Pochwaliliśmy się niedawno nową, usprawnioną wyszukiwarką w sklepach Shoper. Oto pięć powodów, dla których twój e-biznes też z niej mocno skorzysta.

Nowa wyszukiwarka w sklepie internetowym – co w tym fajnego? Znacznie więcej niż na pierwszy rzut oka może wyglądać. Wystarczy tylko zerknąć na badanie Digital Training Academy, które informuje, że ponad 40% odwiedzających sklep internetowy natychmiast przechodzi do pola wyszukiwania. Tacy użytkownicy są nawet 3-krotnie bardziej skłonni do finalizacji zakupu niż ci, którzy nie używają w sklepie wyszukiwarki. Druga sprawa – szukajka szukajce nierówna. I korzystając z unowocześnionej wyszukiwarki w sklepach Shoper, łatwo się o tym przekonać.

#1 Bo daje klientom to, czego szukają

Według badania dostawcy narzędzia SalesBee, czyli asystenta sprzedaży w branży e-commerce, tylko 3 na 100 potencjalnych klientów odwiedzających stronę danego sklepu, rzeczywiście dokonuje zakupu. Co robić, by tych trzech nie stracić, a zyskać znacznie więcej? Sprawna i funkcjonalna wyszukiwarka jest pierwszym krokiem do sukcesu. Ta wprowadzona wraz z aktualizacją oprogramowania Shoper 5.19.1 jest teraz lepiej dostosowana do urządzeń mobilnych oraz skuteczniej przeszukuje asortyment sklepu. A jak wykazuje raport Digital Training Academy, 80% procent internautów woli używać wewnętrznej wyszukiwarki na stronie danego sklepu, niż poruszać się po nim „na ślepo”.

Inne ciekawe dane przynosi serwis ScreenPages.com, na potrzeby jednego z raportów badający 21 różnych sklepów internetowych. Wynika z niego, że średni przychód uzyskany z wyszukiwania w witrynie był niemal zawsze wyższy od liczby osób wyszukujących – zdarzały się sytuacje, gdy mniej niż 10% osób użyło wyszukiwarki, ale blisko 40% przychodów danego dnia pochodziło z tych właśnie wyszukiwań (na wykresie procent osób korzystających z wyszukiwarki na stronie – kolor niebieski i procent przychodów pod wpływem wyszukiwania – kolor czerwony).


Źródło: ScreenPages.com

#2 Maksymalnie ułatwia zakupy

Nowy mechanizm wyszukiwania w sklepach Shoper został opracowany według najlepszych przyjętych standardów. A to sprawia, że działa on bardzo intuicyjnie i klienci łatwiej odnajdują poszukiwane informacje w sklepie. Do tej pory wyszukiwanie następowało po wciśnięciu na klawisza ENTER, teraz wyszukiwarka przeszukuje sklep już od momentu wpisania do niej pierwszego znaku.
Aby skutecznie wyszukiwać, zbiera informacje dotyczące produktów, kategorii i producentów. Łącznie z 12 miejsc, w tym również licznych wariantów i atrybutów przypisanych do produktów.

To też ma znaczenie. Standardowa wyszukiwarka, w którą trzeba wpisać pełną nazwę danego produktu, to dziś zdecydowanie za mało. Klienci oczekują listy pożądanych wyników już po wpisaniu niepełnej frazy lub frazy wpisanej z błędem. Mechanizm sugestii (autouzupełniania) na pewno zatrzymuje potencjalnego klienta na dłużej. Zawsze bowiem lepiej, gdy kupujący dostanie listę wyników niż komunikat o braku produktu.

#3 Podpowiada, że hej!

Sugestie wyszukiwania mają zresztą dodatkową moc – raz, że pomagają szybciej znaleźć to, czego się faktycznie szuka, dwa – że często podpowiadają produkty, których klient mógłby nie znaleźć bez skorzystania z wyszukiwarki. Teraz w sklepach Shoper wyniki wyszukiwania są wyświetlane poniżej sugestii i prezentują najlepiej dopasowane produkty. Oprócz zdjęcia, nazwy i ceny, w polu widoku może być też wyświetlana informacja o aktualnej promocji, ocena produktu w formie gwiazdek czy podpowiedzi dot. wariantów dla danego towaru. Całość sposobu prezentacji sprawia, że wyszukiwarka może zastąpić konwencjonalną nawigację po sklepie. Czegoś takiego jeszcze nie było! I żeby z tego korzystać, nie trzeba wcale za takie udogodnienia dodatkowo płacić.

#4 Daje więcej możliwości sprzedającym

Mechanizm sugestii działa już od pierwszej litery i może prezentować do 10 najlepiej dopasowanych do wprowadzanej frazy sugestii – ale maksymalną liczbę sugestii można skonfigurować w panelu. Tym samym teraz także sprzedający ma wpływ na to, co pokazuje się klientom w wynikach wyszukiwania. 

Trzeba tylko pamiętać, że mimo iż opcje konfiguracyjne pozwalają na szerokie dopasowanie do specyfiki sklepu, dla większości e-biznesów najlepszym wyborem będą jednak ustawienia domyślne. Korzystanie z zaawansowanych ustawień ma sens przy nietypowym asortymencie danego sklepu.

#5 Obsługuje literówki

W sklepach pracujących w abonamencie Premium wyszukiwarka pozwala również na korektę wyników z uwagi na literówki popełniane podczas wpisywania haseł oraz daje możliwość bardziej zaawansowanego definiowania wagi poszczególnych pól dla sugerowanych podpowiedzi.
Znaczy to mniej więcej tyle, że właściciel sklepu ma teraz możliwości, jakich nie miał nigdy wcześniej, a jego klienci narzędzie, które maksymalnie ułatwia im zakupy w ulubionym sklepie.

Instrukcję, jak włączyć nową wyszukiwarkę w sklepie Shoper znajdziesz na tej stronie.