Przeprowadzone przez nas badania stały się ważnym głosem w dyskusji na temat rynku e-commerce w Polsce. Mamy nadzieję, że szeroko omawiany temat przyciągnie uwagę nie tylko prasy, ale też Waszych klientów i stanie się inspiracją do zwiększenia zakupów w sieci.


Raport komentowały zarówno media tradycyjne, jak i portale internetowe. W Sieci dominowały głosy skupione wokół przewidywań dotyczących dynamiki sprzedaży, wykorzystywanych narzędzi promocyjnych i czynników hamujących rozwój polskiego rynku. Wielokrotnie podkreślano optymistyczny wydźwięk badania ? dla większości właścicieli sklepów internetowych tegoroczne święta będą czasem obfitych zbiorów. To cieszy, szczególnie, że Gwiazdka z założenia powinna być dla wszystkich synonimem pomyślności.

Facebook w natarciu

Uwagę mediów (m.in. money.pl) zwrócił także fakt, że co trzeci sklep internetowy zamierza swoje przedświąteczne działania promocyjne prowadzić w mediach społecznościowych. To z pewnością aktualny trend, który ma szansę być w przyszłości wykorzystywany na szerszą skalę niż pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach czy reklama on-line.

Tort wart 15 mld złotych

Dziennik Gazeta Prawna odnosi się z kolei do szacunków, które mówią, że polski rynek e-commerce osiągnie w tym roku wartość 15 mld zł, nic więc dziwnego, że sklepy internetowe chcąc ?uszczknąć jak najwięcej z bożonarodzeniowego tortu? szykują się do przedświątecznej ofensywy. Dziennik.pl mówi wręcz o zbijaniu fortuny przez niektórych graczy na rynku.

Konsolidacja i konkurencja

Choć w Polsce e-handel ma ogromny potencjał rozwoju, to jednak wiele jeszcze przed nim wyzwań. ?Rzeczpospolita? zapowiada konsolidację rynku i przywołuje wypowiedź Rafała Krawczyka, który zwraca uwagę, że :

– Obawy przed rosnącą konkurencją mogą być w konsekwencji mobilizujące dla rozwoju e-commerce. Rozwój handlu w sieci wynika przecież z niezadowolenia klientów oferta tradycyjnego handlu. Konkurencyjne ceny, unikalna oferta i dobra jakość realizacji zamówień to elementy wpływające na wartość marki i lojalność klientów.

Mamy nadzieję, że deklaracje właścicieli sklepów internetowych, dotyczące niższych cen i bardziej różnorodnej oferty produktowej, skutecznie przyciągną klientów do Waszych sklepów i zatrzymają ich na dłużej.

Walka cenowa to nie wszystko

Ciekawą refleksję i swoistą przestrogę dla e-sklepów ma Krzysztof Bartnik z ekomercyjnie.pl, który w komentarzu do badań pisze:

– Jak widać, większość internetowych sprzedawców w najlepszym momencie roku na handel stawia na obniżki cen. Jeżeli za tą obniżką kryje się tworzenie zestawów świątecznych, które pozwolą zarobić e-sklepowi więcej, to wszystko jest pod kontrolą. Jeżeli jednak nastawiamy się na typową walkę ceną właśnie teraz, to znaczy, że z naszym pomysłem na e-biznes zdecydowanie jest coś nie tak.

Chętnie dowiemy się więcej na temat Waszych odczuć dotyczących publikacji raportu. Czy Waszym zdaniem Święty Mikołaj zrobi w tym roku więcej zakupów w Internecie niż przed rokiem?