Marza excel jak obliczyc

Po co liczyć marżę w sklepie internetowym? I jak to robić, żeby nie pomylić jej z narzutem ? Przypominamy kilka ważnych pojęć i podsuwamy prostych (oraz darmowe) narzędzia do codziennej pracy w twoim sklepie.

 

Wyobraź sobie, że sprzedajesz w swoim sklepie internetowym koszulki z podobizną sławnego piłkarza. Ale ten gra raz lepiej, raz gorzej, więc od czasu do czasu przydałoby się obniżyć t-shirtom cenę, by może przyciągnąć i zainteresować nimi więcej kupujących. Jak to zrobić, by mimo jakiegoś atrakcyjnego rabatu nie stracić na produkcie? I dlaczego trzeba wiedzieć, czym się różni marża od narzutu, by się na tym… niczym na murawie… nie przejechać?

Poniżej wyjaśniamy najważniejsze pojęcia: czym jest marża, czym narzut, oraz jak je obliczać przy wykorzystaniu prostych narzędzi.

Marża… Jak obliczyć marżę?

Zacznijmy od definicji. Dla przypomnienia i wyjaśnienia:

Marża to różnica między ceną a kosztem wytworzenia towaru. Jeśli t-shirt sprzedajemy po 50 zł, a cena jego wytworzenia wynosi 15 zł, zarabiamy na nim 35 zł.

Marżę liczymy zatem według wzoru: marża (%) = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży

Narzut to z kolei stawka, o jaką powiększono koszt zakupu danego produktu, dla ustalenia jego ceny.

Uwaga! Narzut wyliczany na zasadzie = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu, nie może być mylony z marżą, bo kiedy sprzedawca pomyli marżę procentową (załóżmy, że ta wynosi 10%) z narzutem procentowym (15%) i udzieli rabatu w wysokości narzutu, wtedy koszt wytworzenia produktu będzie wyższy niż cena jego sprzedaży. A nie o to przecież w e-handlu chodzi.

Marża netto a marża brutto

Wiemy już, co to marża, ale tę też można rozróżnić. Wyliczona wyżej przykładowa marża to marża brutto, czyli ta, która odnosi się tylko do kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą (koszty produkcji czy zakupów towarów), ale nie bierze pod uwagę kosztów pośrednich (obsługi biura itp.). Marża netto z kolei oznacza stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży w danym okresie  – czyli uwzględnia wszystkie koszty ponoszone przez firmę w określonym okresie.

Podsumowując  – marża brutto wskazuje, jak zyskowna była dana sprzedaż, a marża netto, jak zyskowna była cała działalność firmy. Warto dobrze czuć się w jej temacie, bo jak podaje choćby „Poradnik Handlowca”, „marża jest kluczem do sukcesu w osiąganiu wysokich zysków”.

Marża netto, brutto w praktyce

Wiedza na temat marży i narzutu przydaje się choć przy negocjacjach handlowych – dostawca towaru chce ci go sprzedać po najlepszej dla niego cenie, ty chciałbyś przy okazji transakcji zyskać jak największy rabat. Ale jak tu negocjować dobre warunki, kiedy marża miesza się z narzutem, i odwrotnie?

Dlatego tym bardziej warto zaprzyjaźnić się z narzędziami, które mogą pomóc przy odpowiednich wyliczeniach. Pod tym adresem na przykład, Jan Bańkowski, absolwent Politechniki Białostockiej, na kierunku Zarządzanie i Marketing, a przy okazji pasjonat arkuszy kalkulacyjnych, proponuje własny i gotowy do pobrania skoroszyt z wyliczeniem % marży i narzutu. Wystarczy w nim tylko podmienić cenę zakupu i sprzedaży – procenty obliczą się automatycznie.

Radzi przy tym – skądinąd słusznie – że „aby dobrze opanować wyliczanie marży i narzutu, należy wykonać kilkanaście przykładów, ponieważ tylko ćwiczenie czyni mistrza”. 

Marża a narzut – wylicz to sam

W internecie na szczęście nie brakuje narzędzi, dzięki którym można w łatwy sposób wyliczyć i narzut, i marżę. Najczęściej działają one na zasadzie kalkulatorów wbudowanych w stronę internetową, jak na przykład omnicalculator.com, są też jednak dostępne gotowe szablony do programów typu Excel, które pozwalają na swobodną pracę na arkuszach offline. A te przydają się w codziennej pracy w sklepie najbardziej.

Niedoświadczonym sprzedawcom pozwalają zrozumieć, jaka jest faktyczna różnica między marżą a narzutem, starym sklepowym wyjadaczom ułatwiają standardowe kalkulacje.

 

Margin Calculator

 

Sprzedawcy anglojęzyczni mogą również skorzystać z pomocy dostępnej tutaj, inni samodzielni mogą stworzyć własny kalkulator – w Excelu wystarczy skorzystać tylko z odpowiednich opcji. Tutaj znajdziesz instrukcję.

Faktura VAT Marża

Jeszcze jedno ważne wyjaśnienie w temacie marży. Faktura VAT Marża, czyli szczególny dokument, który dotyczy m.in. podatników świadczących usługi turystyczne, dokonujących dostaw towarów używanych, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy dzieł sztuki.

Jak informuje PoradnikPrzedsiebiorcy.pl, „marża w podatku VAT to według przepisów różnica pomiędzy kwotą należności, jaką ma zapłacić nabywca towarów lub usług, a ceną nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku”. Czyli…  Sprzedawca nalicza i odprowadza podatek VAT tylko od marży, jaką naliczył, sprzedając towar lub usługę. W tej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT z faktury zakupu – mimo że na samej fakturze VAT marża nie ma kwoty podatku, sprzedawca i tak musi go obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego. Tutaj przeczytasz o tym więcej.

 

Przeczytaj także: Reklamujesz swój sklep w sieci? Lepiej to przelicz