisu. 

Możesz też pokusić się o testowe zakupy. Zobacz, jak wygląda cały proces sprzedaży, jakie sygnały odbiera kupujący, jakie doświadczenie zakupowe tworzy się po jego stronie. W planie działania uwzględnij wszystkie koszty związane z prowadzeniem konta na zewnętrznym serwisie, promocją oraz realizacją zamówień i ewentualnych zwrotów.

Własny sklep i inne kanały sprzedaży – sprawdź możliwości, jakie daje ci Apilo

Jak rozpocząć sprzedaż w kilku kanałach? Najlepiej zintegruj swój sklep internetowy z wybranymi platformami. W przypadku sklepu Shoper możesz to zrobić już z poziomu panelu administratora, dzięki aplikacji do sprzedaży wielokanałowej – Apilo, wcześniej ErpBox.

 

 

Apilo, wcześniej znane jako ErpBox, jest nowoczesnym i wygodnym rozwiązaniem pozwalającym na kompleksową obsługę sprzedaży i kont w wielu różnych marketplace’ach na raz. Możesz w prosty sposób połączyć swój e-sklep z dowolnym serwisem dzięki integracjom dedykowanych każdemu kanałowi – np. Allegro czy Amazonowi.

Co jeszcze zyskujesz dzięki połączeniu sklepu z Apilo?

Czas – około 3 minuty na obsłudze 1 zamówienia.

Oszczędności poprzez obniżenie kosztów obsługi.

Dostęp do nielimitowanej ilości kont na nowych kanałach sprzedaży.

Dodatkowe środki na rozwój i przewagę nad konkurencją.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji Apilo? Koniecznie zajrzyj tutaj.

 

Sprzedaż w marketplace? Przemyśl swoją politykę cenową

Cena produktu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Z tego powodu różnicowanie cen w sprzedaży wielokanałowej to praktyka stosowana przez większość firm. Dyktują ją przede wszystkim różnej wysokości marże nakładane przez dany serwis zakupowy. Ta opcja niesie z sobą pewne ryzyko dla wiarygodności marki wśród klientów, którzy zobaczą inne ceny produktów w sklepie internetowym danego sprzedawcy, a inne np. na jego koncie Allegro.

Pamiętaj jednak, że klienta dzisiaj przyciąga nie tylko cena. Przedsiębiorcy rywalizujący z sobą cenowo często zapominają o innych istotnych elementach, np. o sprawnej obsłudze klienta, lepszych rozwiązaniach technicznych/jakościowych czy rozwoju programów lojalnościowych, budujących przywiązanie do marki.

Nie zapominaj o szczegółach

Kiedy już dobrze zbadasz kanał, na którym chcesz zacząć sprzedaż, zadbaj też o szczegóły. Zachęcający wygląd twojej oferty, odpowiedni tytuł i opis uwzględniający frazy kluczowe mają niebagatelne znaczenie.

Opis produktu podziel na mniejsze sekcje oddzielone śródtytułami. Zatroszcz się o unikalność tekstu – nie powielaj treści producenta lub tych, które umieściłeś w swoim sklepie internetowym. Pisz za to językiem korzyści i zrozumiale. Pamiętaj też o dobrej jakości zdjęciach zachęcających do zakupów. Sprawdź wymagania graficzne danej platformy i dostosuj do nich swoje materiały.

Dodatkowo promuj towary w ramach wewnętrznych kanałów reklamowych, np. Allegro Ads czy Amazon Sponsored Ads. Dzięki temu twoja oferta będzie wyświetlała się w najlepszych miejscach danego serwisu oraz wynikach wyszukiwania, co zwiększa szanse na dotarcie do nowych klientów.