Shoper Blog eXperience

Inspiracje Wskazówki i porady

Matuula.pl: nowocześnie i po polsku

Matuulapl folk fashion

Jak połączyć życie w dużym mieście z uwielbieniem lokalnego folkloru? Pomysł na biznes i sklep Matuula.pl są tego najlepszym przykładem.

Dostrzegamy i inspirujemy się fantastycznym tradycyjnym polskim wzornictwem, czerpiemy z doświadczenia naszych babć i umieszczamy tradycję w nowym kontekście – piszą o swoim pomyśle na biznes pomysłodawcy sklepu Matuula.pl. Znajdziesz i poznasz ich w internecie po hasztagach: #PolishDesign, #OdpominamyZapomniane, #FolkStreetFashion) czy #PolskaNajpiekniejsza. Gdzie zrodziła się ta idea? Od czego to wszystko wszystko zaczęło? Na te i inne pytania odpowiedziała szefowa całego przedsięwzięcia, Maria Ślęczka.

Stroje ludowe i stroje regionalne to wasza największa inspiracja. Bardzo ciekawa, ale skąd się wzięła?
Maria Ślęczka, Matuula.pl: Wyznaję zasadę, że w każdej pracy liczą się nie tylko kalkulacje, ale również pasja. Pasja daje największą motywację i jest zarodkiem najlepszych pomysłów. Naszą pasją jest folklor. Wielokrotnie chcieliśmy dać temu wyraz nosząc ubrania nawiązujące do folkloru. I tu odnaleźliśmy niezapełnioną niszę, tzn. brak ubrań folkowych w casualowym stylu – nadających się do pracy lub na uczelnię. Dlatego postanowiliśmy sami stworzyć taką odzież.

Zobacz sklep i pomysł na biznes Matuula.pl

A skąd pomysł, by dzielić te ubrania na… regiony? Przyznam, że to dość osobliwy pomysł – sprzedawać ciuchy inspirowane na przykład rzeszowszczyzną.
Chcemy przybliżać naszym odbiorcom kulturę ich własnych regionów. Według nas patriotyzm można wyrażać na wiele różnych sposobów, a jednym z nich jest znajomość swojego najbliższego otoczenia, kultury swojego regionu i tradycji. Oczywiście, nie każdy musi być ekspertem od strojów regionalnych. Ale po to właśnie jesteśmy my! Odnajdujemy w muzeach i książkach mało znane wzory, przerabiamy je i umieszczamy w zupełnie nowym, nowoczesnym kontekście. Sprawiamy, że tradycyjne polskie wzornictwo (czyli w dzisiejszym języku „design”) może być bliskie i dostępne dla każdego.

Wasze ciuchy charakteryzują się „klasycznymi krojami i wygodą użytkowania, a wszystko to przenika miejski klimat”. Rozumiem więc, że Muzeum Etnograficzne może być źródłem inspiracji, ale raczej nie wszystkich?
Muzeum Etnograficzne to jedno, a miejski klimat – drugie. W naszych produktach zawarliśmy odrobinę naszego stylu życia. Chociaż folklor jest naszą pasją, to uwielbiamy życie w mieście. Fascynuje nas jego aktywność i możliwości, różnorodność ludzi spotykanych na ulicach i to, że miasto nigdy nie zasypia. Wszystko to – ludowy design i miejski styl – łączy się i przenika w naszych projektach.

Cała produkcja od pierwszych wykrojów po ostatni guzik odbywa się w Polsce – to się opłaca? W dobie zalewu taniego towaru z Chin?
Jedną z idei naszej marki jest zaufanie i szacunek do naszych klientów. Sami wolimy kupować rzeczy wysokiej jakości i takie chcemy też oferować odbiorcom. Nawet jeśli krótkofalowo zyskujemy mniej w przeliczeniu na pieniądze, budujemy wiarygodny wizerunek marki w oczach klientów. A najbardziej zależy nam na byciu docenionym właśnie przez nich. Produkcja w Polsce wiąże się natomiast z naszą drugą ideą, o której już była mowa – to również jest jedna z form patriotyzmu, czyli wspieranie naszych rodzimych biznesów, które mają ogromny potencjał. To w ogóle jest jeden z bardzo pozytywnych trendów, który rozwija się w Polsce. Mamy pokolenie klientów, którzy są świadomi tego, co kupują i coraz bardziej troszczą się o swoje otoczenie.

Matuula.pl Nowocześnie po polsku
Maria i Rafał Ślęczka, fot. archiwum prywatne

Skoro już o sprzedaży mowa – jak wam się sprzedaje przez internet? Co jest w tym najtrudniejsze, a co zaskakująco łatwe?
Sprzedaż internetowa ma wiele plusów i też minusów. Najlepsza w sprzedaży internetowej jest łatwość dotarcia do potencjalnych odbiorców. Nie potrzebujemy stacjonarnego sklepu, bo w internecie najbardziej liczy się idea, która, o ile jest ciekawa i nowatorska, często rozprzestrzenia się sama, dzięki temu, że ludzie się nią dzielą. Są też jednak trudne elementy sprzedaży. Dzisiejsza kultura jest przede wszystkim wizualna i najczęściej „kupujemy oczami”. Często trzeba więc włożyć wiele wysiłku w to, aby jak najlepiej zaprezentować swoje produkty. Przy tak subtelnych zdobieniach jak hafty, które są ważnym elementem naszych ubrań i dodatków, bywa to niełatwe. Jednocześnie produkt musi być pokazany możliwie jak najwierniej – wielokrotnie nieuczciwi sprzedawcy pokazują nam piękne zdjęcia, a kiedy odpakowujemy zakupioną rzecz w domu okazuje się, że ma ona niewiele wspólnego z tym, co faktycznie chcieliśmy kupić. Nam bardzo zależy na tym, żeby zdjęcia były piękne dlatego, że nasze produkty są wyjątkowe.

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności

Komentarze