Graficzny wizerunek sklepów internetowych zyskuje coraz większe zainteresowanie właścicieli sklepów. Wynika to z rosnącej konkurencji na rynku i chęci wyróżnienia się z tłumu sklepów z podobnym asortymentem. O promocji sklepów on-line, roli wizualizacji oraz zyskach i kosztach współpracy z agencją interaktywną rozmawiamy z Grzegorzem Rusinem właścicielem SzablonSklep.pl, firmy specjalizującej się w projektowaniu, wdrażaniu oraz optymalizacji sklepów internetowych.

O potrzebach klientów

Jaka jest Wasza rola w rozwoju sklepu internetowego? Czego może oczekiwać od Was właściciel sklepu?

Tworzenie sklepu internetowego to proces złożony z wielu elementów i jako agencja interaktywna musimy być w stanie podołać każdemu zadaniu jakie stawia przed nami właściciel sklepu. Większość z trafiających do naszej agencji klientów ma wstępnie sprecyzowane wymagania. Dotyczą one głównie tworzenia oprawy graficznej sklepów, szeroko pojętego doradztwa biznesowego, czy też pozycjonowania w wyszukiwarkach. Są też tacy, którzy sami nie wiedzą czego tak naprawdę potrzebują, szukają raczej kompleksowej oferty często powierzając nam cały proces tworzenia sklepu.

Na co powinni zwracać uwagę właściciele sklepów internetowych przygotowujących specjalną wizualizację?

Podstawowym problemem z jakim borykają się przyszli właściciele sklepu jest ich własna wizja. Początkujący e-sklepikarze chcą by sklep był odbiciem ich własnych upodobań kolorystycznych, stylistycznych. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że takie podejście sprawdza się tylko przy sklepach z produktami niszowymi, kolekcjonerskimi. Najczęściej zapominamy, że nadrzędnym celem sklepu jest sprzedaż, a co za tym idzie wygląd naszego sklepu musi tą sprzedaż wspomagać a przynajmniej w niej nie przeszkadzać. Pamiętajmy również, że każda branża ma swoją własną specyfikę również w sferze wyglądu i dopasowujmy skórkę do wzorców rynkowych.

O roli promocji w rozwoju sklepu?

Czy wizualizacja sklepu faktycznie jest tak istotna? W końcu jeśli produkt jest atrakcyjny i oferowany w odpowiedniej cenie, powinno to przyciągnąć klientów?

Tak oczywiście, skórka sklepu należy do elementów wpływających na odbiór prezentowanej w sklepie oferty, a co za tym idzie pełni istotną rolę w całym procesie sprzedaży. Nie wymieniłbym jej jednak w pierwszej 5 istotnych elementów. Podkreślę to jeszcze raz, najważniejsze, by oprawa graficzna sklepu nie odstraszała i nie przeszkadzała w zakupach. Budowanie świadomości marki poprzez wizualną stronę sklepu istotne jest dopiero w późniejszych etapach.

Jakie dostrzegacie najczęstsze błędy w zakresie promocji sklepów internetowych? Jakie narzędzia dostarcza Internet w zakresie promocji sklepu?

Z naszych doświadczeń wynika, że jednym z najczęstszych błędów jest brak stałej kontroli nad prowadzonymi działaniami marketingowymi. Często klienci nie są w stanie wskazać nic więcej poza kosztami jakie ponoszą na marketing. W sieci jest bardzo dużo dobrych i często darmowych rozwiązań, które pozwalają nam kontrolować nasze działania (Google Analytics, Google AdWords). Poza kontrolą trzeba jeszcze pamiętać o posiadaniu planu działania.

Jakie dostrzegacie główne trendy w zakresie promocji sklepów internetowych?

Myślę, że jeszcze przez długi czas najważniejsza będzie promocja w wyszukiwarkach zarówno tych standardowych (np. Google) jak i porównywarkach cen (np. Ceneo). Coraz popularniejsze staje się również promocja na portalach społecznościowych. Dla początkujących sklepów polecam również wykorzystanie aukcji w serwisach aukcyjnych (np. Allegro) jako formy reklamy.

O rosnącej świadomości przedsiębiorców?

Czy sklepy internetowe to obiecujący rynek dla agencji interaktywnych?

Zdecydowanie. Sklepy internetowe mogą być dobrymi klientami przede wszystkim dlatego, że są klientami długoterminowymi. Najważniejszy w każdym biznesie jest stabilny rozwój a tylko stała współpraca daje pewność takiego rozwoju.

Czy dostrzegacie wzrost zainteresowania sklepów internetowych ofertą agencji interaktywnych?

Problemem agencji interaktywnych jest fakt, iż klienci często postrzegają nas jako pośredników a co za tym idzie jako zbędny koszt. Zauważam jednak, że coraz więcej przyszłych właścicieli sklepów internetowych dostrzega jak bardzo złożonym procesem jest założenie dochodowego sklepu internetowego i poszukuje podmiotów, które dzięki swojemu doświadczeniu mogą znacznie zoptymalizować cały ten proces.

O oprogramowaniu e-commerce.

Na co zwracacie uwagę w relacji dostawca oprogramowania ? agencja interaktywna? Jakie warunki musi spełniać platforma do handlu internetowego z Waszego punktu widzenia?

Jest kilka ważnych elementów jakie musi spełniać platforma sklepowa, najważniejsza z naszego punktu widzenia jest niezawodność. Nasza firma nastawia się głównie na obsługę mikro i małych przedsiębiorstw, stąd bardzo ważna jest także cena proponowanego przez nas oprogramowania. Myślę, że jako trzeci element powinienem wymienić elastyczność systemu pozwalającą na dopasowanie oprogramowania do potrzeb klienta, ale równie istotna jest relacja z samym producentem oprogramowania. Bezpośredni kontakt, realny wpływ na rozwój oprogramowania, można by tak wymieniać cały dzień.

Co sadzicie o oprogramowaniu Shoper, z punktu widzenia agencji interaktywnej?

Przede wszystkim Shoper zapewnił nam to wszystko o czym powiedziałem wcześniej. Shoper to stabilna firma, którą tworzą jedni z najlepszych specjalistów w swojej branży na polskim rynku. Już od ponad 6 lat dostarczają oprogramowanie, dzięki któremu powstało ponad 5000 sklepów internetowych. Takie liczby robią wrażenie, co znacznie ułatwia nam prace z klientami. Nasze relacje partnerskie pozwalają nam również wpływać na rozwój oprogramowania, jesteśmy w stanie przekazać wszystkie uwagi oraz pytania naszych klientów i wiemy, że nie zostaną one bez odpowiedzi. Taka atmosfera pracy pozwala nam skupić się na innych aspektach naszej działalności.