Do czego przydaje się kalkulator marży i dlaczego obliczanie marży w sklepie internetowym jest ważne? Jak to robić, żeby nie pomylić jej z narzutem? Przypominamy kilka ważnych pojęć i podsuwamy proste (oraz darmowe) narzędzia do codziennej pracy w twoim sklepie.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz w swoim sklepie internetowym koszulki z podobizną sławnego piłkarza. Ale ten gra raz lepiej, raz gorzej, więc od czasu do czasu przydałoby się obniżyć cenę t-shirtów, by zainteresować nimi więcej kupujących. Jak to zrobić, by mimo jakiegoś atrakcyjnego rabatu nie stracić na produkcie? I dlaczego trzeba wiedzieć, czym się różni marża od narzutu, by się na tym… niczym na murawie… nie przejechać?

Poniżej wyjaśniamy najważniejsze pojęcia: czym jest marża zysku, czym narzut, oraz jak je obliczać, wykorzystując m.in. kalkulator marży.

Po co obliczać marżę w sklepie internetowym?

Bo trzeba. Naprawdę. Marża to podstawowy wskaźnik, dzięki któremu określisz rentowność swojego sklepu. Sprawdzasz więc, czy twój biznes się w ogóle opłaca i czy musisz podnieść ceny sprzedaży. Przy tej okazji określasz też kilka innych istotnych rzeczy:

☞ które produkty przynoszą ci największy zysk,

☞ ile towaru musisz sprzedać, by osiągnąć wyznaczony zysk na koniec miesiąca,

☞ jaki budżet możesz przeznaczyć na działania marketingowe.

Czy sklep internetowy się opłaca? Sprawdź

Marża a narzut – czym się różnią?

Zacznijmy od definicji. Dla przypomnienia i wyjaśnienia:

Marża to różnica między ceną a kosztem wytworzenia towaru. Jeśli t-shirt sprzedajemy po 50 zł, a cena jego wytworzenia wynosi 15 zł, zarabiamy na nim 35 zł.

Marżę liczymy zatem według wzoru: marża (%) = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży

Narzut to z kolei stawka, o jaką powiększono koszt zakupu danego produktu, dla ustalenia jego ceny.

Uwaga! Narzut wyliczany na zasadzie = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu, nie może być mylony z marżą,. Inaczej jeśli sprzedawca pomyli marżę procentową (załóżmy, że ta wynosi 10%) z narzutem procentowym (15%) i udzieli rabatu w wysokości narzutu, wtedy koszt wytworzenia produktu będzie wyższy niż cena jego sprzedaży. A nie o to przecież w e-handlu chodzi.

Marża netto a marża brutto

Wiemy już, co to marża, ale tę też można rozróżnić. Wyliczona wyżej przykładowa marża to marża brutto, czyli ta, która odnosi się tylko do kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą (koszty produkcji czy zakupów towarów). Nie bierze natomiast pod uwagę kosztów pośrednich (obsługi biura itp.). Marża netto z kolei oznacza stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży w danym okresie  – czyli uwzględnia wszystkie koszty ponoszone przez firmę w określonym okresie.

Podsumowując  – marża brutto wskazuje, jak zyskowna była dana sprzedaż, a marża netto, jak zyskowna była cała działalność firmy. Warto dobrze czuć się w jej temacie, bo jak podaje choćby „Poradnik Handlowca”, „marża jest kluczem do sukcesu w osiąganiu wysokich zysków”.

Jak obliczyć marżę?

Wiedza na temat marży i narzutu przydaje się choć przy negocjacjach handlowych. Dostawca towaru chce ci go sprzedać po najlepszej dla niego cenie, ty chciałbyś przy okazji transakcji zyskać jak największy rabat. Ale jak tu negocjować dobre warunki, kiedy marża miesza się z narzutem, i odwrotnie? W takim przypadku musisz wiedzieć, jak obliczyć marżę.

Dlatego tym bardziej warto zaprzyjaźnić się z narzędziami, które mogą pomóc przy odpowiednich wyliczeniach, np. kalkulator marży. Pod tym adresem na przykład Jan Bańkowski, absolwent Politechniki Białostockiej, na kierunku Zarządzanie i Marketing, a przy okazji pasjonat arkuszy kalkulacyjnych, proponuje własny i gotowy do pobrania skoroszyt z wyliczeniem % marży i narzutu. Wystarczy w nim tylko podmienić cenę zakupu i sprzedaży – procenty obliczą się automatycznie.

Radzi przy tym – skądinąd słusznie – że „aby dobrze opanować wyliczanie marży i narzutu, należy wykonać kilkanaście przykładów, ponieważ tylko ćwiczenie czyni mistrza”. 

Obliczanie marży – przydatne narzędzia

W internecie na szczęście nie brakuje narzędzi ułatwiających obliczanie marży i narzutu. Najczęściej działają one na zasadzie kalkulatorów wbudowanych w stronę internetową, jak na przykład omnicalculator.com.

Są też jednak dostępne gotowe szablony do programów typu Excel, które pozwalają na swobodną pracę na arkuszach offline. A te przydają się w codziennej pracy w sklepie najbardziej. Niedoświadczonym sprzedawcom pozwalają zrozumieć, jaka jest faktyczna różnica między marżą a narzutem, starym sklepowym wyjadaczom ułatwiają standardowe kalkulacje.

 

Margin Calculator

 

Sprzedawcy anglojęzyczni mogą również skorzystać z pomocy dostępnej tutaj, inni samodzielni mogą stworzyć własny kalkulator marży – w Excelu wystarczy skorzystać tylko z odpowiednich opcji. Tutaj znajdziesz instrukcję.

Faktura VAT Marża

Jeszcze jedno ważne wyjaśnienie w temacie marży. Faktura VAT Marża, czyli szczególny dokument, który dotyczy m.in. podatników świadczących usługi turystyczne, dokonujących dostaw towarów używanych, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy dzieł sztuki.

Niezawodny program do księgowości? Sprawdź Shoper Faktury i Magazyn

Jak informuje PoradnikPrzedsiebiorcy.pl, „marża w podatku VAT to według przepisów różnica pomiędzy kwotą należności, jaką ma zapłacić nabywca towarów lub usług, a ceną nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku”. Czyli…  Sprzedawca nalicza i odprowadza podatek VAT tylko od marży, jaką naliczył, sprzedając towar lub usługę. W tej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT z faktury zakupu – mimo że na samej fakturze VAT marża nie ma kwoty podatku, sprzedawca i tak musi go obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego. Tutaj przeczytasz o tym więcej.

 

 

Przeczytaj także: Ile kosztuje sklep internetowy?