Początek roku przyniósł pewne zmiany w zakresie zasad dotyczących plików cookie, co spowodowało pewien niepokój wśród właścicieli e-sklepów. Poprosiliśmy o wyjaśnienie przedstawiciela firmy Netlibre (serwis: KlauzuleNiedozwolone.pl)- Pana Rafała Bugajskiego. Poniżej jego komentarz w zakresie zmian dotyczących cookies.

Karolina Bartnik-Kura: Co się zmieniło po 21 stycznia 2013 r.?

– [Rafał Bugajski] W tym dniu weszła w życie nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego. Jest to obszerna nowela, która wprowadza wiele zmian m.in. w zakresie skrócenia przechowywania danych przez firmy telekomunikacyjne, czy też umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, które mają być krótsze, bardziej czytelne i zrozumiałe. Jest to szereg wypracowanych rozwiązań, które mają ułatwić życie konsumentom.

KBK: Czy te zmiany dotyczą również sprzedawców internetowych?

– [RB] Tak, nowela wprowadza także zmiany m.in. w zakresie tzw. ciasteczek, czyli plików cookies. Temat ten dotyczy większości (o ile nie wszystkich) sprzedawców internetowych. Pliki cookies to pliki tekstowe zapisywane na komputerze np. klienta sklepu internetowego podczas przeglądania oferty sklepu, czy dokonywania zakupu. W tak zapisanych plikach przechowywane są informacje dot. przykładowo zawartości koszyka, czy też np. przeglądanych produktów. Ta ostatnia funkcja jest wykorzystywana w modnym ostatnio remarketingu. Zmiany te wchodzą jednak w życie dopiero 21 marca, więc jest jeszcze trochę czasu aby dobrze się do nich przygotować.

KBK: Na czym polegają zmiany w zakresie plików cookies? Jakie obowiązki musi spełnić sprzedawca internetowy?

– [RB] Przede wszystkim nowelizacja jasno określa, że dozwolone jest zapisywanie plików cookies na komputerach klientów, a także uzyskiwanie dostępu do informacji już tam przechowywanej. Należy jednak pamiętać, o warunkach jakie stawia ustawodawca. Przede wszystkim mamy obowiązek poinformować klienta o celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji oraz o możliwości określenia przez samego klienta warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień przeglądarki internetowej. Co ważne informacja ta powinna być podana klientowi w sposób uprzedni, bezpośredni, jednoznaczny, łatwy i zrozumiały. Posłużenie się przez ustawodawcę pojęciami tak niedookreślonymi powoduje, że to na sprzedawcę został przerzucony ciężar uznania, czy taki, a nie inny sposób podania informacji spełnia już te wymagania, czy też nie. Jak wiele problemów budzi ta kwestia wystarczy spojrzeć na największe polskie serwisy – w zasadzie każdy na swój sposób interpretuje ten wymóg.

KBK: Czy są jeszcze inne warunki, które „legalizują” cookies?’

– [RB] Wymagane jest jeszcze uzyskanie zgody klienta na przechowywanie cookies i uzyskiwanie do nich dostępu. Tutaj jednak sprawa jest dość ułatwiona, gdyż klient może wyrazić zgodę także za pomocą ustawień przeglądarki internetowej, z której korzysta lub w ustawieniach samego sklepu (jeżeli tego typu opcje są dostępne). Dodatkowo przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie może powodować zmian konfiguracyjnych w komputerze klienta i oprogramowaniu w nim zainstalowanym.

KBK: Od czego w takim razie powinien zacząć sprzedawca internetowy?

– [RB] Na początek zalecamy identyfikację jakiego rodzaju cookies są wykorzystywane w naszym sklepie internetowym i w jakim celu. Warto to rozpisać w kolejnych punktach. Następnie warto zastanowić się nad sposobem podania informacji, o których mówiliśmy wyżej. Niestety nie da się tutaj jednoznacznie odpowiedzieć, czy osobna podstrona sklepu lub informacja w stopce są już wystarczające. Warto jednak spełnić ten obowiązek w ramach możliwości danego sklepu i jeżeli mamy 2 lub więcej możliwości zamieszczenia tej informacji w sklepie to warto to zrobić – przynajmniej do momentu, gdy przepisy zaczną już na dobre funkcjonować i pojawią się pierwsze interpretacje tych przepisów. Warto również poinformować klientów o tym, że większość przeglądarek internetowych domyślnie zezwala na zapisywanie cookies, a także o możliwości zmiany tych ustawień za pomocą odpowiednich opcji przeglądarki internetowej.

KBK: Dziękuję za rozmowę.